وجوب زکات آزمایشیبرای ثروتمندان و کمکی به نیازمندان است. اگر مسلمانان زکات مال خود را بپردازند، فقیر ونیازمندی در جامعه یافت نخواهد شد. نگارنده در این مقاله با بررسی روایاتی که درخصوصزکات وارد شده است، به بررسی دلیل اثبات عدم انحصار متعلقات زکات و اختیارات ولیامر در قبض و بسط موارد زکوی پرداخته و نتیجه میگیرد که منابع زکات، حتی نصاب ومقدار آن، جهت تحصیل هدفهای منظور از قانون مالیات اسلامی به اقتضای مکان و زمانبه نظر و صلاحدید ولی امر قابل تجدید نظر و بازنگری است. در ادامه به بحث در مورداوراق مالی، زکات نقدی و وظیفه حاکم پرداخته و در انتها با ملحق کردن بحث خمس به زکات، به عنوان دو رکن مهم نظام مالیاتی اسلامبیان میدارد که این دو در بسیاری از احکام همانند هستند، فلسفة تشریع یکسان دارندو غایت هر دو پاکی مال و تزکیة نفس است