@article { author = {Ansari, ali and Mobayen, Hojjat}, title = {Economic Duress and Its Status in Imamiyah Jurisprudence, with Special Reference to Imam Khomeini’s Jurisprudential Ideas}, journal = {Matin research journal}, volume = {11}, number = {42}, pages = {1-19}, year = {2009}, publisher = {Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution}, issn = {2423-6462}, eissn = {2676-5888}, doi = {}, abstract = {Duress is one of the basic concepts in the law of commitments which falls within the scope of consent. Economic duress is a kind of compulsion which occurs through threat to a financial loss. In this approach, duress is limited to physical threat. Hence the British court has invented the word economic duress in this regard. In Imamiyah jurisprudence and Iranian civil law, threat to property is also considered a kind of duress or compulsion. Hence property duress can be considered as economic duress in these two systems. In Imam Khomeini’s viewpoint duress is lack of consent for transaction. The transactional consent is opposite to refrainment or disinclination which is different from approval. Hence, in Imam Khomeini’s viewpoint the criterion for duress is the threat which causes insecurity to the person under compulsion when its occurrence is rationally possible. This threat can even refer to prevention of a profit which is normally gained.}, keywords = {compulsion,economic compulsion,transactional consent,Imam Khomeini’s jurisprudential viewpoint}, title_fa = {مفهوم اکراه اقتصادی و جایگاه آن در فقه امامیه با مطالعه در اندیشه فقهی امام خمینی(س)}, abstract_fa = {اکراه یکی از مفاهیم اساسی در حقوق تعهدات است که در سخن از عیوب رضا مطرح می‌گردد. اکراه اقتصادی نوعی از اکراه است که از طریق تهدید به یک صدمه مالی صورت می‌گیرد. اصطلاح «اکراه اقتصادی» مولود حقوق کامن‌لا است؛ زیرا در این نظام حقوقی، اکراه محدود به تهدید فیزیکی است و لذا دادگاههای انگلستان برای اصلاح این مفهوم، نظریه اکراه اقتصادی را ابداع نموده‌اند. در فقه امامیه و حقوق مدنی ایران، در تعریف اکراه، تهدید به مال نیز به عنوان نوعی از اکراه پذیرفته شده است و لذا در این دو نظام می‌توان اکراه به مال را معادل اکراه اقتصادی دانست. از دیدگاه حضرت امام خمینی اکراه فقدان رضای معاملی است. رضای معاملی مفهومی است که در مقابل ابا و امتناع قرار می‌گیرد و غیر از طیب نفس و رضایت خاطر است. بنابر دیدگاه حضرت امام ملاک ایجاد اکراه این است که تهدید موجب ایجاد عدم امنیت برای مکرَه شود و احتمال عقلایی مبنی بر وقوع آن وجود داشته باشد. این تهدید حتی می‌تواند ناظر به جلوگیری از حصول منفعتی باشد که عادتاً ایجاد می‌شود.}, keywords_fa = {اکراه,اکراه اقتصادی,رضای معاملی,دیدگاه فقهی امام خمینی}, url = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63793.html}, eprint = {https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63793_f304a3559279ad78ba890de418a020cc.pdf} }