@article { author = {Davarzani, Hossein and Mo'meni, Khosrow}, title = {Contract of Borrowing: Objective or acquiesentive? With Special Reference to Imam Khomeini's Viewpoints}, journal = {Matin research journal}, volume = {11}, number = {45}, pages = {65-78}, year = {2010}, publisher = {Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution}, issn = {2423-6462}, eissn = {2676-5888}, doi = {}, abstract = {Contracts and deals maybe classified into different categories with regard to their different aspects. The basis of these classifications is evolution. On the basis of this criterion, the contracts are divided into subjective and acquiesentive. However there are differences of viewpoint about the referents of contracts on the basis of this criterion. For instance, some contracts are considered objective by some thinkers while the same contracts are considered acquiesentive by other thinkers. Among them, one may mention the contract of borrowing. The controversy stems from the definition of this contract given in the Article 648 of the Civil Code of Iran, which is open to both the definitions. The present article is an attempt to give a clear the definition of this contract on the basis of the viewpoints of Imam Khomeini.}, keywords = {contract of borrowing,objective,acquiesentive}, title_fa = {عقد قرض، عقدی عینی یا رضایی؟ با رویکرد به آرای حضرت امام خمینی(س)}, abstract_fa = {عقود و معاملات از جهات متفاوت دارای تقسیمات متعددی است. از جملة آن تقسیم‌بندیها تقسیم براساس «تکوین» قرارداد است. بر این اساس عقود به رضایی، تشریفاتی و عینی تقسیم می‌شوند. منتها در خصوص مصادیق عقود بر اساس این معیار اختلاف نظر وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از عقود به عقیده گروهی از اندیشمندان رضایی و به عقیدة برخی دیگر عینی هستند. از جملة آن عقود، عقد قرض است. این اختلاف از آنجا ناشی می‌شود که مادة 648 قانون مدنی ایران که متضمن تعریف این عقد است به گونه‌ای تنظیم شده که امکان هردو برداشت را فراهم نموده و سبب شده تا برخی عقد قرض را عقدی رضایی و برخی دیگر آن را عینی تلقی نمایند. ما در این نوشتار بر آنیم تا با الهام از مبانی فکری حضرت امام خمینی و آرای فقهی ایشان و نیز بررسی نظریات مختلف و ادلة آنها به تشخیص نظر صواب رسیده، با ابهام‌زدایی از این بخش از مواد قانون مدنی به یاری محاکم شتافته و از تشتت آرا و اختلاف رویة قضایی بکاهیم.}, keywords_fa = {عقد قرض,قبض,عقد رضایی,عقد تشریفاتی,عقد عینی}, url = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63534.html}, eprint = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63534_3c514956e4620732dcb9993ba536bb71.pdf} }