per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2010-11-22
12
48
1
16
63103
Original Article
بررسی فقهی ـ حقوقی مالکیت فکری با رویکردی به نظر امام خمینی(س)
A Jurisprudential –Legal Study of Intellectual Property Right
With Special Reference to Imam Khomeini's Viewpoints
فخرالدین اصغری آقمشهدی
fasgharia@yahoo.com
1
شهرام اصغری
shahram.asghari@gmail.com
2
دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران
دانشجوی دکترای حقوق خصوصی دانشگاه مازندران
فقیهان در مورد مشروعیت حقوق مالکیت فکری اختلاف نظر دارند. به نظر برخی فقیهان این گونه حقوق به دلایلی چون ناسازگاری آن با قاعده سلطه، عدم امضای چنین حقوقی از سوی شارع، ناسازگاری آن با رسالت و قداست علم و غیر قابل تملک شخصی بودن این دسته از حقوق، حقوقی شرعی محسوب نشده و اشخاص ثالث میتوانند بدون اجازه صاحبان اثر در آن تصرف کنند. به نظر برخی دیگر، چنین حقوقی شرعیت داشته و تصرف در آنها بدون اجازه صاحبان آنها جایز نیست. ادله این گروه عبارتند از: بنای عقلا، قاعده سلطه، حرمت تصرف در اموال دیگران بدون اجازه آنها، قاعده لاضرر، راهکار ولایت فقیه، مصالح مرسله و سدّ ذرایع که دو دلیل اخیر اختصاص به فقه اهل سنّت دارد.
There are differences of opinion among the jurists about legality of intellectual property rights. Some jurists maintain that such rights are not legal due to the following reasons: their incompatibility with the rule of domination, lack of acknowledgement of such rights by the Law-Giver, their incompatibility with the mission and sanctity of science and lack of personal possession. Hence, they maintain that third persons can use them with any permission from the proprietors. Some other jurists maintain that such rights are legal and that one should not use them with the permission of the proprietor. They argue that the following reasons support their viewpoints: reason, rule of domination and Wilayat Faqih. The Sunni jurists also forward two reasons in support of this viewpoint.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63103_0cddb39205ff9b1a823e7036a5022709.pdf
حقوق مالکیت فکری
بنای عقلا
قاعده لا ضرر
مصالح مرسله
قاعده سلطه
intellectual property rights
reason
no loss
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2010-12-21
12
48
17
39
63147
Original Article
بررسی حقوقی مسألة شبیه سازی انسان با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)
A Legal Study of Human Cloning:
With Special Reference to Imam Khomeini's Viewpoints
سید محمد موسوی بجنوردی
mosavi@ri-khomeini.ac.ir
1
نگار علیزاده
alizadehnegar@yahoo.com
2
استاد گروه فقه و مبانی حقوق و مدیر گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم)
دانشجوی دکتری رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی و اندیشههای امام خمینی، پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی.
شبیه سازی به معنای تولید یک انسان از طریق غیر جنسی است که دارای دو نوع درمانی و تولیدمثلی میباشد در شبیه سازی تولید مثلی که حاصل آن تولید یک انسان کامل است، «شبیه» دارای حقوقی همانند سایر افراد جامعه مانند هویت، نسب، ارث میباشد. و از سوی دیگر افراد جامعه نیز در قبال چنین فردی مسئولیتهایی دارند. از جمله حقوقی که برای یک شبیه به عنوان فردی از افراد جامعه مطرح است، نسب است. البته در مورد والدین فرد، اختلاف نظر زیادی وجود دارد اما آنچه مسلّم است حق داشتن والد برای چنین کودکی است؛ درخصوص هویت او نیز میتوان گفت منعی از جهت مواد قانونی مرتبط وجود ندارد و کسی که از هسته فعال او فرد شبیه سازی شده به وجود آمده ولی قانونی و قهری او دارای وظایف مقرر برای ولی در قانون مدنی میباشد؛ همچنین درخصوص ارث، قصاص، دیه و سایر حقوق نیز همانند سایر افراد است. اما در مورد وظایف جامعه در قبال او بایستی خاطرنشان نمود که وظیفة آنها در این امر مانند وظیفه آنها در مورد متولدان از ازدواج معمولی است و بایستی به اقامه حقوق چنین فردی اقدام نمایند و با او همانند کالای تجاری برخورد ننموده و ارزشهای انسانی را در برخورد با او مد نظر قرار دهند.
Cloning refers to reproduction of human beings through non-sexual methods. It is of two kinds: curative and reproductive. In reproductive cloning, whose result is reproduction of a human being, the cloned human being will enjoy all rights like other members of society such as identity, lineage and inheritance. On the other hand, the members of society have certain responsibilities towards such a person. Among the rights of a cloned person as a member of society is lineage. There are however differences of opinion about the parents of the cloned person. What is for certain is that a cloned person is entitled to have a father. There is no legal problem regarding the identity of such a person; the donor of semen is the legal and natural custodian of the cloned baby and shoulders the duties envisaged in the civil law for a custodian. Similar laws regarding inheritance, retaliation, blood money and other rights applying to all people in the society applies to the cloned person. Regarding the duties of society towards a cloned person, it should be mentioned that the duty of the society towards a cloned person is just like its responsibility towards people born out of normal marriages. The society should grant the rights of such persons and must not deal with them as a commercial commodity. Hence human values must be taken into consideration in dealing with such a person.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63147_c5880a8d46e5c0ea186807e17673e00f.pdf
شبیه
شبیهسازی
حقوق فردی
حقوق اجتماعی
نسب
ارث
دیه
والد
قصاص
clone
Cloning
individual rights
social rights
lineage
inheritance
Blood money
retaliation
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2010-12-21
12
48
40
66
63104
بررسی و تحلیل نظریۀ روح معنا از دیدگاه امام خمینی(س)
A Study of the Theory of the Spirit of Meaning in
Viewpoint of Imam Khomeini
محمدباقر حجتی
mbhojati@yahoo.com
1
حامد شیواپور
h_shivapoor@yahoo.com
2
عضو هیأت علمی گروه الهیات قرآن و حدیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
دانشجوی دکترای الهیات دانشگاه تربیت مدرس
دربارة واژههای متشابه قرآن چهار دیدگاه اصلی وجود دارد: دیدگاه اهل ظاهر، نظریة اشتراک لفظی، نظریة حقیقت و مجاز و نظریة روح معنا. طبق نظریة روح معنا، الفاظ بر ارواح معانی وضع شدهاند و خصوصیات مصادیق در معنای آنها در نظر گرفته نشده است. از این رو کاربرد آنها میتواند در مصادیق معقول نیز حقیقی باشد. بنابراین الفاظ متشابهی که در قرآن به کار رفتهاند در مصادیق مجرد و معقول به نحو حقیقی و نه مجازی استعمال شدهاند.این دیدگاه که نخستین بار غزالی آن را طرح کرده است پس از او در آثار بزرگان فرهنگ اسلامی تا روزگار ما پیوسته مطرح بوده است. بهویژه بزرگانی چون ملاصدرا، فیض کاشانی و علامه طباطبایی از آن سخن گفتهاند. در این پژوهش، بهطور خاص تبیین امام خمینی از این نظریه بررسی میشود.
There are four viewpoints about the vague concepts in the Quran: the appearance; the commonality of words; truth and virtual; and spirit of meaning. According to the theory of spirit of meaning, words have been forged on the basis of the spirit of meaning and the features of the referents have not been taken into consideration in their meanings. Hence, their application in the tangible referents too can be true. Therefore, the vague words that have been used in the Quran have been used in tangible and intangible referents in a true manner not in a virtual manner. This viewpoint was put forth by Gazzali but after him has been discussed till date. Such figures as Mullsa Sadra, Feiz Kashani and Allama Tabatabi have discussed it. The present paper is an attempt to discuss the viewpoints of Imam Khomeini on the same issue.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63104_ab6715808d93e5264898618f8f901c7b.pdf
آیات متشابه
الفاظ متشابه
نظریة حقیقت و مجاز
نظریة روح معنا
غزالی
امام خمینی(س)
vague verses
similar words
theory of truth and virtual
theory of spirit of meaning
Gazzali
Imam Khomeini
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2010-12-21
12
48
67
92
63108
Original Article
از جسمانیت تا روحانیت: مقایسه آرای ملاصدرا و امام خمینی(س) در حدوث نفس
From Mundanity to Spirituality:
A Comparative Study of Imam Khomeini's and Mulla Sadra's Viewpoints about Generation of Soul
عطیه زندیه
zandieh2007@yahoo.com
1
استادیار پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی
یکی از مسائل مطروحه پیرامون نفس، کیفیت آن از حیث حدوث جسمانیت و روحانیت آن است. نظر دو حکیم اسلامی، یعنی ملاصدرا و امام خمینی در مورد این مسأله در این مقاله مورد مقایسه قرار گرفته است. در این نوشتار، ابتدا در مورد ذومراتب بودن و نشآت نفس (از جسمانیت تا روحانیت) که مورد ادعای دو حکیم مسلمان است مباحثی مطرح گشته و در ادامه براهین دوازدگانهای را در سه دسته اصلی مطرح و باطل میکنند: 1) بطلان ادله روحانیت یا تجرد ابتدایی نفس؛ 2) بطلان ادلة قِدم زمانی نفس؛ 3) بطلان ادلة حدوث زمانی نفس قبل از بدن. سپس، اختلافنظر این دو حکیم در براهین مذکور مورد توجه قرار گرفته و نهایتاً نتیجه گرفته شده است که گرچه این دو حکیم در کلیات بحث، اختلافنظری ندارند، اما در جزئیات دیدگاههای متفاوتی ارائه کردهاند.
One of the issues related to soul is its quality regarding its mundane or spiritual generation. The viewpoints of two Muslim philosophers, that is, Imam Khomeini and Mulla Sadra about this issue are studied in this article. The two philosophers argue that soul has two statuses and also they argue that the soul moves from mundanity to spirituality. They offer two reasons in three categories in this regard: 1 – refutation of the reasons of primary spirituality or abstraction of the soul; 2 – refutation of reasons of the priority of soul; 3 – refutation of reasons of generation of soul before the body. Also the differences of viewpoints of the two philosophers about the said reasons are discussed. The conclusion of the present paper is that although the two thinkers do not have differences of opinion on the general aspects of the problem, they differ in its details.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63108_237be13401376582b27a38d60ef8da93.pdf
نفس
حدوث
قِدم
مجرد
روحانی
مرتبه طبیعی
مرتبه عقلانی
مرتبه مثالی
Soul
generation
priority
abstract
Spiritual
natural grade
rational grade
exemplary grade
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2010-12-21
12
48
94
117
63123
Original Article
بررسی تطبیقی نظریة عدالت اجتماعی دراسلام و غرب (بررسی موردی مقایسه نظریة عدالت در اندیشههای امام خمینی و جان راولز)
A Comparative Study of Social Justice in Islam and the West
(A case study the theory of justice in Viewpoints of Imam Khomeini and John Rawls)
یحیی فوزی
yahyafozi@yahoo.com
1
روح اله مرادی
ru.moradi@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی
کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی در اسلام پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
در این مقاله ابتدا تعاریفی از مفهوم عدالت در نزد اندیشمندان غربی و اسلامی از گذشته تا دوران معاصر ارائه میگردد و سیر تکوینی این مفهوم از گذشته تا به امروز مورد رصد قرار خواهد گرفت. سپس آراء و بنیانهای اندیشهای دو متفکر بزرگ معاصر، یعنی جان بوردن راولز با عنوان احیاگر فلسفة سیاسی در غرب و امام خمینی به عنوان احیاگر اندیشة سیاسی اسلامی در جهان اسلام در باب عدالت اجتماعی تبیین میشود. چنان که خواهد آمد عدالت از طرفی در رأس فضائل و از طرف دیگر معیاری برای سنجش عادلانه بودن نهادها و سازوکارهای آنها در نزد راولز و امام خمینی مطرح است. اما به سبب تباین جهانبینی و انسانشناسانه، تفاوتهایی در زمینه ماهیت عدالت و رابطه آن با سایر وجوه بشری وجود دارد. در پایان با رویکردی مقایسهای و تطبیقی به دنبال یافتن نقاط اشتراک و افتراق در باب عدالت و عدالت اجتماعی و بند بسط و تلفیق آراء این دو اندیشمند در این باب خواهیم بود. در حقیقت با درآمیختن افق دید آنان این نتیجهگیری را خواهیم کرد که گرجه رویکرد اسلامگرایانه در باب عدالت تفاوتهایی با رویکرد غربی بخصوص رویکرد لیبرالی دارد اما قداستها و شباهتهایی هم در این بین وجود دارد که میتواند موجبات غنای نظریهپردازی در این زمینه شود.
Attempts have been made in the present study to review the definition and evolution of the concept of justice as defined by the Western and Muslim thinkers. In the next step the viewpoints of John Rawls and Imam Khomeini about social justice have been elaborated. In viewpoint of Imam Khomeini and John Rawls, justice, on the one hand, is at the top of all virtues and on the other is a criterion for assessment of the fairness of institutions and their working mechanisms. However, due to differences in their worldview and anthropology, there are differences of opinion between them regarding the nature of justice and its relations with other aspects of human being. Attempts have been made in the present paper to find out the similarities and differences of opinions of the two thinkers on the issue of social justice.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63123_4997e9b1743d81cce97537fb6fac01eb.pdf
امام خمینی
جان راولز
عدالت
عدالت اجتماعی
آزادی
حق
Imam Khomeini
John Rawls
Justice
Social Justice
freedom
Right
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2010-12-21
12
48
118
141
63146
Original Article
آسیبشناسی مشارکت سیاسی در خاستگاههای انقلاب اسلامی
A Pathological Study of Political Participation in
Origins of Islamic Revolution
رحمت اله معمار
r.memar@yahoo.com
1
. عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
: این مقاله، حاصل پژوهشی است تجربی، جهت بررسی نسبت میان مشارکت سلبی (انقلابی) برای تأسیس، و مشارکت اثباتی (انتخاباتی) برای تثبیت و تداوم نظام جمهوری اسلامی. هدف مذکور در یک مطالعة اسنادی و بهروش تطبیقی درونکشوری با واحد تحلیل شهرستان، بهعنوان ظرف اصلی وقایع انقلابی و نیز مشارکت انتخاباتی، با طرح تحقیق مقطعی، از طریق بررسی مبارزات مردمی در 18 ماه مختوم به پیروزی انقلاب برای ارزیابی مشارکت انقلابی، و مقطع 1384-1368 برای ارزیابی مشارکت انتخاباتی پیگیری شده است. نهایتاً نتایج تحقیق با تکیه بر تکنیکهای آماری، بهصورت تحلیلهای استاتیک و دینامیک گزارش و تشریح شده است.
The present paper is a result of an empirical research to study the relationship between negative (revolutionary) participation for establishment and positive (electoral) participation to stabilize and strengthen the Islamic Republic system. The objective of this study has been investigated through a documentary study through comparative method inside the country with county as the unit of analysis. The popular struggles of the people during the 18 months leading to the victory of the revolution were analyzed in cross-sectional method to study the revolutionary participation. And the period between 1989 to 2005 has been investigated for an analysis of electoral participation. Finally, the findings of the research have been described through statistical techniques in the form of static and dynamic reports.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63146_b11d6c43b52fa1eab5147af835edadaa.pdf
مشارکت سلبی (انقلابی)
مشارکت اثباتی (انتخاباتی)
خاستگاههای انقلاب
برهة انقلابی
شهرستان
مقایسة مقطعی
مطالعة اسنادی
آسیبشناسی
Revolutionary negative participation
positive (electoral) participation
origins of revolution
revolutionary period
county
documentary study
Pathology
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2010-12-21
12
48
142
161
63121
Original Article
راههای عامة اثبات جرایم با نگرشی به دیدگاه امام خمینی(س)
General Ways of Proving Offenses
With Special Reference to Imam Khomeini's Viewpoints
عیسی ولایی
a.valayi@yahoo.com
1
معاونت پژوهشی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
اسلام عمدتاً سه راه رابرای اثبات جرایم به رسمیت شناخته و شرایط مهم و دشواری را برای آنها مقرر کردهاست. مثلاً برای شهادت شهود عدالت، عدم اتهام و ذینفع نبودن و دشمن نبودن راضروری دانسته و در مورد اقرار نیز تنها اقرار علیه اقرار کننده را نافذ دانسته است.دربارة علم قاضی نیز چهار دیدگاه وجود دارد اما مشهور معتقدند که علم قاضی چه درحقالله و چه در حقالناس حجت است گرچه ابنجنید قائل به عدم حجیت علم قاضی است. صاحبجواهر میگویدلازمة قول به عدم حجیت علم قاضی یا فسق قاضی و یا توقف حکم الهی است و نیز لازمةچنین دیدگاهی این است که اصل مهم انکار منکر و اظهار حق را ضروری ندانیم. مضافاًاینکه وقتی بیّنه و اقرار حجت بوده و اثبات کنندة جرم باشد پس به طریق اولی علمقاضی حجت است چون بیّنه و اقرار از ادله ظنیّهاند و علم و قطع بر ظن ترجیح دارد.
Islam recognizes three ways for proving an offense, which entails difficult but important conditions. For instance, testimony of just witnesses, lack of accusation, lack of interest and lack of animosity are the necessary conditions. With regard to confession, only the confession against the confessor is valid. There are four approaches to the knowledge of judge. However, the predominant viewpoint is that the knowledge of judge is valid both regarding the people's rights and Allah's rights. However, Ibn Jonaid does not acknowledge the validity of the judge's knowledge. The author of Jawahir states: the requirements of invalidity of the judge's knowledge is either corruption of the judge or prevention of the divine commandment and the requirement of this approach considering the important principle of denial of prohibited and expression of right as unnecessary. Moreover, when evidences and confessions are valid and prove the offense, the knowledge of judge too is valid because evidence and confession are among the guessed reasons while knowledge and definiteness are prior to guess.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63121_d79fa7fad84c006afa3995d33b822266.pdf
گواهان و شهود
اقرار
علم قاضی
جرایم
اثبات جرایم
witnesses and evidences
confession
judge's knowledge
offenses
proving of offense