per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2018-05-22
20
78
1
14
70488
Original Article
بررسی قاعده الخراج بالضمان با رویکردی بر نظرات امام خمینی(س)
A Study of the Rule of Al-Khiraz Bil-Ziman, with Emphasis on
Imam Khomeini’s Viewpoints
سید محمد موسوی بجنوردی
moosavi@ri-khoomeini.com
1
محدثه مقدم فر
moghadamfar558@yahoo.com
2
استاد گروه فقه و حقوق و مدیر گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تربیت معلم ( خوارزمی)، تهران، ایران
دانشجوی دکتری فقه و حقوق خصوصی دانشگاه شهید مطهری
یکی از قواعد معروف در فقه اسلامی قاعده الخراج بالضمان است. در جوامع روایی شیعه این روایت نقل نشده و از نظر مشهور فقهای شیعه این روایت از حیث صدور معتبر نیست. از جهت دلالت نیز در میان فقهای امامیه و عامه اختلاف نظر وجود دارد. لکن از آنجا که دلالت این قاعده آثار حقوقی زیادی دارد، ضروری دانستیم این قاعده را از حیث سند، دلالت و تطبیق آن با موارد مختلف مورد بررسی قرار داده و رویکرد امام خمینی را تحلیل کنیم. گروهی از فقها دلالت این روایت را در حوزه فقه مدنی و ضمانات مطرح کرده و قائلند این قاعده به این معناست که هرکس ضامن عین کالاست، در قبال منافع ضمانی ندارد. اهل سنت قائلند که این قاعده در مطلق ضمان اعم از جعلی و قهری جاری است.گروه دیگر مثل ابنحمزه، این قاعده را فقط در ضماناتی که منشأ قراردادی دارند جاری میداند. شیخ انصاری وکثیری از فقها قلمرو قاعده را محدود به عقد صحیح نموده و معنای این قاعده را تبعیت منافع از عین میداند. در مقابل امام خمینی معنای خراج را مالیات دانسته و دلالت این قاعده را در حوزه فقه حکومتی مطرح نموده و معنای آن را ضمان حکومت اسلامی به تأمین مصالح مسلمین در مقابل مالیاتی که دریافت میکند میداند. در این مقاله پس از بررسی اقوال سعی بر آن شده تا قول اوجه برگزیده شود.
One of the famous rules in Islamic jurisprudence is the rule of Al-KhirajBil-Ziman. This tradition has not been reported in the Shia sources of traditionand according to most of the Shia jurisprudents this tradition is not authentic.Regarding its connotation too there are differences of opinion among theImamiya and other jurisprudents. However, since this rule has seriouslegal consequences, it is pertinent to study its document, connotation andcontroversies around it as well as the viewpoint of Imam Khomeini. Some ofthe jurisprudents argue that this tradition denotes to civil jurisprudence andresponsibility and maintain that according to this rule everyone is responsiblefor the good itself and has no responsibility regarding its benefits. TheSunnis maintain that this rule applies to responsibility in absolute term,either forged or forced. Another group like Ibn Hamzeh, argue that this ruleapplies only to cases that are based on contract. Sheikh Ansari and manyother jurisprudents confine the jurisdiction of this rule to proper contract andmaintain that according to this rule benefits follow the origin itself. On theother hand, Imam Khomeini maintains that tribute is tax and has discussedthe denotation of this rule in the field of governmental jurisprudence. Heargues that according to this rule, the Islamic government is responsible forprotecting the interests of the Muslims in lieu of receiving taxes from them.Attempts have been made in this article to discuss variousviewpoints andchoose the most justified one.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_70488_1a97c7c55e349320c2db0b2ab7d502d4.pdf
خراج
منافع
منافع مستوفات
ضمان قراردادی
ضمان واقعی
مالیات
حکومت اسلامی
Tribute
interests
contractual expiation
real expiation
tax
Islamic Government
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2018-05-22
20
78
15
31
70517
Original Article
قاعدۀ تسامح در رو ش شناسی تفکر نقدی امام خمینی(س)
The Rule of Tolerance in Methodology of Imam’s Critical Thinking
عباسعلی روحانی
abbasali-roohani@hotmail.com
1
زهره خانی
zohrehkhani606@yahoo.com
2
استاد پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
دانش آموخته دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی و اندیشه های امام خمینی ، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
علیرغم ادعای شهرت و اتفاقنظر علمای شیعه و اهل تسنن مبنی بر حجیت قاعده تسامح در ادله سنن، برخی از فقهای متأخر به اشاره یا صراحت مستندات این قاعده را کافی ندانستهاند. طرفداران این قاعده به مفاد اخبار صحیح من بلغ عمل نمودهاند، نه به اخبار ضعیف استحباب با یکی از این چهار رویکرد: ثبوت استحباب برای عمل بهعنوان اولی، بهعنوان ثانوی (با عنوان رجاء ترتب ثواب)، از طریق حدوث مصلحت یا جعل احتیاط استحبابی. مخالفان با دلایلی چون ارشاد بهحکم عقل و یا اخبار از تفضّل الهی ادله موافقان را بهنقد کشیدهاند. به نظر امام خمینی در اخبار من بلغ اجر منظور شده جُعلى است که شارع قرار داده و معلق بر این است که مکلف از ثواب فلان عمل باخبر شود و آن را به امید رسیدن به آن ثواب انجام دهد، مثل چیزی که در عقد جعاله اتفاق میافتد؛ بنابراین این اخبار دلالتی بر استحباب ندارند. به نظر وی، فلسفه این اخبار ترغیب و تشویق مکلف برای انجام فعل ما بلغ، بهمنظور حفظ سنن و مستحبات واقعی است. به گمان این پژوهش، سند اخبار من بلغ، اگر نگوییم جعلی است - چنانچه برخی از فقها گفتهاند - خبر واحد حسنی است که دلالتی بر استحباب فعل ندارد
Despite the claim of prevalence and consensus among the Shia and Sunnischolars about the authority of the rule of tolerance regarding the documentsof traditions, some of the later jurisprudents, directly or indirectly do notconsider the documents of this rule sufficient to support it. The advocatesof this rule have relied on the contents of correct reports of whatever hasbeen handed down by the Infallibles and have not relied on the weak reportsof recommendation based on one of the following four approaches: Proofof recommendation for doing a deed as the first title, as the second title(under the hope for reward), through occurrence of exigency or creationof recommended caution. The opponents offer reasons such as guidanceby reason or reports about the divine grace to criticize the arguments ofthe advocates. In viewpoint of Imam Khomeini, the reward in the reportshanded down from the Infallibles is a reward or prize stipulated by theLawgiver and depends on the awareness of the doer of the rewards of soand so deed and then in the hope of receiving that reward would practice it.It is just like what happens in Je’aleh contract. Hence, these reports do notallude to receiving reward. In his viewpoint, such reports on encouragingthe doer to do what has been recommended by the Infallibles is to protectthe traditions and real recommended deeds. The contention of this study isthat if the document of the report of what has been handed down from theInfallibles is not fabricated – as some jurisprudents maintain – it is a single.report which does not denote to being recommended
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_70517_4fe5733f499a0bf17334a77df0dd7d96.pdf
خراج
منافع
منافع مستوفات
ضمان قراردادی
ضمان واقعی
مالیات
حکومت اسلامی
Tolerance in reasons of traditions
reports on what has been handed down from the Infallibles
weak tradition
virtues
tolerance
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2018-05-22
20
78
33
52
70520
Original Article
واکاوی تأثیر گفتمان سیاست اسلامی امام خمینی (س) بر روشنگری امت اسلامی
A Study of the Impact of Imam Khomeini’s Islamic Political Discourse
on Illumination of the Islamic Ummah
علیرضا زرگر
a.zargar.1976@gmail.com
1
دکتری علوم سیاسی، استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین
زمینه و هدفبیداری اسلامی، پدیدهای است که در عصر سیطرة فکری، فرهنگی و سیاسی استعمار در جهان اسلام از اندیشههای بزرگانی چون جمالالدین اسدآبادی آغاز گردید؛ اما نتوانست طرحی نو دراندازد. امام خمینی نخستین متفکری بود که بیداری اسلامی را به گفتمان و رفتار سیاسی بدل نمود و توانست با رهبری فکری تحول برانگیز، خیزش اسلامی علیه نظام سلطه و دیکتاتوریهای دستنشانده آن را وارد اراده عمومی مسلمانان، مستضعفان و جنبشهای آزادیبخش جهان نماید.فرض ما در تحقیق فوق این است که گفتمان سیاسی امام خمینی بر روشنگری و آگاهی امت اسلامی تأثیر دارد. روش این مقاله، روش کتابخانهای با رویکرد تحلیل اسنادی و ابزار گردآوری، جمعآوری و مطالعه منابع، استخراج دادهها، طبقهبندی و بهرهبرداری و تحلیل آنهاست.یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اندیشههای امام خمینی، بزرگترین آموزه برای قیامهای مردمی جهان اسلام است. نقش امام ترکیب تفکر رهایی اسلامی با اراده جمعی بود که دستاورد آن ایجاد گفتمان مسلط به نام بیداری ملل اسلامی است. راهبردهای امام در این مسیر عبارت بودند از: احیای اسلام سیاسی، نفی نظامهای سیاسی غیر مردمی و غرب محور، دفاع از تلفیق دین و سیاست، نفی سلطه و صهیونیسم و روز جهانی قدس، وحدت اسلامی و ...
The background and objective of Islamic revivalism began with the effortsof great thinkers such as Seyed Jamaluddin Asadabadi in the era of theintellectual, cultural and political hegemony of colonial powers on the worldof Islam, but declined to create a new plan. Imam Khomeini was the firstthinker to turn Islamic revivalism into a political discourse and behaviorand through his intellectual leadership turned the Islamic uprising againstthe hegemonic system and dictators into political will of the Muslims, theoppressed and the liberation movements of the world. The hypothesis of thisresearch is that Imam’s political discourse is effective on the illuminationand awareness of the Muslim Ummah. Documental research method wasemployed and the necessary data were collected from books, articles, andother sources. The findings of the research indicate that the ideas of ImamKhomeini are the greatest doctrine for the popular uprisings of the worldof Islam. Imam’s role was to combine the idea of liberation with collectivewill, whose outcome was the creation of hegemonic discourse of awakening.of the Muslim nationsImam’s strategies in this regard were: revival of political Islam, rejectionof unpopular and West-oriented regimes, protection of inseparability ofreligion and politics, rejection of domination and Zionism, introduction of.international Day of Quds and Muslim unity
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_70520_6c79a202a90c44746dd21b481c67b1db.pdf
امام خمینی
خیزش
بیداری اسلامی
ملل اسلامی
نظام سلطه
Imam Khomeini
Islamic revivalism
Muslim nations
hegemonic system
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2018-05-22
20
78
53
79
70523
Original Article
بازخوانی حقوقی - فقهی ضرب زن در متون دینی و آرای امام خمینی(س)
A Legal-Jurisprudential Rereading of Punishing of Woman in Religious
Texts and Imam Khomeini’s Viewpoints
جلال سلطان احمدی
1
مهری یزدانی
reyhaneh2015r@gmail.com
2
آرزو ملکشاه
amalekshah72@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه پیام نور
کارشناس ارشد مطالعات زنان، دانشگاه خوارزمی
دانشجوی دکتری فقه و حقوق خصوصی، دانشگاه خوارزمی
تبیین نگرش حقوق اسلام دربارة جایگاه زن در جامعه و حقوق وی نهتنها موجب استواری خانواده و تأثیر آن بهعنوان عنصر کلیدی در شکلگیری بنیانهای اجتماعی است بلکه زمینه رفع چالشهایی چون خشونت علیه زنان خواهد بود. نباید ازنظر دور داشت که در جهت رسیدن به ساختار متقن و استوار از نظام خانواده، مطالعات مختلفی حول محور مباحث مرتبط با حقوق زنان و خانواده شکلگرفته است که هر یک در جهت دستیابی به چشماندازی مناسب در این موضوع از اهمیت برخوردارند. ازجمله این مباحث که باعث تشکیک و انتقاد بهنظام حقوقی اسلام شده ماهیت و چیستی تنبیه زن در نظام فقهی و حقوقی اسلام است. هدف از این مقاله پاسخگویی به تشکیک و انتقادهای وارده با تکیهبر مستنداتی چون آیه 34 سورة نساء، تفسیرهای موجود از آیه مذکور، استدلال موافقان و مخالفان و انتقادهای وارده است. تا از این رهگذر به دیدگاه واقعی نظام حقوقی اسلام دستیابیم. البته لازم به ذکر است که به دلیل مبنا بودن موازین اسلامی در نظام حقوقی ایران به استناد اصل چهارم قانون اساسی ناگزیر از تأمل در مسئله پیشرو در قوانینی چون قانون اساسی و مدنی خواهیم بود.
Explanation of Islam’s legal attitude towards the status of woman in thesociety and her rights not only would consolidate the institution of familyand its impact as a key factor in the formation of social principles, butalso will prepare the grounds for removal of violence against women. Itshould be borne in mind that several studies have been conducted about theissues related to woman’s rights and family, each of which is significantfor attaining a solid and firm structure for the family system. Among theseissues mentioned should be made of those that have led to questioning andcriticizing the Islamic legal system such as the nature of punishment ofwomen in Islamic legal and jurisprudential system. The main objective ofthis article is to answer the questions and criticisms by relying on the Verse34 of the Nisa Chapter of the Quran. Attempts have been made to shedlight on the arguments of opponents and advocates to be able to find out thetrue viewpoint of Islamic legal system. It should be mentioned that sinceaccording to Article 4 of the Constitution, the Islamic criteria are the basisof Iran’s legal system, hence the focus of this study will be the Constitution.and the Civil Codes of Iran
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_70523_a78e60f856734aa4776c0a7d0e52ed50.pdf
زن
خانواده
تنبیه بدنی
نشوز
وظایف همسری
Woman
physical punishment
spousal duties
disobedience
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2018-05-22
20
78
81
103
70526
Original Article
بررسی رابطه طرد اجتماعی ذهنی با مشارکت سیاسی جوانان نسل سوم انقلاب اسلامی ایران
A Study of the Relationship between Subjective Social Exclusion and
Political Participation of the Third Generation Youth
of the Islamic Revolution
محمدرضا طالبان
qtaleban@yahoo.com
1
ندا آذرنگ
2
دانشیار گروه جامعه شناسی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
کارشناس ارشد جامعه شناسی از پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه طرد اجتماعی ذهنی با مشارکت سیاسی جوانان نسل سوم انقلاب اسلامی ایران به انجام رسیده است. برای این منظور، سه دیدگاه نظری رقیب، یعنی بسیج (طرد اجتماعی همبستگی مثبت با مشارکت سیاسی دارد = تأثیر افزایشی)، کنارهگیری (طرد اجتماعی همبستگی منفی با مشارکت سیاسی دارد = تأثیر کاهشی) و دیدگاه عدم تأثیر مطرح شد و از تلفیق این دیدگاههای نظری، مدلی تئوریک ساخته شد. این مدل با دادههای حاصل از نمونهای 400 نفری از دانشجویان دانشگاه رازی که به روش طبقهای چندمرحلهای انتخابشده بودند مورد ارزیابی و آزمون تجربی قرار گرفت. نتایج نشان داد که دانشجویانی که طرد اجتماعی ذهنی بالاتری داشته، مشارکت سیاسی بالاتری نیز داشتهاند. با وجود این، عکس این رابطه معنادار نبود؛ یعنی کاهش طرد اجتماعی ذهنی، مشارکت سیاسی را کاهش نمیداد. درمجموع، یافتههای تحقیق شواهدی تجربی برای تأیید فرضیة مدل نظری بسیج مبنی بر ارتباط مثبت میان طرد اجتماعی و مشارکت سیاسی فراهم آورد ضمن آنکه برای مدل نظری کنارهگیری دلالتِ ابطالی داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که طرد اجتماعی ذهنی منحیثالمجموع بیست درصد از واریانس مشارکت سیاسی جمعیت تحقیق را تبیین مینماید
The present research is an attempt to study the relationship between subjectivesocial exclusion and political participation among the third generation youthof the Islamic Revolution of Iran. Hence, three rival theoretical approacheswere picked up, i.e. mobilization (social exclusion with positive correlationwith political participation = increasing impact); withdrawal (socialexclusion with negative correlation with political participation = decreasingimpact) and the lack of impact. In a combination of these three theoreticalapproaches, a theoretical model was developed. This model was tested byrelying on the data collected from a sample constituted of 400 students ofRazi University. The sample was selected by employing multiple stratified.methodThe findings show that the students with higher subjective social exclusionhad higher political participation. Nevertheless, the revers of this relationshipwas not significant, i.e. the reduction of social exclusion would not reducethe political participation. Overall, the findings of the research providedsome empirical evidence to sustain the hypothesis of the theoretical modelof mobilization based on positive relations between social exclusion andpolitical participation, while it had refutational connotation for the theoreticalmodel of withdrawal. The regression results indicate that subjective socialexclusion overall counts for twenty percent of the variations in political.participation of the population
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_70526_07a02ac1fb6d3b76e07953e989ad1669.pdf
طرد اجتماعی ذهنی
محرومیت اجتماعی
رضایت از زندگی
مشارکت سیاسی
نسل سوم انقلاب
subjective social exclusion
social deprivation
life satisfaction
political participation
third generation of the revolution
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2018-05-22
20
78
105
126
70529
Original Article
بررسی دیدگاه های امام خمینی(س) در خصوص دانشگاه از منظر تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف
Imam Khomeini’s Viewpoints about University According to
Fairclough’s Critical Discourse Analysis
علی کریمی فیروزجایی
alikarimif@yahoo.com
1
استادیار گروه زبانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی و از رهبران تأثیرگذار در کل تاریخ بشریت و بهویژه جهان اسلام است. با توجه به ماهیت فرهنگی و ایدئولوژیک انقلاب اسلامی و نیز جایگاه دانشگاه در شکلگیری این فرهنگ امام خمینی همواره دیدگاه ویژهای به دانشگاه و دانشگاهیان داشته و مطالب فراوانی در اینباره فرمودهاند. هدف پژوهش حاضر بررسی کلام امام از دیدگاه تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف است. روش تحقیق کیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده و جامعه آماری آن یکی از فرازهای امام از مجموعه سخنان امام در صحیفه امام است و بهصورت هدفمند مرتبط با موضوع تحقیق انتخاب شد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد در بیانات امام دو رابطه واژگانی با همآیی و تقابل بیشترین کاربرد نسبت به سایر روابط معنایی دارند. بیشترین گسستهای گفتمانی از نوع کنشگری است و گسستهای زمانی و مکانی در رتبههای بعدی قرار دارند. واژه دانشگاه بیشترین جایگاه را در آغازگری جملات دارند و بیشترین جملات از نوع متعدی هستند. تحلیل سطح تبیینی، مبین عمق نگاه امام به این نهاد مهم اجتماعی بوده و نشان میدهد که در چارچوب فکری و اعتقادی امام، دانشگاه مبدأ و کانون تحولات اجتماعی و فرهنگی و محور «اصلاح یا انحراف» جامعه و «آبادانی یا ویرانی» کشور محسوب میشود.
Imam Khomeini is the father of the Islamic Revolution and is amongthe effective leaders in the history of the world, particularly that of theworld of Islam. Given the cultural and ideological nature of the IslamicRevolution and the role of university in the formation of this culture, ImamKhomeini always had a special attitude towards university and academicsand made many remarks about this issue. The objective of this paper is tostudy Imam’s viewpoints about university from the perspective of NormanFairclough critical discourse analysis. Content analysis has been employedand the focus of the research is on one of the remarks of Imam published inSahifey-e Imam which is related to the research topic. The findings of theresearch indicate that two conceptual relations of collocation and contrasthave most applications compared to other sematic relations. The highestdiscursive gaps belongs to activism the next belongs to time and spacegaps. The concept of university has the highest rank in the beginning of thesentences and most sentences are intransitive. The analysis of explanatorylevel underlines Imam’s depth of insight regarding this important socialinstitution and shows that within Imam’s intellectual and creedal framework,university is the origin and focus of social and cultural changes and thepivot of reform or corruption of the society as well as its development orretrogression.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_70529_065c8a0df61f6025eaaa329af3a74987.pdf
امام خمینی
دانشگاه
راهبرد کلامی
تحلیل گفتمان انتقادی
فرکلاف
Imam Khomeini
university
speech strategy
critical discourse analysis
Fairclough
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
پژوهشنامه متین
2423-6462
2676-5888
2018-05-22
20
78
127
145
70531
Original Article
توسعة فرهنگی و بررسی ویژگیها، ابعاد و اهداف آن از دیدگاه امام خمینی(س)
Cultural Development and Its Features, Dimensions and Objectives in
Imam Khomeini’s Viewpoints
مجتبی گراوند
garavand.m@lu.ac.ir
1
فرهاد پروانه
farhad.parvaneh@yahoo.com
2
استادیار و عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان
دانشجوی دکترای تاریخ اسلام دانشگاه لرستان
توسعة فرهنگی به معنای ایجاد تحول و خلق ارزشها، روابط اخلاقی و هنجارهای مناسب است که برای ارضای نیازهای آدمی، زمینههای لازم را در قالب اجتماع فراهم میکند. فهم و شناخت مفاهیمی چون توسعه، فرهنگ و توسعة فرهنگی، در سرنوشت ملتها و نیز جامعه ایران حائز اهمیّت است. اولین طلیعة توسعة فرهنگی در انقلاب اسلامی و در روند پیروزی و تکامل اینانقلاب به چشم میخورد و بیشترین شعارها و اهداف انقلاب متوجه توسعة فرهنگی بوده است. بر این اساس، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تبیین استراتژی جامعی در امر توسعة فرهنگی، به منزلة یک ضرورت ملّی، مورد توجه مسئولان قرارداشته است. دیدگاههای امام خمینی درباة فرهنگ و توسعه فرهنگی و ابعاد و اهداف آن یکی از نیازهای اساسی جامعه و راهکارهای توسعة فرهنگی در کشوراست. دراین مقاله ابتدا تعاریف مختلفیاز مفهوم توسعه و توسعةفرهنگی داده شده و سپس مهمترین ابعاد، ویژگیها و اهداف توسعهفرهنگی از دیدگاه امام خمینی بیان میشود.
Cultural development means creation of change and suitable values, ethicalrelations and norms which prepares the necessary grounds for fulfillingman’s demands in the form of society. The understanding and knowledgeof concepts such as development, culture, and cultural development is ofgreat significance in the destiny of nations, including that of Iranian nation.The first dawn of cultural development is seen in the Islamic Revolutionand in the course of its victory and culmination and most of the slogansand objectives of the revolution were related to cultural development. Afterthe victory of the Islamic Revolution, the explanation of a comprehensivestrategy for cultural development was felt as a national need by the officials.Imam Khomeini’s viewpoints about culture and cultural development aswell as its dimensions and objectives is one of the fundamental requirementsof the country and a solution for cultural development of the country today.In the first place, various definitions of the concept of development andcultural development have been given in this paper and then the mostimportant dimensions, features and objectives of cultural development fromthe viewpoint of Imam Khomeini have been discussed.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_70531_152e80e4886c07299e161f74f1cf5089.pdf
توسعه
توسعةفرهنگی
فرهنگ
امام خمینی
خودباوری
Development
cultural development
culture
Imam Khomeini
self-confidence