@article { author = {Arshad Riyahi, Ali and Bayadar, Hengameh}, title = {A Study of the Truth of Unfairness and Ignorance in Viewpoint of Ibn Arabi, Mulla Sadra and Imam Khomeini}, journal = {Matin research journal}, volume = {17}, number = {69}, pages = {21-38}, year = {2016}, publisher = {Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution}, issn = {2423-6462}, eissn = {2676-5888}, doi = {}, abstract = {A study of the meaning and truth of unfairness and ignorance, according to Verse 72 of the Ahzab Chapter of the holy Quran which has led to the acceptance of the divine trust, is the main subject of this research. The main focus of this article is to study the viewpoints of Ibn Arabi, Mulla Sadra and Imam Khomeini about this issue. Documental research method was applied and the necessary data were collected from books and journals. The findings of the research indicate that although the words unfairness and ignorance are from etymological point of view censuring in nature, in Inb Arabi’s viewpoint and in transcendental philosophy, by divine trust it is meant divine vicegerency which only human beings are entitled to because of these two admirable attributes. Ibn Arabi offers two different meanings of human being and also two different interpretations of his unfairness and ignorance. In Mulla Sadra’s viewpoint, what caused human being from amongst all beings to enjoy such attributes is his helplessness in creation. Imam Khomeini considers unfairness and ignorance as two attributes through which God has admired man. In Imam’s viewpoint, unfairness and ignorance mean transgressing the station of sense and objectivity to annihilation in the eternity of God.}, keywords = {Unfairness,ignorance,Ibn Arabi,Mulla Sadra,Imam Khomeini}, title_fa = {بررسی حقیقت ظلومیت و جهولیت از منظر ابن عربی، ملاصدرا و امام خمینی(س)}, abstract_fa = {بررسی معنا و حقیقت ظلومیت و جهولیت که طبق آیة 72 سوره احزاب باعث پذیرش امانت الهی شده است، مورد نظر این پژوهش است. در این مقاله درصدد هستیم تا با بررسی آرای ابن عربی، ملاصدرا و امام خمینی به این مهم نائل شویم. به این منظور با روش کتابخانه‌ای- اسنادی به آثار این سه دانشمند مراجعه شده و پس از جمع آوری و تحلیل آرای آنها این نتیجه به دست آمده است که هر چند کلمات ظلوم و جهول به لحاظ ریشة لغوی معنای ذمی دارند، لیکن در عرفان ابن عربی و حکمت متعالیه مراد از امانت الهی، خلافت الهی است که تنها انسان به‌خاطر دو صفت ظلومیت و جهولیت که دو صفت مدحی برای انسان شمرده می‌شوند، قابلیت و استعداد آن را دارد تا به این مقام نائل شود. ابن عربی با بیان دو معنای متفاوت از انسان دو تفسیر جداگانه از ظلوم و جهول بودن او ارائه می‌کند. از نظر ملاصدرا آنچه موجب شده است تا از میان مخلوقات الهی تنها انسان دارای چنین صفتی باشد، ضعف او در خلقت است. در این بین، امام خمینی ظلومیت و جهولیت را دو صفتی می‌داند که خداوند انسان را به واسطه آن، ستوده است. از نظر او ظلومیت و جهولیت یعنی تجاوز از منازل حس و تعینات و فنای در بقای خداوند.}, keywords_fa = {ظلومیت,جهولیت,ابن عربی,ملاصدرا,امام خمینی}, url = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_47912.html}, eprint = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_47912_22a32295d33e3abf00e3fb6b8ebb5f6b.pdf} }