ORIGINAL_ARTICLE
بررسی دیدگاه ملاصدرا دربارة آفات ظاهرگرایی دینی با نگاهی اجمالی به آرای امام خمینی(ره)
این مقاله با موضوع آفات ظاهرگرایی دینی به بررسی دیدگاه ملاصدرا و امام خمینی در این زمینه میپردازد. براین اساس ابتدا انتقادات ملاصدرا نسبت به صوفی نمایانی که به نام باطن گرایی در مسیر انحطاط گام برداشتهاند، بیان شده است. در این قسمت بیشتر کتاب کسر اصنام الجاهلیه مورد نظر بوده است. با این مقدمه به موضوع اصلی مقاله، آفات ظاهرگرایی دینی، بر اساس رساله سه اصل ملاصدرا پرداخته شده است. در قسمت بعد دیدگاه امام خمینی در همین زمینه بر اساس سه کتاب ایشان یعنی آدابالصلوة، چهل حدیث و شرح حدیث جنود عقل و جهل مطرح و در نتیجهگیری، عمدهترین دلایل آفت ظاهرگرایی دینی از دیدگاه ملاصدرا و امام خمینی بیان شده است.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_62078_823e3a5c438961287ba2eccfd63389c1.pdf
2011-12-21
1
12
ظاهرگرایی
عرفان
حکمت
صوفی
ملاصدرا
امام خمینی
محمودرضا
اسفندیار
mresfandiar@gmail.com
1
دانشیارگروه ادیان و عرفان، دانشکده علوم انسانی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فرهنگ اعتراف به اشتباه و یادگیری از آن باتأکید بر دیدگاه امام خمینی(ره)
طی دهههای اخیر و همزمان با موج عظیم تغییرات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، و فرهنگی، سازمانها به منظور حفظ و بقای خود، تلاش گستردهای را برای خارج شدن از قالبهای غیر پویا و حرکت به سمت سازمانهای یادگیرنده آغاز کردهاند. یکی از رویکردهای مربوط به یادگیری در سازمانها و ایجاد سازمانهای یادگیرنده، یادگیری از اشتباهاتی است که در جریان فعالیتها و امورات روزانه مدیران وکارکنان اتفاق میافتد. در این مقاله، ابعاد مختلف یادگیری از اشتباهات مورد توجه قرار گرفته و به معرفی و تحلیل رویکردهای متفاوت نسبت به اشتباهات پرداخته شده است. همچنین آرای اندیشمندان گوناگون و نیز دیدگاه حضرت امام خمینی درخصوص اعتراف به اشتباه و یادگیری از آن مورد مداقه قرار گرفته است.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_62079_ca414f01c6257355ad8fb4b91192c81a.pdf
2011-12-21
124
142
اعتراف به اشتباه
یادگیری
یادگیری از اشتباه
امام خمینی(ره)
سازمانهای یادگیرنده
اشتباه
علی
نصر اصفهانی
alin@ase.ui.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
AUTHOR
جعفر
اکبرزاده
akbarzadeh.jafar@gmail.com
2
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل ماهیت و انواع قرارداد بیمه عمر با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)
بیمه عمر قراردادی است که به موجب آن بیمهگر در ازای دریافت حق بیمه متعهد میشود در صورت فوت بیمهگذار یا حیات وی، پس از زمان معین مبلغ مشخصی را به طرف قرارداد یا شخص ثالثی که توسط او تعیین شده، بپردازد.
بیمه عمر ممکن است با خطر مرگ بیمه شده مرتبط باشد، و نیز ممکن است با زنده ماندن بیمهگذار ارتباط داشته باشد. یک نوع دیگر آن نیز وجود دارد که آمیختهای از این دو نوع است. به هر حال تعداد اشخاصی که در بیمه عمر دخالت دارند تا 4 نفر میتوانند باشند: بیمهگر، بیمهگذار، بیمه شده، استفاده کننده یا ذینفع.
افراد میتوانند با صرفهجویی در هزینهها و پرداختهای مستمر ماهیانه در بیمه عمر سرمایهای فراهم آورند، که این سرمایه میتواند هزینههای تحصیل فرزندان، ازدواج، جهیزیه، ساخت مسکن و... را میسر سازد.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_62082_731f317a00309d7f0e4b3981acd59b33.pdf
2011-12-21
13
38
بیمه عمر
بیمهگر
بیمهگذار
بیمه شده
بیمه نامه
سید محمد
موسوی بجنوردی
mosavi@ri-khomeini.ac.ir
1
استاد گروه فقه و مبانی حقوق و مدیر گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم)
AUTHOR
زهرا
سمیعی زفرقندی
z_samiee64@yahoo.com
2
کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی از پژوهشکدة امام خمینی و انقلاب اسلامی.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فعالیتهای اجتماعی زن و تزاحم آن با حقوق زوج با تأکید بر اندیشههای حضرت امام خمینی(ره
توجه دین مبین اسلام به همه زوایای زندگی بشر و تأکید آموزههای دینی بر اهتمام مسلمین به امور جامعه، مستلزم حضور زنان در صحنة جامعه است. اشتغال زن به فعالیتهای اجتماعی گاه در تعارض با برخی از حقوق ناشی از زوجیت مانند حق استمتاع مرد و سایر مسئولیتهای زن مانند نظارت بر تربیت فرزندان و... است. محروم نمودن زن از فعالیتهای اجتماعی به بهانه عدم انجام وظایف، نه تنها با شأن انسانی زن منافات دارد، بلکه موجب ایراد ضرر بر وی و جامعه است. بنابراین منع فعالیت اجتماعی زن موجب دو ضرر میشود: 1) ضرری که ممکن است به مرد و خانواده وارد شود؛ 2) ضرری که ممکن است به زن و جامعه وارد شود.
راه حل این مسأله جریان قاعدة لاضرر است. ضابطه عمومی فقها در مواردی که دو ضرر متزاحم دارای شدت و ضعفند، بنابر درجه شدت و ضعف متفاوت است. اگر ضرر عرفاً قابل اغماض باشد، مرد نمیتواند از فعالیتهای اجتماعی زن ممانعت کند. لیکن در مواردی که ضرر غیرقابل اغماض باشد، اشتغال زن به فعالیتهای اجتماعی تجویز نمیشود. اگر وضعیت دو ضرر مساوی باشد، فقها، مراجعه به عمومات یا توسل به قرعه را برگزیدهاند.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_62718_afd1b2707ef877b0ce2b832f37de49f0.pdf
2011-12-21
39
61
فعالیتهای اجتماعی
حقوق زوجین
تزاحم
قاعده لاضرر
تکالیف متقابل زوجین
عبدالعی
توجهی
atavajohi@yahoo.com
1
عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد
AUTHOR
زهرا
حق محمدی
attorney-1386@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
حریم خصوصی شهروندان در اندیشه امام خمینی(س) با تأکید بر فرمان هشت مادهای
وقوع انقلاب در هر جامعهای همراه با تحولات بنیادین و تغییرات سریع در آن جامعه است. انقلاب اسلامینیز با پیروزی خود ساختارها، ارزشها و تعاریف جدیدی از موضوعات و مفاهیم عرضه کرد. یکی از این موضوعات مهم مفهوم آزادی و حقوق بشر به طور اعم و حریم خصوصی و عمومی شهروندان به طور خاص بود. امام خمینی به عنوان رهبر این انقلاب مردمیدر مصاحبهها و سخنرانیهای خود بارها به این موضوعات اشاره کردهاند و به طور کل در اندیشه و سیره ایشان موضوع حریم عمومیو خصوصی شهروندان جایگاه مهمیداشته است، فرمان هشت مادهای که ایشان در سال 1361 خطاب به مسئولین اجرایی و قضایی صادر فرمودند صریحترین دیدگاه ایشان در خصوص موازین این موضوع حیاتی برای جامعه و عموم مردم است.
در این پژوهش نیز هدف آن است که با بررسی سیره امام خمینی و به خصوص تأمل درباره فرمان هشت مادهای ایشان به شناخت بیشتری از ابعاد و حوزه شمول این فرمان دست یابیم. در پایان مقاله نیز به این سؤال مهم پاسخ داده شده که چگونه مواضع امام دربارة لزوم رعایت حریم خصوصی مردم با سخنرانیهای ایشان دربارة تجسس و ورود به حریم خصوصی مردم به خاطر مصالح نظام قابل توضیح است؟ آیا این دو تناقضی با هم ندارند؟
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_62719_d33b3cba270f5c2e53a33b80bc12771f.pdf
2011-12-21
81
101
امام خمینی
آزادی
فرمان هشت مادهای
حقوق شهروندی
حریم خصوصی
امنیت فردی
غلامعلی
رجایی
gholamalirajaee@yahoo.com
1
مدرس گروه جامعه شناسی انقلاب اسلامی، پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی.
AUTHOR
محمد
فکری
m.fekri@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی انقلاب اسلامی، پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعامل اخلاق و سیاست در اندیشة امام خمینی (س)
برقراری پیوند مناسب میان اخلاق و سیاست همواره از مهمترین مباحث اندیشة سیاسی است. با توجه به اینکه بایدها و نبایدها در حوزة اخلاق مطرح میشود، لحاظ کردن پایههای اخلاقیات و نظامهای اخلاقی نیز از اهمیت بهسزایی برخوردار است. اهمیت این دو مقوله بیش از هر چیز به این است که هم اخلاق و هم سیاست با حیات فردی و جمعی انسانها در ارتباطند و هیچ انسانی تحت هیچ شرایطی گریزی از این دو مقوله ندارد. بنیادی بودن اخلاق در حیات بشر به گونهای است که تأثیر آن را میتوان در همة حوزهها به ویژه ساحت سیاست مشاهده کرد. ارزشهای اخلاقی و رعایت آنها در حیات سیاسی موجبات تفاهم، تساهل، همیاری، احترام به حقوق دیگران و... را فراهم میآورد و عدم عنایت به ارزشهای اخلاقی سبب استثمار، رشد دیکتاتوری از بین رفتن حقوق و آزادی فردی و جمعی و... میشود. نوشتار حاضر پژوهشی است برای بررسی تعامل اخلاق و سیاست در اندیشة امام خمینی، ازآن جایی که امام بیشتر به اخلاق عملی و تأثیر اخلاق بر زندگی افراد تأکید مینماید، لذا نگاه ایشان به اخلاق از زاویه فردی است، زیرا که اخلاق به احوال درون انسان میپردازد و اصلاح جامعه نیز در گرو اخلاق صحیح رهبران، نخبگان سیاسی و شهروندان آن است.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_62720_390190d3ad411a985ff9dcb614e4d27f.pdf
2011-12-21
103
121
اخلاق
سیاست
اخلاق سیاسی
تعامل اخلاق و سیاست
امام خمینی(ره)
حسین
رفیع
hooshyar22@yahoo.com
1
مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران
AUTHOR
مهرداد
حلال خور
mehrdad_tiara@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تطبیق تاریخ قمری بر تاریخ شمسی و تأثیر آن در فهم مطالبی جدید از روایات با رویکردی بر آرای امام خمینی(س)
: در این مقاله تلاش شده است که با تطبیق تاریخ قمری بر تاریخ شمسی و با استفاده از نرم افزارهای موجود، نشان دهیم که برخی روایات نسبت به برخی دیگر از احتمال صحت بیشتری برخوردارند. همچنین سعی شده است اثبات گردد که این نوع نگاه میتواند اشتباه بودن برخی از روایات را آشکار سازد. نکته مهم آن است که این مقاله در مسیر تبیین اندیشه امام خمینی درخصوص تأثیر زمان بر اجتهاد نگاشته شده است. قصد ما بر این است که این نوع نگاه را نه تنها در محدوده روایات تاریخی بررسی کرده، بلکه در آینده، آن را به حوزه روایات فقهی نیز سوق دهیم.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_62721_f8af6c543435fb1ccac371121848706e.pdf
2011-12-21
63
80
: تاریخ قمری
تاریخ شمسی
بعثت
هجرت
میلاد رسول الله(ص)
امام علی(ع)
صدیقه طاهره(س)
امام حسن(ع) و امام حسین(ع)
سید حسن
خمینی
info@ri-khomeini.ac.ir
1
تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و رئیس هیأت امنای پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی
AUTHOR
رشید
داودی
rashiddavoodi@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه آزاد قم و دانش آموخته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم.
AUTHOR