2024-03-28T18:21:09Z
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8299
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1385
8
30
ارث زن از شوهر با رویکردی بر نظر حضرت امام خمینی(س)
سید محمد
موسوی بجنوردی
نگارنده در این مقاله به طور کلی وراثت را بر دو نوع تقسیم کرده است: (1)وراثت به فرض و (2) وراثت به قرابت. ارث بردن زوجین از یکدیگر بنابر نوع اول از وراثت تعیین میگردد.در این مقاله، ابتدا، دربارة میراث زوجات متعدد از زوج و میراث زوجهای که تنها وارث زوج است به سه قول استناد میشود. در ادامه، متعلقات ارث زوجه که در سه موضوع میگنجد مورد ارزیابی قرار میگیرد: این سه موضوع عبارتند از: (1) محرومیت فی الجمله زن مخصوص کدام زوجه است؟ (2) زوجه از چه نوع اموالی از ترکه زوج متوفی ارث میبرد و از کدام محروم است؟ (3) کیفیت و طرق قیمتگذاری اموالی که زوجه از قیمت آنها حصهای به عنوان ارث میبرد، چگونه است؟ در پایان مقاله، نیز ده عنوان از روایات بررسی شده و با توجه به موارد یاد شده نتیجهگیری ارائه میگردد.
وراثت به فرض
وراثت به قرابت
متعلقات ارث زوجه
زوجه غیر ذات ولد
2006
06
21
3
40
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65427_7873a515c8c737407ffaebdc41220cb7.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1385
8
30
زمینههای تاریخی تکوین اندیشه سیاسی امام خمینی(س)
محسن
بهشتی سرشت
امام خمینی به عنوان رهبر کاریزما در انقلاب اسلامی ایران دارای شخصیت ذو وجوهی است: مرجعیّت، فقاهت، عرفان، حکمت و فلسفه و سیاستمداری ابعاد شخصیّت مردی است که انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساند. از دیگر سو، در طول زندگانی وی که یکصد سال تاریخ اخیر ایران را دربرمیگیرد، مراجع و رهبران مذهبی دیگری نیز میزیستند که از نظر «فکر سیاسی» رویکردی متفاوت داشتند.
پرسش اساسی این نوشتار آن است که چگونه یک عارف و نهایتاً یک مرجع دینی این چنین به فعالیت و مبارزات گستردة سیاسی روآورد؟ آیا این رویکرد در تعاملات و مواجهة سیاسی ایشان در تاریخ گذشته ریشه دارد یا خیر؟ در این نوشتار تلاش شده است که زندگانی امام از دوران کودکی تا سقوط پهلوی اول و از مشروطیت تا کودتای سوم اسفند مورد توجه و مداقه قرار گیرد. چالشهای سیاسی و گفتمانی بر سر مفهوم و محتوای انقلاب مشروطیت، احیای استبداد، تهدیدات خارجی، هرج و مرج داخلی و سرانجام کودتای سوم اسفند و حوادث پس از آن تا شهریور 20 بر تفکر و تعامل سیاسی امام تأثیر بسزایی داشتهاند.
امام خمینی
پهلوی اول
علما
استبداد
قانون
2006
06
21
41
69
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65549_c0e390f3a650e636366d2032e52ab503.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1385
8
30
نقش امام خمینی در احیای هویت فرهنگی سیاسی مسلمانان
غفور
خوئینی
خلاءهای عمیق فکری، فرهنگی و سیاسی قرن حاضر و ضرورت پاسخگویی به آنها اقتضای آن را دارد که حقیقت هستی را بر اساس رهیافت عقلانی به انسان معاصر نشان دهند تا او بتواند در سایه سار آن نیازهای روحی و روانی خود را تأمین کند. همچنین بتواند دولتی را تشکیل دهد که انسان را مظهر عالیترین جلوة خداوندی،که دارای روح کرامت و بزرگواری است، بداند. در چنین حکومتی، روح معنویت و عدالت و صلح و مساوات در کالبد همه جامعه دمیده میشود، آحاد اجتماعی در آن نقش اساسی و سازندهای برعهده دارند و رأی آنان در سرنوشت خویش تأثیرگذار است. در چنین دولتی که منبعث از مردم است کارگزاران دولت بر اساس مهر و محبت عمل میکنند و خود را نماینده مردمی میدانند که آنان را برگزیدهاند تا منویات و مقاصد آنها را به انجام برساند. در عصر ما، امام خمینی(س) چنین هویتی را احیا کرد و نظریههای برگرفته از روح دین را به جهان تشنه چنین فرهنگی ارائه داد. در نوشتار حاضر کوشش شده است تا به مقدار مجال، تأثیر امام خمینی(س) بر احیای چنین هویت فرهنگی سیاسی بر مبنای عزت و حکمت و مصلحت مسلمانان تبیین گردد.
هویت
فرهنگ
سیستم فرهنگی
نظام سیاسی
عزت
کرامت
مصلحت
مصلحت عمومی
2006
06
21
71
82
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65554_987337a7db8100db8e6f149ac70a7bbc.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1385
8
30
بررسی فقهی ـ حقوقی حقوق ملت در فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
سید محمد
موسوی بجنوردی
مهسا
سلیمانیان
فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران طی 24 اصل بر حقوق ملت تأکید ورزیده است. در تقسیمبندی این حقوق، شیوههای مختلفی به کار میرود که با توجه به ترتیب اصول و زیربنای عقیدتی و فکری هر اصل میتوان آنها را در سه محور مساوات، امنیت و آزادی مورد مطالعه و تحقیق قرار داد.
نگارندگان در این مقاله، ابتدا، مفهوم این سه محور را ارائه نموده و سپس آنها را از نظر فقهی و حقوقی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار دادهاند.
حقوق ملت
مساوات
امنیت
آزادی
قانون اساسی
2006
06
21
83
120
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65555_e8a6c0a55da7a91d74b5d7874a39b7a8.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1385
8
30
امام و ادبیات پایداری
رضا
عیسینیا
ادبیات یعنی فرهنگی که با وضع موجود در ستیز است و ادبیات پایداری یعنی فکر و فرهنگی که به دفاع از حق و نفی باطل میپردازد. پرسش اصلی این نوشتار آن است که مقومات ادبیات پایداری امام چیست؟ این پرسش در چهار عنوان دنبال میگردد: 1) «دگر»؛2) «مبانی»؛ 3) «مؤلفهها» و 4) «موانع» ادبیات پایداری امام چه هستند؟
در عنوان اول، ادبیات پایداری امام خمینی در تقابل با ادبیات شرق و غرب قرار میگیرد. عنوان دوم، به مبانی ادبیات قیام و مقاومت دنیوی که صرفاً بر عقل معاش ابتنا دارد، با ادبیات قیام و مقاومت الهی که بر اقتضای عقل و دستورات الهی پایهگذاری شده، اختصاص یافته است. در عنوان سوم، ادبیات پایداری امام بامؤلفههایی چون خداباوری، خودباوری، بیداری، الگو داشتن و ... شناخته میشود. در عنوان چهارم، بر همراهی ادبیات پایداری با ادبیات قیام تأکید شده است. ادبیات قیام، نافی ادبیات موجود است و ادبیات موجود موانعی را بر ادبیات قیام و به تبع آن برای ادبیات پایداری ایجاد میکند. در این مقاله، اساسیترین مانع، عدم همراهی پیروان و رهبران قیام دانسته شده است.
ادبیات
پایداری (مقاومت)
قیام
دشمن
2006
07
22
121
143
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65750_dc9901fecaa8b8b4534afea365db0ca8.pdf
پژوهشنامه متین
متین
2423-6462
2423-6462
1385
8
30
گفتمان سیاسی حضرت امام خمینی و گفتمانهای رقیب
نورالله
قیصری
فضاهای سیاسی همواره آکنده از دالهای شناور است. عموماً گفتمانهای سیاسی، با هدف تثبیت و معنابخشی و چهارچوب دهی، پیرامون این دالها، شکل میگیرد. بنابراین، ما همواره شاهد گفتمانهای سیاسی رقیب در جامعه هستیم. گفتمانهایی که در آنها تلاش میشود تا دالهای شناور را با چهارچوب دهی به هویت خود درآورند. حاصل این تلاشها رقابت گفتمانی است که چندان دوامی ندارد و سرانجام یک گفتمان بر گفتمانهای دیگر مسلط میشود. ایران بعد از شهریور 1320 شاهد رقابت گفتمانی میان چند گفتار سیاسی رقیب بود. گفتمانهایی که تلاش میکردند دالهای شناوری چون ترقی و پیشرفت، آزادی و دموکراسی، عدالت اجتماعی و نفی سلطه و استعمار را چهارچوبدهی نموده به هویت خود درآورند. گفتمانهای سیاسی مارکسیسم ـ لنینیسم را حزب توده، ناسیونال ـ لیبرالیسم را جبهة ملّی، و باستانگرایی تجددخواه را نهاد سلطنت نمایندگی میکردند. یکی از گفتمانهای سیاسی رقیب در این دوره، گفتمان سیاسی حکومت اسلامی بود که توسط شخص حضرت امام(س) هدایت میشد. در این رقابت، سرانجام، گفتمان سیاسی حضرت امام(س) به دلیل ویژگیهای خاص آن بر دیگر گفتمانها مسلط شد. موضوع این مقاله، بررسی علل این تسلط است.
گفتمان
گفتمان سیاسی
گفتمان رقیب
ترقی
استعمار
آزادی
حقوق بشر
2006
06
21
145
182
https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65751_8f35d6176cadc3930e588aa336699de0.pdf