@article { author = {Mousavi Bojnourdi, Seyed Mohammad and Mohammadali mirzaei, Tahereh}, title = {The Effect of Time and Place on Wife’s Disobedience and Its Enforceability based on Imam Khomeini’s Views}, journal = {Matin research journal}, volume = {20}, number = {79}, pages = {1-26}, year = {2018}, publisher = {Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution}, issn = {2423-6462}, eissn = {2676-5888}, doi = {}, abstract = {The effect of the circumstances at any age on the inference of religious laws is an indisputable fact according to the Sharia law presented by the Prophet (PBUH). The reality has been also reflected in the works of some jurists, among whom, Imam Khomeini introduced the theory of the decisiveness of the two elements of time and place in Ijtihad. The issue of the obedience of wife is among the religiously obligatory issues and the refusal of wife to fulfil her marital duties or her disobedience (nashuz) is among the variable regulations. It shall be considered among the changing rules as affected by time and place components such as common law, practice of the rational people, interests and corruptions, change in the subject, and object of a legal relation. Time and place can play a key role in it. This is because the examples of obedience and disobedience have not been clarified well in fiqh and there are only a few cases on this. In other cases, the common rule and social mores should be taken as criteria for practice. Moreover, in this field, the religious rules are to confirm previous laws and usages. Therefore, there is the possibility of understanding part of the interests and corruption for the intellect. The enforceability of the disobedience of the spouse alters with the change in time and place conditions within different cultures. Therefore, in determining the details of the disobedience by the spouse and its enforceability various components are involved and no clear-cut criterion can be ever introduced.}, keywords = {effect of time and place,common rule,obedience,disobedience of spouse,enforceability of the wife’s disobedience}, title_fa = {تأثیر زمان و مکان بر نشوز زوجه و ضمانت اجرایی آن با تکیه بر آرای امام خمینی(س)}, abstract_fa = { تأثیر مقتضیات هر عصر بر استنباط احکام، از مسلمات شریعت خاتم است و در سخنان برخی از فقها به این واقعیت اشاره شده است. در میان ایشان، امام خمینی، مبانی نظریة  تعیین‌کننده بودن دو عنصر زمان و مکان در اجتهاد را مطرح کردند. بحث اطاعت زن از همسر در حیطة وظایف واجب و نشوز و امتناع وی از پذیرفتن این امر، در زمرة مقررات متغیر است که تحت تأثیر برخی مؤلفه‌های زمانی و مکانی مانند عرف، بنای عقلا، مصالح و مفاسد، به واسطة تغییر موضوع، متعلق، ملاک حکم متحول می‌شود و زمان و مکان می‌تواند در خصوص آن‌، نقش بسزایی را ایفا کند؛ بدین علت که مصادیق تمکین و نشوز، به طور دقیق در فقه بیان نشده و تنها موارد محدودی تصریح شده است و در موارد دیگر، باید عرف و عادات اجتماعی را ملاک قرار داد. به علاوه، در این حوزه احکام  غالباً امضایی است و لذا امکان درک پاره‌ای از مصالح و مفاسد آن برای عقل وجود دارد. ضمانت اجرایی نشوز زوجه نیز با تغییر شرایط زمانی و مکانی در بستر فرهنگ‌های گوناگون، متحول می‌شود؛ بنابراین در تعیین جزئیات نشوز زوجه و ضمانت اجرایی آن مؤلفه‌های بسیاری مؤثر است و نمی‌توان ضابطه‌ای مشخص ارائه نمود. }, keywords_fa = {تأثیر زمان و مکان,عرف,تمکین,نشوز زوجه,ضمانت اجرایی}, url = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_80296.html}, eprint = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_80296_e14db696a30cf383a74cc9e06e95448f.pdf} } @article { author = {Shirkhani, Ali}, title = {Arms Sales to Enemies of Religion in Imam Khomeini’s Governmental Fiqh}, journal = {Matin research journal}, volume = {20}, number = {79}, pages = {27-46}, year = {2018}, publisher = {Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution}, issn = {2423-6462}, eissn = {2676-5888}, doi = {}, abstract = {This paper intends to review the religious rule for selling and prohibition to sell arms to enemies of the religion. In view of the past jurists, in general, such arms sales are subject to two rules of absolute prohibition on sale and differentiation between the time of war and peace. Absolute prohibition on sale means that arms must not be sold to the enemies of religion at any time, or it may be sold at time of peace but absolutely forbidden at time of war. Of course, there may be a third view that leads to the contradictory evidences despite the contradiction between permission to sell and prohibition on sale. In such cases, reference shall be made to the business by mutual consent. Imam Khomeini rejects all three theories. Given the spirit and preference of the Sharia Law, the time and place circumstances, and authority of the Islamic ruler, he considers the permission to sell and prohibition on sale within the jurisdiction and power of the Islamic ruler. Imam Khomeini is of the opinion that it is the Islamic ruler and highly qualified religious jurisprudent who decides to sell arms or prohibit arms sales to enemies of religion. Upon the rule of the Islamic ruler and with respect to the expediency of the Islamic community, the permission to sell or the prohibition on arms sale will be made clear.}, keywords = {Enemy,Purchase,Arms,governmental Fiqh (jurisprudence),Political fiqh}, title_fa = {فروش ابزار جنگی به دشمنان دین در فقه حکومتی امام خمینی (س)}, abstract_fa = { در این نوشته، سخن از حکمِ فروش و عدم فروش جنگ‌افزار به دشمنان دین است. در نظر فقیهان پیشین، عموماً، این مسئله دارای دو حکمِ عدم فروش مطلقاً و تفصیل بین زمان جنگ و زمان صلح، بوده است. عدم فروش مطلقاً بدین معنی است که در هیچ زمان، نباید به دشمن سلاح فروخت و یا اینکه در زمان جنگ، فروش ممنوع و در زمان صلح، بلااشکال است؛ البته نظر سومی می‌تواند باشد که با وجود تعارض میان ادلة منع مطلق و جواز آن، تساقط ادله را، میان می‌کشد و درنتیجه به عمومات «تجارة عن تراض» رجوع می‌شود. امام خمینی، هیچ‌کدام از سه نظریه فوق را قبول نکرده و با توجه به روح و مذاق شریعت و نیازهای زمان و مکان و اختیارات حاکم اسلامی، مسئلة فروش و عدم فروش را از شئون و اختیارات حاکم اسلامی می‌داند و معتقد است که حاکم اسلامی و فقیه جامع‌الشرایط است که تشخیص می‌دهد سلاح را به دشمن، بفروشد یا منعِ فروش نماید. با حکمِ حاکم اسلامی و با توجه به مصالح جامعة اسلامی جواز یا عدم جواز آن مشخص می‌شود.}, keywords_fa = {دشمن,بیع,سلاح,فقه حکومتی,فقه سیاسی}, url = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_80298.html}, eprint = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_80298_2532810103bb6c29e72c896f90800749.pdf} } @article { author = {Rajabi, Akbar and Mahdavipour, Azam and Eshaghi, Mohammad}, title = {A Comparative Study of Lapse of Time in Fiqh, and Iran’s Penal Code with an Approach based on Imam Khomeini’s Views}, journal = {Matin research journal}, volume = {20}, number = {79}, pages = {47-70}, year = {2018}, publisher = {Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution}, issn = {2423-6462}, eissn = {2676-5888}, doi = {}, abstract = {The principle of the lapse of time is one of the most important and essential articles of the penal code. After the victory of Islamic Revolution, the legislature nullified and deleted the article. Then, the penal lapse of time was admitted again in 1999 with binding conditions in penal affairs. Finally, upon the approval of the Islamic Penal Code in 2013, the principle of the lapse of time was approved with substantive rules. This paper, carried out with a combined, descriptive, analytical and comparative method, made it clear that Sunni jurists or the general public have found no fault with discretionary punishment, and even in some of its sects (Abu Hanifa), the lapse of time shall be deemed without any problem except in right of people, blood money and punishment for attributing adultery to someone. Imamiya jurists, like Imam Khomeini, do not approve lapse of time for such crimes and punishments as lashes, blood vengeance, and blood money, ruling that it is contrary to the Sharia criteria. However, in discretionary crimes, the ruler can consider lapse of time upon reasoning through exigency or expediency.}, keywords = {lapse of time,Complaint,prosecution,issuance of verdict,Punishment,jurisprudential issues,Imam Khomeini}, title_fa = {بررسی تطبیقی مرور زمان در فقه و حقوق کیفری ایران با رویکردی به نظرات امام خمینی(س)}, abstract_fa = {قاعده حقوقی مرور زمان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌‎ترین نهادهای حقوق کیفری محـسوب مـی‌شـود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی مقنن آن را به‌طورکلی نسخ و حذف نمود و سپس مرور زمان کیفری را با شرایطی محدود و مقید در امور کیفری در سال 1378 پذیرفت؛ و نهایتاً با تصویب قانون مجازات اسلامی سال 1392 نهاد مرور زمان را در قواعد ماهوی تصویب نمود. در این پژوهش با روش ترکیبی - توصیفی و تحلیلی و مقایسه‌ای مشخص شد که فقهای اهل تسنن یا عامه آن را به مجازات تعزیری و حتی در برخـی از فـرق آن (ابوحنیفه) مـرور زمـان را بـه غیـر حق‌الناس و قصاص، دیه و حد قذف در سایر موارد بلااشکال می‌داند؛ و فقهای امامیه مثل امام خمینی مرور زمان را در جرائم حدود، قصاص و دیات موردپذیرش قرار نداده است و آن را مغایر موازین شرعی می‌داند؛ ولی در جرائم تعزیری حاکم می‌تواند بنا بر مصلحت‌اندیشی مرور زمان را لحاظ کند.}, keywords_fa = {مرور زمان,شکایت,تعقیب,صدور حکم,مجازات,مسائل فقهی,امام خمینی}, url = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_80300.html}, eprint = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_80300_ccc8f382574073aed2e465f3352146ad.pdf} } @article { author = {Roodgar, Mohammad}, title = {Theoretical Foundations of Imam Khomeini in Mystical Love and Its Comparison with the Intellectual Foundations of Ahmad Ghazali, Founder of Romantic Mysticism}, journal = {Matin research journal}, volume = {20}, number = {79}, pages = {71-92}, year = {2018}, publisher = {Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution}, issn = {2423-6462}, eissn = {2676-5888}, doi = {}, abstract = {Romantic mysticism isan intellectual movement with certain principles and characteristics either intheoretical aspect or in practical and spiritual wayfaring dimensions that hasreceived less attention. A review of a few cases of theoretical principles andspecifications in the works of Ahmad Ghazali, will help understand how he hasmanaged to popularize romantic mysticism as an intellectual movement as well asan independent and flourishing entity. In comparison with Imam Khomeini’s viewson this, we can understand that how far Khorasani school of mystical love hasaffected mystical views of a contemporary theosophist although with differentline of thinking. This paper’s claim or achievement in clear words is this thatImam Khomeini, as a highly learned person belonging to Ibn Arabi’s school ofthought and that of Molla Sadra, accepts the generalities of the Khorasanischool of mystical love, and in his poetry his language is very close to thegnostic poets of the school of Khorasan. However, in his works in prose, he hasreflected the same principles in another form and language in Ibn Arabi’sschool. Elsewhere, impressed by the common approach in Shia jurisprudence, hehas not paid that much attention to principles governing some romantic mystictraditions such as virtual love. }, keywords = {Romantic Mysticism,Khorasan school of mysticism,theoretical foundations,Sawanih al-Ushaq,Imam Khomeini’s Diwan (collection of poetry)}, title_fa = {مبانی نظری امام خمینی در عشق عرفانی و مقایسة آن با مبانی بنیانگذار عرفان عاشقانه، احمد غزالی}, abstract_fa = { جریان عرفان عاشقانه چه در بعد نظری و چه در بعد عملی و سلوکی، دارای اصول و ویژگی‌هایی است که کمتر بدان توجه شده است. با مشخص نمودن چند مورد مهم از اصول و ویژگی‌های نظری در آثار احمد غزالی می‌توان دریافت که چگونه او توانسته است جریان عرفان عاشقانه را به صورت یک جریان و ساحت مستقل و شکوفا رواج دهد و در مقایسه با آرای امام در این موضوع می‌توان دریافت که عرفان عاشقانة خراسانی تا چه حد توانسته است در آرای عرفانی یک عارف معاصر هرچند با مشربی متفاوت، تأثیرگذار باشد. مدعا و دست‌آورد این پژوهش به طور مشخص این است که امام خمینی به عنوان عارفی برخاسته از مکتب ابن‌عربی و با مشرب صدرایی، مبانی عرفان عاشقانة خراسان را هرچند به طور کلی می‌پذیرد و بخصوص در اشعار خود با زبانی بسیار شبیه با زبان عرفای خراسان بیان می‌دارد، اما گاه بخصوص در آثار منثور، همان اصول را به گونه‌ای دیگر و به بیانی رایج در مکتب ابن‌عربی مطرح ساخته است و تحت تأثیر رویکرد رایج در فقه شیعی، به اصول ناظر به برخی از سنن عرفان عاشقانه همچون عشق مجازی، توجه چندانی نداشته است. ت.}, keywords_fa = {عرفان عاشقانه,عرفان خراسان,مبانی نظری,سوانح العشاق,دیوان امام}, url = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_80319.html}, eprint = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_80319_971bd0a6fb9f1b988b473180d74166ce.pdf} } @article { author = {Azimi Dolatabadi, Amir and davari moghaddam, saiede}, title = {A Study of the Differences and Similarities between Lifestyle Patterns of Revolutionary Leaders (Imam Khomeini, Nelson Mandela and Mahatma Gandhi)l}, journal = {Matin research journal}, volume = {20}, number = {79}, pages = {93-124}, year = {2018}, publisher = {Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution}, issn = {2423-6462}, eissn = {2676-5888}, doi = {}, abstract = {Lifestyle is considered as the individual and social language. Individuals express their identity through meaningful selection from amongst goods and behavioral patterns and illustrate their intra-group solidarity and intergroup distinctions. Lifestyle functions, under specific circumstances, functions as a pattern or role model or a symbol for these solidarities and distinction. Particularly, in crisis conditions, the lifestyle of revolutionary leaders plays an important role in differentiations. The objective of this research is to study the lifestyle of three contemporary revolutionary leaders, namely, Imam Khomeini, Mahatma Gandhi and Nelson Mandela to find out their similarities and differences. The findings of this paper, gained through qualitative method and thematic analysis, show that despite some differences, which are significant, the three leaders had almost similar lifestyles and their similarities are more than their differences.}, keywords = {Lifestyle,Imam Khomeini,Mahatma Gandhi,Nelson Mandela Revolutionary Leaders}, title_fa = {بررسی وجوه تفاوت و تشابه سبک زندگی رهبران انقلابی (امام خمینی، ماندلا و گاندی)}, abstract_fa = { سبک زندگی، زبان هویت فردی و اجتماعی محسوب می‌شود. افراد هویت خود را از طریق گزینش‌های معناداری که از میان کالاها و الگوهای رفتاری انجام می‌دهند، ابراز می‌کنند و همبستگی درون‌گروهی و تمایزهای بین گروهی خود را نیز به تصویر می‌کشند. سبک زندگی برخی افراد در شرایط خاص به‌عنوان الگو و نمادی برای این همبستگی‌‌ها و تمایزها عمل می‌‌کند. به‌ویژه در شرایط بحرانی، سبک زندگی رهبران انقلابی نقش مهمی در این تمایز بخشی‌ها ایفا می‌نماید. این پژوهش با بررسی سبک زندگی سه رهبر انقلابی معاصر - امام خمینی، گاندی و ماندلا - بر آن است تا نشان دهد که چه شباهت‌‌ها و تفاوت‌‌هایی بین سبک زندگی آن‌ها وجود داشته است. یافته‌های پژوهش با استفاده از روش کیفی و فن تحلیل مضمون، نشان داد که علی‌‌رغم برخی تفاوت‌‌ها که بعضاً مهم نیز هستند، هر سه این رهبران تقریباً سبک زندگی مشابهی داشته‌‌اند و در بیشتر مؤلفه‌‌ها و شاخص‌‌ها، مشابهت‌‌های آن‌ها بیشتر از تفاوت‌هایشان بوده است.}, keywords_fa = {سبک زندگی,امام خمینی,گاندی,ماندلا,رهبران انقلابی}, url = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_80320.html}, eprint = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_80320_dfea2023fc723713763e24342e6348f7.pdf} } @article { author = {GHAFOURIFAR, MOHAMMAD and Mohseni, Taherah}, title = {A Study of the Effect of Holy Quran on Imam Khomeini’s Sonnets with Intertextuality Approach}, journal = {Matin research journal}, volume = {20}, number = {79}, pages = {125-140}, year = {2018}, publisher = {Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution}, issn = {2423-6462}, eissn = {2676-5888}, doi = {}, abstract = {Based on the intertextuality theory, any text, conscious or unconscious, is a reproduction or representation of its previous or contemporary texts. Based on this theory, many contemporary texts can be found with intertextual relations with classic texts in various genres. In the meantime, the Holy Quran has the greater share of intertextual relations. Based on intertextuality approach, Imam Khomeini’s poems, as examples of the contemporary Persian poems, maintain a unique approach toward the Holy Quran. This paper intends to study and explain various intertextual genres of Quranic texts reflected in Imam Khomeini’s poetry in order to identify how much his poetry has been affected by the Holy Quran. The findings of the research paper indicate that Imam Khomeini’s poetry is sometimes inspired by the Quranic words, themes, personalities, and stories. Moreover, the most intertextual Quranic form in his poetry is represented in the form of parallel negation.}, keywords = {Holy Quran,intertextuality,Imam Khomeini,sonnets,poems}, title_fa = {بررسی تأثیر قرآن کریم در غزلیات امام خمینی (س)با رویکرد بینامتنیت}, abstract_fa = { بر اساس نظریه بینامتنی، هر متنی، آگاه یا ناخودآگاه، زایش و بازخوانشی از دیگر متون پیش از خود یا معاصر با خود است. بنابر این نظریه، بسیاری از متون معاصر را می‌بینیم که هر کدام در انواع مختلف، با متون کلاسیک، دارای روابط بینامتنی است و سهم قرآن در این میان، از دیگر متون بیشتر بوده است. سروده‌های امام خمینی به عنوان یکی از اشعار معاصر فارسی، بنابر نظریة بینامتنی، رویکرد بی‌نظیری به قرآن کریم دارد، پژوهش حاضر بر آن است با روش توصیفی - تحلیلی به تشریح گونه‌های مختلف بینامتنی قرآنی در غزلیات امام خمینی بپردازد تا از این رهگذر به شناخت میزان تأثیرگذاری قرآن بر غزلیات امام خمینی دست یابد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که سروده‌های امام خمینی گاه الفاظ، مضامین، شخصیت‌ها و داستان‌های قرآنی را منبع الهام خویش قرار می‌دهد و بیشترین شکل بینامتنی قرآنی به‌کار رفته، در سروده‌ها به‌صورت نفی متوازی است.}, keywords_fa = {قرآن,بینامتنی,امام خمینی,غزل,سروده ها}, url = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_80321.html}, eprint = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_80321_630de8fcf4a7090a0b4a48c3251c2a76.pdf} } @article { author = {Vatani, Amir and Farhud, Naghmeh}, title = {Necessity of Reviewing Article 286 of 2013 Islamic Penal Code based on Imam Khomeini’s Views}, journal = {Matin research journal}, volume = {20}, number = {79}, pages = {141-163}, year = {2018}, publisher = {Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution}, issn = {2423-6462}, eissn = {2676-5888}, doi = {}, abstract = {Clarification of the nature and determining the scope of inclusion of the legal term “Ifsad fil-Arz” (Corruption on Earth) is undoubtedly one of the most challenging legal debates in post-Revolution Iran’s penal code. Although the legislature criminalized Corruption on Earth in 2013 Islamic Penal Code in a bid to elucidate the subject and put an end to the discords and differences of opinions, it seems the new law has not only failed to serve as a solution, but also it has augmented problems due to negligence of the jurisprudential fundamentals vis-à-vis this criminal title. Despite legislature’s views, it seems that Corruption on Earth is not an independent criminal title to necessarily deserve capital punishment; rather, it is the description of all criminal acts and titles that cause disturbance in moderation and healthy life of the human beings. Therefore, appropriate punishment should be awarded proportionate to the act committed as well as conditions and circumstances at the time of committing the crime.}, keywords = {Ifsad fil-Arz” (Corruption on Earth),infringement of public security,lashes,discretionary punishment,capital punishment}, title_fa = {ضرورت بازنگری در ماده 286 قانون مجازات اسلامی 1392 بر اساس دیدگاههای امام خمینی(س)}, abstract_fa = { بی شک یکی از پر چالش ترین مباحث حقوق کیفری ایران پس از انقلاب تبیین ماهیت افساد فی الارض و تعیین گسترة آن است.اگر چه قانونگذار با جرم انگاری مستقل افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی 1392 در صدد تنویر موضوع و پایان دادن به اختلافات برآمد، لیکن به نظر می رسد این اقدام که با بی توجهی و عدم التفات به مبانی فقهی این عنوان جزایی صورت گرفته نه تنها چاره ساز نبوده که بر اشکالات پیش رو افزوده است. علی‌رغم دیدگاه قانونگذار به نظر می‌رسد افساد فی الارض عنوان مجرمانه مستقلی که لزوماً منتج به اعدام باشد نیست بلکه وصفی است که تمامی افعال و عناوین جزایی را که سبب اختلال در اعتدال و سلامت زندگی انسان می شوند، در بر می گیرد و می بایست به تناسب و اقتضای فعل صورت گرفته و شرایط و اوضاع و احوال پیرامون آن اقدام به تعیین مجازات متناسب نمود.}, keywords_fa = {افسادفی الارض,محاربه,حد,تعزیر,مجازات,اعدام}, url = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_80322.html}, eprint = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_80322_6a2f2ced2146d66febbaac214b3fe356.pdf} }