per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2019-12-22
21
85
1
13
114138
Original Article
بررسی فقهی ساخت مجسمه و ربات با رویکردی به نظر امام خمینی(س)
A Jurisprudential Study of Sculpturing and Humanoid Robot Making
Based on Imam Khomeini’s Viewpoints
داود حسن پور
hassanpoor.davood@gmail.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه شهید مطهری، گروه فقه و حقوق اسلامی، تهران، ایران
چکیده: در مراکز علمی ساخت مجسمه انسان و ربات بنابر مبنا مشهور حرام است و این نظر بر اساس استناد به اطلاق روایات وارده در این باب است. ولی به نظر میرسد در اینجا به جهت عدم قابلیت تقیید عرفی شبهۀ انصراف وجود دارد، یعنی انصراف این روایات به مجسمههای پیشین بوده، چون در آن زمان اغراض علمی بر آن مترتب نبوده است؛ بنابراین روایات از این مجسمهها انصراف دارد. چون در آن زمان مجسمه را برای اغراض علمی نمیساختند و توانایی ساخت ربات را نداشتند. ممکن است که بگوییم اسباببازی اغراض سرگرمی دارد، اما مجسمههایی که برای اغراض علمی ساخته میشود روایات از اینها انصراف دارد و یا شبهۀ انصراف؛ لذا بعید نیست که بگوییم حرام نباشد. دراینمیان، فقیهانی چون موسوی بجنوردی و منتظری، صاحب دراسات فی المکاسب المحرمه، معتقدند که نهی در روایات ناظر به زمانی بوده که هنوز رسوم بتپرستی در افکار مردم بوده و مجسمهها برایشان قداست داشتند، اما درحالحاضر، مردم برای مجسمهها قداستی قائل نیستند و امروزه خداشناسی و پرستش خالق از ضروریات و بدیهیات محسوب میشود، قهراً مجسمهسازی با این طرز تفکر جامعه حرمتی ندارد؛ بنابراین امروزه ملاکی بر حرمت مجسمهسازی وجود ندارد.
Abstract Making humanoid robots and building human statues in medical centers is haram or religiously forbidden according to the prevailing religious decrees. The rule is based on documents developed from various well-known traditions. However, it seems that due to non-attributablility of restriction by common law, there is the possibility of its renunciation. In other words, the tradition-based rule is attributable to the previous human statues since there was no scientific logic behind making those statues in the past. Therefore, all traditions on previous human statues are subject to renunciation for lack of scientific intent and inability to make humanoid robots. But toys might have been made for amusement or for scientific use in some cases. In this case, the traditions might be either renounced fully or partially. So, considering them religiously forbidden objects might not be implausible. In the meantime, such jurists as Mousavi Bojnourdi and the author of Dirasat fi al-Makaseb al-Muharramah argue that “prohibition” in these traditions attests to the time people attached sanctity to the statues due to rites and rituals remaining from the age of idolatry. However, they claim, people attach no sanctity to the statues these days since theology and worshipping God have become mostly needed and commonly accepted facts. This paper is an attempt to study the probability or permissibility of making humanoid robot and statues in Islamic jurisprudence with emphasis on Imam Khomeini’s approach. The findings show that making statues lacks reverence and reason for sanctity in modern day society with such monotheistic approach.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_114138_b7052565cadf7c63bdcb3dd5b4c0c166.pdf
کلیدواژهها: مجسمهسازی
حرمت
امام خمینی
تمثال
تصویر
بتپرستی
صُنع بالید
Keywords: Sculpture
sanctity
Imam Khomeini
statue
image
idolatry
handicraft
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2019-12-22
21
85
15
36
114146
Original Article
تحلیل و بررسی اجتماع اسباب از دیدگاه فقه و حقوق کیفری با تأکید بر نظر امام خمینی(س)
An Analysis of Combination of Causes in Islamic Jurisprudence and Criminal Law with an Emphasis on Imam Khomeini’s Viewpoins
قدرت اله خسروی
kmohammad9178@yahoo.com
1
ابوالحسن مجتهد سلیمانی
sarsabze313@gmail.com
2
دانشگاه خوارزمی - دکتری فقه و حقوق جزا
دانشگاه خوارزمی
چکیده: با توجه به لزوم رسیدن به اتحاد رویه مُقَنن در تدوین قانون مربوط بهصور مختلف ارتکاب جرم، این مقاله به بررسی یکی از مهمترین مباحث در فقه و حقوق که همانا بحث تعدد اسباب اعم از طولی و عرضی یا اجتماع اسباب و مباشر و حتی تعدد مباشر است میپردازد. باورمندی مبتنی بر الزام قانونی نسبت به احراز رابطۀ سببیت بین رفتار و نتیجۀ مجرمانه بهعنوان یکی از عناصر تشکیلدهندۀ عنصر مادی در جنایات و همچنین میان فعل زیانبار و خسارتهای وارد شده که از ارکان مسئولیت مدنی محسوب میشود؛ نمیتواند عاملی برای نادیده گرفتن کاستیها و نقصانهای فراوان و مشهود در قوانین مجازات اسلامی 1392 بهویژه فقدان معیار واحد و تجویز راهکارهای متعدد برای احراز سببیت باشد. لذا با بررسی قوانین و نظریههای مختلف، این تحقیق منتج به آن گردید که در وضعیت کنونی برای احراز سببیت باید علاوه بر بررسی نوع مداخله عوامل و نوع رفتار مرتکبان در قالب تعدد اسباب یا تعدد مباشر و یا اجتماعی از هر دو، با استناد به مادههای قانونی، رویۀ قضایی با بهرهگیری از منابع مختلف بهویژه آرای فقهی، بخصوص دیدگاه امام خمینی شرایط و واقعیات هر پرونده مدنظر قرار گیرد و با در نظر گرفتن عرف، رابطۀ سببیت را تبیین نماید.
Abstract Given the need for uniform judicial precedent during the legislative body’s enactment of laws on various forms of crime perpetration, this paper intends to analyze one of the most important issues in jurisprudence and law, i.e. plurality of causes – including successive and concurrent – or combination of direct and indirect causes and even plurality of the indirect causes. The belief in legal obligation concerning discernment of causal link between behavior and criminal effect as a constituent element of actus reus in the crimes and also between the harmful act and damages thus incurred – that are among the major elements of civil liability – cannot be a factor to justify neglecting flagrant and numerous losses and defects in the 2013 Penal Code, in particular, lack of uniform criterion and prescription of various strategies for discernment of causality. Therefore, through studying various laws and theories, this research came to the conclusion that under the current circumstances, the discernment of causality should be based on analysis of the type of intervention by factors and type of behavior of the offenders within the framework of plurality of causes or plurality of indirect causes or a combination of both. By virtue of legal provisions, the judicial precedent extracted from various sources such as jurist views, Imam Khomeini’s views in particular, and the realities of each case must be taken into consideration before making any decision on causal link based on common law.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_114146_934a581f891c39fb5c3ac8625438199e.pdf
کلیدواژهها: امام خمینی
تعدد اسباب
تعدد مباشر
اجتماع سبب و مباشر
جنایات
Keywords: Imam Khomeini
plurality of causes
plurality of indirect causes
combination of direct and indirect causes
Crimes
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2019-12-22
21
85
37
55
114154
Original Article
بررسی فقهی حقوقی پیامدهای نظریۀ خطابات قانونیه در معاملات
A Study of Legal and Jurisprudential Implications of Theory of Legal Addresses in Transactions
محمد علی راغبی
ma.raghebi@yahoo.com
1
امین صدوقی
amin107962@gmail.com
2
فقه و مبانی حقوق، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، قم، ایران
فقه و مبانی حقوق، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده: نظریۀ خطابات قانونی، از نظریات بدیع اصولی است که توسط امام خمینی مطرح کردهاند. این نظریه در رابطه با نحوۀ تشریع احکام شرعی مطرح شده است و مطابق آن، خطابات کلی شریعت، از باب جعل قانون صادر شدهاند و حالات گوناگون عارض بر مکلفین همچون قدرت و علم، در آنها بهعنوان قید اخذ نشده است. ازآنجاکه این نظریه تأثیرات عمیقی را در مباحث گوناگون فقهی در پی خواهد داشت، برآن شدیم تا با فحص از زوایای این نظریه و تدقیق در فروعات فقه معاملی، در باب معاملات به بررسی پیامدهای این نظریه بپردازیم و تطابق یا عدم تطابق این پیامدها را با قوانین مدنی کشور و نظریات حقوقدانان، مورد مداقه قرار دهیم. ثمرۀ این پژوهش، اثبات تأثیر این نظریه در مسائل مهم و متعددی از مباحث مربوط به معاملات، ازجمله ثبوت خیار در عقود جایز، صحت اجاره در مواجهه با عذر خاص و لزوم فحص از مالک مال مجهولالمالک میباشد.
AbstractThe theory of legal addresses is one of the novel Usuli theories introduced by Imam Khomeini. It sets forth a framework for enactment of Sharia rules, according to which the general addresses on Sharia law are made to create law, although they lack such requirements as power and knowledge. Since the theory has deep impacts on various jurisprudential arguments, this study intends to investigate it from various aspects and scrutinize the secondary principles in transactional jurisprudence in order to rethink the theory’s impacts on transactions. This is to analyze the compatibility or incompatibility of these impacts with the Iranian civil laws and jurist views. The results of this study prove the applicability of this theory in various important issues related to transaction such as ascertainment of option in revocable contracts, validity of rent agreement vis-à-vis adequate excuse and the need to examine ownership of properties with unknown owner.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_114154_559b45ad80885ee9c147e38dfd0ec4da.pdf
کلیدواژهها: خطابات
خطابات قانونیه
حکم
معاملات
انحلال
Keywords: Addresses
legal addresses
verdict
transactions
Dissolution
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2019-12-22
21
85
57
71
114155
Original Article
نقش سادهزیستی کارگزاران حکومتی در سلامت نظام جمهوری اسلامی ایران با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)
Role of Government Servants’ Simple Living in Sanity of Islamic Republic of Iran Based on Imam Khomeini’s Viewpoints
بهروز رشیدی
beh.r272@gmail.com
1
مسعود جعفری نژاد
pegah420ma@yahoo.com
2
یحیی فوزی
yahyafozi@yahoo.com
3
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
علوم سیاسی، دانشکده سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، شهرضا، ایران
استاد علوم سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده: در این مقاله به تأثیر دوسویه سادهزیستی و یا عدم سادهزیستی و تجملپرستی در سلامت و ثبات و یا عدم سلامت و به تبع بیثباتی حکومتها از منظر آموزههای قرآنی - اسلامی و سیره و سنت نبوی و علوی و الگوبرداری از آن برای نظام جمهوری اسلامی ایران بهعنوان حکومتی دینی پرداخته شده است، علاوه بر الگو قرار دادن سیرۀ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (امام خمینی) بهعنوان رهبری سادهزیست به توصیهها و زندگی عملی ایشان استناد گردیده است. امام بهعنوان عالم و سیاستمداری چند بُعدی با اِشراف خود بر موضوعات اسلامی و تاریخ و پیشینۀ اسلام و مسلمانان و آگاهی به موضوعات، و با نگرشی جامعهشناختی بهخوبی به تأثیر سادهزیستی دولتمردان و کارگزاران سیاسی بر سلامت و ثبات نظام حکومتی اسلامی وقوف داشتند و در این زمینه با دغدغهای کاملاً مشهود به حفظ سادهزیستی و قناعت و رعایت بیتالمال از سوی کارگزاران سیاسی به عنوان یکی از عوامل اصلی حفظ، ثبات و سلامت نظام جمهوری اسلامی ایران تأکید داشتند.
Abstract This paper intends to study the two-sided effect of simple life or lack of simple life and luxury life in sanity and stability or lack of sanity and consequently instability of the governments in view of Quranic-Islamic teachings as well as conducts and traditions attributed to the Prophet (pbuh) and Imam Ali (AS). It is also to develop a model for use in the Islamic Republic of Iran as a religious government. In addition to taking the founder of Islamic Revolution Imam Khomeini as a model, we have also adduced instances from his recommendations and life as a leader who lived a simple life. As a multidimensional scholar and politician and thanks to his in-depth sociological insight, Imam Khomeini was well-versed in Islamic and historical studies, history of Islam and Muslims, and well aware of the role of government agents and politicians’ simple life in sanity and stability of the Islamic Republic of Iran. He used to openly express his concerns and lay emphasis on living a simple life, contentment in personal life, and safeguarding baitulmaal or public treasury on the part of the government agents as key factors for protection, stability and sanity of the Islamic system of government.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_114155_7af125165a64d6ed1e38badc607ca79a.pdf
کلیدواژهها:کارگزاران حکومتی
سادهزیستی در اسلام
نظام جمهوری اسلامی ایران
نظام سیاسی در اسلام
Keywords: government agents
simple life in Islam
Islamic Republic of Iran
political system in Islam
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2019-12-22
21
85
73
97
114166
Original Article
واکنش نیروهای مذهبی به جشن تاجگذاری پهلوی دوم (با تأکید بر مواضع امامخمینی(س)
Religious Forces’ Reactions to Coronation of Pahlavi II
(With an Emphasis on Imam Khomeini’s Stances)
سیدمحمود سادات
sadat@ri-khomeini.ac.ir
1
رضا بیگدلو
bigdelor@gmail.com
2
استادیار گروه تاریخ انقلاب اسلامی، پژوهشکدۀ امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی
استادیار تاریخ، پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی
چکیده: جشن تاجگذاری پهلوی دوم در تاریخ 4 آبان ماه 1346 پس از 26 سال تأخیر از روی کار آمدن شاه جدید در تالار موزه کاخ گلستان برگزار شد. وضعیت سیاسی اقتصادی کشور در شهریور 1320 و اشغال آن توسط متفقین و همچنین عدم مشروعیت مکفی، امکان برگزاری مراسم تاجگذاری را سلب کرده بود. قدرتیابی پهلوی دوم بهویژه پس از کودتای 28 مرداد 1332، او را بر آن داشت تا جشن تاجگذاری را برگزار نماید. ترور چندبارۀ شاه و خردسال بودن ولیعهد باعث نگرانی شاه شده بود و او میخواست تا با واگذاری نایبالسلطنگی به فرح در همین جشن، باقی ماندن پادشاهی در خانوادة پهلوی را در صورت مرگش تضمین کند. لذا این جشن، هم جشن تاجگذاری شاه و هم جشن نایبالسلطنگی فرح پهلوی بود. دراینراستا، شاه درصدد برآمد برای خود مشروعیتسازی کند و ابزار او هم باستانگرایی بود؛ اما در مقابل نیروهای مذهبی با تشبیه حکومت پهلوی با بنیامیه درصدد مشروعیتزدایی از آن برآمدند. مخالفان به علل و دلایل مختلفی در برابر جشن تاجگذاری موضع گرفتند و به اقداماتی دست زدند. مقالة حاضر درصدد پاسخگویی به این پرسش است که دلایل مخالفت نیروهای مذهبی و امام خمینی با جشن تاجگذاری چه بود و به چه اقداماتی دست زدند؟ مقاله با رویکرد توصیفی- تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای تنظیم شده است. یافتههای این مقاله نشان میدهد که نیروهای مذهبی و در رأس آنها امام خمینی به علت تعارض جشن تاجگذاری با اسلام، هزینههای آن و طرح نایبالسلطنگی فرح پهلوی در برابر آن موضع گرفتند و با انجام اقدامات قهرآمیز، تظاهرات، انتشار و توزیع اعلامیه مخالفت خود را با آن بیان داشتند.
Abstract The coronation of Pahlavi II on October 26, 1967 was held at Golestan Palace some 26 years after inauguration of the king into the office. The delay in coronation of the new king was due to political and economic conditions in Iran in September 1942 and the occupation of the country by the allied forces as well as lack of required legitimacy on the part of the government. Strengthening his monarchical rule, especially after the August 19, 1953 coup, the Shah of Iran felt free to hold his coronation. After escaping multiple assassination attempts, with prince still a child, the Shah had his worries about the future of the monarchy. He wanted to grant Queen Farah the title of regent during coronation to guarantee attachment of monarchy to the Pahlavi reign in case of his death. Therefore, the ceremony was both for his coronation and for regency of Queen Farah. To that end, the Shah attempted to build legitimacy for himself through archaism. He was strongly opposed, however, by the religious forces who likened his reign to Bani Umayyad caliphate in their attempts to delegitimize his government. His opponents renounced his coronation and took steps against him for various reasons. This paper intends to find an appropriate answer to the following question: Why did the religious forces and Imam Khomeini oppose coronation of the Shah and what did they do to that end? This paper has been developed through a descriptive-analytical method while using library documents. Findings of the research work indicate that religious forces, headed by Imam Khomeini, opposed coronation for its contradiction with the principles of Islam, its heavy costs, and regency of Farah Pahlavi and expressed their opposition by hostile acts, demonstrations, and distribution of anti-regime leaflets.k
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_114166_0275c2789869d22d0d7bbbe6ddeb1530.pdf
کلیدواژهها: امام خمینی
جشن تاجگذاری
نیروهای مذهبی
نظام پادشاهی
Keywords: Imam Khomeini
Coronation
Religious Forces
monarchy
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2019-12-22
21
85
99
125
114167
Original Article
«رهبری دینی» در نهضت و در نظام
Religious Leadership in “the Movement and Institution”
علیرضا شجاعیزند
shojaeez@modares.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: رهبری دینی را از مصادیق رهبران کاریزماتیک دانستهاند؛ اگر در موقعیتِ نهضتی قرار بگیرد. تداوم و پایایی آن البته محل تردید است؛ خصوصاً وقتی که کار به جانشین و به تغییرِ موقعیت برسد. این جوهرِ نظریة کلاسیکِ ماکس وبر در باب کاریزماست. تجربة انقلاب اسلامی و به تبع آن، برپایی جمهوری اسلامی در ایران، این نظریه را با چند نقض و چالش جدی مواجه ساخته و ضرورت برخی تجدیدنظرهای مبنایی را پیش کشیده است؛ ازجمله دربارة «ناپایداری مناسبات کاریزماتیک». مقالة حاضر نشان داده است که این مناسبات بهرغم واقع شدن در مرحلة «نظام» و وقوع پدیدة «جانشینی»، همچنان برقرار است و این نیز به مدد عنصر عقیدتی- ایمانی مشترک در هر دو موقعیت است.
Abstract Experts consider religious leadership a referent of charismatic leadership, if it is achieved in the course of a mass movement. Its stability and sustainability are uncertain though, especially when succession and a change of situation are at stake. This is the essence of Max Weber’s classic theories of charismatic authority. The experience of Islamic Revolution, and consequently the establishment of the Islamic Republic of Iran, have seriously exposed the theory to serious contradictions and challenges and put forth the necessity of fundamental revisions, including the revision of “instability of charismatic relations”. The findings of this paper show that charismatic relations are still stable despite entering into the phase of “institution” and the occurrence of “succession”. This is because of the existence of the element of ideology-fidelity, which is common in both situations.k
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_114167_e9881d6fc643967d27d0f5855dce1f16.pdf
کلیدواژهها: امام خمینی
آیتالله خامنهای
کاریزما
عقیده (ایدئولوژی)
نظام آرمانی
وضعیت متعارف
Keywords: Imam Khomeini
Ayatollah Khamenei
charisma
faith (ideology)
ideal system
normal situation
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2019-12-22
21
85
126
136
114211
Original Article
جایگاه مروت در عدالتِ شاهد با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)
Status of Manliness in Justice of Witness Based on
Imam Khomeini’s Viewpoints
اعظم غیاثی ثانی
ghiyasi@isuw.ac.ir
1
دانشگاه امام صادق(ع)
چکیده: در احکام شرع بسیاری از موضوعات ازجمله مرجعیت، قضاوت، امامت جمعه و جماعت، ادای شهادت و... مشروط به عدالت شدهاند. در تعریف عدالت، علاوه بر عدم ارتکاب کبائر و عدم اصرار بر صغائر، بسیاری از فقهای متأخر، شرط مروت را نیز معتبر دانستهاند. و فردی که رفتارهای خلاف مروت انجام میدهد را فاقد صلاحیت لازم برای به عهدهگیری مسئولیتهای مذکور میدانند. در این نوشتار که به روش توصیفی - تحلیلی تنظیم شده است، سعی برآن است که علاوه بر تبیین دقیق واژۀ مروت و مصادیق آن، به بررسی مبانی فقهی اشتراط مروت در عدالت و اختلاف نظر فقها در این باره پرداخته شود و نهایتاً نظر امام خمینی در رابطه با جایگاه مروت در عدالت شاهد مورد تدقیق قرار گیرد.
Abstract Verdicts of Sharia law have conditioned the majority of issues such as marja’iyyat or source of religious authority, adjudication, leadership of Friday and congregation prayers, testimony bearing,… to justice. In their definition of justice, the majority of contemporary jurists have validated manliness in addition to such preconditions as lack of committing mortal sins and no intention of committing venial sins. A person acting against manliness and humanity lacks required competence to take the aforesaid responsibility. In this paper, developed through analytical-descriptive method, we have tried to precisely clarify the meaning of manliness and its effects while analyzing jurisprudential fundamentals for subjecting justice to manliness and the differences of jurist opinions on the subject. Finally, we have reviewed in detail Imam Khomeini’s views on the status of manliness in justice of the witness.k
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_114211_22a79a52cb669bfa85bab01d04d4c9f8.pdf
کلیدواژهها: عدالت
مروت
ترک مروت
اشتراط مروت
شرایط شاهد
Keywords: justice
Manliness
lack of manliness
condition of manliness
witness requirements