پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462228920210219Birth of a New Jurisprudence in the Light of No Loss Principle
(A Study of Sheikh Ansari and Imam Khomeini’s Viewpoints)تولد فقهی جدید در پرتو وسعت قاعده لا ضرر (کاوشی در نظریات شیخ انصاری و امام خمینی (س))12313173110.22034/matin.2021.131731FAسیدمحمد موسوی بجنوردیاستاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی و مدیر گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی و اندیشههای امام خمینی(س) پژوهشکدة امام خمینی(س) و انقلاب اسلامیاشرف نایب زادهدانشجوی دکتری گروه فقه و مبانی حقوق اسامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی واحد علوم
تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20181204<strong> </strong>
The “no loss principle” or the “principle of no harm” is an all-embracing principle in Fiqh (Islamic jurisprudence) that serves as a criterion for judgments on political and social issues. Despite consensus of Shia and Sunni jurists on the generalities and backbone of “no loss principle”, there is difference of opinion in interpretation of the traditions on this principle. This research work intends to analyze the views expressed on this principle by Sheikh Ansari, the founder of the School of Negation and Imam Khomeini, the founder of the School of Forbiddance. Following clarification and analysis of both views, we have studied the results coming from each theory and their application in Sharia law. In view of Sheikh Ansari and the majority of jurists, Islam has never issued a verdict that may impose harm on the servants of God. As a contemporary jurist, Imam Khomeini has reviewed “no loss principle” from various angles to present a new approach to the issue. In case of accepting Imam Khomeini’s view, the “no loss principle” is no more a jurisprudential principle; rather, it must be considered a political and state decree.یکی از قواعد فقهی فراگیر که در بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی بدان استناد میشود، قاعده لا ضرر است. بهرغم اتفاقنظر فقهای شیعه و سنی در کلیت و مبنای قاعده لا ضرر، فقها در برداشت از احادیثی که در این باب واردشده، اختلافنظر دارند. مبنای این پژوهش بررسی و مداقه در نظرات شیخ انصاری، بنیانگذار مکتب نفی و امام خمینی، بنیانگذار مکتب نهی، است. در این تحقیق پس از تبیین و تحلیل این دو نظریه، به نتایج حاصل از هر نظریه و کاربرد آنها در احکام شرع پرداختهشده است. ازنظر شیخ انصاری و بیشتر فقیهان حکمى که از عمل به آن ضـررى بر بندگان وارد آید در اسلام وضع نشده است. امام خمینی از فقیهان معاصر از زوایای گوناگون به این قاعده پرداخته و دیدگاه نو و تازهای ارائه نموده است. درصورتیکه دیدگاه ایشان را بپذیریم، قاعده لا ضرر دیگر بهعنوان یک قاعده فقهی مطرح نیست؛ بلکه حکم حکومتی و سیاسی است.https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_131731_f234f8574bc1bd4962ed13ece87035f7.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462228920210219Doctrine of “to Have the Right to” versus “to Be Right” with an Approach based on Imam Khomeini’s Viewpointsدکترین«حق داشتن» در برابر«حق بودن» با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)255413173210.22034/matin.2021.131732FAعبدالعلی توجهیدانشیار گروه حقوق، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.زهرا سمیعی زفرقندی. دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مفید، قم، ایرانJournal Article20180925The clarification of “to have the right to” or “to be right” is an important and functional issue in legal debates with some effects and instruments coming forth, consequently. The semantic study of “right” is a must since it serves as a basis for the philosophy of various sciences. A review of Imam Khomeini’s remarks indicates that the sphere of “right” is very vast, among which the right to life and the right to freedom are the most important ones. In legal systems, “to have the right to” as a legal doctrine versus “to be right” refers to the person deserving right to do something to enjoy some right to benefit something. If the person is believed to have right, he shall be entitled to a set of privileges or authority. In the world of the being, creatures enjoy various rights by virtue of their positive attributes which is associated with certain duties burdened on them. This association, though, is not agreed by consensus, something that affects sanctions for safeguarding the rights of individual and the community. There are different explanations on the meaning of right, but the meaning indicating association of right and duty and restricting the sphere of extreme rightfulness of persons through the origin of right, i.e. justice, will be more appropriate.از موضوعات مهم و کاربردی مباحث حقوقی، تبیین حق یا حکم بودن موضوع است که بهموجب آن، آثار و لوازمی بر آن مترتب میگردد. تبیین معناشناختی حق از بایستههایی است که پایه و اساس فلسفه علوم مختلف می باشد.
بررسی سخنان امام خمینی نشان میدهد که دایره و حدود حق بسیار وسیع و گسترده است که مهمترین آنها حقوق طبیعی انسان ازجمله داشتن حق حیات و حق آزادی هستند.
در نظامهای حقوقی، «حق داشتن» بهعنوان دکترین حقوقی در مقابل حق بودن، به بهرهمندی صاحب حق اشاره دارد. درصورتیکه حق داشتن ثابت شود، می توان اختیاراتی را برای صاحبان حق برشمرد. در عالم هستی، موجودات به اعتبار ثبوتشان از حقوق مختلفی برخوردار می گردند و متلازم با آن تکالیفی بر عهده آنها یا دیگران بار خواهد شد؛ اما بحث از تلازم موردتوافق همگان نبوده و این امر در بحث ضمانت اجرای حقوق افراد و جامعه تأثیرگذار خواهد بود. در تبیین اینکه حق به چه معناست، نظرات متفاوتی مطرح است، لکن معنایی که متضمن تلازم حق و تکلیف باشد و دایره وسعت حق مداری مفرط افراد را کاهش دهد، با منشأ و خاستگاه حق که همان عدالت است، سنخیت بیشتری خواهد داشت.https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_131732_ef5fe0e5efbb4ecdb9b4e9e79fdf0972.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462228920210219Political Legitimacy in Governance Based on Rational Reason, with an Approach to Imam Khomeini’s Intellectual Principlesمشروعیت سیاسی در حاکمیت مبتنی بر دلیل عقل با رویکردی به مبانی فکری امام خمینی(س)558313173310.22034/matin.2021.131733FAحسین صمدیاردانش آموخته دکتری رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.اصغر عربیاندانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسید ابوالقاسم نقیبیدانشیار گروه فقه و حقوق خصوصی، دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایران.Journal Article20180807Legitimacy is one of the long-standing and most essential debates in political systems. It is important in that the political systems’ sustainability depends upon legitimacy. Therefore, any government tries to consolidate its legitimacy to avoid disruption. Reason is an outstanding element in Imam Khomeini’s political thought. Therefore, in terms of political legitimacy of the governance, he considers appealing to reason as the most important intellectual proof. Speaking about Imam Khomeini’s manner of Ijtihad (the process of making a legal decision by independent interpretation of the legal sources), rational proof is more outstanding in his political legitimacy. Imam Khomeini’s jurisprudential and Usuli (principles of Islamic jurisprudence) fundamentals are influential constituents of his political thought. Many novel debates presented by him on political jurisprudence come from the practice of rational proof in using the references. Additionally, in view of Imam Khomeini, rational proof can be used for conforming jurisprudential principles to modern-day developments and issues. The discovery of many jurisprudential principles and their use in political arena is a result of Imam Khomeini’s rational work. Therefore, in identifying the criteria for verdicts in his rational method, Imam Khomeini appeals to reason to analyze and conform jurisprudential principles to everyday developments. This is how the political theory of the absolute rule of the Islamic jurisprudent and the establishment of an Islamic system of government are formed.مشروعیت از قدیمیترین و اساسیترین مباحث نظامهای سیاسی است. مسئلۀ مشروعیت بدان دلیل اهمیت دارد که دوام نظامهای سیاسی به آن وابسته است؛ لذا هر حکومتی میکوشد مشروعیت خود را مستحکم کند تا دچار سستی نشود.<br /> از طرفی در اندیشۀ سیاسی امام خمینی عنصر عقل بسیار برجسته است؛ لذا ایشان در بحث مشروعیت سیاسی حاکمیت نیز مهمترین ادلّه را دلیل عقل میداند. حتی در بحث شاخصهای شیوۀ اجتهادی امام، مؤلفۀ دلیل عقل در مشروعیت سیاسی ایشان، بسیار برجسته مینماید. مبانی فقهی و اصولی امام خمینی یکی از عوامل اثرگذار در اندیشۀ سیاسی ایشان محسوب میشود. بسیاری از مباحث بدیعی که ایشان در فقه سیاسی ارائه کردهاند، به دلیل بهرهگیری از دلیل عقل در استفاده از منابع است. در کارکردی دیگر، در نگاه امام خمینی با دلیل عقل می توان قواعد فقهی را با مستحدثات و مسائل روز تطبیق داد. کشف بسیاری از قواعد فقهی و کاربرد آنها در بُعد سیاسی نتیجۀ کارکرد عقلی امام است؛ بنابراین امام در شناخت مناطات و ملاکات احکام در روش عقلی خود به تحلیل و تطبیق مسائل حادث روز با قواعد فقهی میپردازد و بدینسان نظریۀ سیاسی ولایت مطلقۀ فقیه و برپایی نظام حکومتی اسلامی شکل میگیرد.https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_131733_a506a6cb8618ce6d2cc2a7ece5fafb0f.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462228920210219Imam Khomeini’s Clarification of Spiritual Perfection of Sinners based on Transcendental Wisdomتبیین امام خمینی(س) از تکامل نفس گنهکاران بر مبنای حکمت متعالیه8510313173410.22034/matin.2021.131734FAفاطمه علی پوراستادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20180807According to philosophical fundamentals attributed to Mulla Sadra, in the process of spiritual perfection, all humans are on the path of perfection due to the trans-substantial motion, whereas by virtue of the verses of the Quran, all humans are not qualified to be placed on the path of evolution meant to achieve spiritual perfection. Therefore, not only sinners upon death will fail to enjoy salvation and desirable perfection, but also will fall from the rank of humanity. Despite going through the course of evolution, they are punished with decadence and deprivation from Divine Blessings. In this sense, remarks by the transcendental philosophers manifest contradictions, the response to which shall be found in Imam Khomeini’s clarification of spiritual perfection. Appealing to the transcendental wisdom, Imam Khomeini makes a distinction between incorporeity, and salvation and damnation, considering man a free creature who chooses his salvation or damnation upon his free will. According to him, incorporeity happens in the course of a non-free will process. Therefore, there are two types of perfection for humans in which sinners are included in the incorporeal perfection.
Theoretically speaking, man is endowed with trans-substantial motion like the other creatures, going through all stages of corporeity at any case. The only difference lies in the fact that man can either gain merits and virtues or suffer dereliction for his heedlessness upon his free will in this evolutionary path.بر اساس مبانی فلسفی صدرایی در فرآیند استکمال نفس به دلیل حرکت جوهری همه انسانها مسیر تکامل را طی مینمایند، درحالیکه مطابق آیات قرآن کریم همۀ انسانها نمی توانند سیر تکامل را طی نموده و به کمال برسند و درنتیجه به دلیل گنهکار بودن پس از مرگ نهتنها به سعادت و کمال مطلوب نمیرسند بلکه از مقام انسانیت سقوط می کنند و با وجود طی نمودن سیر تکاملی دچار تنزل می گردند و از نعمات الهی محروم میشوند. لذا سخن فلاسفه متعالیه با تناقضاتی مواجه میشود که پاسخ آن را در تبیین امام خمینی مییابیم.
ایشان بر اساس حکمت متعالیه با تفکیک مسئله تجرد از سعادت و شقاوت، انسان را موجودی مختار میداند که سعادت و شقاوت خود را آزادانه انتخاب میکند، ولی مسئله تجرد طی یک جریان غیر اختیاری است. لذا دو نوع تکامل برای انسان وجود دارد که تکامل از نوع تجرد شامل گنهکاران نیز میشود.
به لحاظ نظری، انسان مانند سایر موجودات این جهان دارای حرکت جوهری است و بههرحال همه مراحل تجرد را طی میکند، با این تفاوت که انسان با آگاهی و انتخاب خود می تواند در این سیر تکاملی به کسب فضایل بپردازد و یا غفلت نموده و دچار خسران گردد.https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_131734_e096e32ba0fbad210c12ea4ebbc2a1f9.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462228920210219A Study of the Efficacy of Headquarters for Fighting Overcharging in Accelerating the Pace of the Fall of Pahlavi Regime and Victory of Islamic Revolutionبررسی تأثیر عملکرد ستادهای مبارزه با گرانفروشی در تسریع فرآیند سقوط پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی10513013173510.22034/matin.2021.131735FAحسین مفتخریاستاد گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.میر هادی حسینیاستادیار گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.سعید لیلازاستاد مدعو گروه تاریخ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانغلامعلی رموی رمویدانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20190408Implementation of Pahlavi II’s Fifth Development Plan imposed heavy shocks on various economic areas, such as overcharging of goods and basic commodities in the market. To control the chaotic situation in the market, the government implemented a set of supervisory and support policies. One such policy was the establishment of the Headquarters to Fight Overcharging. The negative performance of the headquarters and the consequent effects paved the ground for more and more friction and contradiction between the regime and the market activists in such a way that the following important claim can be made: implementation of the plan to fight overcharging and public dissatisfaction coupled with the conflicts between the Bazaar and the government served as a catalyst in accelerating the fall of the Pahlavi regime. To prove the claim, this paper tried to study factors and causes behind the establishment of the Headquarters to Fight Overcharging through an explanatory and descriptive method and based on available sources and documents as well as their role in fueling business class’s dissatisfaction of the Pahlavi regime. To that end, the relationship between the government and Bazaar, and related developments were first reviewed; then, in the course of studying Iran’s economic developments, their impacts on Bazaar economy were analyzed as the major components of the discussion.اجرای برنامۀ پنجم عمرانی پهلوی دوم، موجب گردید تا حوزههای مختلف اقتصادی با تکانهای شدیدی مواجه شوند این موضوع در سطح بازار با گرانی کالاها و مایحتاج مردم همراه شد؛ حکومت بهمنظور کنترل اوضاع سیاستهای نظارتی و حمایتی را اجرا نمود. یکی از این سیاستها شکلگیری و فعالیت ستادهای مبارزه با گرانفروشی بود. نتیجه منفی عملکرد، این ستادها و آثار مترتب بر آن موجب گردید تا زمینۀ تقابل بیشازپیش حکومت با بازاریان فراهم گردد؛ بهنحویکه می توان این مدعای مهم را مطرح کرد که اجرای طرح مبارزه با گرانفروشی و نارضایتی و تقابل میان اصناف و حکومت بهعنوان یک عامل پیش برنده زمینه تسریع فرآیند سقوط حکومت پهلوی را فراهم نمود. بهمنظور اثبات این مدعا تلاش گردید با شیوه تبیینی و توصیفی بر اساس اسناد و منابع ضمن بررسی علل و عوامل شکلگیری ستادهای مبارزه با گرانفروشی به نقش آنها در توسعۀ نارضایتی اصناف از حکومت پهلوی پرداخته شود. به همین دلیل ابتدا رابطۀ دولت و بازار و تحولات آن موردتوجه قرار گرفت سپس ضمن بررسی روند تحولات اقتصادی ایران آثار و نتایج آن بر اقتصاد بازار بهعنوان زمینههای اصلی موضوع موردتوجه و بررسی قرارگرفته است.https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_131735_05d8b43547c1426b71570c9344e9bf4b.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462228920210219Contemplation in Imam Khomeini’s Mystical Viewطمأنینه در نگاه عرفانی امام خمینی(س)13115413173610.22034/matin.2021.131736FAعادل مقدادیاناستادیار گروه عرفان اسلامی، دانشگاه بین المللی اهل بیت (علیهم السلام)، تهران، ایران.مسعود صادقیاستادیار گروه تاریخ و تمدن اسلام، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20181230In Imam Khomeini’s mysticism, contemplation is a stage that appears before observation. Expounding the prerequisites for realization of contemplation, Imam Khomeini has expressed the effects of contemplation and its benefits. In this paper, while paraphrasing the concept of contemplation in view of Imam Khomeini and its benefits, we will discuss two novel themes of “the concept of absolute contemplation” and “social contemplation” in his mysticism. Undoubtedly, the mystical clarification of the stage of contemplation based on individual theoretical foundations – that claims to have “a peaceful mind and a confident soul” in the heat of the governance and politics drives – will indicate a clear path and strategy for practical wayfaring. This research work, conducted based on library sources and through an analytical method, intends to prove the hypothesis of Imam Khomeini’s firm belief in pure spiritual state and the existence of an element named “social contemplation” in his mysticism, as a novel theme in Islamic mysticism.طمأنینه در عرفان امام خمینی بهعنوان مقامی پیش از مرتبۀ مشاهده مطرحشده است. امام ضمن بیان بسترهای شکلگیری طمأنینه، آثار طمأنینه را نیز بیان کردهاند و سخن از فواید طمأنینه نیز گفتهاند؛ امّا در این مقاله ضمن توضیح مفهوم طمأنینه از نگاه امام و آثار و فواید آن، به بررسی دو نکته بدیع «مفهوم طمأنینه محض» و «طمأنینه اجتماعی» در عرفان ایشان میپردازیم. بیشک تبیین عرفانی مقام طمأنینه، بر اساس مبانی نظری فردی که در اوج تکانههای حکومتداری و سیاست ورزی، مدعی داشتن «قلبی آرام و روحی مطمئن» است، روشنگر یک راهبرد در سیر و سلوک عملی نیز خواهد بود. این پژوهش از منابع کتابخانهای و به روش تحلیلی انجامشده است و در پی اثبات فرضیه اعتقاد امام به حالات نفسانی محض و وجود عنصری با عنوان طمأنینه اجتماعی در عرفان امام بهعنوان موضوعی نوآورانه در عرفان اسلامی است.https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_131736_8c05c7bcff6e5548270cf083220b3ab5.pdf