@article { author = {Ansari, Hamid and Hossein Hashemi, Seyed Hamed}, title = {Obscenity of Purpose Violation with an Emphasis on Imam Khomeini’s Approach to Legal Devices to Avoid Usury}, journal = {Matin research journal}, volume = {18}, number = {70}, pages = {1-25}, year = {2016}, publisher = {Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution}, issn = {2423-6462}, eissn = {2676-5888}, doi = {}, abstract = {This paper studies “obscenity of purpose violation” as a jurisprudential principle. The most important presuppositions and results as well as the jurisprudential background and the scope of applicability of the issue among the jurists have been also covered. The permission and legitimization of such rules such as using legal devices to avoid usury requires an in-depth research work into the possibility of legitimization of rules going counter to the other goals of this rule. The search into the first sources of jurisprudence and the works authored by the ulema in this field, as well as the study of single elements and determining the rule’s presuppositions have constituted the backbone of this study. The existence of examples of the commitment of the past jurists on the obscenity of purpose violation, especially Imam Khomeini (who has resorted to this principle to support the prohibition of applying legal devices to avoid usury), tell about the wide acceptability of this principle irrespective of its limited use in the process of reasoning. Also the belief in the existence of rational decency and indecency, purposefulness of the Almighty God in legitimization of the religious orders, distinctiveness of purposes and the assurance over their violation are among the cases obscenity of purpose violation needs to be functional.}, keywords = {obscenity of purpose violation,wisdom,Imam Khomeini,legal device,usury}, title_fa = {«قبح نقض غرض» باتأکید بر نظر امام خمینی(س) در بحث حیله‌های فرار از ربا}, abstract_fa = {در این پژوهش به «قبح نقض غرض» بسان یک قاعدة فقهی پرداخته شده است و مهم‌ترین پیش فرض‌ها و نتایج آن و پیشینة فقهی و گسترة به‌کارگیری آن درمیان فقها مورد بررسی قرار گرفته است. جواز و تشریع احکامی همچون استفاده از حیله به منظور فرار از ربا، پژوهشی در خور، پیرامون امکان تشریع احکام منافی با اهداف دیگر احکام را می‌طلبد. جستجوی دیرینة این قاعده در منابع نخستین فقه و آثار علمای این عرصه، و نیز کنکاش در مفردات قاعده و مشخص نمودن پیش فرض‌های آن، ساختار اصلی جستار حاضر را سامان داده است. وجود نشانه‌هایی از التزام فقهای متقدم و متأخر به قاعدة قبح نقض غرض، بخصوص امام خمینی که با بهره گیری از این قاعده، قائل به ممنوعیت به کارگیری حیله‌های فرار از ربا شده‌اند. از پذیرش همگانی آن در عین به کارگیری محدود آن در فرآیند استنباط، خبر می‌دهد. همچنین باور به وجود حسن و قبح عقلی، غرض‌مند بودن خداوند متعال در تشریع احکام، مشخص بودن اغراض و حتمی بودن نقض آنها، از جمله مواردی است که قاعدة قبح نقض غرض، در کارکرد خویش بدان‌ها نیازمند است.}, keywords_fa = {قبح نقض غرض,عقل,امام خمینی,حیله,ربا}, url = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_47969.html}, eprint = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_47969_7e4274106bbaff54c4bbeae3bbeb5afd.pdf} }