2024-03-29T19:38:43Z
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8276
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1386
9
34-35
اسلام سیاسی: زمینهها و پیشگامان
منصور
انصاری
اسلام سیاسی به عنوان یکی از مهمترین جریانهای سیاسی تأثیرات مهمی بر سراسر جهان و به ویژه کشورهای اسلامی داشته است. در این مقاله نویسنده تلاش میکند تا با بررسی زمینههای پیدایش مفهوم اسلام سیاسی به عنوان مقولهای مفهومی به بررسی آرا و اندیشههای سه متفکر تأثیرگذار در این حوزه بپردازد. البته این به معنای تأکید بر همسانی اندیشههای این سه متفکر نیست بلکه تلاشی است برای نشان دادن برخی از وجوه اولیهای که امکان نظری و عملی اسلام سیاسی را فراهم کردند.
اسلام سیاسی
امام خمینی(س)
سید قطب
ابوالعلاء مودودی
2007
08
23
1
28
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65259_133f2304b539086c6a45ca5b085e6b65.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1386
9
34-35
مسئولیت مدنی و کیفری پزشک با تکیه بر آرای امام خمینی(س)
سید محمد
موسوی بجنوردی
زهرا
حق محمدی فرد
مبحث مربوط به مسئولیت پزشک از دیر باز مطرح بوده و نظریات مختلفی از سوی فقها وحقوقدانان در این خصوص مطرح گردیده است. هدف پژوهش حاضر این است که با محور قرار دادن نظریات فقهی امام خمینی، نظریات موافق و مخالف را مطرح کرده و با بررسی نظریات فقها و مواد قانونی مربوط به مسئولیت پزشک، بتواند انتخابی منطقی، سازگار با نیازهای جامعه و پاسدار حقوق و منافع بیماران و پزشکان بهعمل آورد و معضلات و مشکلات موجود را درخصوص مسئولیت پزشک حل نماید. بنابراین، ابتدا مفهوم و شرایط تحقق مسئولیت پزشک مطرح گردیده و سپس مسئولیت کیفری و مدنی پزشک در قانون مجازات اسلامی و از دیدگاه فقهای عظام و امام خمینی بررسی شده است.
مسئولیت
مدنی
کیفری
پزشک
خطای پزشک
2007
08
23
29
58
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65260_f99c2f7d7a90e51b3db0d69ab0fb962c.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1386
9
34-35
بررسی اختیارات ولی قهری و وصی درفقه و حقوق ایران با نگاهی به آرای امام خمینی(س)
جمشید
جعفرپور
نهاد ولایت و وصایت که از موضوعات مهم فقه امامیه و قوانین موضوعه میباشد، پا گرفته از محجوریت گروههایی از اجتماع است که قانونگذار با هدف حمایت از آنها، بسته به میزان حمایت مورد نیاز، آنان را از تصرف منع کرده و امور آنان را به دیگران سپرده است.
صغیر، مجنون و سفیه به عنوان «محجور» هر کدام در امور مالی و غیرمالی خود به میزانهای متفاوت از طریق پدر یا جدّ پدری و وصی به استیفای حقوق خود میپردازند.
ولی قهری که دامنه وسیعی از اختیارات و مسئولیتها را از طریق قانون در قبال مولی علیه بر عهده دارد، میتواند بعد از خود این اختیارات را به میزانی که صلاح میداند به وصی تفویض نماید.
حجر
محجور
مولّی علیه
ولی
وصی
ولی قهری
2007
08
23
59
71
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65261_32a5001a0a16d90685db359def2e9418.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1386
9
34-35
تأملی در نظریة مصلحت سلوکیه با رویکردی به آرای امام خمینی(س)
غفور
خوئینی
مباحث مربوط به مصلحت و مبتنی بودن احکام واقعی بر مصالح و مفاسد نفس الامری در علم اصول از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به نحوی که پذیرش یا عدم پذیرش آن می تواند تأثیرات در خور توجهی در فقه و حقوق اسلامی پدید آورد، به ویژه آنکه اگر معتقد به آرایی چون آرای امام خمینی باشیم که مصالح و مفاسد را در حوزه معاملات قابل دسترسی می دانند . در مباحث مربوط به ظنون و امارات، مسأله مربوط به مصلحتهای فائته ( فوت شده) در صورتی که امارات به خطا روند و به احکام واقعی نرسند همواره ازدغدغههای اصولیینی بوده که در زمان غیبت قائل به انفتاح باب علم و علمی بودهاند. در این مسألة پر اهمیت شیخ انصاری( ره) با ابتکار و نظریهپردازی مصلحت سلوکیه سعی کرد که این مشکل را حل نماید. لکن نظر او آرای موافق و مخالفی با تقریرات مختلف را در پی داشت. در این میان امام خمینی، به عنوان یک اصولی دارای ابتکار، تأملاتی را در این نظریه پردازی مطرح ساخت و سعی نمودکه با واقعگرایی بیشتری با این مسأله که در لبة تیزبین تخطئه و تصویب قرار دارد، برخورد نماید. در این مقال کوشش گردیده که ابعاد این مسأله از حوزة نگاه اصولیین مطرح عصر اخیر به ویژه امام راحل مورد تدقیق و بررسی قرار گیرد.
امکان
احتمال عقلی
تعبد به ظن
مصلحت سلوکیه
محاذیر ملاکی
محاذیر خطابی
طریقیت امام(س)
سببیت اماره
2007
08
23
73
88
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65262_68115d07c2b378203e0dc4f359f9b296.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1386
9
34-35
استراتژی و عملکرد سازمان مجاهدین خلق در برخورد با جمهوری اسلامی
یحیی
فوزی
سازمان مجاهدین خلق، که در دهة چهل تأسیس گردید، از جمله گروههای سیاسی بود که هم با رژیم شاهنشاهی به مبارزه پرداخت و هم با نظام جمهوری اسلامی. نویسنده، در این مقاله، ضمن توضیح در مورد چگونگی فعالیت این سازمان پس از انقلاب اسلامی تلاش کرده استراتژی سازمان را در این دوران در برخورد با مواضع امام خمینی و نظام جمهوری اسلامی ایران روشن نماید و نشان دهد که چه عواملی باعث شد تا این سازمان در مقابل جمهوری اسلامی موضع گرفته و اقدام به مبارزه مسلحانه نماید. همسویی سیاستهای سازمان و بنی صدر از جمله مواردی است که در این مقاله بر آن تأکید شده است. همچنین، در این مقاله، فعالیتهای سازمان تا پایان جنگ ایران و عراق مورد بررسی قرار گرفته است.
سازمان مجاهدین
انقلاب اسلامی
بنی صدر
رجوی
مبارزه مسلحانه
ترور
2007
08
23
89
112
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65295_07b134007ebcab3fb339c8d685dcda72.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1386
9
34-35
بررسی تطبیقی عقل و عقلا از دیدگاه امام خمینی و غزالی
محمد
منصورنژاد
نوشتار حاضر عهدهدار بررسی تطبیقی بحث عقل از دیدگاه امام خمینی و غزالی، به عنوان یکی از مبانی انسانشناسی اندیشة سیاسی این دو اندیشمند احیاگر، است و مباحث آن در راستای مدللنمودن این فرضیهاند: «در حالی که اندیشة سیاسی غزالی در پارادایم اندیشة سیاسی سنّتی تحلیلپذیر است، اندیشة امام خمینی از شاخصهای اندیشة سیاسی سنتّی فراتر میرود».
محمد غزالی
امام خمینی
عقل
انسانشناسی
اندیشة سیاسی
2007
08
23
113
137
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65299_6e200bfcb317cbc348bbb2a6e4f6f922.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1386
9
34-35
بررسی عنصراصلی عقد از دیدگاه امام خمینی(س) و آثار مترتب بر آن
سید صادق
موسوی
درعرصة روابط اجتماعی برای اینکه حقی، که ریشه آن اراده شخص یا اشخاص باشد، به وجود آید و موجودی به نام عقد تولد یابد؛ بیتردید عناصری مانند قصد، رضا، اراده، ایجاب و قبول و مانند آن نقش جوهری و اساسی دارند. در این راستا مراحل و منازلی مانند تصور، تصدیق به فایده، شوق، رضا، اراده و غیره در درون آدمی طی شده و در نتیجه انشای مفاد آن ادراک در امور اعتباری میشود که در اصطلاح فقه وحقوق «رضا» نامیده میشود و ایجاد مفاد آن توسط اراده موجود شده «قصد انشاء» نام دارد که تمام واقعیت قرارداد با قصد باطنی است و قصد باطنی هم در صورتی میتواند اثر حقوقی داشته باشد که با کاشف خارجی و مبرز همراه شود و با ایجاب و قبول اعلام گردد. از فرمایشات مرحوم امام خمینی(س) قابل استنباط است که تمام هویت عقد به ایجاب موجب است و قبول، شأنش تثبیت و تنفیذ آن چیزی است که موجب با قصد انشاء موجود کرده است. در این مقاله، مبانی و آثار این نظریه مورد مداقّه و تتبع قرارگرفته است.
اراده
قصد
رضا
اراده باطنی
اراده ظاهری
ایجاب
قبول
اعتبار عقلا
2007
08
23
139
150
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65304_a9b1256679d45347ef71a321e1afe143.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1386
9
34-35
فرهنگ و انقلاب: دیدگاههای مایکل فیشر دربارة انقلاب اسلامی ایران
مصطفی
مهرآئین
محمد
فاضلی
پژوهش انسانشناختی مایکل فیشر، انسانشناس امریکایی، دربارة انقلاب اسلامی ایران نمونهای خاص از رویکرد فرهنگی در مطالعة انقلابها است. هدف این نوشتار بررسی آرا و اندیشههای فیشر دربارة انقلاب ایران و پیامدهای آن است. این مقاله با مرور پرسشهایی که فیشر دربارة انقلاب اسلامی ایران مطرح ساخته آغاز میشود و سپس با بررسی چهارچوب اندیشهورزی فیشر دربارة انقلاب ایران، روش شناسی وی، نگاه او به ایران قبل از انقلاب، دیدگاهش در مورد امام خمینی(س)، تحلیلی که از علل ساختاری انقلاب ایران دارد و همچنین نظریاتش دربارة پیآمدهای انقلاب ایران ادامه مییابد. در آخرین بخش مقاله نیز اندیشههای فیشر به صورت انتقادی مورد بررسی قرار میگیرد.
انقلاب اسلامی
مایکل فیشر
فرهنگ
مدرسة دینی
پارادایم کربلا
مدل گفتمانی
مطالعه انسانشناختی انقلاب
شناخت متعارف
2007
08
23
151
174
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65308_8b1b200995e64e259989fd35868622bf.pdf