2024-03-28T16:52:28Z
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=17444
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1399
22
88
جایگاه امام خمینی(س) در میان فقهای حکمران
محمد
جعفری هرندی
فقهای امامیه همانند امامان معصوم علیهمالسلام کمتر فرصت یافتهاند تا زمام حکومت و اداره جامعه اسلامی را بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم به دستگیرند. بااینهمه گاه فرصتی فراهم گشته که فقیهانی بتوانند امور حکومتی را عهدهدار شوند. شاید بتوان از میان فقهای امامیه که تعدادشان فراوان است از چهار فقیه بزرگ و صاحبنام و نظر یادکرد که به نحو یادشده با حکومت در ارتباط بوده و عهدهدار مناصب اداری مصطلح در آن زمان شده و یا در تدوین قوانین و در نهادینه کردن حکومت اسلامی زمان خود رسماً دخالت داشتهاند و این فقیهان در میان متقدمان و هنگام برپا بودن خلافت اسلامی و در دورهای که رژیم سلطنتی بر جامعه شیعه مسلط بوده به سر میبردهاند و در این نوشتار به شخصیت و نوع کار هریک به ترتیب تاریخ زندگیشان اشارت خواهد رفت و سرانجام به غرض عمده که تبیین جایگاه امام خمینی بین این دسته از فقیهان جایگاه ممتاز ایشان پرداخته خواهد شد.
فقه
حکومت
اجرا
احکام
جائر
تشکیل
2020
12
20
1
15
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_128730_dfc3c4853ca8050ccaff966f33c5acfa.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1399
22
88
مراجعه به قاضی جـور با توجه به فتوای امام خمینی(س) در تحریرالوسیله
محمدهادی
حاضری
سید جواد
ورعی
جور و ظلم در قضاوت به معنای صدور احکام نابجا درنتیجۀ سهلانگاریها یا تعمدهای ویرانگر است و قاضی جائر کسی است که در محکمه و در میانۀ پرالتهاب صدور حکم میلغزد. در این رخداد مؤلفهها و عناصر متعددی دخیل هستند؛ یکی از این موارد فقدان قدرت اجتهاد و استنباط در کنار سایر شروط فتوا و قضاوت است. هرچند نمیتوان از نقش حکومت و نظام گمارندۀ قاضی نیز چشم پوشید؛ زیرا هیبت و قدرت حاکم بر قاضی در چنین نظامی، سرانجام همۀ دادرسیهایش را جائرانه میکند؛ حتی اگر مجتهد باشد. البته ماهیت جور مختصِ حکومت جائران نیست، بلکه حتی ممکن است در حکومت حق هم اتفاق افتد.
مقالۀ حاضر مطابق با فتوای امام خمینی در تحریرالوسیله است که قضاوت را شأن فقیه جامع الشرایطی میدانند که بهرهمند از قوۀ استنباط و صاحبنظر در مسائل فرعی اسلام باشد (امام خمینی الف 1385 ج2: 432)، پس از بررسی موضوعشناسانۀ مسئله، از منظر تکلیفی به جواز یا عدم جواز مراجعه پرداخته است. بدین منظور در متن پیش رو، مراجعه به قاضی جور بررسی شده است و بر اساس ترتیبِ گامبهگام - از مراجعه به او تا همنشینی با وی و در آخر عمل به احکام صادرهاش - هر سه محکوم به حرمت شناخته شدهاند.
قاضی
جور
امام خمینی
شرایط قضاوت
عدالت
2020
11
21
17
38
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_128731_4b9970e3b675760ca28735f4e32dc9ea.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1399
22
88
چالشهای تعیین فتوای معیار در قانونگذاری با توجه به آرای امام خمینی(س)
عباس
سماواتی
سید مصطفی
موسوی بجنوردی
: مراجعه به فتوای فقها در سنجش اسلامی بودن قوانین، در مواردی که اختلافنظری در بین نباشد، سهل است، اما در موارد اختلاف فتوا، انطباق قوانین با احکام اسلامی، بر چه اساسی باید صورت بگیرد؟ در این خصوص نظریات مختلفی مطرح است؛ از معیار بودن فتوای ولیفقیه گرفته تا فقیه اعلم، شورای نگهبان، نظریة مشهور و غیر آن. هیچیک از این نظریات خالی از اشکال نیست و همگی نیازمند تنقیح و توضیح است که بدون بازخوانی مباحث اجتهاد و تقلید امکانپذیر نیست. کتاب اجتهاد و تقلید مانند بسیاری از صفحات فقه شیعه، بدون در نظر داشتن مسائل اجتماعی و سیاسی تدوینشده و مبانی تقلید که مناسبتی تام با تقلید فردی دارد، در بسیاری از موارد برای مدیریت امور اجتماعی نارساست. مقالة حاضر تلاش دارد تا با روش تحلیل و مطالعة کتابخانهای، ابتدا مواضع این ابهامات را نشان دهد، سپس راهی برای رفع اشکالات نشان دهد. نظریة مصالح عامة شهید صدر، با رفع برخی آفات نظری، بهضمیمة رویة فکری و عملی امام خمینی، میتواند نشاندهندة مبنایی تازه برای حل مسئلة فتوای معیار باشد. نظریهای که میتوان آن را «فتوای تابع مصالح الزامی» نامید.
فتوای معیار
اجتهاد و تقلید
فقه اجتماعی
ولایت مطلقة فقیه
قانونگذاری
تقنین فقه
آرای امام خمینی
2020
12
20
39
61
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_128732_07ff346eed64b69e0fa2efbd01561528.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1399
22
88
تحلیلی بر تبیینهای اجتماعی انقلاب اسلامی ایران
حسینعلی
قجری
با توجه به اهمیت انقلاب اسلامی ایران و غیرمنتظره بودن آن، نظریهپردازیهای متعددی در مورد این انقلاب انجامشده است. این مقاله، با توجه به تعدد این نظریات، در تلاش است تا پس از ارائه یک گونه شناسی از نظریههای انقلاب، شناسایی متغیرهای اجتماعی و تبیینهای اجتماعی انقلاب به معرفی و بررسی تبیینهای اجتماعی انقلاب اسلامی ایران بپردازد. با عنایت به اهداف فوق، این سطور، در پاسخ به سؤالات زیر، ساختاریافته است: 1. تبیین اجتماعی چیست؟ 2 . تبیینهای اجتماعی انقلاب و انقلاب اسلامی ایران کدامند؟ روش تحقیق مقاله حاضر، روش اسنادی، کتابخانهای و تاریخی است. بر اساس یافتههای این مقاله، تبیین اجتماعی تبیینی است که اساس آن را بر متغیرهای اجتماعی باشد. در مورد انقلاب اسلامی ایران، تبیینهای افرادی چون: جان فوران، یرواند آبراهامیان، تدا اسکاچ پل، فریده فرهی، احمد اشرف، همایون کاتوزیان، ابوالفضل دلاوری و احمد گل محمدی، بهعنوان تبیینهای اجتماعی انقلاب اسلامی ایران معرفیشدهاند. اهم متغیرهای اجتماعیای که تبیینهای اجتماعی انقلاب اسلامی ایران برای تبیین انقلاب به ما معرفی می کند، عبارتند از: نقش طبقات و اقشار مختلف در انقلاب؛ ائتلاف طبقاتی؛ ظهور اقشار و طبقات جدید بالأخص قشر متوسط و تحصیلکرده؛ وضعیت اقشار و طبقات سنتی؛ ساخت جامعه (تودهای - مدنی و سنتی - مدرن - درحال گذار)؛ هویت اجتماعی؛ رشد جمعیت، تغییر ترکیب جمعیت و پایگاه اجتماعی دولت و مخالفین.
انقلاب
انقلاب اسلامی ایران
متغیر اجتماعی
تبیین اجتماعی
طبقه اجتماعی
2020
12
20
63
80
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_127528_6e0e89e8464e3a60061b2a536d359eb7.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1399
22
88
بررسی چگونگی اشاعه اندیشه امام خمینی در اندونزی و پیامدهای آن
محمد علی
نظری
یحیی
فوزی
سید صدرالدین
موسوی جشنی
عباس
کشاورز شکری
: این پژوهش به چگونگی تأثیرگذاری و پیامدهای اندیشه امام خمینی در اندونزی بهخصوص شیعیان آن کشور پرداخته است و به این سؤالات پاسخ میدهد که اندیشه امام خمینی چگونه در اندونزی اشاعه یافت؟ حاملان اشاعه اندیشه امام خمینی در اندونزی چه افراد و گروههایی بودند؟ پیامدهای اشاعه اندیشه امام خمینی در اندونزی چه بوده است و موجب تقویت چه قرائتی از اسلام گردیده است؟ روش این پژوهش کیفی و اسنادی با استفاده از متون استخراجشده از مصاحبه با جمعی از فعالان فکری و سیاسی در اندونزی و همچنین منابع کتابخانهای است. یافتههای این پژوهش حاکی است که اندیشه امام خمینی از طریق حاملانی شامل افراد (اساتید و روشنفکران) و نهادها (رسمی- سیاسی، فرهنگی و مذهبی و تشکلهای دانشجویی و...) در اندونزی اشاعه یافت، پیامدهای اندیشه امام خمینی مبتنی بر تغییر نگرش مردم به اسلام؛ جامعیت اسلام، تقویت بنیه استکبارستیزی، حمایت از مسئله فلسطین، تقریب گرایی بین جریانهای اسلامی، شکلگیری هویت شیعه در اندونزی بر پایه تعامل سازنده با دولت و فعالیت در چهارچوب قانون اساسی بوده است و موجب تقویت اسلام اعتدالی در این کشور شده است.
انقلاب اسلامی ایران
امام خمینی
اندونزی
شیعیان اندونزی
پیامد
2020
11
21
81
103
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_126888_2ad649d7dbd5c4c831fcdbb861167a35.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1399
22
88
تبیین مدلهای مختلف بیانِ مقامات و منازل عرفانی بر اساس دیدگاه امام خمینی(س)
سید محمود
یوسف ثانی
فائزه
بالائی
یکی از مهمترین مباحث طرحشده در عرفان عملی شرح مقامات و منازل عرفانی است. از نخستین سالهای تاریخ مکتوبِ مباحث عرفانی، یکی از دغدغههای اصلی عارفان، بیان مقامات و منازل عرفانی بوده است؛ با وجود این عرفای مسلمان نتوانستهاند تعداد منازل و مقامات تا رسیدن به مقصد را بهطور مشخص و معین ترسیم کنند و اختلافات عمدهای بین ایشان وجود دارد. تفاوت و اختلاف آرای عرفا در مقولۀ مقامات و منازل سلوکی را میتوان ذیل چهار عنوان اصلی دستهبندی کرد: «تعدد»؛ «تنوع»؛ «ترتب» و «تعریف».
امام خمینی رویکردی پارادوکسیکالبه بیان مقامات و منازل عرفانی دارد؛ از یکسو از تبیین مرحلهبهمرحله و منزلبهمنزل مقامات خودداری میکند و از سوی دیگر به بیان مراتب کلی سیر و سلوک میپردازد. مقالۀ حاضر میکوشد در مسئلۀ نخست به علت این رویکرد بهظاهر متناقض بپردازد و در مسئلۀ دوم مدلهای مختلف تبیین مراتب کلی سیر و سلوک را بر اساس آثار امام خمینی تنظیم و تنسیق کند. مدلهای مختلف بر پایۀ شش محور اصلی ردهبندی میشوند که هریک دارای مدلهای تبیین متفاوت هستند
تبیین
مقام
منزل
سیر و سلوک
مراتب کلی
2020
12
20
105
128
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_128733_3c8b2c3166b3283e2fd6e52f1d627b1d.pdf