@article { author = {}, title = {Consequences and Decrees of Marriage Contract by an Uncommissioned Agent in Imamiyeh Jurisprudence and Law of Iran With Special Reference to Viewpoints of Imam Khomeini}, journal = {Matin research journal}, volume = {12}, number = {47}, pages = {66-91}, year = {2010}, publisher = {Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution}, issn = {2423-6462}, eissn = {2676-5888}, doi = {}, abstract = {Marriage by an uncommissioned agent is marrying a person on behalf of a spouse without the permission of the spouse. According to most of the jurisprudents this kind of marriage contract is a correct but ineffective marriage contract that will come into effect as soon as the spouse or his representative gives his consent. If finalization of marriage contract is necessary by one of the spouses in an uncommissioned marriage contract and the same spouse passes away, some jurisprudents maintain that the mere consent makes inheritance mandatory, but Imam Khomeini and some other jurisprudents hold that the spouse becomes entitled to inheritance after the consent and swearing. If one of the spouses is an adult who has initiated the contract and the other party is a person who has gotten married but has not yet announced her consent, in this case the decree will come into effect only when the said party announces her consent. If the person who has gotten married by an uncommissioned agent rejects the marriage, it will become null and void. But if the person who has gotten married through uncommissioned agent asks for a marriage portion different from what the marriage contract had set, the marriage is nullified.}, keywords = {Marriage contract by an uncommissioned agent,permission,swearing,inheritance}, title_fa = {‌آثار و احکام نکاح ‌فضولی ‌کبیرین در فقه ‌امامیه و حقوق ایران با رویکردی به نظر امام خمینی(س)}, abstract_fa = {نکاح فضولی به عقدی گفته می‌شود که توسط کسی منعقد شده که حق انعقاد عقد نکاح را ندارد. بنا به نظر مشهور فقها نکاح فضولی عقدی صحیح و غیرنافذ است که نفوذ آن منوط به صدور اجازة معقودٌله یا نماینده وی می‌باشد. اگر عقد از طرف یکی از زوجین لازم باشد وکسی که عقد از طرف او لازم است فوت کند، برخی قائلند که به صرف تحقق اجازه، ارث برای مجیز ثابت می‌شود، اما امام خمینی و برخی دیگر ثبوت ارث برای دیگری را منوط به تحقق اجازه و سوگند می‌دانند. اگر یکی از زوجین فرد بالغی باشد که خودش مباشرتاً عقد را منعقد کرده یا بالغی باشد که عقد فضولی را اجازه داده، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و طرف دیگر کسی است که به طور فضولی به ازدواج درآمده ولی هنوز نظر خود را مبنی بر قبول یا ردّ عقد منعقده بیان نکرده است در این صورت عقد نسبت به اصیل یا مجیز لازم شده و حرمت مصاهره نسبت به او ثابت می‌گردد، این حکم تا زمانی جاری می‌شود که عدم اجازة دیگری روشن گردد، حال اگر معقودٌله عقد منعقده توسط فضولی را فسخ کند عقد، «کأن لم یکن» تلقی شده و حرمت مصاهره نیز از بین می‌رود زیرا مقتضای حرمت منتفی شده است. اما اگر معقودٌله عقد منعقده را با مهریه‌ای بر خلاف آنچه فضولی مشخص کرده، اجازه دهد حکم به بطلان عقد می‌شود. }, keywords_fa = {نکاح فضولی,اجازه,سوگند,ارث,مصاهره}, url = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63186.html}, eprint = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63186_437baeed6f7b89037b5a95a632bc18da.pdf} }