TY - JOUR ID - 60490 TI - مقایسه دیدگاه امام خمینی(س) در باب خلود با سایر آرای مخالف و موافق JO - پژوهشنامه متین JA - MATIN LA - fa SN - 2423-6462 AU - ساطع, نفیسه AU - رفیعا, مریم AD - استادیار و عضو هیأت علمی، دانشگاه قم، ایران AD - کارشناس ارشد کلام اسلامی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 16 IS - 62 SP - 73 EP - 96 KW - خلود KW - عذاب KW - نعمت KW - بهشت KW - دوزخ KW - شفاعت DO - N2 -    خلود، از پاسخ‌های احتمالی به سرنوشت دوزخیان و بهشتیان است که توسط برخی آیات و روایات اسلامی مورد توجه قرار گرفته اما با تفاسیر مختلف مواجه شده است. البته آنچه در اینجا بیشتر محل بحث است سرنوشت دوزخیان است چرا که حضور دائمی بهشتیان در بهشت امری است که مورد قبول همگان است. به بیان کلی، در تبیین خلود دوزخیان، با دو دیدگاه مواجه هستیم که در آن گروهی خلود را به معنای وقوف جادوان دانسته و با تمسک به منابع دینی بر آن شده‌اند که مبتلایان به عذاب الهی امکان رهایی از آن را ندارند و در طرف مقابل گروهی دیگر با بهره‌گیری از مضامین فلسفی و عرفانی، خلود را مکث طولانی دانسته و معتقدند دوزخیان توسط شفاعت انبیای الهی در نهایت با رحمت خداوند از آتش خلاصی می‌یابند. در این میان، امام خمینی که یکی از بزرگ‌ترین مدافعان مباحث فلسفی و عرفانی در قرن حاضر است با برگزیدن دیدگاه مذکور همچون سایر عرفا و فلاسفه قائل به خروج نهایی دوزخیان از آتش است. این نکته لازم به ذکر است که آنچه با ادلة نقلی و عقلی بیان شده است به معنای صدور حکم قطعی درباره سرنوشت گناهکاران نیست چرا که هنوز ابهاماتی وجود دارد که با هیچ کدام از ادله قابل جمع نبوده و پاسخ به آنها خارج از حوزة درک بشر است.   UR - https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_60490.html L1 - https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_60490_2d4740f2f584c3bb2e0a929c0b0f848b.pdf ER -