@article { author = {Haqiqat, Saba}, title = {A Study of Condition in Unilateral Juridical Act Based on Imam Khomeini’s Viewpoints}, journal = {Matin research journal}, volume = {19}, number = {76}, pages = {77-89}, year = {2017}, publisher = {Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution}, issn = {2423-6462}, eissn = {2676-5888}, doi = {}, abstract = {Although reviewing juridical views and comparing and contrasting them with the current positive laws can be useful in more and better understanding of unilateral juridical act, it can also show the weakness of existing laws and theories in clarification of this legal provision as well as its conditions and effects. Whereas in contracts there is the possibility of including conditions or terms of rescission, this becomes highly significant and the differences of opinions become highlighted. The discords appear knowing that the conditions in nature are the result of agreement between two or more people, whereas unilateral juridical act is constituted based on a will. Therefore, apparently there is no possibility of including a condition in this principle. On the other hand, any factor imposing a defect in a positive act will be unacceptable according to common law and Sharia law, such as unilateral revocation that has created a right for the other party. These reasons plus a number of other factors, which will be covered in rejecting the condition and revocation in unilateral juridical act, as well as verifying these factors along with the faults found constitute the bulk of this paper.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی شرط در ایقاعات با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)}, abstract_fa = {:بررسی نظریات فقهی و تطبیق آن با حقوق موضوعه کنونی اگرچه می‎تواند در شناخت هر چه بیشتر ایقاع مفید واقع شود، اما از سوی دیگر می‎تواند ضعف نظریات و قوانین موجود را در توصیف نهاد حقوقی مذکور، آثار و شرایط آن نشان دهد، خصوصاً آنجا که همپای قراردادها سخن از امکان درج شرط و یا فسخ آن به میان می‎آید، اهمیت موضوع پررنگ‌تر و اختلافات آشکارتر می‎گردد. این تفاوت در نظریه­ها ازآنجا نشأت می‎گیرد که شروط ماهیتاً حاصل توافق میان دو یا چند نفر است درحالی‌که ایقاع با یک اراده شکل می‎پذیرد. پس ظاهر امر حکایت از عدم امکان گنجاندن شرط در آن دارد. از سوی دیگر هر عاملی که منجر به ورود خلل در امر مکتسبه گردد، شرعاً و قانوناً موردپذیرش نیست ازجمله فسخ ایقاعی که حقی را برای دیگری ایجاد نموده است. وجود دلایل فوق و چندین دلیل دیگری که در رد شرط و فسخ در ایقاع خواهد آمد و بررسی صحت‌وسقم آن‌هادر کنار ایرادات وارده موضوع مقاله ما را تشکیل می‎دهد.}, keywords_fa = {ماهیت ایقاع,انشاء اراده,انحلال ایقاع,فسخ ایقاع,ایقاع مشروط,شرط خیار}, url = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_58106.html}, eprint = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_58106_1916559191489d0ec092325b8b925a1a.pdf} }