per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2007-08-23
9
34-35
1
28
65259
Original Article
اسلام سیاسی: زمینهها و پیشگامان
Political Islam: Backgrounds and Pioneers
منصور انصاری
m.ansari51@gmail.com
1
عضو هیأت علمی گروه اندیشه سیاسی پژوهشکدة امام خمینی و انقلاب اسلامی
اسلام سیاسی به عنوان یکی از مهمترین جریانهای سیاسی تأثیرات مهمی بر سراسر جهان و به ویژه کشورهای اسلامی داشته است. در این مقاله نویسنده تلاش میکند تا با بررسی زمینههای پیدایش مفهوم اسلام سیاسی به عنوان مقولهای مفهومی به بررسی آرا و اندیشههای سه متفکر تأثیرگذار در این حوزه بپردازد. البته این به معنای تأکید بر همسانی اندیشههای این سه متفکر نیست بلکه تلاشی است برای نشان دادن برخی از وجوه اولیهای که امکان نظری و عملی اسلام سیاسی را فراهم کردند.
Political islam as one of the importantpolitical currents had important impact upon the world particulary upon theIslamic countries. This article is an attempt to explore the backgrounds of theorigination of the concept of political Islam as a conceptual category withreference to the views of three thinkers in this field. It does not mean thatthey share the same views. The author of the article tries to depict thepreliminary backgrounds that paved the way for the advent of the theoreticaland practical possibility of political Islam
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65259_133f2304b539086c6a45ca5b085e6b65.pdf
اسلام سیاسی
امام خمینی(س)
سید قطب
ابوالعلاء مودودی
Political Islam
Imam Khomeini
Sayyid Qutb
Abulala Mawdudi
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2007-08-23
9
34-35
29
58
65260
Original Article
مسئولیت مدنی و کیفری پزشک با تکیه بر آرای امام خمینی(س)
Civil and Penal Responsibilities of the Physicians with Reference to Imam Khomeini's Views
سید محمد موسوی بجنوردی
moosavi@ri-khomeini.com
1
زهرا حق محمدی فرد
attorney_1386@yahoo.com
2
استاد دانشگاه و مدیر گروههای حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی(تربیت معلم).
محقق و پژوهشگر
مبحث مربوط به مسئولیت پزشک از دیر باز مطرح بوده و نظریات مختلفی از سوی فقها وحقوقدانان در این خصوص مطرح گردیده است. هدف پژوهش حاضر این است که با محور قرار دادن نظریات فقهی امام خمینی، نظریات موافق و مخالف را مطرح کرده و با بررسی نظریات فقها و مواد قانونی مربوط به مسئولیت پزشک، بتواند انتخابی منطقی، سازگار با نیازهای جامعه و پاسدار حقوق و منافع بیماران و پزشکان بهعمل آورد و معضلات و مشکلات موجود را درخصوص مسئولیت پزشک حل نماید. بنابراین، ابتدا مفهوم و شرایط تحقق مسئولیت پزشک مطرح گردیده و سپس مسئولیت کیفری و مدنی پزشک در قانون مجازات اسلامی و از دیدگاه فقهای عظام و امام خمینی بررسی شده است.
The issue of the responsibilities of thephysicians have been the matter of debate since long ago and different viewshave been offered by the Jurisprudents and lawyers in this regard. The aim ofthe present article is to deal with opposing views with special reference toImam Khomeini is views and find out a logical solution to be compatiblewith the requirements of time andsociety and protect the rights and interests of the patients and physicians. Therefore,first the concept and conditions of the realization of the responsibilities ofa physician was treated then the civil and penal responsibilities of thephysicians in Islamic penal code was explored and finally Imam Khomeini andother Jurisprudent's views was studied
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65260_f99c2f7d7a90e51b3db0d69ab0fb962c.pdf
مسئولیت
مدنی
کیفری
پزشک
خطای پزشک
Responsibility
civil
penal
physician
physician error
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2007-08-23
9
34-35
59
71
65261
Original Article
بررسی اختیارات ولی قهری و وصی درفقه و حقوق ایران با نگاهی به آرای امام خمینی(س)
A study of the Authorities of Qahri and Wasi guardianship in Figh and Iranian Law with Reference to Imam Khomeini's Views
جمشید جعفرپور
jafarpour@iranculture.org
1
استادیار گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تربیت معلم
نهاد ولایت و وصایت که از موضوعات مهم فقه امامیه و قوانین موضوعه میباشد، پا گرفته از محجوریت گروههایی از اجتماع است که قانونگذار با هدف حمایت از آنها، بسته به میزان حمایت مورد نیاز، آنان را از تصرف منع کرده و امور آنان را به دیگران سپرده است.
صغیر، مجنون و سفیه به عنوان «محجور» هر کدام در امور مالی و غیرمالی خود به میزانهای متفاوت از طریق پدر یا جدّ پدری و وصی به استیفای حقوق خود میپردازند.
ولی قهری که دامنه وسیعی از اختیارات و مسئولیتها را از طریق قانون در قبال مولی علیه بر عهده دارد، میتواند بعد از خود این اختیارات را به میزانی که صلاح میداند به وصی تفویض نماید.
The institutions of wilayat (guardianship) and wisayah(legatee) are among the important issues of Shiah Jurisprudence thatpertain to those people who are under guardianship and the lawgiver twies tosupport them under the guardianship of the others. Saghir (minor) majnun(insane) and Safih (fool) are among the people who are under guardianship andthey should enjoy their right financially through thier parents. Qahriguardianship enjoys more authorities and can delegate a part of it to hislegatee
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65261_32a5001a0a16d90685db359def2e9418.pdf
حجر
محجور
مولّی علیه
ولی
وصی
ولی قهری
legal interdiction
under guardianship
guardianship
legatee
qahri guardianship
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2007-08-23
9
34-35
73
88
65262
Original Article
تأملی در نظریة مصلحت سلوکیه با رویکردی به آرای امام خمینی(س)
Imam Khomeini's Approach towards the Theory of the Sulukiyyah Expediency
غفور خوئینی
1
رئیس پژوهشکده فلسفه و حقوق تطبیقی و عضو هیأت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تربیت معلم تهران.
مباحث مربوط به مصلحت و مبتنی بودن احکام واقعی بر مصالح و مفاسد نفس الامری در علم اصول از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به نحوی که پذیرش یا عدم پذیرش آن می تواند تأثیرات در خور توجهی در فقه و حقوق اسلامی پدید آورد، به ویژه آنکه اگر معتقد به آرایی چون آرای امام خمینی باشیم که مصالح و مفاسد را در حوزه معاملات قابل دسترسی می دانند . در مباحث مربوط به ظنون و امارات، مسأله مربوط به مصلحتهای فائته ( فوت شده) در صورتی که امارات به خطا روند و به احکام واقعی نرسند همواره ازدغدغههای اصولیینی بوده که در زمان غیبت قائل به انفتاح باب علم و علمی بودهاند. در این مسألة پر اهمیت شیخ انصاری( ره) با ابتکار و نظریهپردازی مصلحت سلوکیه سعی کرد که این مشکل را حل نماید. لکن نظر او آرای موافق و مخالفی با تقریرات مختلف را در پی داشت. در این میان امام خمینی، به عنوان یک اصولی دارای ابتکار، تأملاتی را در این نظریه پردازی مطرح ساخت و سعی نمودکه با واقعگرایی بیشتری با این مسأله که در لبة تیزبین تخطئه و تصویب قرار دارد، برخورد نماید. در این مقال کوشش گردیده که ابعاد این مسأله از حوزة نگاه اصولیین مطرح عصر اخیر به ویژه امام راحل مورد تدقیق و بررسی قرار گیرد.
The issue of expediency and basing the real rules on expediencies and corruptions enjoy a special place in Ilm al-Usul in a way it’s acceptance or rejection will effect on Figh and Islamic law particulary if we believe in Imam khomeini's views who holds that expediencies and corruptions are accessible in the field of transactions. The issues of zanun (conjectures) and amarat (signs) pertain to faitah (dead) expediencies which constitute the main concern of Usuli scholars. In this regard Shaych Ansari developed his theory of Sulukiyyah to solve that problem which some were in agreement with him and some others did not agree with him. Imam Khomeini as an Usuli scholar presented his own view to solve this problem. This article is an attempt to study this issue with reference to Imam Khomeini's ideas.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65262_68115d07c2b378203e0dc4f359f9b296.pdf
امکان
احتمال عقلی
تعبد به ظن
مصلحت سلوکیه
محاذیر ملاکی
محاذیر خطابی
طریقیت امام(س)
سببیت اماره
possibility
rational probability
acceptance on th basis of conjecture
Sulukiyyah expediency
false consequences
in standard
false consequences in rhetoric
Imam's path
causedness of sign
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2007-08-23
9
34-35
89
112
65295
Original Article
استراتژی و عملکرد سازمان مجاهدین خلق در برخورد با جمهوری اسلامی
The Strategy and Function of Mojahedin Khalg Organisation in Confrontation with the Islamic Republic
یحیی فوزی
yahyafozi@yahoo.com
1
عضو هیأت علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی.
سازمان مجاهدین خلق، که در دهة چهل تأسیس گردید، از جمله گروههای سیاسی بود که هم با رژیم شاهنشاهی به مبارزه پرداخت و هم با نظام جمهوری اسلامی. نویسنده، در این مقاله، ضمن توضیح در مورد چگونگی فعالیت این سازمان پس از انقلاب اسلامی تلاش کرده استراتژی سازمان را در این دوران در برخورد با مواضع امام خمینی و نظام جمهوری اسلامی ایران روشن نماید و نشان دهد که چه عواملی باعث شد تا این سازمان در مقابل جمهوری اسلامی موضع گرفته و اقدام به مبارزه مسلحانه نماید. همسویی سیاستهای سازمان و بنی صدر از جمله مواردی است که در این مقاله بر آن تأکید شده است. همچنین، در این مقاله، فعالیتهای سازمان تا پایان جنگ ایران و عراق مورد بررسی قرار گرفته است.
Mojahedin Khalg organisition was created in 1965. This group was among the political groups that tlaged campaign agaist both Shah's regime and the Islamic republic of Iran. This article is an attempt to depict the activity of the organisation after the eruption of the Islamic revolution in Iran and their confrontation with Imam Khomeini's stances and explain the reasons behind their armed struggle against the Islamic Republic. It also refered to Banisadr and his parallelism in politics with the organisation. Finally, it studied the activities of the organisation till the end of Irag-Iran war.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65295_07b134007ebcab3fb339c8d685dcda72.pdf
سازمان مجاهدین
انقلاب اسلامی
بنی صدر
رجوی
مبارزه مسلحانه
ترور
Mojahedin Khalg Organisation
Islamic Revolution
Banisadr
Rajayi
armed struggle
assasination
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2007-08-23
9
34-35
113
137
65299
Original Article
بررسی تطبیقی عقل و عقلا از دیدگاه امام خمینی و غزالی
A Comparative Study of Reason and Rationals from the Perspectives of Imam Khomeini and Ghazzali
محمد منصورنژاد
m_mansoornejhad@yahoo.com
1
محقق و مدرس حوزه و دانشگاه
نوشتار حاضر عهدهدار بررسی تطبیقی بحث عقل از دیدگاه امام خمینی و غزالی، به عنوان یکی از مبانی انسانشناسی اندیشة سیاسی این دو اندیشمند احیاگر، است و مباحث آن در راستای مدللنمودن این فرضیهاند: «در حالی که اندیشة سیاسی غزالی در پارادایم اندیشة سیاسی سنّتی تحلیلپذیر است، اندیشة امام خمینی از شاخصهای اندیشة سیاسی سنتّی فراتر میرود».
The present article is an atempt to carry out a comparative study of reason from the perspectives of Imam Khomeini and Ghazzali, for they are the anthropological sources of political thought. This work tries to prove that while political thought of Ghazzali is analysable within the tradational paradigm of political thought, Imam Khomeini's view transcends the tradational political thought.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65299_6e200bfcb317cbc348bbb2a6e4f6f922.pdf
محمد غزالی
امام خمینی
عقل
انسانشناسی
اندیشة سیاسی
Ghazzali
Imam Khomeini
reason
Anthropology
Political Thought
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2007-08-23
9
34-35
139
150
65304
Original Article
بررسی عنصراصلی عقد از دیدگاه امام خمینی(س) و آثار مترتب بر آن
A Study of the Main Element of Agd (Contract) as viewed by Imam Khomeini and its Consequences
سید صادق موسوی
mousavi4535@gmail.com
1
عضو هیأت علمی مدرسه عالی شهید مطهری
درعرصة روابط اجتماعی برای اینکه حقی، که ریشه آن اراده شخص یا اشخاص باشد، به وجود آید و موجودی به نام عقد تولد یابد؛ بیتردید عناصری مانند قصد، رضا، اراده، ایجاب و قبول و مانند آن نقش جوهری و اساسی دارند. در این راستا مراحل و منازلی مانند تصور، تصدیق به فایده، شوق، رضا، اراده و غیره در درون آدمی طی شده و در نتیجه انشای مفاد آن ادراک در امور اعتباری میشود که در اصطلاح فقه وحقوق «رضا» نامیده میشود و ایجاد مفاد آن توسط اراده موجود شده «قصد انشاء» نام دارد که تمام واقعیت قرارداد با قصد باطنی است و قصد باطنی هم در صورتی میتواند اثر حقوقی داشته باشد که با کاشف خارجی و مبرز همراه شود و با ایجاب و قبول اعلام گردد. از فرمایشات مرحوم امام خمینی(س) قابل استنباط است که تمام هویت عقد به ایجاب موجب است و قبول، شأنش تثبیت و تنفیذ آن چیزی است که موجب با قصد انشاء موجود کرده است. در این مقاله، مبانی و آثار این نظریه مورد مداقّه و تتبع قرارگرفته است.
In the field of social relation in order to attain a right which is rooted in the free will of people, the notion of contract will come into being. It goes without saying that in this regard certain elements such as gasd (intention) rida (consent), iradah (will), ijab (offer) and gabul (acceptance) play the main role. In this line other stages such as tasawwur (concept), tasdig bi faideh (judgement) etc. should be passed and reach to the stage of consent and work out its content by the will which is called qasdi insha which takes place with inner intension, and inner intension can have a legal effect if it is associated with an external evidence and declared with affirmation. This article is an attempt to study Imam Khomeini's views in this regard.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65304_a9b1256679d45347ef71a321e1afe143.pdf
اراده
قصد
رضا
اراده باطنی
اراده ظاهری
ایجاب
قبول
اعتبار عقلا
will
intention
consent
inner will
outer will
offer
acceptance
Validity
rationals
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2007-08-23
9
34-35
151
174
65308
Original Article
فرهنگ و انقلاب: دیدگاههای مایکل فیشر دربارة انقلاب اسلامی ایران
Culture and Revolution: Islamic Revolution of Iran as viewed by Michael Fischer
مصطفی مهرآئین
mostafa_mehraeen@yahoo.com
1
محمد فاضلی
fazeli_m@modares.ac.ir
2
عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی
عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران
پژوهش انسانشناختی مایکل فیشر، انسانشناس امریکایی، دربارة انقلاب اسلامی ایران نمونهای خاص از رویکرد فرهنگی در مطالعة انقلابها است. هدف این نوشتار بررسی آرا و اندیشههای فیشر دربارة انقلاب ایران و پیامدهای آن است. این مقاله با مرور پرسشهایی که فیشر دربارة انقلاب اسلامی ایران مطرح ساخته آغاز میشود و سپس با بررسی چهارچوب اندیشهورزی فیشر دربارة انقلاب ایران، روش شناسی وی، نگاه او به ایران قبل از انقلاب، دیدگاهش در مورد امام خمینی(س)، تحلیلی که از علل ساختاری انقلاب ایران دارد و همچنین نظریاتش دربارة پیآمدهای انقلاب ایران ادامه مییابد. در آخرین بخش مقاله نیز اندیشههای فیشر به صورت انتقادی مورد بررسی قرار میگیرد.
The anthropological study of the Islamic Revolution of Iran by the American anthropologist, Michael Fischer, is one of the examples of cultural approach towards the study of the revolutions, and the present article under takes to study his views about the Islamic Revolution of Iran. First his questions about the revolution are viewd, then his method and outlook about Iran before the Revolution and also his views about Imam Khomeini and the outcomes of the Revolution are studied. At the end of the article Fischer's views are studied critically.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65308_8b1b200995e64e259989fd35868622bf.pdf
انقلاب اسلامی
مایکل فیشر
فرهنگ
مدرسة دینی
پارادایم کربلا
مدل گفتمانی
مطالعه انسانشناختی انقلاب
شناخت متعارف
Islamic Revolution
Michael Fisher
culture
religious school
paradigm of Karbala
the model of discourse
anthropological study of revolution
current study