@article { author = {Dabiran, Hakimeh}, title = {Primordial nature and morality in viewpoint of Imam Khomeini}, journal = {Matin research journal}, volume = {14}, number = {55}, pages = {45-60}, year = {2012}, publisher = {Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution}, issn = {2423-6462}, eissn = {2676-5888}, doi = {}, abstract = {The Holy Prophet of Islam who was addressed by God as: “Surely you are of great morality,” says: I have been raised to perfect moral virtues. One can infer from the above statement that the divine religion and primordial nature are based ethics and morality. Imam Khomeini, the great teacher of ethics, too allocated a part of his book, The Forty Traditions, to the exposition of value and significance of virtues of human beings and ethical virtues.  Attempts have been made in the present article to discuss the relationship between primordial nature and morality from the viewpoint of Imam Khomeini.  The Imam considers improvement of the society and direction of human beings towards felicity as the main goals of creation. One of the connotations of conception of naturalness of morality is frustration of immoral people who loose their faith in correction and treatment. Hence, Imam maintains that any temperament can be improved and if necessary corrected. Hence naturalness of temperament does not mean that it is not alterable, rather it means that so long as the soul is in this world, it is alterable. Therefore, man can change all his ethical characteristics. Also the Imam refers to the four ethical virtues of wisdom, chastity, courage and justice to encourage people to move towards acquiring divine virtues.}, keywords = {primordial nature,Ethics,Imam Khomeini,carnal ethic}, title_fa = {فطرت و اخلاق از منظر امام خمینی(س)}, abstract_fa = {پیامبر اکرم(ص) که مشرّف به خطاب وَ إِنَّکَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِیمٍ  و بعثتش منّتی بزرگ از جانب پروردگار بر بندگان است، می‌فرماید که من برای کامل کردن مکارم اخلاق به رسالت مبعوث شدم. فرمایش آن حضرت این نکتۀ دقیق و قابل توجّه را به ذهن متبادر می کند که فطرت و دین الهی بر اساس اخلاق استوار است و استاد بزرگ اخلاق، امام خمینی نیز علاوه بر توصیه‌های مکرّر، بخشی از شرح حدیث بیست و نهم در کتاب وزین شرح چهل حدیث را به بیان ارزش و اهمیّت خصلت‏های نیکوی انسانی و مکارم اخلاقی اختصاص داده‏اند. در مقالة حاضر پس از بیان معانی فطرت و ارتباط آن با اخلاق، به تبیین دیدگاه حضرت امام خمینی در این امر پرداخته می‏شود. ایشان که اصلاح جامعه و سوق بشر به سوی سعادت را مقصد اصلی آفرینش می‌دانند، از بیم آنکه مبادا تصوّر فطری بودن اخلاق، موجب ناامیدی گرفتاران سوء خلق شود و در صدد علاج برنیایند، به‌صراحت درمان پذیر بودن هر خلقی را، اگر چه ملکه شده باشد، چنین بیان می‌فرمایند که مقصود از طبیعی بودن و فطری بودن خُلقی، آن نیست که ذاتی غیر قابل تغییر است، بلکه جمیع ملکات و اخلاق نفسانیّه، تا نفس در این عالم و در تحت تصرّف زمان و تجدّد واقع است، قابل تغییر است. و انسان می‌تواند جمیع اخلاق خود را متبدّل به مقابلات آنها کند. ایشان همچنین در فصلی با عنوان «مبادی محاسن اخلاقی و مَساوی آن»، به نظر علمای فنّ اخلاق که مجموع فضایل نفس را در تحت چهار جنس حکمت، عفّت، شجاعت و عدالت بر شمرده‏اند، اشاره می فرمایند تا شوق تخلّق به اخلاق الهی را در سالکان راه و حتّی غافلان نا آگاه ایجاد نمایند.}, keywords_fa = {فطرت,اخلاق,امام خمینی,اخلاق نفسانیه,ملکات}, url = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_61673.html}, eprint = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_61673_a0b1e49da723b56a2c987946f6dc0066.pdf} }