per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2016-12-20
18
72
1
17
48068
Original Article
بررسی دیدگاه امام خمینی(س) پیرامون منشأ حجّیّت قطع
A Study of Imam Khomeini’s Viewpoints about the Origin of Hojjiat Qata’
سید محمد رضا امام
mremam@ut.ac.ir
1
عبدالله جوان
a.javan@ut.ac.ir
2
عضو هیأت علمی واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران
ذاتی دانستن حجّیّت قطع از گزارههایی است که امروزه در میان اصولیان رواج یافته و نزد بسیاری از ایشان مسلم تلقی گشته و منشأ حجّیّت قطع قلمداد میشود. امام خمینی از معدود اصولیان معاصر است که باب نقد را در این باره گشود، به طوری که میتوان این امر را از ابتکارات اصولی ایشان به شمار آورد. در این مقاله بعد از بررسی و تبیین مفاهیم و نگاهی به سیر پیدایش این مسأله در اصول فقه، دیدگاه امام خمینی در این باره مطرح شده و ضمن بررسی نقاط قوت و ضعف و نقد و ارزیابی این دیدگاه، مدعای ایشان مبنی بر نفی حجّیّت ذاتی قطع با استدلالی متفاوت اثبات و تبیین شده به نظر ایشان حجّیّت قطع امری اعتباری و قراردادی نیست، بلکه حکمی عقلی است که در مورد قطعهایی که متعلقشان حکم مولوی باشد موضوع پیدا میکند. همچنین برخی از تبیینهای متفاوتی که از دیدگاه امام صورت گرفته مورد مناقشه قرار گرفته است و نیز نشان داده شده که تفاوت دیدگاهها دربارة منشأ حجّیّت قطع در جهت دهی به سایر مباحث تأثیرگذار است.
Considering the hojjiat Qata’ essential is among the statements prevailing among the experts of principles of jurisprudence, some of whom consider it definite which is called the origin of hojjiat Qata’. Imam Khomeini is among few contemporary experts of principles of jurisprudence who initiated critical study of this issue. Attempts have been made in this paper to study and explain the concepts and process of emergence of this issue in principles of jurisprudence. Also the viewpoints of Imam Khomeini about this issue have been studied critically, shedding light on its strong and weak points. His contention of rejection of hojjiat zati qata’ has been proved and explained through a different argument. According to Imam Khomeini, hojjiat qata’ is not a contractual issue, rather it is rational verdict, which is relevant for the qatas, whose subject is mulavi decree. Also some of the different explanations given by Imam Khomeini have been questioned and it has been demonstrated that differences of opinion about the origin of hojjiat qata’ leave their impacts on the direction of other subjects.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_48068_7e292ffccb5334100eafb365f8e79187.pdf
قطع
حجّیّت
طریقیّت
ذاتی
امام خمینی
Hojjiat
essential
Imam Khomeini
principles of jurispruence
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2016-12-20
18
72
19
45
48069
Original Article
حق حبس و مبنای آن در عقود معاوضی با تکیه بر دیدگاه امام خمینی(س)
Lien Right and Its Basis in Exchange Deals, with Emphasis on Imam Khomeini’s Viewpoint
اعظم امینی
1
محمد حسن حائری
haeri-m@ferdowsi.um.ac.ir
2
استادیار گروه الهیات دانشگاه پیامنور
استاد دانشگاه فردوسی مشهد
حق حبس، حق خودداری از انجام تعهد تا اجرای تعهد بهوسیلة طرف دیگر است. و از جمله حقوقی است که غالباً در عقود و معاملات معاوضی، نظیر: بیع و اجاره به وجود میآید. و مختص بیع نیست در این نوشتار علاوه بر تعریف و ماهیت حق حبس، به مبنای این حق در عقود معاوضی از منظر فقها و حقوقدانان نیز پرداخته شده است. اما از میان مبانی، آنچه به نظر منطقیتر میرسد، این استکه پس از تحقق قرارداد و التزام متعاقدین به تسلیم عوضین به یکدیگر، برای آغاز به تسلیم یکی از آنها، نمیتوان ترجیحی را پیدا کرد، چون هر دو حق از هر حیث مساوی و همزمان به وجود میآیند. از این رو هر کدام میتوانند انجام تعهد خود را منوط به اجرای تعهد دیگری نماید. بنابراین بر اساس دیدگاه امام خمینی میتوان گفت مهمترین مبنای این حق، بنا و سیرة عقلاست. و در ثبوت بنای عقلا در حقحبس چه از نظر صغروی و چه کبروی بحث و اشکالی نیست.
Right to Refrainment from Implementation of Terms of a Contract in the right to refrain from performance of terms of a contract or the lien right is the right to avoid implementation of a contract terms until the other party implements its terms. It usually happens in exchange deals such as transaction and lease. It is not confined to transaction. Attempts have been made in this writing to define lien and its nature on the basis of this right in exchange deals from the viewpoint of lawyer and jurisprudents. Among these bases, what looks more legal it that after the conclusion of a contract and commitment of the two parties to submit the exchange subject to each other, one cannot set any preference for any of the parties to submit first, for the two rights are created simultaneously. Therefore, any of the parties can subject performance of his/her obligation to the discharge of obligation by the other party. Therefore, on the basis of Imam Khomeini’s viewpoint, one may conclude that the most important basis of this right is the foundation and practice of the rational people.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_48069_24fcc2f9f855d5b07addec59e5d04877.pdf
حقحبس
عقود معاوضی
امتناع
قبض
اقباض
Lien
exchange deals
avoidance
Extraction
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2016-12-20
18
72
47
74
48076
Original Article
بررسی وضعیت حقوقی کودک متولد شده از رحم جایگزین با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)
A Study of the Rights of a Child Born in Substitute Womb With Emphasis on Imam Khomeini’s Viewpoints
سیدمحمد موسوی بجنوردی
mosavi@ri-khomeini.com
1
معصومه محمدخانی
ma.mohammadkhani@yahoo.com
2
استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی و مدیر گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی و اندیشههای امام خمینی(س) پژوهشکدة امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی
مجقق و پژوهشگر
یکی از کارکردهای نهاد خانوادهتولید مثل است و از آنجا که بقای نوع بشر در گرو آن بوده و این مسأله موجب قوامخانواده نیز میگردد، حائز اهمیت است؛ اما عدهای از خانوادهها، به دلیل وجوداختلالات گوناگون، به طور طبیعی قادر به ایفای نقش تولید مثل و فرزندآوری نیستند.پیشرفتهای شگرف در فناوریهای تولید مثل در سالیان اخیر، توانسته بسیاری را صاحبفرزند یا امیدوار به آینده در انتظار نگه دارد. استفاده از رحم جایگزین یکی ازشیوههای نوین باروری و از موارد چالش برانگیز در حیطة درمانهای کمک به باروریاست. این شیوه از دوجنبه شایسته بررسی است. 1. آیا استفاده از این شیوه از جهتشرعی و حقوقی جایز است یا نه؟ 2. وضعیت و آثار حقوقی آن نظیر نسبت، حرمت نکاح،حضانت و … چگونه است؟ مقاله حاضر درصدد بررسی جنبه اخیر اینشیوه میباشد.
One function of the family institute is reproduction and since survival of mankind is subject to this function, it is important because it also strengthens the family. However, some families due to various disorders, are not able to naturally perform this function of reproduction and childbearing. The progress in reproduction technology over the past few years has helped many to bear children and in some cases has raised hopes for others to bear children in the future. Artificial or rented womb is one of the new methods of fertility. This issue can be studied from two aspects: 1 – It is allowed from legal and jurisprudential point of view to use this method? 2 – What are the legal implications of this method such as prohibition of marriage, child custody, etc.? The present paper is an attempt to study the latter aspects.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_48076_516b9aaceed7d5b76cb87b06ccf1f56c.pdf
نسبت
حرمت نکاح
حضانت
تربیت
ولایت قهری
توارث
نفقه
روابط مالی
affinity
prohibition of marriage
custodianship
raising
inheritance
alimony
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2016-12-20
18
72
75
96
48079
Original Article
مشکلات اجرایی جعاله و جعالة ثانویه در بانکداری ایران و تحلیل حقوقی دستورالعمل اجرایی آن با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)
Executive Problems of Contract of Reward and Secondary Contract of Reward in Iran’s Banking System and Legal Analysis of Its Executive Instructions with Emphasis on Imam Khomeini’s Viewpoints
محمد رضایی
rezaei1645@gmail.com
1
احمدرضا جمشیدی اوانکی
jamshidi.a609@gmail.com
2
استادیار گروه الهیات دانشگاه بوعلی سینا، همدان
دانشآموخته کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی، همدان
در نظام بانکی، از رایجترین شیوههای اعطای تسهیلات، پرداخت در قالب جعاله و جعالة ثانویه است. با توجه به ماهیت جعاله در حقوق مدنی و فقه امامیه، این سؤال قابل طرح است که این ماهیت تا چه اندازه قابلیت دارد که در بانکداری مورد استفاده قرار گیرد؟ در حالی که بر طبق قواعد عمومی قراردادها معلوم و معین بودن مورد معامله از شرایط اساسی صحت هر عقدی است، در جعاله، علم اجمالی به عوضین کافی است. و حتی اجرت، میتواند به صورت مشارکت در سود حاصله مقرر شود. در این راستا از عبارات امام خمینی در تحریرالوسیله برمیآید که جعاله میتواند نتیجه مضاربه را داشته باشد بی آنکه محدودیتهای مضاربه را دارا باشد. از طرف دیگر عدم تعیین مدت نیز اختلالی در شرایط صحت انعقاد جعاله ایجاد نمیکند. جعاله در هر عمل حلال و عقلایی صحیح است، بنابراین در همة بخشهای صنعت، تجارت، کشاورزی و خدمات قابل اجراست. و همین ویژگی باعث شده است که در قانون بانکداری بدون ربا جایگاهی ویژه پیدا کند. لکن جعاله به نحوی که در قانون بانکداری بدون ربا و دستورالعمل اجرایی جعاله مطرح گردیده است، دارای مشکلاتی است. این نوشتار در صدد شناسایی و تحلیل این مشکلات در مقام اجراست.
Payment in the form of Contract of Reward and Secondary Contract of Reward is among the most prevalent methods in banking system. Given the nature of contract of reward and secondary contract of reward in the civil code and in Imamiya jurisprudence, the question that is raised is: How far is the nature of contract of reward capable of utilization in the banking system? In fact, according to general rules governing the contracts, one of the conditions for correctness of a deal is that the exchanged items of a contract must be clear and definite. In the contract of reward, brief knowledge of the exchanged items is enough. Even the reward can be set based on sharing of the gained benefit. In this regard, one can conclude from Imam Khomeini’s Tahrir ul-Wasilah that the contract of reward can have the results of Limited Partnership (Muzaribah) while lacking its limitations. On the other hand, lack of duration of the contract does not harm the conditions of correctness of the reward of contract. The contract of reward is correct in any permissible and rational act. Therefore, it is applicable in industrial, commercial, agricultural and services sectors. This is why it has found a special place in usury-free banking system. However, the contract of reward mentioned in the Executive Instruction of the Usury-free Banking Law has some problems. The present article is an attempt to identify and analyze these problems.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_48079_de452936f3a0756595fd0f6bcd6efa35.pdf
بانکداری اسلامی
عقد جعاله
جعاله ثانویه
آثار جعاله
امام خمینی
Islamic Banking
contract of reward
secondary contract of reward
outcomes of contract of reward
Imam Khomeini’s
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2016-12-20
18
72
97
122
48080
Original Article
تبیین جایگاه مقتضیات زمان و مکان در فرآیند اجتهاد (مطالعهای در آرای فقهای امامیه با رویکردی خاص بر اندیشه امام خمینی(س))
Explanation of the Role of Requirements of Time and Space in the Process of Individual Inference
(A Study of the Viewpoints of Imamiya Jurisprudents with Special Emphasis on Imam Khomeini’s Viewpoints)
مهدی عباسی سرمدی
sarmadi@khu.ac.ir
1
میلاد مشایخ
mashayekh_khu@yahoo.com
2
دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران
دانشجوی دکترای فقه و حقوق خصوصی ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران
اجتهاد ملکه ایست که به واسطة آن مجتهد به استنباط احکام شریعت میپردازد. در این مسیر فقیه نمیتواند خویش را بدون جامعه متبوعش فرض نماید، چرا که اگر چنین پندارد حاصل تلاش او چیزی جز احکام منجمد و به دور از هرگونه منطق علمی و عملی نخواهد بود. او لاجرم باید در استنباط ابتدایی احکام و یا در صورت باز پژوهی نظرات خویش که در مواردی نیز به تغییر فتوای پیشینیاش منتج میگردد، نیازهای جامعه و علاوه بر آن، اقتضائات زمان و مکان پیرامون خود را نیز در نظر بگیرد، چنین توجهی میتواند فتاوایی معقولانه و در نهایت التزام عملی مکلفین آن مذهب را به ارمغان آورد. این امر نه تنها با جاودانگی احکام اسلامی در تعارض نیست بلکه با امر مذموم تبعیت کورکورانة شریعت از جامعه کاملاً متفاوت است.
Individual inference (ijtihad) is a faculty through which the jurisprudential authority (mojtahid) attains understanding of the sharia decrees. In this process the jurisprudent cannot consider himself in isolation of his society, for in such a case, the outcome of his efforts will be nothing but some rigid decrees devoid of any scholarly and practical logic. Hence, a jurisprudent, in inferring decrees or revising his own viewpoints that may lead to alteration of his previous decrees, must inevitably take the requirements and needs of the society as well as the requirements of time and space around him into consideration. This consideration can lead to a rational decree and consequently can win practical commitment of the faithful. This issue not only is not in contradiction with the eternality of Islamic commandments but also is totally different from blind following of Sharia of the society.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_48080_0a41d0120ee69981c3f4e367dae420b1.pdf
اجتهاد
نیازهای جامعه
اقتضائات زمان و مکان
تغییر فتوا
امام خمینی
Individual inference (ijtihad)
society’s needs
requirements of time and space
change of fatwa
Imam Khomeini
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2016-11-21
18
72
123
147
48084
Original Article
بررسی ابتکارات فقهی سید مصطفی خمینی در باب بیع با رویکردی بر دیدگاههای امام خمینی(س)
A Study of Jurisprudential Innovations of Seyed Mostafa Khomeini about Transaction with Emphasis on Imam Khomeini’s Viewpoints
طاهر علی محمدی
tahghighat@chmail.ir
1
حمزه نظرپور
hamzehzarpour@gmail.com
2
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه ایلام
دانشجوی دکتری رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مازندران،
سید مصطفی خمینی یکی از فقهای توانمندی بود که شاخصة عمدة آثار وی، نقد اجتهادی آرای دیگر فقها و حاشیهنگاران، دقّت نظر عمیق و طرح اشکال و پاسخ به اشکالات به صورت علمی است. از جمله ارزشمندترین آثار ایشان که از حیث اسلوب و شیوة بررسی و نقد اجتهادی آرا کم نظیر میباشد، کتاب البیع است که نویسنده در آن بیشتر به طرح نظرات امام خمینی پرداخته و با حریّت فکری خود توانسته گاه نظرات امام را تأیید و گاه مورد نقد قرار داده و ردّ کند. شناخت بیع به وسیلة آثار آن، اصالت دادن به معاطات در عقود، عدم شمول آیه بیع نسبت به مقولة معاطات، درستی استناد به حدیث سلطنت بر صحّت معاطات، حکومت نداشتن قاعده «لا حرج» بر احکام عقلایی و انتخاب بالاترین قیمت تا روز دفع در باب ضمان و تعیین وضعیت جنسی که تلف شده است، از مهمترین نوآوریها و نظرات اختصاصی ایشان در باب بیع به شمار میروند. در این نوشتار که به صورت توصیفی ـ تحلیلی صورت پذیرفته، با طرح مقایسهای برخی دیدگاههای دیگر فقها به ویژه نظرات امام خمینی، به بررسی، نقد، تأیید یا رد آنها از زاویة دید سیّد مصطفی خمینی پرداخته شده است.
Seyed Mostafa Khomeini was an able jurisprudent whose main characteristics were: critical study of the inferential viewpoints of other jurisprudents; precision; and raising issues and providing scholarly answers to them. One of his works, Kitab ul-Bai’ (Book of Transactions), is unique regarding the style and method of critical study of inferential decrees. Through his intellectual freedom, the Mostafa Khomeini studied Imam Khomeini’s viewpoints and either acknowledged or rejected them. Understanding the concept of transaction through its effects, giving originality to mu’atat in contracts, lack of application of the verse bai’ to the issue of mu’atat, reference to the tradition of saltanat regarding correctness of mu’atat, lack of domination of the rule of “No Duress” over rational verdicts and the selection of the highest price until the day of termination regarding guarantee and determination of the condition of wasted property are among his exclusive innovations regarding transaction. The present paper is an attempt to comparatively study the viewpoints of other jurisprudents, particularly Imam Khomeini, and also to study them critically from the viewpoint of Seyed Mostafa Khomeini.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_48084_54bb6db5f7875e6c5744f244d38e3c3e.pdf
بیع
معاطات
آیه بیع
حدیث سلطنت
قاعده «لاحرج»
امام خمینی
سیّد مصطفی خمینی
transaction
mo’atat
bai’ verse
tradition of saltanat
rule of “No Duress”
Imam Khomeini
Seyed Mostafa Khomeini
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2016-12-20
18
72
149
173
48089
Original Article
نقش اشتغال زنان در توسعة جامعه با رویکردی بر دیدگاه امام خمینی(س)
Role of Women’s Employment in Development of Society with Emphasis on Imam Khomeini’s Approach
فهیمه ملک زاده
malek900@gmail.com
1
دکترای حقوق خصوصی و دکترای حقوق خانواده،عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال، تهران
: بدیهی است مهمترین عامل سرعت رشد و توسعه اقتصادی جامعه منابع انسانی آن جامعه است و هر جامعه نیز متشکل از زنان و مردان فعال است که تحت روابط متقابل اجتماعی تأثیر مستقیمی در اقتصاد و توسعة آن جامعه دارند. لذا استراتژیهای یک جامعة توسعه یافته لازم است بر مبنای مشارکت هر چه بیشتر و فعالتر زنان، که نیمی از جامعه را تشکیل میدهند، در امور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پیریزی گردد.
لذا توجه به وضعیت اشتغال زنان و هدایت آنها به بازار کار میتواند زمینة بهرهگیری بهتر جامعه از این نیروی بالقوه و فعل آوردن این قشر از جامعه باشد. به همین دلیل، مجموعه عواملی که میتواند زمینهساز مشارکت هرچه بیشتر این جمعیت توانمند در عرصههای اقتصادی ـ اجتماعی کشور باشد از اولویت بیشتری برخوردار است.
مقالة حاضر که به روش تحلیلی ـ توصیفی و کتابخانهای انجام خواهد گرفت، در پی شناخت عوامل مؤثر و موانع اشتغال زنان و تعیین نقش این قشر در توسعه جامعه و سهم ایشان در نیروی کار شاغل میباشد. همچنین جایگاه زن و نقش او در ابعاد مختلف اندیشه دینی و سیستم حقوقی موجود با الگو گرفتن از سخنان و دیدگاههای امام خمینی به مناسبتهای مختلف در خصوص مشارکت اجتماعی زنان مورد توجه نگارنده قرار گرفته است.
Evidently, the main important factor for growth anddevelopment of any society is its human resources. Every society is composed ofactive men and women, who, in mutual social relations, leave a direct impact onits economy and development. Hence, the development strategy of every societyshould be based on the maximum possible level of participation of women (whoconstitute half of the society) in economic, political and social fields.Therefore, heeding women’s employment and directing them in the work market canprepare better grounds for the utilization of this potential workforce andactivation of this stratum of the society. The factors that can prepare thegrounds for the maximum possible level of participation of this able populationin economic-social affairs is of high priority. The data for this paper hasbeen collected from library sources. The present paper, employing analytical-descriptivemethod, is an attempt to identify the effective factors and hurdles in the wayof women’s employment as well as the role of this stratum in the development ofthe society as well the share of women in employed workforce. Also the statusof women and their role in religious thought and the existing legal system isstudied based on Imam Khomeini’s viewpoints about women’s social participation
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_48089_dd77a714fe919814387c77af4b2a16be.pdf
زنان
اشتغال
اقتصاد
توسعه
جنسیت
مالکیت
Women
employment
Economy
Development
Gender
Property