@article { author = {Roushan, Mohammad and Karami, Saeed}, title = {A Critical-Analytical Reflection on the Theoretical Basis of Pending Contract with Special Reference to Imam Khomeini’s Approach}, journal = {Matin research journal}, volume = {14}, number = {57}, pages = {87-101}, year = {2013}, publisher = {Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution}, issn = {2423-6462}, eissn = {2676-5888}, doi = {}, abstract = {There are two major approaches among jurisprudents to pending contract. Some consider it valid and some invalid. Both rely on rational and jurisprudential reasons in their arguments. The opponents of the validity of pending contract rely on consensus as the most important reason. The advocates of the validity of pending contract, mainly contemporary jurisprudents including Imam Khomeini, while rejecting consensus, challenge tanjis in contract. Among the jurists, the predominant approach belongs to the advocates of the validity of pending contract while invalidity of pending contract according to them refers exclusively to those mentioned in the civil code such as Articles 1068 and 699. In critical approach to the theory of suspension in forging and in basis, it is argued that suspension in forging is fundamentally baseless because in suspension in forging the contract is not formed to talk about its validity or invalidity. In fact validity or invalidity belongs to the situational decrees which require an external subject. On the other hand, it is argued that contracts and transactions are not canonical  truth and the sharia, except in few cases, does not interfere in the precept of the rational and the issue belongs to the commonsense and is valid.}, keywords = {Contract,pending,forging,Source,tanjiz,civil code,commonsense}, title_fa = {تأملی انتقادی ـ تحلیلی بر مبانی نظری عقد تعلیقی با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)}, abstract_fa = {درخصوص عقد معلق میان فقها دو دیدگاه مطرح گردیده است. عده‌ای آن‌را صحیح و عده‌ای آن را باطل اعلام کرده‌اند. هریک نیز برای اثبات حقانیت و صحت دیدگاه خود به دلایل عقلی و شرعی تمسک نموده‌اند. مخا‌لفین صحت عقد تعلیقی، به اجماع به عنوان مهم‌ترین دلیل خود تمسک کرده‌اند. موافقین صحت عقد تعلیقی نیز ـ که عمدتاً از فقهای متأخر و معاصرند ـ نظیر امام خمینی، ضمن رد اجماع، اعتبار تنجیز در عقد را به چالش کشیده‌اند. در بین حقوقدانان نظریه غالب صحت عقود تعلیقی است و تعلیق باطل را صرفاً در موارد مصرح در قانون نظیر مواد 1068 و 699 قانون مدنی می‌دانند. در نگاهی انتقادی به نظریه تعلیق در انشا و منشأ می‌توان افزود که تعلیق در انشا اساساً بی‌مبناست، چرا که در تعلیق در انشا هیچ‌گاه ساختمان عقد شکل نمی‌گیرد تا بتوان بر صحت یا بطلان آن نظر داد؛ زیرا صحت و بطلان در زمره احکام وضعیه است و لازمه احکام وضعیه وجود یک موضوع خارجی است و از آنجایی که در تعلیق در انشا هویت عقد شکل نگرفته نمی‌توان از این جهت درباره صحت یا عدم صحت آن نظر داد. از دیگر سومی‌توان اظهار داشت که عقود و معاملات حقیقت شرعیه نیستند و شرع جز در چند مورد خاص دخالتی در سیره عقلا نداشته و مسأله کاملاً عرفی و معتبر است.}, keywords_fa = {عقد معلق,انشا,منشأ,تنجیز,قانون مدنی,عرف}, url = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_61403.html}, eprint = {} }