@article { author = {Mosallaipourt, Abbas and Mirboluki, Seyed Mohammad Ali}, title = {Imam Khomeini’s Mysticism and Its Manifestations in Mystical Interpretation of the Quran}, journal = {Matin research journal}, volume = {16}, number = {62}, pages = {125-151}, year = {2014}, publisher = {Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution}, issn = {2423-6462}, eissn = {2676-5888}, doi = {}, abstract = {Undoubtedly, the foundation of all thoughts and behaviors of Imam Khomeini should be found in his mystical and intuitional theological thought. By throwing away the veils of scientific and demonstrative wayfaring, Imam Khomeini showed  the truth of obedience to God in his self and in the light of the Quran achieved the perfect position of faith and heartfelt certitude. Imam’s approach to theoretical mysticism is manifest in his works such as Sharh Duai Sahar, Exposition of Misbah ul-Hidaya Ila al-Khilafat wal-Wilaya, Exposition of Fusus al-Hikam wa Misbah ul-Uns and Asrar al-Salat. His exposition and explanation of ethics, manners and ways of mystical wayfaring are manifest in his books Adab ul-Salat and Expositin of forty Traditions (Sharh Chehel Hadith). The present paper is an attempt to present Imam Khomeini’s mysticism and his mystical exegesis of the Quran as well as the distinctive features of his mystical school. His mystical school was distinct from the newly emerged mystical schools. His interpretation of the world of being, which was based on the Holy Quran and traditions of the infallible Imams, besides paying attention to individual aspects of spirituality, encompassed collective and social aspects as well and finally led to the establishment of the Islamic Republic of Iran.}, keywords = {Imam Khomeini,mysticism,mystical interpretation,Imam’s mystical interpretation}, title_fa = {عرفان امام خمینی(س) و جلوه‌های آن در تفسیر عرفانی از ‌‌قرآن کریم}, abstract_fa = {بى‌گمان، سنگ­بناى همة اندیشه‌ها و رفتارهاى امام را باید در اندیشة عرفانى و خداشناسى شهودى ایشان جستجو کرد. امام با خرق حجاب ضخیم سلوک علمی‌ و برهانى، حقیقت عبودیت را در وجود خویش نمودار ساخت و در پرتو ‌‌قرآن به مرتبت کامل ایمان و اطمینان قلبى دست یافت. رویکردى که به تحریر مبانى نظرىِ عرفان در صحیفه‌هاى عرفانى چون شرح دعاى سحر، تعلیقه و حاشیه بر مصباح الهـدایة الـى الخـلافة و الـولایة، تعلیقه بر فصوص الحکم و مصباح الانس و اسرار الصلوة و نیز تبیین اخلاق، آداب و شیوه سیر و سلوک عرفانى در آثارى چون آداب الصلوة و شرح چهل حدیث منتهى گشت. در این پژوهش سعی شده تا تعریف امام خمینی از عرفان و تفسیر عرفانی ‌‌قرآن کریم و همچنین ممیزه‌های مکتب عرفانی ایشان تبیین شود؛ در واقع عرفان امام دارای شاخصه‌های اصیلی بود که از یک سو راه ایشان را از عرفان­های نوظهور امروزی متمایز نمود و از سویی دیگر، تفسیر ایشان از جهان هستی با اتکا بر ‌‌قرآن کریم و سنت معصومین ــ علیهم السلام ــ علاوه بر توجه به معنویت در جنبه‌های فردی، جنبه‌های اجتماعی را هم دربرگرفت به طوری که منشأ ایجاد نظام مقدس جمهوری اسلامی ‌ایران گردید. }, keywords_fa = {امام خمینی,عرفان,تفاسیر عرفانی,تفسیر عرفانی امام}, url = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_60508.html}, eprint = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_60508_9cc2b7a9e456564e49d67be3f093673b.pdf} }