2024-03-29T15:16:44Z
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8068
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1388
11
45
بازیابی نظریة «سرمایة نمادین» در اندیشه و کلام حضرت امام خمینی(س)
منصور
انصاری
فاطمه
طاهرخانی
: مقاله حاضر به بررسی سرمایة اجتماعی، فرهنگی و نمادین امام خمینی به عنوان رهبر نهضت اسلامی ایران و بنیانگذار جمهوری اسلامی اختصاص دارد. سرمایة کل ایشان ترکیبی است از سرمایة اجتماعی و فرهنگی که وجهی نمادین یافته و بعد از رحلت ایشان به عنوان یک میراث برای کنشگران حاضر در میدان سیاسی جمهوری اسلامی باقی مانده است. هدف از نگارش این مقاله آن است که مفهوم «سرمایه نمادین» در کلام و اندیشه حضرت امام مورد شناسایی و تعریف واقع شود. نتیجه این نوشته ارائه تعریف از سرمایة اجتماعی، سرمایة فرهنگی و سرمایة نمادین حضرت امام خمینی است.
سرمایه
سرمایة اجتماعی
سرمایة فرهنگی
سرمایة نمادین
سرمایة اقتصادی
2010
02
20
1
19
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63524_407906e7eb6c82f074ac86d5c99e2c8e.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1388
11
45
بررسی نسب کودکان ناشی از تلقیح مصنوعی با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)
سید محمد
موسوی بجنوردی
مرضیه
جبارزارع
مقالة حاضر درصدد تحقیق مسائل مستحدثه در زمینه نسب کودکان حاصل از تلقیح مصنوعی است و مسأله را صرفاً از ناحیه حکم وضعی (ابوت و بنوت) و بدون پرداختن به حکم تکلیفی آن، یعنی جواز یا عدم جواز تلقیح مصنوعی، بررسی مینماید.
نگارنده در بررسی تفصیلی این موضوع، ابتدا به معنای لغوی و اصطلاحی نسب و تلقیح مصنوعی میپردازد و در ادامه انواع تلقیح مصنوعی را برمیشمرد و ضمن بررسی آیات و روایات و دیگر ادله، رابطه کودک را با صاحبان نطفه و افراد دیگری که در پیدایش او نقش داشتهاند بررسی کرده و نسب آنها را اثبات میکند. نویسنده در پایان نتیجه میگیرد که کودک ملحق به صاحبان نطفه بوده و دارای نسب مشروع میباشد.
نسب
تلقیح مصنوعی
گامت
جنین
باروری
2010
02
20
21
40
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63527_9a3e75982bb8e8cdbb79c3bfa29c1e2c.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1388
11
45
انقلاب چین و مقایسة تطبیقی آن با انقلاب اسلامی ایران
علی محمد
حاضری
ابراهیم
ایران نژاد
انقلاب اسلامی ایران و مقایسه آن با سایر انقلابهای بزرگ دنیا از زوایای متعدد مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله برآنیم که این پدیده عظیم را از منظر و دیدگاهی جدید با انقلاب چین به صورت تطبیقی مورد مطالعه قرار داده تا از این طریق، نقاط اشتراک و افتراق این دو انقلاب بزرگ را بازشناسیم.
در این نوشتار، ابتدا به مسأله پژوهش در مقدمه اشاره شده، و پس از طرح مباحث نظری به معرفی تاریخچه و فرایند وقوع انقلاب چین پرداخته شده است. همچنین، برای مقایسه دو انقلاب از روش مقایسه تطبیقی انقلابها بهره جستهایم. سپس در ادامه در چهار بعد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، و سیاسی وجوه اشتراک و اختلاف دو انقلاب را مورد بررسی قرار داده و در پایان نیز از مباحث مذکور نتیجهگیری شده است.
انقلاب
انقلاب اسلامی ایران
انقلاب چین
مقایسه تطبیقی
فرهنگ سیاسی
ایدئولوژی انقلاب
2010
02
20
41
63
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63532_38ebcc17799670acc90bd8c42e99244e.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1388
11
45
عقد قرض، عقدی عینی یا رضایی؟ با رویکرد به آرای حضرت امام خمینی(س)
حسین
داورزنی
خسرو
مؤمنی
عقود و معاملات از جهات متفاوت دارای تقسیمات متعددی است. از جملة آن تقسیمبندیها تقسیم براساس «تکوین» قرارداد است. بر این اساس عقود به رضایی، تشریفاتی و عینی تقسیم میشوند. منتها در خصوص مصادیق عقود بر اساس این معیار اختلاف نظر وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از عقود به عقیده گروهی از اندیشمندان رضایی و به عقیدة برخی دیگر عینی هستند. از جملة آن عقود، عقد قرض است. این اختلاف از آنجا ناشی میشود که مادة 648 قانون مدنی ایران که متضمن تعریف این عقد است به گونهای تنظیم شده که امکان هردو برداشت را فراهم نموده و سبب شده تا برخی عقد قرض را عقدی رضایی و برخی دیگر آن را عینی تلقی نمایند.
ما در این نوشتار بر آنیم تا با الهام از مبانی فکری حضرت امام خمینی و آرای فقهی ایشان و نیز بررسی نظریات مختلف و ادلة آنها به تشخیص نظر صواب رسیده، با ابهامزدایی از این بخش از مواد قانون مدنی به یاری محاکم شتافته و از تشتت آرا و اختلاف رویة قضایی بکاهیم.
عقد قرض
قبض
عقد رضایی
عقد تشریفاتی
عقد عینی
2010
02
20
65
78
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63534_3c514956e4620732dcb9993ba536bb71.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1388
11
45
بررسی قاعدة تسبیب با رویکردی بر آرای امام خمینی(س)
مهدی
رهبر
صالح
سعادت
: قاعدة اتلاف که در شمار قواعد فقهی مطرح میشود در زمینة اتلاف مالالغیر و مسئولیتهای آن صحبت میکند و مفاد قاعده این است که هرکس مال دیگری را بدون اجازه او تلف یا مصرف کند یا مورد بهره برداری قرار دهد، ضامن صاحب مال است.
ضمن این قاعده غالباً از اتلاف بالمباشره و اتلاف بالتسبیب سخن گفته میشود، به نحوی که تسبیب در اتلاف نیز یکی از مصادیق اتلاف قلمداد شده است. اما برخی از فقها در باب تسبیب در اتلاف چنین اعتقادی نداشته و تسبیب در اتلاف را به عنوان قاعدهای مستقل از اتلاف دانستهاند.
در این مقاله به بررسی قاعدة تسبیب پرداخته شده که آیا قاعدهای مستقل است یا از مصادیق قاعده اتلاف است.
ضمان
اتلاف
تسبیب
غرور
جهل
2010
02
20
79
103
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63538_b75ae7a1ba78d3fcf1f8d0f1b4a14d46.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1388
11
45
تحلیلی بر گفتمان سیاسی امام خمینی(س) در انقلاب اسلامی
حسینعلی
قجری
در این مقاله، تلاش شده تا با عنایت به اینکه انقلاب اسلامی اساساً بر اساس غالب نظریهها، یک انقلاب فرهنگی و اندیشهای و ماحصل مبارزات گفتمانی و هژمونیک شدن یک گفتمان در تقابل با گفتمانهای دیگر بوده است و با توجه به این مسألة مهم که تلاش امامخمینی برای گفتمان سازی و کسب اعتبار برای این گفتمان و تبدیل آن از اسطوره به پنداره یکی از مهمترین عوامل پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، با استفاده از نظریه و روش تحلیل گفتمان به این سؤال اصلی پاسخ دهد که: «چرا گفتمان سیاسی امام خمینی در میان گفتمانهای متعدد رایج در آستانه انقلاب توانست هژمونیک شود؟»
در پاسخ به این سؤال، نظریه تحلیل گفتمان لاکلاو و موفه همراه با مفاهیمی از نورمن فرکلاف و روث وداک به عنوان چهارچوب نظری انتخاب گردیده است و با مبنا قرار دادن این نظریه، فرضیه این مقاله در پاسخ به سؤال فوق بدین شرح است: «گفتمان سیاسی امام خمینی به دلیل داشتن توان بهکارگیری "رویههای طرد و برجسته سازی"، "ایفای نقش عاملان سیاسی"، "اعتبار" و "در دسترس بودن"، در آستانة انقلاب اسلامی در ایران هژمونیک شد.»
گفتمان
تحلیل گفتمان
رویههای طرد و برجستهسازی
عاملان سیاسی
اعتبار
دسترسی و هژمونی
2010
02
20
105
126
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63546_284930360f58f652dab9d688e5b6d720.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1388
11
45
انقلاب اسلامی ایران، سنّت و تجدد
امیر
نورانی مکرم دوست
اصول گرایی به معنای برساختن هویتی برای یکسان سازی رفتار فردی و نهادهای جامعه با هنجارهایی است که برگرفته از احکام خداوند هستند. هدف اصلی گفتمان اصالت اسلامی بازگشت به ریشهها و اصول اسلامی بر طبق سنّت پیامبر اسلام(ص) میباشد. اصول گرایی به معنای پشت کردن به مدرنیته و جهان تجدد نیست. در واقع، گفتمان اصالت در صدد مقابله با دو جریان تحجرگرایی و تجددگرایی افراطی است. برخلاف سنّت گرایان و روشنفکران مذهبی که با دغدغه خلوص و تقدس دین و با نگاه حداقلی و انفعالی، دین را به گونهای تعبیر میکنند که در مواجهه با امورات معیشتی و دنیایی قرار نگیرد و اساساً حوزه دین را در امور آخرتی و معنوی محدود میکنند، گفتمان اصالت اسلامی دغدغة خلوص و توانمندی دین را با هم مدّ نظر خود قرار میدهد و درصدد پیوند میان سنّت و تجدد ــ دنیا و آخرت ــ برمیآید.
اصالتگرایی
عقلانیت دینی
سنّت و مدرنیته
عقلانیت صوری
عقلانیت بنیادی
2010
02
20
127
152
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63547_d911f60667572c2d6437f4f1491e091d.pdf