@article { author = {Hazrati, Hassan}, title = {Imam Khomeini and Science of History}, journal = {Matin research journal}, volume = {11}, number = {43}, pages = {25-45}, year = {2009}, publisher = {Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution}, issn = {2423-6462}, eissn = {2676-5888}, doi = {}, abstract = {Science of history has a paradoxical place among the Muslim thinkers. On the one hand it is considered one of the most important fields for taking lessons to achieve felicitation in this world and salvation in the hereafter, and on the other hand it is normally neglected in the classification of sciences by the Muslims. But Imam Khomeini is among rare Muslim scholars who considers history a source for taking lesson and also an independent discipline. Although he has not written any book on history, he has made a number of references to the science of history in his lectures and statements. The present paper is an attempt to discuss Imam Khomeini's approach to the science of history.}, keywords = {Imam Khomeini,science of history,classification of sciences,Muslim scholars}, title_fa = {امام خمینی(س) و دانش تاریخ}, abstract_fa = {دانش تاریخ در میان اندیشمندان مسلمان از جایگاه ناسازه‌ای (پارادوکسیکال) برخوردار است. این دانش،  از سویی، به عنوان مهم‌ترین حوزه معرفتی برای عبرت گرفتن جهت نیل به سعادت دنیوی و اخروی مورد تأکید قرار گرفته است و از سوی دیگر، در طبقه‌بندی علوم نزد مسلمانان، اغلب نادیده گرفته شده است؛ تا آنجا که بسیاری از اندیشمندان مسلمان حتی در میان علوم نقلی هم از آن یاد نکرده‌اند. در این میان، امام خمینی از نوادر عالمان مسلمان است که به دانش تاریخ، هم از حیث فایده آن برای عبرت گرفتن و هم از حیث اهمیت آن به عنوان یکی از علوم شریفه، که به مثابه دانشی مستقل شأن و اعتبار بالایی دارد، توجه نموده است. ایشان اگرچه کتاب مستقلی درباره تاریخ ندارد، اما همواره در آثار مختلف خود، در سخنرانیها، بیانیه‌ها و... به علم تاریخ اشارات زیادی کرده‌اند. نوشتار حاضر به دنبال تبیین این رویکرد استعلاجویانه امام خمینی در باب دانش تاریخ است.}, keywords_fa = {دانش تاریخ در میان اندیشمندان مسلمان از جایگاه ناسازه‌ای (پارادوکسیکال) برخوردار است. این دانش,از سویی,به عنوان مهم‌ترین حوزه معرفتی برای عبرت گرفتن جهت نیل به سعادت دنیوی و اخروی مورد تأکید قرار گرفته است و از سوی دیگر,در طبقه‌بندی علوم نزد مسلمانان,اغلب نادیده گرفته شده است,تا آنجا که بسیاری از اندیشمندان مسلمان حتی در میان علوم نقلی هم از آن یاد نکرده‌اند. در این میان,امام خمینی از نوادر عالمان مسلمان است که به دانش تاریخ,هم از حیث فایده آن برای عبرت گرفتن و هم از حیث اهمیت آن به عنوان یکی از علوم شریفه,که به مثابه دانشی مستقل شأن و اعتبار بالایی دارد,توجه نموده است. ایشان اگرچه کتاب مستقلی درباره تاریخ ندارد,اما همواره در آثار مختلف خود,در سخنرانیها,بیانیه‌ها و... به علم تاریخ اشارات زیادی کرده‌اند. نوشتار حاضر به دنبال تبیین این رویکرد استعلاجویانه امام خمینی در باب دانش تاریخ است}, url = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63774.html}, eprint = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63774_592ae0f62c0f4bed9b4ad5db90bb5299.pdf} }