per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2017-08-23
19
75
1
22
51222
Original Article
ناکارآمدی ماده۱۱۲۸ قانون مدنی در مورد تدلیس با رویکردی به دیدگاه امام خمینی(س)
The Inefficiency of Article 1128 of Civil Code with Regard to Fraudulence, with Special Emphasis on Imam Khomeini’s Viewpoints
مریم ابن تراب
ebnetorab@gmail.com
1
استادیار و عضو هیأت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
عقد ازدواج مهم ترین پیمانی است که هر فرد در زندگی خویش منعقد میسازد. از این رو نسبت به عقود دیگر از ویژگیهایی برخوردار است. فریب و نیرنگ در هر جا و در هر قراردادی زشت و ناپسند است، و در چنین پیمان مقدسیزشتتر به نظر میرسد. با این وجود چنین عملی مورد توجه قانونگذار قرار نگرفته است. حقوقدانان عقیده دارند ماده۱۱۲۸قانون مدنی که ناظر بر اوصاف مورد نظر طرفین است، مورد تدلیس را هم دربرمیگیرد. این پژوهش با هدف بیان خلأ قانونی در باب تدلیس در امر ازدواج صورت گرفته است. با مراجعه به منابع فقهی و حقوقی بهدست میآید که این ماده قانونی پاسخگوی تمام موارد تدلیس در امر ازدواج نیست. چراکه تدلیس همواره بر مبنای عدم صفت مطلوب نیست، و دیگر آنکه حق فسخ به تنهایی موجب احقاق حق فرد فریب خورده نیست، ضمن اینکه در مواردی فسخ ازدواج نه تنها مشکل گشا نیست بلکه مشکلی بر مشکلات میافزاید.
The marriage contract is the most important contract that an individual concludes in his/her life. Hence, compared to other contracts, it has its specific characteristics. Guile and fraud is undesirable and uninvited in every contract, but it is more objectionable in such a sacred contract. Despite this fact, such a fraud has not drawn the due attention of the legislator. Lawyers argue that Article1128 of the Civil Code that covers the attributes of the two sides covers the issue of fraudulence as well. The focus of this research is the legal lacuna about fraudulence in marriage. A review of the legal and jurisprudential sources indicates that Article 1128 does not fully cover all cases of fraudulence in marriage. In fact, fraudulence does not always refer to the absence of a desirable attribute; moreover, the right to rescind a contract alone would not lead to the vindication of the rights of the deceived person. In addition, the abrogation of the marriage contract not only does not solve any problem but adds to the existing problems.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_51222_43c35443166f8baa90f48ce1a74e3b7e.pdf
قانون مدنی
شرط
خیار تدلیس
ضرر
قاعده غرور
قاعده اتلاف
civil code
Condition
the right to rescind the contract in case of fraud
harm
principle of deception
principle of liability for waste
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2017-08-23
19
75
23
42
51223
Original Article
بررسی خیار غبن و رابطة آن با قاعدة لاضرر با رویکردی بر اندیشة امام خمینی (س)
A Study of the Right to Rescind the Contract in Case of Loss Resulting from Deceit and Its Relation with the Principle of No Harm, with Emphasis on Imam Khomeini’s Viewpoints
محسن اسماعیلی
esmaeili1344@ut.ac.ir
1
سمیه مولوی
taha_molavi@yahoo.com
2
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری فقه و حقوق خصوصی دانشگاه شهید مطهری
این نوشتار پیرامون ماهیت خیار غبن و رابطة آن با قاعدة لاضرر است. ابتدا به صورت کلی تعریف خیار غبن و شرایط تحقق این خیار را مطرح میکند و در ادامه اختلاف نظر فقها در مورد مدرک خیار غبن را بررسی میکند. فقها مدارک متعددی را برای خیار غبن ذکر کرده اند که با توجه به اشکالات وارد شده به هر مدرک، در نهایت تخلف از بنای عقلا و شرط ضمنی به عنوان مدرک پذیرفته میشود. در خاتمة بحث به رابطة خیار غبن و قاعدة لاضرر پرداخته میشود و بیان خواهد شد که قاعدة لاضرر نمیتواند مدرک و مبنای این خیار باشد. در راستای انجام این پژوهش آرای فقها به خصوص امام خمینی مد نظر قرار گرفته است.
The main objective of the present research is tostudy the Right to Rescind the Contract in Case of Loss Resulting from Deceitand its relation with the Principle of No Harm. In the first place the right torescind a contract in case of loss resulting from deceit and conditions for itsrealizations are defined and then the viewpoints of the jurisprudents about thedocument of this rule are discussed. The jurisprudents have employed differentsources for this rule. These documents have been critically studied and finallyit is concluded that rationality and stipulation are accepted as a document ora basis for this rule. Also the relationship between the Right to Rescind theContract in Case of Loss Resulting from Deceit and the Principle of No Harmhave been discussed, arguing that the Principle of No Harm cannot be a basis ora source for this option. The viewpoints of jurisprudents, particularly thoseof Imam Khomeini, have been taken into consideration in this research
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_51223_8868026bb5c1fbaf8b311d1372bde6a3.pdf
خیار
غبن
غابن
مغبون
لاضرر
بنای عقلا
Option
lesion
loser
No Harm
rationality
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2017-08-23
19
75
43
72
51224
Original Article
پیوند قرآن و انقلاب اسلامی در اندیشه و سیره امام خمینی(س)
The Relationship between the Quran and the Islamic Revolution in Imam Khomeini’s Thought and Precept
فیض اله اکبری دستک
f.akbari@kiau.ac.ir
1
استادیار دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
امام خمینی قرآن را از چنان ظرفیت و جامعیتی برخوردار میداندکه میتواند تأمین کننده جامع نیازهای مادّی و معنوی بشریت در مسیر تدارک زندگیسعادتمندانه در همة زمانها و مکانها باشد. از دیگر سو، قرآن در دیدگاه امامخمینی صرفاً کتاب اخلاق و تربیت و معرفت فردی نیست بلکه ایشان قرآن را در بردارندةآموزههای اجتماعی و سیاسی در امور مدیریت و حاکمیت جامعه بر مبنای استقلال،آزادی، استکبارستیزی و ظلمناپذیری میداند. از همین روی در باور ایشان، قیامهایاسلامی در طول تاریخ از جمله قیام عاشورا، برای تجدید حیات قرآن بوده که ملت شریفایران نیز با تأسی از آن نهضت اسلامی خویش را برای حاکمیت قرآن و تشکیل حکومتقرآنی بر پا نموده است و با اتکا و اعتصام به قرآن و استمداد از رمز قرآنی شهادتطلبی، پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت طاغوت را فراهم آورده است که میتواندبهعنوان سرمشقی مطمئن و جاودانه برای سایر ملل مستضعف اسلامی معرفی گردد. لذابازشناسی اصول بنیادین قرآنشناختی امام خمینی و بازتاب آن در پیدایش نهضت اسلامیاز یکسو و تبیین و تحلیل رابطة قرآن و انقلاب اسلامی ایران از رهگذر فهم عناصر ومؤلفههای آن در کلام امام خمینی از سوی دیگر را میتوان بهعنوان رسالت اصلی اینمقاله در نظر گرفت
Imam Khomeini considered the Quran as a source that enjoys such a comprehensiveness which can meet all the material and spiritual needs of human beings in their attempt to attain a happy life in all times and spaces. On the other hand, in viewpoint of Imam Khomein, the Quran is not merely a book for individual knowledge, upbringing and ethic, but it contains social and political doctrines for management of the society based on independence, freedom, and rejection of oppression and arrogance. Hence, in his viewpoint, Islamic uprisings in the course of history, including the Ashura Uprising, aimed to revive the role of the Quran. The Iranian nation, following the Ashura Uprising, launched their Islamic movement for the rule of the Quran and establishment of a Quranic government and by holding fast to the Quran and Quranic secret of martyrdom have attained victory over the illegitimate government that can be an eternal example for other oppressed Muslim nations. Hence, the main objective of this paper is revisiting the fundamental principles of the Quranology of Imam Khomeini and explanation of the relationship between the Quran and the Islamic Revolution through Imam Khomeini’s understanding of the Quran.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_51224_0ed811d89a6296198d8dfa0e30962046.pdf
قرآن
انقلاب اسلامی
امام خمینی
مردم
راهبردها
حکومت
Option
lesion
loser
No Harm
rationality
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2017-08-23
19
75
73
97
51225
Original Article
رهبری و نظرات مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)
The Leader and Consultative Viewpoints of the State Expediency Council, with Special Reference to Imam Khomeini’s Viewpoints
سیدمحمد موسوی بجنوردی
moosavi@ri-khomeini.ac.ir
1
سیدعلی سیدموسوی
sas.mosavi110@gmail.com
2
استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی و مدیر گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی و اندیشههای امام خمینی(س) پژوهشکدة امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه
پس از بازنگری قانون اساسی،مشاوره دادن به رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شد. از مباحث مهم در اینزمینه مسئولیت رهبر در برابر نظرات مشورتی مجمع و تصمیمات آن است. مشخص نیست درصورتی که نظر رهبر با رأی اکثریت مشاوران مجمع موافق نباشد، آیا پذیرفتن نظراتمجمع الزامی است یا آنکه رهبری می تواند برخلاف نظر اکثریت مجمع تصمیم بگیرد. درقانون اساسی به این مطلب اشاره نشده است. این مقاله با رویکرد تحلیلی و انتقادی بهواکاوی دیدگاه های مطرح شده از سوی فقیهان پرداخته است و با مراجعه به آثار امامخمینی، دیدگاه آن بزرگوار را استخراج و مستندات فقهی آن را بیان نموده است. از نظرایشان مشورت و مراجعه به کارشناس جهت کشف حقایق و اطلاع از جوانب مختلف امر صورتمی پذیرد و جنبه طریقی دارد در نتیجه التزام به نظر مشاوران تنها در صورتی ضروریاست که مشورت کننده تخصص کافی در مورد مسأله مورد نظر نداشته باشد، اما در صورتدارا بودن تخصص، خود می تواند تصمیم مناسب را هر چند مخالف نظر اکثریت باشد اتخاذنماید
After the revision of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, the role of consultation to the leader was delegated to the State Expediency Council. Among the important issues in this regard is the responsibility of the Leader towards the consultative viewpoints and decisions of the State Expediency Council. It is not clear whether the Leader is obliged to accept the viewpoints of the Council if his viewpoints are in contradiction with those of the Council. There is no reference to this issue in the Constitution either. The present article is an attempt to study the viewpoints of the jurisprudents as well as those of Imam Khomeini on this issue through a critical-analytical approach. In Imam Khomeini’s viewpoints consultation with the experts aims to find out the truths and discover different aspects of a matter and hence abidance by the viewpoints of the consultants is necessary only when the person who receives the consultation is not enough expert in that field; but, if he enjoys the necessary expertise, he can decide on the issue even if his viewpoint is contrary to that of the majority.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_51225_f85c8e540c120039c3beffcdf7d190b2.pdf
امام خمینی
مجمع
مصلحت
نظام
شورا
رهبری
Imam Khomeini
State Expediency Council
expediency
System
leadership
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2017-08-23
19
75
97
110
51227
Original Article
نقد و بررسی «اشتراط ضمان در اجاره» در پرتو دیدگاه امام خمینی(س)
A Critical Study of Leasing on the Condition of Warrantying the Property by the Lessee, with Special Reference to Imam Khomeini’s Viewpoint
داود حسن پور
hassanpoor.davood@gmial.com
1
استادیار دانشگاه شهید مطهری
تمام فقیهان در این مسأله اتفاق نظر دارند که عین مستأجره نزد مستأجر امانت است و در صورت تلف یا عیب عین مستأجره او ضامن نخواهد بود، مگر اینکه افراط یا تفریط کرده باشد. و همانطور که صاحب جواهر این نکته را بیان میکند در این مسأله بین فقیهان اجماع وجود دارد.
اما در صورتی که شرط ضمان در عقد اجاره صورت گیرد آیا باز حکم، عدم ضمان مستأجر است یا خیر؟ در اینجا میان فقیهان اختلافی وجود دارد. مشهور بین فقها آن است که شرط ضمان در اجاره صحیح نیست ولی بعضی از بزرگان همچون سید مرتضی و محقق اردبیلی و صاحب ریاض و همچنین صاحب عروه شرط ضمان در اجاره را هم صحیح دانستهاند.
گروهی از این فقیهان با قیاس اجاره به عاریه، شرط ضمان مستأجر را صحیح دانسته و بر اساس «المؤمنون عند شروطهم» شرط را لازم الاجرا دانستهاند. چون در باب عاریه شرط ضمان صحیح دانسته شده است، لکن فقهای دیگر میگویند: در باب عاریه نیز حکم برخلاف قاعده است و آن نیز به دلیل ورود حدیث خاصی است وگرنه قیاس در مذهب ما جایز نیست.
در این مسأله نظر امام هم موافق با صاحب عروه، مخالف مشهور است که شرط ضمان در اجاره را صحیح دانسته و حکم به صحت شرط ضمان در اجاره میکند. در مقابل محقق خویی و صاحب المستمسک موافق با مشهور بوده و شرط ضمان در عین مستأجره را صحیح نمیدانند.
There is a consensus among all jurisprudents that the leased property is a trust accepted by the lessee who retains no obligation towards any partial or total damage to the property, unless the lessee defaults on his obligations stipulated in the lease. There is a consensus among all jurisprudents about this issue as the Author of Jawahir has mentioned. The question that arises is: Is the lessee responsible for warrantying the property if the lease contains the term of warranty? There is no consensus on this issue among jurisprudents. The predominant viewpoint of the jurisprudents is that incorporating the term of warranty into a lease is not correct, but some of them such as Seyed Morteza, Mohaqeq Ardabili, Author of Riyadh, as well as Author of Orwah argue that incorporating the term of warranty into a lease is correct.
Some of the jurisprudents compare lease with lending and argue that incorporating the term of warranty by the lessor into the lease is correct. They maintain that according to the principle of “The believers abide by their commitments,” the incorporation of warranty into a lease is correct, because the term of warranty is correct in lending. Other jurisprudents, however, argue that analogy is not allowed in our religion and hence warranty in lending is contrary to the said principle and is based on another tradition (hadith).
In this regard, Imam’s viewpoint, like that of the Author of Orwah, is against the predominant viewpoint. He argues that the term of warranty in a lease is correct. On the other hand, Mohaqeq Khoei and the Author of Al-Mustamsik, similar the predominant view, argue that the term of warranty in a lease is not correct
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_51227_e9a20c59308e332262fa886a2ea17771.pdf
ضمان
شرط فعل
شرط نتیجه
مقتضای عقد
ید امانی
: Obligation
condition about performance of an act
condition of subsequent events
requirement of contract
possession through lending
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2017-08-23
19
75
111
128
51228
Original Article
الخَلَل فِی الغُسل با رویکردی بر آرای امام خمینی(س)
Impairments of Ablution Based on Imam Khomeini’s Viewpoints
عباسعلی روحانی
abbasali-roohani@hotmail.com
1
نگار علیزاده
alizadehnegar@yahoo.com
2
استاد پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
دانشجوی دکتری رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی و اندیشههای امام خمینی، پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی.
پژوهش حاضر با هدف جمعآورینظر فقها و محوریت آرا و نظرات امام خمینی در خصوص آسیبها و خللی که به غسل واردمیشود و حکم به بطلان و عدم بطلان آن طبق قواعد اولی و ثانوی نگاشته شده و روش بهکار رفته در آن کتابخانهای و رایانهای بوده ودر آن پس از بیان نظرات مطروحه، بهتوصیف و تحلیل نظرات امام خمینی و تطبیق آن بر نظر برخی از علمای فقه از آن جملهصاحب جواهر پرداخته شده است. یافتههای پژوهش حاکی از این است کههر گونه خللی که به اجزا و شرایط غسل وارد شود طبق اصل اولی، غسل را محکوم بهبطلان میکند؛ اما در برخی موارد شارع مقدس، خود حکم به عدم بطلان داده است،همانند غسل جبیرهای در مقابل امر به شستن تمام اعضای بدن و یا بیان قاعدة فراغدر زمان فراغت از غسل و شک در صحت اجزا. بررسی این آسیبها که در فقه به خلل شهرتیافته و جمع آوری نظرات علما در این رابطه، باعث تسهیل در مراجعه به این بخش ازباب فقهی (طهارت-غسل) میگردد
The main objective of this paper is to collect the viewpoints of jurisprudents with the centrality of that of Imam Khomeini about what impairs and harms the correctness of ablution and nullifies it based on the primary and secondary commandments. The necessary data have been collected from books, journals and Internet sources. After explaining the viewpoints of some outstanding jurisprudents, Imam Khomeini’s viewpoints have been described and analyzed and compared with those of some jurisprudents such as the author of Jawahir. The findings of the research indicate that any error in the particulars and requirements of ablution would nullify the ablution, but in some cases the Lawgiver has ruled that it would not nullify the ablution, such as the rule of washing the entire body in contrast to exempting some parts for which washing is harmful and are washed from over a cover that is called jabirehi; or the rule of release or the moment of release from completing the ablution and doubt about its particulars which does not nullify the ablution. The study of these impairments which are called impairments (khelal) in jurisprudence and the collection of the viewpoints of jurisprudents in this regard facilitates consultation about this jurisprudential chapter (purity-ablution).
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_51228_88701d42cb8240b625f2a178f77d3583.pdf
خلل
طهارت
حدث
غسل
غسل ترتیبی
غسل ارتماسی
امام خمینی
Impairments
Purity
ablution
sequential ablution
full body immersion ablution
Imam Khomeini
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2017-08-23
19
75
129
154
51229
Original Article
قاعده تسلیط و نقش آن در تصحیح قراردادهای نوپیدا (با نگاهی به اندیشههای امام خمینی (س))
The Principle of Sovereignty and Its Role in Correcting the Newly-Emerged Contracts (With Special Reference to Imam Khomeini’s Viewpoints)
علیرضا عابدی سرآسیا
a-abedi@um.ac.ir
1
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
قاعدۀ تسلیط (الناسُ مُسَلَّطونَ علَی اموالِهِم) با وجود شهرت فراوان، از جهاتی مورد تشکیک بعضی محققان از جمله امام خمینی قرار گرفته است. در نظر این گروه، قاعده دارای اطلاق نبوده، در مواردی که جواز یا صحت تصرف خاصی مشکوک باشد، نمیتوان به آن استناد کرد. در این مقاله چهار وجه در مورد مفاد قاعده بررسی شده، با ارائۀ نظر پنجمی، اثبات شده که شارع مقدس با جعل سلطنت برای مالک، تمامی تصرفات وی را، چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی، امضا کرده است. البته این سلطنت، تعلیقی بوده و تنها در مواردی است که خود شارع برخلاف سلطنت مالک، اعمال سلطنت نکرده باشد. یکی از ثمرات ارزشمند این نظر در حقوق و فقه معاملات آن است که این قاعده در تصحیح قراردادهای نوپیدا، که دلیل خاصی بر بطلان آنها وجود ندارد، نقشی اساسی خواهد داشت.
Although the Principle of Sovereignty (People have domination over their properties) is very well-known, some researchers, including Imam Khomeini, have cast doubt on it. They argue that this principle is not absolute and cannot be applied to the cases whose possession or permission for their possession is doubtful. Four aspects of the said principle have been studied in this article and through offering a fifth viewpoint attempts have been made to prove that the Lawgiver through stipulating the Principle of Sovereignty of owner over his property, has approved the qualitative and quantitative possession of the owner. However, this sovereignty is suspended and is subject to the cases that the Lawgiver, contrary to the Principle of Sovereignty of the owner, has not applied His sovereignty. One of the valuable results of this viewpoint in law and jurisprudence of transactions is that this principle plays a crucial role in the newly-emerged contracts for whose nullification there is no specific reason.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_51229_13b7fd07e8038f0e1f4fe76640956d52.pdf
قواعد فقه
قاعده سلطنت
تسلیط
تسلّط
قراردادهای نوپیدا
Jurisprudential rules
the Principle of Sovereignty
Sovereignty
domination
newly-emerged contracts