@article { author = {Khomeini, Seyed Hassan and Davoudi, Rashid}, title = {A Study of Shar’iyeh Truth on the Basis of Imam Khomeini’s Viewpoints}, journal = {Matin research journal}, volume = {14}, number = {57}, pages = {19-60}, year = {2013}, publisher = {Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution}, issn = {2423-6462}, eissn = {2676-5888}, doi = {}, abstract = {Concepts such as salat (daily prayers) and zakat (alms tax), in case of stabilization of condition, had become truth in shar’iyeh meaning and even they were so during the time of the caliphs. In other words, in case of stabilization of condition in their time, their moteshar’iyeh truth was proved. But the question is whether these words or concepts were truth or other forms during the time of the holy Prophet (PBUH). There are seven approaches to the question, i.e. whether it is shar’iyeh or moteshar’iyeh truth. The issue also needs an elaboration on proving of shar’iyeh truth in absolute term or lack of its proving in absolute term with regard to words frequently used in their non-usual meanings in the words of the holy Prophet (PBUH). It is assumed that the holy Prophet (PBUH) used them to create new meaning. There are five approaches to absolute proving and lack of absolute proving. Attempts have been made to clarify these approaches and their argumentations. It is argued that all five approaches all applicable to shar’i concepts, but each concept must be studied separately. Also the usefulness of unusefulness of having shari’yeh truth has been discussed}, keywords = {shar’iyeh truth,urfiyeh truth,moteshar’iyeh truth,Truth}, title_fa = {بررسی حقیقت شرعیه با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)}, abstract_fa = { الفاظی مانند صلات و زکات و... در عصر امیرمؤمنان(ع) ــ در صورت اثبات وضع ــ در معانی شرعیه حقیقت شده بودند و حتی در عصر خلفا هم می‌توان همین ادعا را داشت؛ یعنی در صورت اثبات وضع در زمان ایشان، حقیقت متشرعیه ثابت می‌شود. اما محل نزاع در این است که این الفاظ در عصر پیامبر اکرم (ص) و لسان ایشان آیا حقیقت بود یا مجاز  با قرینه یا به نحوی دیگر؟ در این زمینه پس از تببین مسأله و روشن شدن محل نزاع ــ که در ثبوت و عدم ثبوت حقیقت شرعیه است نه متشرعیه ــ هفت قول مطرح می‌شود و در نهایت بحث منتهی می‌شود به ثبوت مطلق یا عدم ثبوت مطلق «حقیقت شرعیه» در الفاظی که «کثیرة الاستعمال در معنای غیر عرفی» در لسان پیامبر اسلام(ص) بوده‌اند. به گونه‌ای که ما احتمال می‌دهیم پیامبر اسلام(ص) آنها را برای معانی جدید وضع کرده باشند. در همین قول به ثبوت مطلق و عدم ثبوت مطلق پنج قول رئیسه مطرح است، در این نوشتار پس از تبیین این اقوال به ادله آن پرداخته می‌شود و پس از واکاوی دقیق در این مورد، بیان خواهد شد که هر پنج قول در مورد لغات شرعی ممکن است، و هر لغت باید به طور مجزی بررسی گردد. در خاتمه بحث، ثمره داشتن یا نداشتن حقیقت شرعیه مطرح می‌شود. و ادله قائلین به ثمره داشتن، و قائلین به عدم ثمره مورد تحقیق قرار می‌گیرد و بیان خواهد شد که هر فرضی که در بررسی لغت به آن رسیدیم، حکمی‌دارد که باید متّبَع باشد.}, keywords_fa = {حقیقت شرعیه,حقیقت عرفیه,حقیقت متشرعیه,اقوال در حقیقت شرعیه,حقیقت و مجاز}, url = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_61066.html}, eprint = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_61066_b2ebde640acfa9b4cf29a7368b0679c4.pdf} }