ذاتی دانستن حجّیّت قطع از گزارههایی است که امروزه در میان اصولیان رواج یافته و نزد بسیاری از ایشان مسلم تلقی گشته و منشأ حجّیّت قطع قلمداد میشود. امام خمینی از معدود اصولیان معاصر است که باب نقد را در این باره گشود، به طوری که میتوان این امر را از ابتکارات اصولی ایشان به شمار آورد. در این مقاله بعد از بررسی و تبیین مفاهیم و نگاهی به سیر پیدایش این مسأله در اصول فقه، دیدگاه امام خمینی در این باره مطرح شده و ضمن بررسی نقاط قوت و ضعف و نقد و ارزیابی این دیدگاه، مدعای ایشان مبنی بر نفی حجّیّت ذاتی قطع با استدلالی متفاوت اثبات و تبیین شده به نظر ایشان حجّیّت قطع امری اعتباری و قراردادی نیست، بلکه حکمی عقلی است که در مورد قطعهایی که متعلقشان حکم مولوی باشد موضوع پیدا میکند. همچنین برخی از تبیینهای متفاوتی که از دیدگاه امام صورت گرفته مورد مناقشه قرار گرفته است و نیز نشان داده شده که تفاوت دیدگاهها دربارة منشأ حجّیّت قطع در جهت دهی به سایر مباحث تأثیرگذار است.