ORIGINAL_ARTICLE
فلسفه و هنجارهای کارکردی رسانههای جمعی در اندیشه امام خمینی(س
: امروزه حضور گستردة رسانههای جمعی در جهتدهی افکار عمومی جهان واقعیتی انکارناپذیر میباشد که دنیای معاصر را تحت تأثیر قرار داده است. یکی از مهمترین مسائل فلسفی این حوزه در عرصة دین و رسانه نمود پیدا میکند. ذات گرایان این دو مقوله را ذاتاً متعارض یکدیگر تلقی میکنند. در مقابل، معناگرایان تعامل و پیوند بین این دو را مدّ نظر قرارمی دهند؛در این رویکرد رسانه وسیلهای جهت نیل به هر گونه هدفی می باشد. امام خمینی با توجه به فلسفة دینی رسانه به نقش رسانهها در تعلیم و تربیت اقشار و طبقات اجتماعی می پردازند .ایشان علاوه بر اهتمام به محتوای دینی رسانه، ساختار دینی حاکم بر رسانه را نیز مدّنظر قرار داده و توصیه مینمایند از این ابزار در انتقال مبانی و معانی دینی بهره گرفته شود.
از سوی دیگر در حوزه کارکردهای اجتماعی وسایل ارتباط جمعی میتوان به شش کارکرد کلی اشاره داشت که عبارتند از: آموزشی، راهنمایی و ارشادی، همبستگی اجتماعی، تفریح و سرگرمی، اطلاعرسانی، بسیج و تبلیغ. تحلیل محتوای دیدگاههای امام خمینی در خصوص رسانه ملی، هنجارهای یازده گانهای را به دست میدهد که وظایف اصلی صدا و سیما و سایر رسانههای جمعی را تبیین مینماید. این پژوهش میتواند گامی در جهت ارائه نظریه هنجاری رسانههای جمهوری اسلامی تلقی شود.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63205_ff8648f49ff7b60b8e25dcabe807f95d.pdf
2010-06-21
1
26
دین
رسانههای جمعی
امام خمینی
فلسفه
کارکرد
هنجار
ناصر
باهنر
nbahonar@yahoo.com
1
عضوهیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)
AUTHOR
محمدرضا
روحانی
rohani@isu.ac.ir
2
پژوهشگر گروه دین فرهنگ و ارتباطات مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تفکیک تکوینیات از تشریعیات در فقه و اصول با تکیه بر آرای امام خمینی(س)
علم فقه و اصول از جمله علومی است که با مفاهیم اعتباری سرو کار دارد. اعتباریات قلمرو خاص خود را دارند و حیثیت وجودیشان بید المعتبر میباشد. عدهای از فقها و اصولیین بدون توجه به این خاصیت مفاهیم اعتباری، احکام و آثار مفاهیم حقیقی را در مورد آنها جاری میکنند. مثلاً آخوند خراسانی در مواردی به قاعده «الواحد» یا به امتناع تأخر شرط از مشروط یا امتناع اجتماع ضدین و مثلین استناد کرده است. در حالیکه این قواعد عقلی مربوط به عالم تکوین است نه عالم تشریع و در عالم تشریع امکان دارد که شرط بعد از مشروط محقق شود یا سبب بعد از مسبب بیاید، چون اعتباری و بیدالمعتبر است و هیچ محذور عقلی پیش نمیآورد. در این مقاله سعی شده با شناخت صحیح مفاهیم حقیقی و اعتباری و احکام وآثار هر کدام حیطة وجودی آنها از یکدیگر متمایز شود و با توجه به نظر حضرت امام که خلط اعتباریات به حقایق را جایز نمیدانند مبنای صحیح ارائه گردد.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63208_8354d3b8db29edf4155af9348301e813.pdf
2010-06-21
27
50
مفاهیم حقیقی (تکوینیات)
مفاهیم اعتباری (تشریعیات)
خلط
استنباط احکام
سید محمد
موسوی بجنوردی
mosavi@ri-khomeini.ac.ir
1
استاد گروه فقه و مبانی حقوق و مدیر گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم)
AUTHOR
مظاهر
نامداری موسی آبادی
namdar_62@yahoo.ca
2
کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اقدامات دولت شاهپور بختیار برای مهار انقلاب اسلامی ایران
در سال 1356رژیم پهلوی بر اثر فشارهای بینالمللی و تضادهای درون حاکمیت و نیز تشخیص ضرورت انتقال تدریجی قدرت به ولیعهد، تصمیم میگیرد با ترفند جدید فضای باز سیاسی، مشارکت مردمی و دموکراسی، مدیریت کشور را کارسازی کند؛ از این رو دولت 13ساله امیر عباس هویدا را جابه جا کرد و به جای او جمشید آموزگار را به عنوان «دولت اتحاد ملّی» مقام نخست وزیری داد. اندکی نگذشت که حوادث بیسابقهای در کشور رخ داد که با رهبری هوشمندانه و خدامحور امام خمینی، به جابهجایی آموزگار و روی کارآمدن چهرههایی چون جعفرشریف امامی (دولت آشتی ملّی)، غلامرضا ازهاری (دولت نظامی) و شاپور بختیار (دولت ائتلاف ملّی) و در نهایت پیروزی انقلاب اسلامی ایران منجر گشت. اینکه چرا و چگونه این جابهجاییها انجام پذیرفت و مهمتر از همه، اقدامات آخرین مهره رژیم شاهنشاهی برای مهار انقلاب اسلامی چه بود، مسألههای اصلی این پژوهش است که با تکیه بر روش اسنادی ـ کتابخانهای، خصوصاً بهرهمندی از مذاکرات مجلس شورای ملّی دورة 24 و با رویکردی تحلیلی ـ توصیفی مورد بررسی قرار گرفته است.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63209_3d397792a8f7e4d043c7276df78331ab.pdf
2010-06-21
51
67
انقلاب اسلامی ایران
امام خمینی
رژیم پهلوی
فضای باز سیاسی
دولت اتحاد ملّی
دولت آشتی ملّی
دولت نظامی
دولت ائتلاف ملّی
فواد
پورآریان
por721@yahoo.com
1
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلّم تهران (خوارزمی)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
امتناع دمکراسی در جوامع پسا انقلابی
رویکرد نظری مخالف انقلاب، تحت تأثیر اوجگیری گفتمان دمکراسیخواهی در دهههای اخیر، بر شدت مخالفتهایش افزوده است و آن را علاوه بر عقیمبودن انقلابها در نیل به آزادی، به عدم امکان تحقق دمکراسی در جوامع پساانقلابی نیز استناد میدهد. این مقال از طریق نقد و محاجة بیرونی، به دنبال واکاوی علل و زمینههای شکلگیری این تلقی در نسبت انقلاب و دمکراسی است و با نقد درونی، وجود ناسازی ادعاشده میان آن دو را ردّ مینماید و بر همسویی آنها صحّه میگذارد. در حالی استناد مخالفین انقلاب در این بحث، به سرگذشت دهشتناک برخی انقلابهای اروپایی است و نسبت ناساز میان انقلاب و دمکراسی را به نحو مطلق از آن نتیجه میگیرند که مصادیق مبطلی برای آن در همان ادوار و در ادوار اخیر وجود دارد و از اطلاق آن نظریه میکاهد.
انقلاب اسلامی در ایران، مصداق بارزی در ابطال نظریة نازایی و ناسازی انقلابها با آزادی و دمکراسی است و تردیدهای مطرح در اطراف آن نیز بیش از اثبات تعارض، بر تفاوتهای نظام دینی- مردمیِ برآمده از این انقلاب با دمکراسیهای لیبرال صحّه میگذارد.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63260_faf304e59bfdcb1e8c21b3d8d2a829dd.pdf
2010-06-21
69
89
انقلاب
انقلاب اسلامی ایران
آزادی
عدالت
دمکراسی
علیرضا
شجاعی زند
shojaeez@modares.ac.ir
1
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مفهوم فقر در آرای عرفانی امام خمینی(س)
:«فقر» از دیدگاه امام خمینی در دو حوزة نظری و عملی مطرح میشود. ابتدا در مبحث نظری، مفهوم جهان شناختی و انسان شناختی فقر مطرح میشود تا موقعیت ذات انسان بلکه ماسوی الله در برابر ذات اقدس الهی مشخص گردد. در بحث انسان شناختی فقر، علاوه بر فقر مطلق که الی الله است، بحث از فقری است که نسبی و الی الدنیا است. بنابراین دو فقر که یکی ممدوح و دیگری مذموم است برای انسان تعریف میشود و بر مبنای آن فقر و فقیر حقیقی، وغنی و غنای حقیقی معنا میگردد. سپس با اشعار به این حقیقت، دربارة کیفیت ارتباط انسان و خدا بحث میشود.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63262_1ddf507560d46da74c2f0e08c6f768fb.pdf
2010-06-21
91
102
فقر
افتقار
فقرمطلق
فقر نسبی
مشیت مطلقه
ربوبیت
عبودیت
غنا
فاطمه
طباطبایی
tabatabaie-fatemeh@yahoo.com
1
عضو هیأت علمی و مدیر گروه عرفان اسلامی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران
AUTHOR
فیروزه
صادق زاده دربان
f.sadeghzadeh.d@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای عرفان اسلامی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
انتقاد سازنده با تأکید بر دیدگاه امام خمینی(س)
یکی از راههای پیشرفت و رشد یک سازمان یا جامعه انتقاد سازنده است. این ابزار کارساز و مفید یکی از سرمایههای اجتماعی به شمار میآید. سرمایة اجتماعی میزان اعتماد و احترامی است که در میان کارکنان یک سازمان دیده میشود و هر چه از میزان این سرمایة ارزشمند کاسته شود به همان اندازه انتقاد مخرب و ویرانگر جایگزین آن خواهد شد. به طور کلی، هر کسی ممکن است به میزان موقعیت و تأثیرگذاریش مورد انتقاد قرار گیرد و همواره افرادی هستند که تصور میکنند انتقاد کردن بخشی از وظایف آنان است. بنابراین هر چه مسئولیت و موقعیت فرد خطیرتر باشد زمینة انتقاد از وی فراهمتر است و این بخشی از تاوانی است که او به سبب موفقیت خویش باید بپردازد. اما مدیران موفق کسانی هستند که به جای جلوگیری از انتقاد دیگران و برخورد نامطلوب با آن از انتقاد به عنوان فرصتی ارزشمند بهره گیرند و در جهت اصلاح سازمان از آن استفاده کنند. حضرت امام خمینی همواره بحث انتقاد سازنده را مدنظر داشته و به مدیران جامعه اسلامی در این خصوص تذکرات لازم را ارائه میدادند. در این مقاله تلاش خواهد شد، دیدگاه ایشان در این خصوص مورد توجه و مداقه قرار گیرد.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63489_1bc1c730988abe0747849a005b477dd5.pdf
2010-06-21
127
140
فرهنگ انتقاد
انتقاد سازنده
عیب زدایی
عیب جویی
چاپلوسی
علی
نصر اصفهانی
alin@ase.ui.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تبیین الگوی رسالت جمهوری اسلامی ایران در اندیشههای استراتژیک حضرت امام خمینی(س)
درک ماهیت، ابعاد و ویژگیهای مدیریت اسلامی یکی از دغدغههای ذهنی مدیران و اندیشمندان مسلمان است. جهت فهم مدیریت اسلامی میتوان از منابع مختلفی نظیر آیات، روایات، سیرة عملی و نظری ائمه اطهار (ع) و رهبران و مدیران اسلامی نظیر حضرت امام خمینی که مجسمة تعالیم نورانی اسلام میباشند، استفاده کرد. سیرة عملی و نظری امام خمینی که بعد از ائمه اطهار(ع) موفق شدند حکومتی اسلامی را تشکیل دهند و سالیانی چند آن را با موفقیت مدیریت نمایند، منبع مناسبی جهت مطالعه مدیریت اسلامی به شمار میآید. مدیریت حضرت امام شامل ابعاد مختلفی است که یکی از آن ابعاد، بُعد مدیریت استراتژیک ایشان است. یکی از جنبههای مدیریت استراتژیک حضرت امام تعیین مأموریت نظام جمهوری اسلامی است. در مقاله حاضر، که در آن بخشی از نتایج یک پژوهش گسترده در زمینة مدیریت استراتژیک حضرت امام خمینی انعکاس یافته است، مؤلفههای شکل دهندة مأموریت نظام جمهوری اسلامی با بررسی 22 جلد صحیفة امام ارائه شده است.
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63492_23d9094083235f384f977742ac825b72.pdf
2010-06-21
104
126
مدیریت استراتژیک
امام خمینی
مأموریت
نظام جمهوری اسلامی ایران
اصول و ارزشهای حاکم
فلسفه وجودی
داود
فیض
feiz1353@gmail.com
1
عضو هیأت علمی و استادیار دانشگاه سمنان
AUTHOR