per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2004-11-21
6
24-23
5
23
66046
Original Article
خیر و شر
Good and Evil
سید محمد موسوی بجنوردی
moosavi@ri-khomeini.com
1
استاد دانشگاه و مدیر گروههای حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی(تربیت معلم).
نویسنده در این مقاله به بررسی مسألة فلسفی ـ کلامی «خیر و شر» پرداخته است. به طور کلی میتوان مقاله را به دو بخش تقسیم کرد. در بخش اول، اشاراتی به ضرورت بحث در باب خیر و شر شده است و سپس راهحلهایی را که حکمای اسلامی برای حل این مشکل ارائه کردهاند مطرح مینماید و در این راستا از نظریات حکمایی چون ابن سینا، بهمنیار، غزالی، ملاصدرا، حاج ملاهادی سبزواری، زنوزی و دیگران بهره میجوید.در بخش دوم، رهیافت برخی از متفکران معاصر همچون جی.ال.مکی را بازگو نموده و در نهایت، پاسخ فیلسوف معاصر دین، آلوین پلانتینگا را مطرح مینماید.
The present article is an attempt to study the philosophical-theological problem of good and evil. In the first part of the article the necessity of investigation about good and evil has been discussed and then some solutions forwarded by Muslim philosophers have been elaborated upon. The author delves into the viewpoints of some Muslim philosophers such as Avicenna, Bahmanyar, Ghazzali, Mulla Sadra, Haj Mulla Hadi Sabzavari, Zonuzi, and others.In the second part of the article attempts have been made to discuss the ideas of contemporary thinkers such as J. L. Makki and finally an answer has been put forth to contemporary philosopher of religion Alvin Plantiga.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_66046_3e43ad7dc4f49426866005df3674db14.pdf
خیر
شر
خیر بالذات
خیر بالعرض
شر بالذات
شر بالعرض
قدرت الهی
عنایت الهی
علم الهی
عدل الهی
نظام احسن
Good
Evil
natural good
accidental good
natural evil
accidental evil
divine power
divine blessing
divine knowledge
Divine justice
best order
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2004-11-21
6
24-23
25
54
66047
Original Article
عقل و خرد و ابعاد آن از زاویة نگاه امام علی(ع)
Reason and Wisdom in Imam Ali's Viewpoint
اسدالله بیات
1
1. مدیر گروه و عضو هیأت علمی گروه اندیشة سیاسی در اسلام پژوهشکدة امام خمینی و انقلاب اسلامی.
موضوع این مقاله بررسی عقل یا خرد و ابعاد گوناگون آن از دیدگاه امام علی(ع) است. در این مقاله تعریف و چیستی، نحوة وجودی، و در نهایت نقش و فعالیت عقل از منظر آن امام همام مورد بررسی قرار می گیرد. در پی این بررسی جایگاه و منزلت رفیع عقل مشخص شده و نشانههای عقل و عاقل و خرد و خردمند بیان میشود. از رابطة میان عقل، دین، علم و فهم سخن به میان میآید و شاخصهای عقلانیت، خردگرایی و مانند آن شناسایی میشود. همچنین در این نوشتار، با استفاده از کلام امام علی(ع) اثبات خواهد شد که عقل مطمئنترین منبع معرفت بشری، میزان و راه تشخیص صواب و ناصواب، حق و باطل، صدق و کذب، خیر و شر و خوشبختی و بدبختی است. با توجه به ضرورت بحث، از آفتها و آسیبهای عقل و عقلانیت نیز سخن به میان خواهد آمد.
در ادامه استقلال و محوریت عقل نیز مورد بررسی قرار میگیرد و در انتهای مقاله، نظر امام مورد تأمل و تعمق قرار میگیرد. همچنین نوع نگرش ایشان به این نوع مسائل نشان داده میشود و نسبت عقل و خرد با نفس و جان آدمی مورد تبیین قرار میگیرد و از مطالبی که در ارتباط با اعمال غیر عقلانی و متضاد با عقل است، مانند شهوت، غفلت و مسائل مربوط به هواهای نفسانی و شیطانی، سخن به میان خواهد آمد.
البته باید خاطرنشان کرد جوهرة این مقاله را سخنان امامتشکیل میدهد و اگر هم از دیگران سخنی به میان آید جنبة تبعی دارد و برای شاهد آوردن است؛ و نیز اگر در مواردی از لغت،کلام، فلسفه و علم مطالبی مطرح شده است، حالت مقدمه دارد و جهت اصلی آن را تغییر نمیدهد.
The present article is an attempt to study reason or wisdom from the viewpoint of Imam Ali (AS). Therefore the definition, quiddity, essence, and role of reason will be studied from the viewpoint of Imam Ali (AS). Attempts also has been made to study the status and role of reason as well as the signs of reason wisdom and intelligent. Some light will be shed on the relations between reason, religion, knowledge and understanding. What will follow will be the indexes of rationality, rationalism and other aspects of reason. The main hypothesis of this paper is that reason is the surest source of man's knowledge and the best means to verify right from wrong, true from false, good from evil, etc.
Attempts has been made to study the viewpoint of Imam about the role of reason and discuss the issues that are irrational - such as lust, ignorance and carnal self motives - in his viewpoint.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_66047_546a003ad132f67058a3812da689a657.pdf
عقل
عقلانیت
امام علی(ع)
reason
rationality
quiddity
status
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2004-11-21
6
24-23
55
87
66048
Original Article
دموکراسی در اندیشة سیاسی امام خمینی(س)
Democracy in Imam Khomeini's Viewpoint
عبدالحسین حجتزاده
1
1 . عضو هیأت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تربیت معلم.
بررسی دموکراسی در اندیشة امام خمینی از زوایای متعدد مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله برآنیم که این مسأله را از منظر و دیدگاهی جدید، یعنی در قلمرو «سیاست» ردیابی کنیم تا نه تنها به شفافسازی رابطه «مردم سالاری» و «دین» مدد رسانیم بلکه به استمرار، بقا و پایداری حکومت دینی نیز کمک کرده باشیم.
در این نوشتار، ابتدا، به تعاریف، تاریخچه، اصول و عناصر اصلی و انواع دموکراسی پرداختهایم. سپس قرائت، و تعبیر امام از واژة «دموکراسی» و جایگاه این واژه را در تفکر ایشان بررسی کرده، در ادامه، به بازیابی عناصر مهم دموکراسی در گفتار و نوشتار امام و قانون اساسی جمهوری اسلامی به مثابة «قلمرو عملیاتی» اندیشة امام پرداختهایم. در پایان نیز از مباحث مذکور نتیجهگیری به عمل آمده است.
Imam Khomeini's viewpoint about democracy has been studied from various dimensions. The present article is an attempt to shed light on this issue from a different aspect, that is, in the field of politics in order to elaborate relations between democracy and religions as well as to assist the survival and continuation of the religious government.
In the first place the definitions, history, principles and elements of democracy have been discussed and then Imam's reading of the term democracy has been given. Also the elements of democracy in Imam's writings and in the Constitution of the Islamic Republic of Iran have been studied
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_66048_b2a4031dc8ce7941a5ac75c60930d268.pdf
دموکراسی
دموکراتیک
قانون اساسی
انتخابات
قانونگرایی
Democracy
democratic
Constitution
elections
Rule of law
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2004-11-21
6
24-23
89
103
66049
Original Article
تأملاتی چند در آیة 34 سورة نساء
Some Reflections on the Verse 34 of Chapter Women
سیده شهناز حسینی
shhosseini85@yahoo.com
1
محقق و نویسنده
نگارنده بر آنست تا به دیدگاهها و نظریات مختلف علما راجع به آیة 34 سورة نساء که بسیار بحث برانگیز است، بپردازد.
بدین ترتیب، ابتدا کلمة نشوز را تعریف کرده و سپس به بررسی آیة مذکور میپردازد تا جلوی بسیاری از سوء تعبیرها و بزرگنماییهایی که راجع به کتک زدن زن در این آیه آمده، گرفته شود.
The present article is an attempt to study the viewpoints of the religious scholars (ulema) about the verse 34 of Chapter Women of the holy Quran, for the viewpoints of the religious scholars about this verse are very controversial.
In the first place the definition of the Arabic word noshouz has been given and then the said verse is studied in order to prevent misinterpretations about punishment of women.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_66049_6e3ff34456a88d131ad3cbf583825809.pdf
آیة 34 سورة نساء
نشوز
تمکین
استمتاع جنسی
کتک زدن زن
غیرمبرّح
واضربوهن
Verse 34 chapter women
fulfilling the demand
intercourse
beating of women
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2004-11-21
6
24-23
105
132
66051
Original Article
خرید و فروش پول، تنزیل سفته و استفاده از حیلههای شرعی با تأکید بر دیدگاههای امام خمینی و شهید مطهری
Transaction of Money and Recourse to Religious Tricks:
Special Reference to Imam Khomeini's Viewpoints
محسن خزعلی
1
دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه تهران.
اساس کار بانکداری بر تحصیل سود و ربح و تقسیم آن بر سپردههای افراد (مشتریان بانک) است. نظر به اینکه فعالیتهای بانکی در جمهوری اسلامی ایران باید بر مبنای معاملات غیرربوی باشد، این مقاله موضوع خرید و فروش پول بهزیاده و بامدت را از این منظر که آیا میتواند به عنوان حیلة شرعی جایز باشد یا خیر، مورد بررسی قرار میدهد.
ضمناً این مقاله با توجه به تصریح امام خمینی مبنی بر مشروع نبودن راههای فرار از ربا، نتیجه میگیرد که بعضی از فتاوای موجود در رساله ایشان نیز لازم است، اصلاح شود.
The basis of operationof banking system is to gain interest and divide it among the depositors. Sincethe base of the banking activities in the Islamic Republic of Iran should be anon-usury basis, the present article is an attempt to study the transaction ofmoney and the religious tricks to permit this transaction. Referring to ImamKhomeini's clear fatwa that the ways to evade usury are not permitted, thepresent paper concludes that some of the existing fatwas in his guide book mustbe corrected
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_66051_fa83d86fe84a0915ab93e3d55ac78a9d.pdf
پول
مال
ربای معاملی
ربای قرضی
تنزیل
سفته
حیلة شرعی
مثلی
قیمی
بیع دین
Money
wealth
religious trick
transactional usury
loan usury
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2004-11-21
6
24-23
133
148
66052
Original Article
وجود متعالی
Sublime Existence
عطیه زندیه
azandieh@yahoo.com
1
عضو هیأت علمی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
دی. زد. فیلیپس معتقد است که بینش فلسفی ویتگنشتاین در فلسفة دین تأثیر فراوان دارد. فیلیپس در این مقاله که دومین مقاله از کتاب «ویتگنشتاین و دین» است برهان وجودی آنسلم را مورد بررسی قرار داده است. وی بر این اعتقاد است که برهانی که آنسلم تدارک دیده نه در ایمان آوردن خودش تأثیر داشته نه در ایمان آوردن دیگران، بلکه این برهان ایضاحی است برای کسانی که از قبل به خدا اعتقاد دارند. آنسلم در این برهان در مورد واقعیت خدا، ضرورت خدا و اینکه آیا وجود کمال است یا خیر، بحث میکند.
ویتگنشتاین معتقد است چنین مباحثی خارج از سیاق کاربرد زبان ماست و ما وقتی به آنها میپردازیم که تمایل پیدا کردهایم تا به منطق زبانمان تعالی بخشیم. فیلیپس با ارائة هشت مثال مشخص میکند که گرایش به تعالی بخشیدن به منطق زبان چگونه در باورهای ما نقش بازی میکند.
D. Z. Philips maintains that the philosophical approach of Wittgenstein has left a serious impact on the philosophy of religion. In the present article, the second of his book on Wittgenstein and Religion, Philips has utilized the ontological argument of Anselm. He maintains that the argument has neither left any impact on his belief nor that of others rather it is a clarification for those who have already had a belief in God. Anselm in the said argument discusses the existence of God, His necessity, and whether being is perfection or not.
Wittgenstein maintains that such issues are out of preview of the application of our language and we deal with them when we are inclined towards sublimating the logic of our language. Giving eight examples, Philips clarifies how inclination towards sublimating the logic of language plays a role in our beliefs.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_66052_96e3575284418753265ba24328d61970.pdf
برهان آنسلم
اعتقاد به وجود خدا
ضرورت
کمال
زبان
گرامر
تعالی بخشیدن
Anselm argument
belief in the existence of God
necessity
perfection
language
grammar
sublimating
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2004-11-21
6
24-23
149
179
66053
Original Article
مبانی اندیشهای گروههای سیاسی اسلامگرا در ایران قبل از انقلاب (قسمت اول)
Intellectual Foundations of Islamist Political Groups in Pre-Revolution Iran
یحیی فوزی
yahyafozi@yahoo.com
1
عضو هیأت علمی گروه اندیشة سیاسی در اسلام پژوهشکدة امام خمینی و انقلاب اسلامی.
در این مقاله نگارنده تلاش میکند تا به بررسی مبانی فکری گروههای سیاسی اسلامگرا در فاصلة زمانی سالهای 1320 تا 1357 بپردازد؛ زیرا تبیین مواضع فکری و اختلافات نظری این گروهها، زمینه را برای درک بسیاری از چالشهای اندیشهای بعد از انقلاب فراهم میآورد.
هرچند بسیاری از گروههای یاد شده در کلیت اهدافی همچون مبارزه با استبداد، استعمار، ایجاد حکومت اسلامی، تلاش برای استقرار قوانین اسلامی و ... مشترک بودند؛ اما در نگاه عمیقتری میتوان اختلافات فکری مهمی را نیز در دیدگاهها و مبانی اندیشهای آنها مشاهده کرد که با پیروزی انقلاب و قرار گرفتن در محیطی جدید، این اختلافات زمینه بروز پیدا کرد و علت ظهور دیدگاههای مختلف در مقاطع تاریخی بعد از انقلاب گردید.
این مقاله در دو قسمت ارائه خواهد شد که در قسمت اول مواضع فکری گروه اسلامگرا شامل فداییان اسلام، حزب ملل اسلامی، هیأت مؤتلفه و روحانیت مبارز مورد بحث قرار میگیرد و در قسمت بعدی مواضع فکری نهضت آزادی و گروههای سوسیالیست اسلامگرا بویژه سازمان مجاهدین خلق مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.
The present article is an endeavor to shed light on the intellectual foundations of the Islamist political groups in Iran between 1941 and 1979. In fact the elucidation of the intellectual stances and theoretical differences between these groups will prepare the grounds for understanding a number of intellectual challenges in the post-revolution Iran.
Although most of the said groups had some common goals such as struggle against the tyranny and colonialism and establishment of the Islamic government, at a deeper level of analysis, they had certain intellectual differences. With the victory of the Islamic revolution and emergence of a new environment, the grounds were prepared for unfolding of these differences.
The present study will be presented in two parts. Part I deals with the intellectual stances of such Islamist groups as Fadaiyan Islam (Devotees of Islam), Hizb-e Mellal-e Islami (Islamic Nations Party), Hei'at Mo'talefeh (Islamic Coalition Society), and Rohaniyat Mobarez (Combatant Clerics). Part II will deal with the intellectual stances of Nehzat Azadi (Freedom Movement of Iran) and Islamist-Socialist groups, particularly Sazeman-e Mujahedin-e Khalq (People's Mujahedin Organization).
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_66053_978423a6d69df55d6a1c62719f1156bc.pdf
گروههای سیاسی
اسلامگرا
انقلاب اسلامی
فداییان اسلام
حزب ملل
روحانیت مبارز
نهضت آزادی
سازمان مجاهدین
Political groups
Islamist
Islamic Revolution
Fadaiyan Islam (Devotees of Islam)
Hizb-e Mellal-e Islami (Islamic Nations Party)
Hei'at Mo'talefeh (Islamic Coalition Society)
Rohaniyat Mobarez (Combatant Clerics)
Nehzat Azadi (Freedom Movement of Iran) Sazeman-e Mujahedin-e Khalq (People's Mujahedin Organization)
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2004-11-21
6
24-23
181
205
66054
Original Article
گامی عملی در تکوین اقتصاد اسلامی
A Practical Step towards the Evolution of Islamic Economy
زهرا فهرستی
zahra.f@yahoo.com
1
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
در این مقاله، با استناد به آیات قرآن، روایات و همچنین با در نظر گرفتن اصول زیربنایی نظام حقوقی اسلام، نگارنده میکوشد تا زکات را به عنوان یک وظیفة اجتماعی معرفی کند. با دقت در دلایل یاد شده روشن میشود که زکات صرفاً یک وظیفة فردی - اخلاقی نیست بلکه به جهت تأمین نیازهای مالی جامعة اسلامی تشریع شده است. اینکه نه رقم از کالاهای با ارزش جهت پرداخت زکات در متون دینی مطرح شده، از باب ذکر مصادیق پر بها در زمان خویش بوده که حصری در آن وجود نداشته است، به همین دلیل ولی امر مسلمانان میتواند با صلاحدید خویش منابع زکات و نرخ آن را تغییر دهد.
همچنین تصور ناقص و یک بعدی از زکات، موجب گرایش حداقلگرایانه به منابع جمعآوری زکات گردیده و با قیوداتی که برای همان منبع ذکر شد، این واجب الهی عملاً در معرض تعطیلی قرار گرفته است.
رویکرد جدید به زکات، زمینة تحقق آن را در جوامع معاصر فراهم میسازد، زیرا موجب میشود تا به شیوة مصرف زکات و توزیع آن در سطح کلان توجه، و نقش حکومت به عنوان کنترل کننده و ناظر روشن شود.
همچنین نگارنده در صدد اثبات آن است که مستحقان زکات(فقرا و مساکین)، فقط نیازمندانند و نژاد، نسب یا خصوصیات دیگر ایشان در این زمینه نقشی ندارد.
Relying on the Quranic verses, the author tries to introduce alms tax as a social duty in this article. The argument of the present paper is that alms tax is not merely an individual-ethical obligation rather it has been legislated by the Lawgiver to meet the demands of the Islamic society. The fact that only nine valuable items have been mentioned on which alms tax were levied in the early days of Islam indicates that there is no limitation and those items are but some examples of the valuable items. Hence, the Muslims on the basis of the exigencies can change the taxable items.
Also the imperfect and one-dimensional understanding of alms tax has led to the emergence of minimal approach to the collection of alms tax and due to the limitations mentioned this divine duty has been practically discarded.
A new approach to alms tax will provide the grounds for its collection in the modern age, for it will shed light on the method of its disbursement and distribution on a large scale as well as the role of government as a supervisor.
The present article also argues that those entitled to receive alms tax (the poor and destitute) are merely the needy and their lineage or race or other characteristics do not play any role in their entitlement.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_66054_3c889a24202bb4865402c66db2f8c688.pdf
زکات
بودجة عمومی
ولی امر
حکومت اسلامی
Alms tax
public budget
Islamic ruler
Islamic Government
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2004-11-21
6
24-23
207
224
66055
Original Article
اهل بدعت یا دین سازان دین سوز
The Innovators or Devastating Religion-makers
حبیبه محمدی رفیع
1
استادیار دانشگاه آزاد واحد تهران شمال.
یکی از پرسشهایی که بخصوص معمولاً افراد مختلف جامعه در برخورد با اهل علم و اهل دین مطرح میکنند دربارة این است که چرا در جامعة فعلی گرایش به سمت و سوی مذهب و آموزههای دینی در نسلهای جوان ضعیف شده است و چه میتوان کرد تا این ضعف اقبال به قوت تبدیل شود. در این مقاله ما ضمن تحلیل یکی از علتهای این امر که عبارت است: قلب ماهیت واقعی دین و تبدیل آرام آرام آن به یک مقولة مجعول توسط بشر غیرمعصوم، (که همان اهل بدعت باشند) سعی داریم در طول این مقاله با بررسی قرآنی، لغوی و اصطلاحی آن، دیدگاه سنت را هم مورد تحقیق قرار دهیم و به طور کلی بانیان بدعت و هادمان آن را شناخته و شیوة برخورد و مبارزه با آنان را در جهت خنثی کردن اهدافشان مورد بررسی قرار دهیم. هدف ما در این مجموعه (ضمن نهایت سعی در پیشگیری و خودداری از خودگویی) به طور عمده استناد به متون محکم دینی برای بیان مطالب خود میباشد. به امید آنکه مورد قبول حضرت دوست واقع شود و گرهای از گرههای ناگشودة جامعه را بگشاید.
One of the questions normally posed by the people from different walks of life to the scholars and religious figures is: Why tendency towards religion has paled among the youth in today's society? What can be done to reverse the trend? The present article in the first place tries to shed light on the reasons behind the emergence of this issue. Some of these reasons are: distortion of the truth of religion and its gradual transformation to a fabricated category by fallible human beings (that is the principle of innovation). Attempts have been made to study the concept of innovation from Quranic, literal and lexicological points of view and also to identify the founders of innovation and the ways to fight them or treat them in order to neutralized their objectives. Reliance on religious texts has been the main method in order to support the argument of the paper.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_66055_5198bf97e7f5f0fe80d5d4cbb0697a93.pdf
بدعت
مبتدع
تشریع
سنّت
Innovation
innovator
lawgiving
Tradition
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2004-11-21
6
24-23
225
242
66061
Original Article
کیفر سقط جنین و ضرورت اصلاح مادة 622 قانون مجازات اسلامی
Punishment of Abortion and Necessity to Amend Article 622 of Islamic Penal Code
صورتهای مختلف سقط جنین و کیفر آن در حقوق جزای ایران و تبیین مبانی فقهی کیفر مربوطه و رفع بعض ابهامات از قانون مجازات اسلامی، موضوع مقالهای است که پیش رو دارید. اصولاً سقط جنین از بدو بارداری درحقوق ایران به پیروی از فقه امامیه ممنوع بوده و مسئولیت مدنی وجزائی دارد، به گونه ای که حتی درمواردی چنان که از مادة 622 قانون مجازات اسلامی و صریح مادة 91 قانون تعزیرات سابق برمیآید، برای مرتکب آن قصاص نیز درنظر گرفته شده است.
نگارنده معتقد است که با توجه به منابع معتبر اسلامی و فتاوای بعضی از فقهای عظام کیفر قصاص برای سقط جنین عمدی روا نیست و دراین مورد باید کیفر یاد شده تعدیل و تجدید نظر اساسی در مادة 622 قانون مجازات اسلامی صورت گیرد. به خصوص که اجرای چنین مجازاتی یعنی قصاص درمقابل سقط عمدی مخالف مصالح اجتماعی بوده و هدفی که حقوق از تشریع قوانین دنبال میکند، یعنی؛ برقراری امنیت، نظم عمومی، اجرای عدالت و انصاف را تأمین نکرده و فقه ما را که به قول حضرت امام راحل «... تئوری واقعی و کامل ادارة انسان از گهواره تا گور است» [صحیفة امام ج 21: 289] خشن نشان میدهد. این مقاله با چنین خواستی و به امید اصلاح مادة 622 قانون مجازات اسلامی تنظیم شده است
The main objective of the present paper is to shed light on various kinds of abortion and their punishments as envisaged in the Penal Code of Iran and removal of some doubts about them as well as their jurisprudential foundations. According to Iranian Penal Code and Imamya jurisprudence abortion is unlawful from the time of inception. Even Article 622 of the Islamic Penal Code and Article 91 of the Islamic Punishments envisage some punishment for abortion.
The present article argues that on the basis of Islamic sources the punishment of retaliation (qisas) is not fair for purposeful abortion. Hence it is necessary to revise the Article 622 of the Penal Code. Particularly, retaliation for the purposeful abortion is against the social exigencies. In other words, the main objective of law and lawgiving is to maintain security, law and order and realize justice, but retaliation of purposeful abortion will serve to the contrary and will depict jurisprudence – which according to Imam Khomeini is an instruction for man's life from cradle to the grave – as a violent discipline.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_66061_2854a97788914cc7f340e59cbdd7a118.pdf
فقه
حقوق
جنین
حمل
سقط
اجهاض
سقط عمدی
قصاص
Jurisprudence
Law
Fetus
carriage
abortion
purposeful abortion
retaliation