TY - JOUR ID - 62324 TI - مبانی نظری معاد جسمانی ملاصدرا از دیدگاه امام خمینی(س) JO - پژوهشنامه متین JA - MATIN LA - fa SN - 2423-6462 AU - پلنگی, منیره AU - اسماعیلی, معصومه AD - دانشیار مدرسه عالی شهید مطهری AD - دانشجوی دکترای فلسفه تطبیقی مدرسه عالی شهید مطهری Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 15 IS - 60 SP - 41 EP - 54 KW - معاد جسمانی KW - ملاصدرا KW - امام خمینی KW - بدن اخروی KW - بدن دنیوی KW - بدن مثالی KW - خیال DO - N2 - ملاصدرا اوّلین کسی بود که توانست بر اساس مبانی حکمت متعالیه معاد جسمانی را تبیین عقلانی نماید. طبق مبانی صدرایی، بدنی که بالذات تحت تدبیر نفس قرار دارد، یعنی بدنٌ ما نه این بدن متعین عنصری دنیوی، از شؤون و بلکه مرتبة نازلة نفس است؛ بنابراین، بدن  آلتی مستقل و بیگانه از نفس نیست و تجلّی نفس است. بر این اساس، بدن در ارتکاب عمل هم نقش مباشر را دارد و هم مسبّب پیدایش عمل است و به همین دلیل در آخرت مستحق عذاب و پاداش می‌شود. در باور ملاصدرا، بدن اخروی برآمده از خلّاقیّت قوّة خیال است. امام خمینی یکی از موافقان معاد جسمانی صدرایی است که با پذیرش اصول مبنایی ملاصدرا در این مسأله، تبیین عقلانی وی از معاد جسمانی را تأیید نموده است. UR - https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_62324.html L1 - https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_62324_25790fa602cb76aed2b638260a4e31dc.pdf ER -