per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2009-11-22
11
44
1
26
63552
Original Article
حقوق متقابل مردم و حکومت اسلامی از دیدگاه امیرالمؤمنین علی(ع)
Mutual Rights of People and Islamic Government
Special Reference to Viewpoints of Imam Ali (AS)
سید محمد موسوی بجنوردی
mosavi@ri-khomeini.ac.ir
1
راحله صفایی
tahoora_s@yahoo.com
2
استاد گروه فقه و مبانی حقوق و مدیر گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم)
محقق و نویسنده
: واژه «حق» و «تکلیف» دو واژهای هستند که اثر متقابل بر یکدیگر دارند. وقتی این دو واژه در بحث حکومت در مقابل یکدیگر قرار میگیرند، بحث حقوق متقابل مردم و حکومت مطرح میشود.
در حکومت اسلامی رعایت حقوق متقابل مردم و حکومت، از مهمترین مباحثی است که بایستی به آن پرداخته شود. بهترین الگویی که در این زمینه مطرح است حکومت حضرت علی(ع) است که با تمامی سختیها و مشقتها، همواره این حقوق را به عنوان اصل حکومتی در سرلوحه برنامههای خود در نظر داشت.
از جمله حقوق مردم از نگاه آن حضرت، حق نصیحت و خیرخواهی، حق آزادی، حق عدالت و برابری و مساوات، حق امنیت، حق نظارت، حق تعلیم و تربیت، حق حفظ کرامتها و ارزشهای انسانی و .... است. از سوی دیگر، مردم ملزم به تبعیت و وفای به عهد خود نسبت به بیعتی که به رهبر کردهاند و اطاعت کامل از حاکم و اجرای اصل نصیحت و خیرخواهی نسبت به وی میباشند. لذا دانستن این حقوق و رعایت آن برای جامعهای که مبانی نظری و فکری و عملی آن بر اساس تعالیم اسلامی و وحیانی طراحی شده است، الزامی است.
The two concepts of right and duty have mutual impacts. When applied to the government, then the issue of the mutual rights of people and government comes to the fore.
The observation of the mutual rights of people and government is among one of the most important issues in the Islamic government. The best available model in this regard is the government of Imam Ali (AS) who despite all problems and difficulties maintained that the observation of the people’s rights was top on the agenda of the government.
In Imam’s viewpoint, the people’s rights intra alia included the right to advise, freedom, justice, equality, security, supervision, education, protection of human dignity and values… On the other hand the people are obliged to obey and abide by the allegiance they paid to the leader. The knowledge of these rights and their observation is necessary for a system based on theoretical and practical teachings of Islam.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63552_a3e3fa2afa035a20cd1b15a97b26abfd.pdf
حقوق
مردم
حکومت
آزادی
عدالت
Rights
People
Government
freedom
Justice
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2009-11-22
11
44
27
46
63578
Original Article
تفاوت مطلق و عام از دیدگاه آخوند خراسانی و امام خمینی(س)
Differences between Absolute and General
in Viewpoints of Imam Khomeini and Akhund Khorasani
سید حسن خمینی
info@ri-khomeini.ac.ir
1
افتخار دانشپور
asemane1991@yahoo.com
2
تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و رئیس هیأت امنای پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی
دانشجوی دورة دکترای فقه و مبانی حقوق و اندیشة امام خمینی پژوهشکدة امام خمینی و انقلاب اسلامی
یکی از مباحث علم اصول در باب الفاظ مبحث مطلق و عام است که ثمرات فقهیة زیادی بر آن مترتب است. درخصوص هر یک از «عام و خاص» و «مطلق و مقید» مباحث گستردهای در فقه مطرح شده است.
این مقاله در مقایسة این دو مبحث صرفاً به بیان تفاوتهای عمدة بین آنها میپردازد و دلایلی را از منظر حضرت امام خمینی مبنی بر استقلال و مجزا بودن هر یک از آنها مطرح میکند. این در حالی است که بسیاری از بزرگان علم اصول از جمله مرحوم آخوند قائل به نوعی ارتباط میان آن دو شدهاند و همین تفاوت دیدگاه، مجالی را برای تقابل آرای اصولی در این مبحث ایجاد کرده است. شایان ذکر است که بخش عمدة مطالب این مقاله مبتنی بر نظریات این دو بزرگوار میباشد.
One of the issues of the discipline of Principles of Jurisprudence is about the concepts of absolute and general which have many jurisprudential advantages. There are many jurisprudential discussions about “general and particular” and “absolute and conditional”.
The present article is an attempt to discuss the differences between these two concepts in viewpoint of Imam Khomeini based on independence of each, while some great jurisprudents like Akhund Khorasani maintain that there are relations between them. Hence it is pertinent to discuss the issue and compare the viewpoints of the two jurisprudents.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63578_9211a87385eb8dda38b98fc0395c5d1f.pdf
عام
مطلق
تعلق
حکم
مقدمات حکمت
مقام بیان
general
absolute
decree
conditional
particular
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2009-11-22
11
44
47
73
63580
Original Article
تحول آرای فقیهان امامی در باب روشها و ابزار انشای عقد همراه با تحلیل دیدگاه امام خمینی(س)
Evolution of Jurisprudential Ideas of Imamiya
on Methods and Instruments of Articulation of
Contract Special Reference to Imam Khomeini’s Viewpoints
محمّد تقی فخلعی
fakhlaei@ferdowsi.um.ac.ir
1
استادیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد.
بحث از حقیقت عقد و روشهای انشای آن از مباحث دامنه دار در منابع فقهی کهن و حاضر است. این نوشتار در پی آن است که دیدگاههای فقهی از گذشته تاکنون را در این باره و موضوعات پیرامونی آن مورد تحلیل قرار دهد. دستاورد اصلی آن اذعان به دگرگونی اندیشه فقهی و سیر آن از قالب گرایی افراطی گذشته تا روی آوردن به حقیقت و روح اعمال حقوقی و برجسته یافتن کارکردهای عرف و سیره عقلا در این میدان در دوران معاصر است. نگاه ویژه تحلیلی به نگرش امام خمینی در این بین، نقش این فقیه تحول خواه معاصر را در تکامل اندیشه فقهی به وضوح آشکار میکند.
The issue of contract and its articulation is among the longstanding issues in old and new jurisprudential sources. The present paper is an attempt to study the jurisprudential viewpoints in this regard. The main findings of the present paper indicates that jurisprudential thought has undergone changes from extremist formalism to the truth and spirit of legal practices and also the functions of common sense and rational practice has become important in contemporary era. An analysis of the special approach of Imam Khomeini sheds light on the role of this reformist jurisprudent in the evolution of jurisprudential ideas.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63580_8ad041b73dd3dc3e87fff51b4b09ed5f.pdf
عقد
معاطات
کتابت
اشاره
ارادة انشایی
مبرز
Contract
allusion
Writing
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2009-11-22
11
44
76
98
63601
Original Article
استقلال و بیطرفی مقام قضایی با تکیه بر آرا و اندیشههای امام خمینی(س
Independence and Impartiality of Judge
Special Reference to Imam Khomeini’s Viewpoints
احمد قاسمی
info_motahari@yahoo.com
1
عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق اسلامی مدرسه عالی شهید مطهری
عملکرد دستگاه قضایی و به طور خاص سیستم عدالت کیفری باید از نظر افکار عمومی قابل دفاع باشد. افکار عمومی صرفاً در صورتی به عملکرد دستگاه قضایی اعتماد میکند که شیوه رسیدگی آن منصفانه باشد. دادرسی منصفانه از نظر قلمرو زمانی شامل کلیه مراحل دادرسی از کشف جرم تا اجرای حکم است. اصل «استقلال» و اصل «بیطرفی» دادگاه از اجزای تشکیل دهنده دادرسی منصفانه است. هدف این دو اصل، جلب اعتماد قاطبة مردم نسبت به دستگاه عدالت کیفری بوده و استقلال به خودی خود وسیلهای برای حفظ بیطرفی است.
در این مقاله ابتدا به بررسی مفهوم استقلال قاضی در مقررات داخلی خصوصاً قانون اساسی و دیدگاههای حضرت امام که غالباً در سخنرانیهای مختلف مطرح شده میپردازیم و سپس مفهوم بیطرفی مقام قضایی را در مقررات آیین دادرسی کیفری و اندیشههای حضرت امام مورد بررسی قرار خواهیم داد. مقررات میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی که کشور ایران در سال 1354 به آن محلق شده و به تصویب مجلسین وقت رسیده نیز به تناسب موضوعات مورد بررسی قرار میگیرد. در خاتمه نتایج عملی رعایت این دو اصل در رسیدگیهای قضایی را احصا خواهیم نمود.
The performance of the judiciary and the penal system must be defendable by the public opinion. The public opinion trusts the judicial system only when its legal procedure is fair. Fair trial includes all stages of investigation including the discovery of crime to execution of the verdict. The principles of independence and impartiality of court constitute some components of a fair trial. The main objective of these two principles is to build confidence among the public. In fact independence is itself a means for the protection of the court’s impartiality.
Attempts have been made in the present paper to discuss the concept of judge’s independence as stipulated in the Constitution as well as in the viewpoint of Imam Khomeini. Also the concept of impartiality of judge as envisaged in the legal procedures and the viewpoints of Imam Khomeini has been discussed. In addition, the same concepts in the International Convention of Civil and Political Rights which Iran ratified in 1975 have been discussed. The practical consequences of observation of these two principles have been analyzed as well.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63601_60ecdb2324eb27257fc2bc679b9ab77a.pdf
دادرسی منصفانه
استقلال مقام قضایی
اصول اساسی استقلال قضایی
بیطرفی در مفهوم ذهنی
مفهوم عینی بیطرفی
دادگاه معتمد
Fair trial
Judge
principles of juridical independence
subjective concept of impartiality
objective concept of impartiality
trustable court
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2009-11-22
11
44
99
123
63742
Original Article
جنسیت و انقلاب: نگاهی متفاوت به مشارکت زنان در انقلاب اسلامی ایران
Gender and Revolution:
A Different Approach to Women’s Participation
in the Islamic Revolution of Iran
محمدسالار کسرایی
mohammadsalar_kasraie@yahoo.com
1
نرگس نیکخواه قمصری
n_nikkhah_gh@yahoo.com
2
عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
دانشجوی دکترای جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.
مشارکت گستردة زنان محجبه در انقلاب اسلامی ایران، ناظران خارجی را برانگیخت که آن را انقلاب چادرها بنامند. چرایی و چگونگی این مشارکت، از جمله عرصههای مغفول در میان علایق نظری مطالعات انقلاب اسلامی به شمار میرود. مقاله حاضر بر آن است تا با استفاده از امکانات مفهومی روش تحلیل گفتمان این مسأله را بکاود. بنابراین سه گفتمان سنّتی، مدرنیزاسیون و انقلاب اسلامی، در دو سطح تعاملات درون گفتمانی و بیرون گفتمانی مورد مطالعه قرار میگیرند. فرضیه اصلی این مقاله این استکه در سطح درون گفتمانی، گسستگی در مفصل بندی دو گفتمان سنّتی و مدرنیزاسیون و اتخاذ استراتژیهای طرد و حذف در قبال دیگری، و در سطح بیرون گفتمانی زمینه ناتوانی آنها در حفظ مخاطبان سابق و جذب مخاطبان جدید در سالهای قبل از انقلاب فراهم گردید. از سوی دیگر ماهیت سنتزی مفصل بندی گفتمان انقلاب اسلامی در سطح درون گفتمانی و اتخاذ استراتژی برخورد نقادانه و ایجابی با دیگری مبتنی بر اقتضائات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه، معنا و هویت سیاسی و اجتماعی جدیدی برای زن ایرانی رقم زد. این بازتعریف زن به نوبه خود توانست تعداد زیادی از زنان را وارد عرصه مبارزه علیه حکومت وقت نماید که نمادی سنتی یعنی حجاب را به عنوان سمبل مبارزه برگزیده بودند.
The vast participation of the veiled women in the course of the Islamic Revolution of Iran caused foreign analysts to call it the revolution of the veils (chadur). The whyness and howness of this participation have not been properly discussed by those who are interested in the theoretical studies of the Islamic Revolution. The present paper is an attempt to review this issue through a method of discourse analysis. Hence the three traditional, modernization and Islamic Revolution discourses are studied at two levels: inter-discourse and intra-discourse levels. The hypothesis of this paper is that at the intra-discourse level, disconnection in the articulation of the traditional and modernization discourses and adoption of the strategy of rejection and exclusion of the other and at the inter-discourse level the grounds were prepared for their inability to preserve the former audience and attract new audience in the years before the Islamic Revolution. On the other hand the synthetic nature of the articulation of the discourse of Islamic Revolution at the intra-discourse level and adoption of a critical and positive strategy towards the other based on cultural, social and political requirements of the society, lead to the redefinition of a new political and social identity for Iranian women. This redefinition on its turn encouraged a large number of women who chose a traditional symbol, that is, hijab (veil) to joint the struggles against the Shah’s regime.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63742_3d739583b91b6cfedbf1e7ee1bedf638.pdf
زنان
انقلاب اسلامی
تحلیل گفتمان
گفتمان سنّتی
گفتمان مدرنیزاسیون
تعاملات درون گفتمانی
تعاملات بیرون گفتمانی
Women
Islamic Revolution
Discourse Analysis
traditional discourse
modernization discourse
intra-discourse interactions
inter-discourse interactions
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2009-11-22
11
44
125
150
63754
Original Article
نظام سیاسی در دیدگاه امام خمینی(س) و علامه نائینی (بررسی مقایسهای مؤلفههای شکلی و محتوایی نظام سیاسی دوران غیبت)
Political System in Viewpoint of Imam Khomeini and Allama Naini
(A Comparative Study of Characteristics of Political System
During the Occultation)
سید صدرالدین موسوی
sadrmosavi@yahoo.com
1
مسعود درودی
masouddarroudi@gmail.com
2
. عضو هیأت علمی گروه اندیشة سیاسی در اسلام پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
محقق و پژوهشگر.
در مقاله حاضر تلاش شده است نظام سیاسی دورة غیبت در دیدگاه امام خمینی و علامه محمد حسین نائینی مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد. همچنین استدلال شده است که اندیشه سیاسی امام خمینی در باب نظام سیاسی در دوران غیبت نسبت به اندیشه سیاسی علامه نائینی کاملتر و جامعتر میباشد. در این نوشتار، مؤلفههای یک نظام سیاسی در دو بخش کلی مؤلفههای شکلی و مؤلفههای محتوایی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است.
The present paper is an attempt to compare the features of the political system during the occultation from the viewpoints of Imam Khomeini and Allama Naini. The main hypothesis of the present paper is that the political system advocated by Imam Khomeini is more comprehensive than that of Allama Naini. The features of the political system advocated by both the thinkers are discussed from two aspects: the form and content of their political system.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63754_b5697ea417e28d05394120c24a02638e.pdf
نظام سیاسی
اندیشه سیاسی
ولایت فقیه
آزادی
امام خمینی
علامه نائینی
political system
Political Thought
Imam Khomeini
Allama Naini
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2009-11-22
11
44
151
176
63768
Original Article
فطرت در قرآن و احادیث با رویکردی به نظر امام خمینی(س)
Human Primordial Nature in the Quran
Special Reference to Imam Khomeini’s Viewpoints
مرجانه مهدی زاده
mmahdizadeh@ymail.com
1
. عضو هیأت علمی گروه الهیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
فطرت یا به عبارت دقیقتر فطرت انسانی از جمله مباحث قرآن کریم است که توجه و شناخت آن نه تنها به خودشناسی که نهایتاً به خداشناسی منجر میشود. وجود فطرت خدادادی و غیر اکتسابی در انسان باعث ایجاد معرفت و گرایش خاصی نسبت به خداوند متعال در وجود انسان میگردد.
در این مقاله، ابتدا به مفهوم فطرت از نظر قرآن کریم و روایات پرداخته شده و سپس نظر امام خمینی، که از استاد ایشان آیت الله شاه آبادی نشأت گرفته، مورد برسی قرار میگیرد. از نظر امام خمینی فطرت به معنای آگاهیها و گرایشهایی است که در بشر نهادینه شده است. ایشان فطرتها و گرایشات مختلفی برای انسان ذکر میکنند که عبارتند از: فطرت بر اصل وجود مبدأ، بر توحید، بر استجماع ذات مقدس به جمیع کمالات، بر معاد ، وجود ملائکه و انزال کتب. ایشان بعضی از این موارد را از احکام فطرت دانستهاند و بعضی دیگر را از لوازم فطرت میدانند. امام همچنین از فطرتی که محکوم به احکام طبیعت نشده باشد و وجهة روحانیت و نورانیت خود را حفظ کرده باشد به فطرت مخمورة غیر محجوبه یاد میکند که در این شرایط در حالت «خیر» بوده و از جنود عقل محسوب میشود، و در صورت توجه فطرت به طبیعت و محکوم شدن به احکام آن، از آن به فطرت مخمورة محجوبه یاد میکند که از جنود جهل بوده و منشأ شرور محسوب میگردد.
Primordial nature or human primordial nature is among the Quranic issues through whose cognition not only man gains self-knowledge but also knowledge of God. The existence of God-given and non-acquisitive primordial nature in man leads to man’s knowledge of and inclination towards God the Almighty.
The present paper is an attempt to discuss the concept of primordial nature in the holy Quran and the traditions as well as in the viewpoints of Imam Khomeini, who was influenced by his teacher Ayatollah Shahabadi. In Imam Khomeini’s viewpoint primordial nature refers to the awareness and inclinations which are institutionalized in man. He mentions different natures and inclinations for man which lead man to primordial nature based on his origin, primordial nature based on monotheism… He maintains that some of these are the rules of primordial nature while some are its requirements. So long as the primordial nature is not subject to natural rules Imam Khomeini calls it non-veiled primordial nature. In this case it is among the faculties of reason. And if attention is paid to natural aspects and is subject to natural rules it is called veiled primordial nature which is among faculties of ignorance which will be a source of vice and evil.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63768_558cab91674b937f079691cbb55e1507.pdf
فطرت
جنود عقل و جهل
خیر
شر
primordial nature
faculties of ignorance and reason
Evil
Good