پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462228820201220Imam Khomeini’s Status among Ruling Jurisprudentsجایگاه امام خمینی(س) در میان فقهای حکمران11512873010.22034/matin.2020.128730FAمحمد جعفری هرندیدانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد یادگار امام خمینی(ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرری، تهران، ایران.Journal Article20180807<span>The Imamiya jurisprudents, like the infallible Imams, rarely gained the opportunity to take the helm of the government and the Islamic society to directly or indirectly rule over the society. Nevertheless, at some stages a few jurisprudents had the opportunity to take the helm of the government. Perhaps among the renowned Imamiya jurisprudents, four famous jurisprudents were in one way or another in contact with the government and also enjoyed some administrative positions of their time and played an official role in the legislation of the laws and institutionalization of the Islamic government of their time. The said jurisprudents were among the antecedents at the time of the Islamic caliphate system or when a royal government was established in the Islamic society. This research is an attempt to chronologically review their personalities and their tasks. Finally, Imam Khomeini’s status among the said jurisprudents will be explained</span>فقهای امامیه همانند امامان معصوم علیهمالسلام کمتر فرصت یافتهاند تا زمام حکومت و اداره جامعه اسلامی را بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم به دستگیرند. بااینهمه گاه فرصتی فراهم گشته که فقیهانی بتوانند امور حکومتی را عهدهدار شوند. شاید بتوان از میان فقهای امامیه که تعدادشان فراوان است از چهار فقیه بزرگ و صاحبنام و نظر یادکرد که به نحو یادشده با حکومت در ارتباط بوده و عهدهدار مناصب اداری مصطلح در آن زمان شده و یا در تدوین قوانین و در نهادینه کردن حکومت اسلامی زمان خود رسماً دخالت داشتهاند و این فقیهان در میان متقدمان و هنگام برپا بودن خلافت اسلامی و در دورهای که رژیم سلطنتی بر جامعه شیعه مسلط بوده به سر میبردهاند و در این نوشتار به شخصیت و نوع کار هریک به ترتیب تاریخ زندگیشان اشارت خواهد رفت و سرانجام به غرض عمده که تبیین جایگاه امام خمینی بین این دسته از فقیهان جایگاه ممتاز ایشان پرداخته خواهد شد.https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_128730_dfc3c4853ca8050ccaff966f33c5acfa.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462228820201121Recourse to Unjust Judge with Respect to Imam Khomeini’s
Fatwa in Tahrir al-Vassilahمراجعه به قاضی جـور با توجه به فتوای امام خمینی(س) در تحریرالوسیله173812873110.22034/matin.2020.128731FAمحمدهادی حاضریدانشجوی دکتری رشتۀ فلسفۀ حقوق، دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام، قم، ایران.سید جواد ورعیدانشیار گروه حقوق، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.Journal Article20171022<span>Cruelty and injustice in adjudication mean passing unjust judgement as a result of negligence or destructive intentional conduct, and an unjust judge is the arbiter making mistakes in the court amidst the turbulent atmosphere of passing a verdict. Many components and elements are involved in the judge’s failure, one of which is lack of the capacity for legal reasoning and inference of religious laws in him along with other preconditions for <em>fatwa</em> (a nonbinding legal opinion on a point of Islamic law given by a qualified jurist) and judgment. In the meantime, the role of the government and ruling system in appointing such a judge shall not be ignored either, because in such system, the scare and power with the judge will make all his trials cruel in the end even if he is <em>mujtahid</em> (qualified to exercise <em>ijtihad</em> in interpretation of Islamic law). Unjustness, though, is not exclusive to the government of unjust rulers and it may happen in just governments as well. This paper has been developed according to Imam Khomeini’s <em>fatwa</em> in his <em>Tahrir al-Vassilah</em> in which he says only fully qualified jurists endowed with the capacity of legal reasoning and inference of religious laws and with full knowledge on secondary issues of Islam deserve the right to pass a legal judgement. Upon full study of the issue, the paper has discussed admissibility and inadmissibility of the recourse to such a judge. Therefore, the paper has studied recourse to unjust judge and based on step-by-step arrangement, i.e. from recourse to consorting and finally acting upon the verdict he has passed, all have been considered by Imam Khomeini has religiously forbidden</span> جور و ظلم در قضاوت به معنای صدور احکام نابجا درنتیجۀ سهلانگاریها یا تعمدهای ویرانگر است و قاضی جائر کسی است که در محکمه و در میانۀ پرالتهاب صدور حکم میلغزد. در این رخداد مؤلفهها و عناصر متعددی دخیل هستند؛ یکی از این موارد فقدان قدرت اجتهاد و استنباط در کنار سایر شروط فتوا و قضاوت است. هرچند نمیتوان از نقش حکومت و نظام گمارندۀ قاضی نیز چشم پوشید؛ زیرا هیبت و قدرت حاکم بر قاضی در چنین نظامی، سرانجام همۀ دادرسیهایش را جائرانه میکند؛ حتی اگر مجتهد باشد. البته ماهیت جور مختصِ حکومت جائران نیست، بلکه حتی ممکن است در حکومت حق هم اتفاق افتد.
مقالۀ حاضر مطابق با فتوای امام خمینی در تحریرالوسیله است که قضاوت را شأن فقیه جامع الشرایطی میدانند که بهرهمند از قوۀ استنباط و صاحبنظر در مسائل فرعی اسلام باشد (امام خمینی<sub> الف</sub> 1385 ج2: 432)، پس از بررسی موضوعشناسانۀ مسئله، از منظر تکلیفی به جواز یا عدم جواز مراجعه پرداخته است. بدین منظور در متن پیش رو، مراجعه به قاضی جور بررسی شده است و بر اساس ترتیبِ گامبهگام - از مراجعه به او تا همنشینی با وی و در آخر عمل به احکام صادرهاش - هر سه محکوم به حرمت شناخته شدهاند. https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_128731_4b9970e3b675760ca28735f4e32dc9ea.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462228820201220Challenges before Determining Standard Fatwa in Legislation based on Imam Khomeini’s Viewsچالشهای تعیین فتوای معیار در قانونگذاری با توجه به آرای امام خمینی(س)396112873210.22034/matin.2020.128732FAعباس سماواتیاستادیار گروه فقه و حقوق اسلامی، واحد یادگار امام خمینی، شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسید مصطفی موسوی بجنوردیعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی و دانشجوی دکترای رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد یادگار امام، تهران،Journal Article20190622<strong> </strong>
It is easy to refer to the <em>fatwas</em> of jurists in case there is no difference of opinion among them. But in case of difference in <em>fatwas</em> or decrees, how should the conformity between laws and the Islamic precepts be decided? Various opinions have been expressed in response to this question, some considering the <em>fatwa</em> by guardianship of the Islamic jurist as the criterion while others also introducing fully qualified jurist, Guardian Council, commonly passed theories and the like. None of these opinions, however, is free from fault and all of them need expurgation and explanation that is impossible without reviewing such issues as <em>ijtihad</em> and <em>taqlid</em> (unquestioning acceptance of legal decisions by fully qualified jurist). Like many other works on Shia jurisprudence, Imam Khomeini’s book of <em>Ijtihad and Taqlid</em> has been authored without any reference to social and political issues, while the fundamentals of <em>taqlid,</em> that is totally a personal issue, has proved to be short of managing social issues in the majority of cases. Through an analytical method and library studies, this paper intends to first bring to light the positions of these ambiguities and then present a way for removing these problems. Adding martyred philosopher Sadr’s theory of public interests – after putting aside some theoretical flaws – to Imam Khomeini’s intellectual and practical procedures, can present a new basis for the highly debated issue of standard <em>fatwa. </em>The new theory may be titled “<em>fatwa</em> based on mandatory interests”.<strong>: </strong>مراجعه به فتوای فقها در سنجش اسلامی بودن قوانین، در مواردی که اختلافنظری در بین نباشد، سهل است، اما در موارد اختلاف فتوا، انطباق قوانین با احکام اسلامی، بر چه اساسی باید صورت بگیرد؟ در این خصوص نظریات مختلفی مطرح است؛ از معیار بودن فتوای ولیفقیه گرفته تا فقیه اعلم، شورای نگهبان، نظریة مشهور و غیر آن. هیچیک از این نظریات خالی از اشکال نیست و همگی نیازمند تنقیح و توضیح است که بدون بازخوانی مباحث اجتهاد و تقلید امکانپذیر نیست. کتاب اجتهاد و تقلید مانند بسیاری از صفحات فقه شیعه، بدون در نظر داشتن مسائل اجتماعی و سیاسی تدوینشده و مبانی تقلید که مناسبتی تام با تقلید فردی دارد، در بسیاری از موارد برای مدیریت امور اجتماعی نارساست. مقالة حاضر تلاش دارد تا با روش تحلیل و مطالعة کتابخانهای، ابتدا مواضع این ابهامات را نشان دهد، سپس راهی برای رفع اشکالات نشان دهد. نظریة مصالح عامة شهید صدر، با رفع برخی آفات نظری، بهضمیمة رویة فکری و عملی امام خمینی، میتواند نشاندهندة مبنایی تازه برای حل مسئلة فتوای معیار باشد. نظریهای که میتوان آن را «فتوای تابع مصالح الزامی» نامید. https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_128732_07ff346eed64b69e0fa2efbd01561528.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462228820201220An Analysis of Islamic Revolution of Iran’s Social Explanationsتحلیلی بر تبیینهای اجتماعی انقلاب اسلامی ایران638012752810.22034/matin.2021.127528FAحسینعلی قجریاستادیار جامعه شناسی دانشگاه پیام نور استان تهران،تهران، ایران.0000000323941324Journal Article20190724<span>With respect to the significance of the Islamic Revolution of Iran and its unexpected occurrence, various theories have been presented on this revolution. Given the multiplicity of these theories, this paper intends to present a typology of theories of revolution before identifying social variables and social explanations of a revolution to end up with introducing and studying social explanations of the Islamic Revolution of Iran. Given the above, the paper intends to find answers to the following questions: 1- What is social explanation? 2- What are the social explanations for a revolution and those of the Islamic Revolution of Iran? This paper has been developed through a documentary method with library and historical studies. Based on findings of this study, a social explanation is a kind of explanation based on social variables. In case of the Islamic Revolution of Iran, social explanations by such authors and thinkers as John Foran, Ervand Abrahamian, Theda Skocpol, Farideh Farahi, Ahmad Ashraf, Homayoun Katouzian, Abolfazl Delavari and Ahmad Golmohammadi have been introduced as social explanations of the Islamic Revolution of Iran. The most important social variables that social explanations of the Islamic Revolution of Iran put forward for clarification of the Islamic Revolution are the following: role of social classes and different walks of life in the revolution; class coalition; emergence of new classes and walks of life, particularly middle class and educated class; status of traditional classes and walks of life; social structure (mass-civil and traditional-modern-transient); social identity; population growth, a change in population fabric and social status of the government and the dissent.</span>با توجه به اهمیت انقلاب اسلامی ایران و غیرمنتظره بودن آن، نظریهپردازیهای متعددی در مورد این انقلاب انجامشده است. این مقاله، با توجه به تعدد این نظریات، در تلاش است تا پس از ارائه یک گونه شناسی از نظریههای انقلاب، شناسایی متغیرهای اجتماعی و تبیینهای اجتماعی انقلاب به معرفی و بررسی تبیینهای اجتماعی انقلاب اسلامی ایران بپردازد. با عنایت به اهداف فوق، این سطور، در پاسخ به سؤالات زیر، ساختاریافته است: 1. تبیین اجتماعی چیست؟ 2 . تبیینهای اجتماعی انقلاب و انقلاب اسلامی ایران کدامند؟ روش تحقیق مقاله حاضر، روش اسنادی، کتابخانهای و تاریخی است. بر اساس یافتههای این مقاله، تبیین اجتماعی تبیینی است که اساس آن را بر متغیرهای اجتماعی باشد. در مورد انقلاب اسلامی ایران، تبیینهای افرادی چون: جان فوران، یرواند آبراهامیان، تدا اسکاچ پل، فریده فرهی، احمد اشرف، همایون کاتوزیان، ابوالفضل دلاوری و احمد گل محمدی، بهعنوان تبیینهای اجتماعی انقلاب اسلامی ایران معرفیشدهاند. اهم متغیرهای اجتماعیای که تبیینهای اجتماعی انقلاب اسلامی ایران برای تبیین انقلاب به ما معرفی می کند، عبارتند از: نقش طبقات و اقشار مختلف در انقلاب؛ ائتلاف طبقاتی؛ ظهور اقشار و طبقات جدید بالأخص قشر متوسط و تحصیلکرده؛ وضعیت اقشار و طبقات سنتی؛ ساخت جامعه (تودهای - مدنی و سنتی - مدرن - درحال گذار)؛ هویت اجتماعی؛ رشد جمعیت، تغییر ترکیب جمعیت و پایگاه اجتماعی دولت و مخالفین.https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_127528_6e0e89e8464e3a60061b2a536d359eb7.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462228820201121Studying the Ways of Diffusion of Imam Khomeini’s Thoughts
in Indonesia and Its Consequencesبررسی چگونگی اشاعه اندیشه امام خمینی در اندونزی و پیامدهای آن8110312688810.22034/matin.2021.126888FAمحمد علی نظریدکتری مطالعات سیاسی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانیحیی فوزیهیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی، تهران، ایرانسید صدرالدین موسوی جشنیدانشیار گروه اندیشه سیاسی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانعباس کشاورز شکریدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شاهد، تهران، ایرانJournal Article20190718This research is an attempt to study the impacts and the way of diffusion of Imam Khomeini’s thoughts in Indonesia, particularly among the Shia community, trying to answer the following questions: How did Imam Khomeini’s thoughts diffuse in Indonesia? What individuals and groups diffused Imam Khomeini’s thoughts in Indonesia? What were the consequences of the diffusion of Imam Khomeini’s thoughts in Indonesia and what reading of Islam was reinforced with these efforts? This qualitative research has applied documental method. The necessary data was collected from documents, books journals as well as interviews with excerpts and a number of intellectual and political activists in Indonesia. The findings of the paper indicate that Imam Khomeini’s thoughts diffused in Indonesia by both individuals (university professors and intellectuals) and institutions (official-political, cultural, religious, student NGOs, …). Its consequences include a change in the attitude of Indonesian people to Islam, universality of Islam, supporting of Palestinian cause, proximity of Islamic movements, formation the identity of Shia community in Indonesia based on constructive interaction with the government and following their activities within the Indonesian Constitution, and finally reinforcement of moderate Islam in this country.: این پژوهش به چگونگی تأثیرگذاری و پیامدهای اندیشه امام خمینی در اندونزی بهخصوص شیعیان آن کشور پرداخته است و به این سؤالات پاسخ میدهد که اندیشه امام خمینی چگونه در اندونزی اشاعه یافت؟ حاملان اشاعه اندیشه امام خمینی در اندونزی چه افراد و گروههایی بودند؟ پیامدهای اشاعه اندیشه امام خمینی در اندونزی چه بوده است و موجب تقویت چه قرائتی از اسلام گردیده است؟ روش این پژوهش کیفی و اسنادی با استفاده از متون استخراجشده از مصاحبه با جمعی از فعالان فکری و سیاسی در اندونزی و همچنین منابع کتابخانهای است. یافتههای این پژوهش حاکی است که اندیشه امام خمینی از طریق حاملانی شامل افراد (اساتید و روشنفکران) و نهادها (رسمی- سیاسی، فرهنگی و مذهبی و تشکلهای دانشجویی و...) در اندونزی اشاعه یافت، پیامدهای اندیشه امام خمینی مبتنی بر تغییر نگرش مردم به اسلام؛ جامعیت اسلام، تقویت بنیه استکبارستیزی، حمایت از مسئله فلسطین، تقریب گرایی بین جریانهای اسلامی، شکلگیری هویت شیعه در اندونزی بر پایه تعامل سازنده با دولت و فعالیت در چهارچوب قانون اساسی بوده است و موجب تقویت اسلام اعتدالی در این کشور شده است.https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_126888_2ad649d7dbd5c4c831fcdbb861167a35.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462228820201220Clarifying Various Models for Expressing Stages of Mysticismتبیین مدلهای مختلف بیانِ مقامات و منازل عرفانی بر اساس دیدگاه امام خمینی(س)10512812873310.22034/matin.2020.128733FAسید محمود یوسف ثانیدانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، تهران، ایران.فائزه بالائیدانشجوی دکتری عرفان اسلامی پژوهشکدۀ امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20171009<span>One of the most important discussions in practical mysticism is the quality of expressing various stages of mysticism. From the early years of the written history of mystical arguments, one of the main concerns of the mystics was how to express the stages of mysticism. Muslim mystics have failed to specify the exact number of stages for a mystic in his spiritual journey to his final destination. To that end, there is difference of opinion among them. Different opinions of the mystics on the quality of spiritual journey and the stages of mysticism can be classified under the following four categories: “multiplicity”; “diversity”; “prioritization”; and “definition”. Imam Khomeini has maintained a paradoxical approach toward expressing stages of mysticism. On one hand, he avoids step-by-step clarification of stages of mysticism, and on the other hand, he writes about generalities of spiritual journey. This paper tries to explore the causes of this apparently paradoxical approach in the first stage, and in the second stage, introduce various models for expressing generalities of mystical journeys based on Imam Khomeini’s works. These models have been categorized based on six major items, each possessing different models of clarification</span>یکی از مهمترین مباحث طرحشده در عرفان عملی شرح مقامات و منازل عرفانی است. از نخستین سالهای تاریخ مکتوبِ مباحث عرفانی، یکی از دغدغههای اصلی عارفان، بیان مقامات و منازل عرفانی بوده است؛ با وجود این عرفای مسلمان نتوانستهاند تعداد منازل و مقامات تا رسیدن به مقصد را بهطور مشخص و معین ترسیم کنند و اختلافات عمدهای بین ایشان وجود دارد. تفاوت و اختلاف آرای عرفا در مقولۀ مقامات و منازل سلوکی را میتوان ذیل چهار عنوان اصلی دستهبندی کرد: «تعدد»؛ «تنوع»؛ «ترتب» و «تعریف».
امام خمینی رویکردی پارادوکسیکالبه بیان مقامات و منازل عرفانی دارد؛ از یکسو از تبیین مرحلهبهمرحله و منزلبهمنزل مقامات خودداری میکند و از سوی دیگر به بیان مراتب کلی سیر و سلوک میپردازد. مقالۀ حاضر میکوشد در مسئلۀ نخست به علت این رویکرد بهظاهر متناقض بپردازد و در مسئلۀ دوم مدلهای مختلف تبیین مراتب کلی سیر و سلوک را بر اساس آثار امام خمینی تنظیم و تنسیق کند. مدلهای مختلف بر پایۀ شش محور اصلی ردهبندی میشوند که هریک دارای مدلهای تبیین متفاوت هستندhttps://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_128733_3c8b2c3166b3283e2fd6e52f1d627b1d.pdf