پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462239120210622An Analysis of Anthropological Criminology from the Viewpoint of Initial Victimology in Qisas (Retaliation) Punishment with an Emphasis on Imam Khomeini’s Viewsواکاوی انسانشناسی جنایی از منظر بزهدیده شناسی اولیه درکیفر قصاص با تکیهبر اندیشههای امام خمینی (س)12714284510.22034/matin.2021.165349.1341FAمجید آقاییاستادیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، تهران، ایران.Journal Article20190101<strong>Abstract </strong>
This analytical-descriptive research work intends to clarify anthropological criminology in the area of initial victimology in Qisas (retaliation) punishment with an emphasis on Imam Khomeini’s views. The paper clarifies resorting to rational choice and victim precipitation theory, rule of action and instigation, greater contribution of perpetrator than accessory under certain circumstances stipulated in religious rules, and victimization of passive, faultless and instigating victims in view of Imam Khomeini. Depending upon an intention to commit a crime, murder without Qisas punishment, unprotected outlaw, be it absolute or relative, such as right of self-defense, killing wife in other man’s bed, father-child incest, consent of the victim in murder case, lack of equality between delinquent and victim in view of reason and religion are all effective in victimization in Qisas. The difference between Auguste Comte’s anthropological criminology and theological views in Imamiya and Islamic jurisprudence, reflected in Imam Khomeini’s views, lies in mere determinism and empiricism where Comte considers man a one-dimensional creature while Islam focuses on religious anthropology and says Quran and traditions are compendiums of knowledge and the Imams from among men are infallible.
هدف از پژوهش تحلیلی-توصیفی حاضر تبیین انسان شناختی-جنایی در حوزه بزهدیده شناسی اولیه در کیفر قصاص با تأکید بر آرای امام خمینی است. این مقاله تمسک به نظریات انتخاب عقلانی و نظریه شتاب دهندگی بزه دیدگی و قاعده اقدام و تحریککنندگی و اقوی بودن سبب از مباشر با ویژگیهای خاص احکام تعبدی، بزه دیدگی بزه دیدگان منفعل و بیتقصیر و محرک را در آرای امام خمینی تبیین مینماید. بزه دیدگی در قصاص بسته به اباحه فعل جانی و هدر بودن خون مقتول و مهدورالدم بودن اعم از مطلق یا نسبی نظیر دفاع مشروع و قتل همسر در فراش اجنبی و یا رابطه ابوت و بنوت، رضایت بزهدیده در قتل، عدمتساوی بزهکار و بزهدیده در عقل و دین در بزه دیدگی مؤثر است. تفاوت انسانشناسی جنایی اگوست کنت با نظرات الهی فقه امامیه و اسلام که در آرای امام منعکس گردیده، در جبر و تجربهگرایی صرف و تکبعدی قلمداد کردن انسان توسط اگوست کنت و انسانشناسی دینی و جامعالعلوم دانستن قرآن و روایات، با راهنمایانانی مصون از خطا و اشتباه، در اسلام است.https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_142845_27401bc23e4cf354f5b295d1d869a466.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462239120210622Studying Principle of Non-Purity with an Approach based on Imam Khomeini’s Viewsاصل عدم تذکیه با رویکردی بر آرای امام خمینی (س)295514284610.22034/matin.2021.155939.1304FAسیدمحمد موسوی بجنوردیاستاد پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایران.سعید نظری توکلیاستاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایراننگار علیزادهدانش آموخته دکتری رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی و اندیشه های امام خمینی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20181112This research paper has been authored with library- and computer-based research methodology for validation of the “principle of non-purity of slain animal’s meat” and its inclusion in various types of doubts with the centrality of Imam Khomeini’s views. In each case, after critical review of the views by scholars, we have presented Imam Khomeini’s final views on those cases. Findings of the paper show that in view of Imam Khomeini, concerning the averments mentioned in the doubts coming from conventional authorization, due to problems such as lack of legal presumption of continuity of status quo in doubtful cases as well as plurality of the issues in certain and doubtful cases plus problems with the principle of positivity in some averments, the principle of non-purity shall not be applied. In case of doubts on facts, ignoring the problems cited above and related to the doubts in conventional authorization – that Imam Khomeini believes they apply to this case as well – in cases where animal meat or skin is found the principle of non-purity can be applied while in other forms of averment and pertinent doubts, the principle of non-purity cannot be applied. Concerning imported animal meat and skin, the principle of legitimacy and principle of purity shall be applied without any problem.<em> پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی «اصل عدم تذکیه» و دامنه جریان آن در انواع مختلف شبهه با محوریت آرای امام خمینی نگاشته شده و در هر مورد پس از نقد و بررسی نظرات علما، نظر نهایی امام خمینی ارائهشده است، روش بهکاررفته در آن کتابخانهای و رایانهای بوده و یافتههای پژوهش حاکی از آن است که ازنظر امام خمینی در شقوق مطروحه در شبهات حکمیه، به دلیل اشکالات عدم جریان استصحاب عدم ازلی و تعدد موضوع در قضایای متیقنه و مشکوکه و اشکال اصل مثبت بودن در برخی شقوق، «اصل عدم تذکیه» جاری نمیشود و در شبهات موضوعیه با چشمپوشی از اشکالات مطروحه در شبهات حکمیه </em><em>–</em><em>که ایشان معتقدند در اینجا نیز مطرح است</em><em>- در موردی که گوشت یا جلد مطروحهای یافت شود، اصل عدم تذکیه جاری و در سایر شقوقِ شبهات موضوعیه نمیتوان حکم به عدم تذکیه نمود و در جلود و گوشتهایی که از سرزمینهای دیگر وارد میشود، اصاله الحلیه و اصاله الطهاره بدون معارض جریان مییابد.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_142846_6a13436f2ff39ea2067f390561c05150.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462239120210622Studying Transformation in Concept of Expediency in Contemporary Political Jurisprudence with an Emphasis on Imam Khomeini’s Viewsبررسی تحول مفهوم مصلحت در فقه سیاسی معاصر شیعه با تأکید بر امام خمینی (ره)578214285610.22034/matin.2021.234508.1695FAحسن رحیمی روشناستادیارگروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.ترلان سوگلی زادهدانش آموخته کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی در اسلام دانشگاه بوعلی سینا،همدان ،ایرانJournal Article20180508This paper intends to indicate how semantic transformation of a word can shift and redirect a society’s trend toward a certain path. The concept of <em>Maslahat</em> or “expediency” that was used theoretically and within the framework of secondary rules until before the Islamic Revolution, resorted to the mechanisms of <em>Ijtihad</em> and dynamic jurisprudence after the victory of Islamic Revolution and was institutionalized within the Expediency Council to find appropriate solutions to the newly emerging issues. Such metamorphosis in the concept of expediency was an innovative move by Imam Khomeini who regarded governance as one of the primary rules of Islam prioritized over the secondary rules. The paper’s principal question is this: How semantic transformation of a concept can result in creation of new capacities for that concept? In response to the question, it should be said that the semantic transformation has changed the concept of <em>Maslahat</em> from its primary concept in such a way that it has become the theoretical basis and modern way of institutionalization in the structure of the Islamic Revolution. This library-based paper, developed through analytical-descriptive methodology, shows that government rules issued based on the expediency of the time, are among the primary rulings and in certain cases superior to those rules and enforceable.این مقاله در پی آن است که نشان دهد چگونه تحول معنایی یک مفهوم میتواند مسیر حرکت جامعه را به سمتی خاص جهت داده و هدایت کند. مفهوم مصلحت که تا قبل از انقلاب اسلامی، بهصورت تئوریک و در چهارچوب احکام ثانویه مطرح بود، بعد از انقلاب اسلامی با استفاده از سازوکار اجتهاد و فقه پویا، به دنبال ارائه راهحل مناسب، برای مسائل نوظهور، در قالب نهادی به نام مجمع تشخیص مصلحت نظام، خود را نشان داد. این دگردیسی در مفهوم مصلحت، از ابداعات امام خمینی بود که حکومت را از احکام اولیه اسلام و مقدم بر احکام فرعی میدانست. سؤال مقاله این است که چگونه تحول معنایی یک مفهوم میتواند منجر به شکلگیری ظرفیتهای جدید برای آن مفهوم شود؟ در پاسخ بیان میشود که تحول معنایی مفهوم مصلحت از معنای اولیه آن را بهگونهای متحول ساخته است که مبنای تئوریک و نهادسازی نوینی را در ساختار جمهوری اسلامی به وجود آورده است. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و مبتنی بر اسناد کتابخانهای صورت گرفته و نشان میدهد احکام حکومتی که بر اساس مصلحت وقت صادر میشوند، جزء احکام اولیه و در مواقعی بالاتر از آن و لازمالاجراست.https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_142856_661d48a7bea09d363e403370b9d05623.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462239120210622Strengthening Pillars of Religious Democracy with an Emphasis on Imam Khomeini’s Theory of Legal Khitabat (Rulings)تقویت ارکان نظام مردمسالاری دینی با تکیه بر نظریه خطابات قانونی امام خمینی (س)8310914285810.22034/matin.2021.127394.1173FAعباسعلی سلطانیدانشیار گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران،(محمد هادی بلالیدانشآموخته سطح 3 حوزه علمیه قم و دانشجوی دکترای رشته فقه و مبانی حقوق دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20180426This paper has reviewed one of the novel and innovative theories of Imam Khomeini in the area of understanding religious rulings which has not been paid due attention so far. The theory is rich enough to impose drastic changes in and grant dynamism to the usuli and jurisprudential debates.<br />Based on this theory, all individuals and walks of life in political communities, regarded as independent legal entities irrespective of their personal qualities, specifications, and personal states and preferences, are subject to the rulings and political and social assignments of the legislator. This lack of division of legal bans and orders for the individuals in a community is based on rational, demonstrative and reasonable foundations.<br />As far as effects, results and applications of this theory are concerned, it can be used for strengthening the pillars of religious democracy as a model of governance supported by Imam Khomeini for administration of the social affairs. The proportionality, moderation and synergy reflected in Imam Khomeini’s scientific theory and its synchronization with his practical patterns in administration of the social affairs indicate the degree of people’s real (not notional) role and influence in guaranteeing and success of Islamic government as well as its realization and blooming in comparison with other political systems in the world.در این مقاله به یکی از نظریات بدیع و نوآورانه امام خمینی در مستوای حکم شناسی که ازنظرها دورمانده پرداختهشده است. نظریهای که این ظرفیت را دارد تا با توجه به آن اغلب مباحث اصولی و فقهی، دستخوش تغییرات و پویایی قرار گیرد.<br />بر اساس این نظریه تمامی افراد و آحاد جامعه سیاسی بهعنوان یک شخصیت مستقل حقوقی و بدون توجه به خصوصیات فردی، ویژگیها و حالات و عوارض شخصی مکلفین، متعلق خطابات و تکالیف سیاسی و اجتماعی شارع قرار میگیرند. این عدم انحلال اوامر و نواهی شرعی به افراد جامعه بر اساس بنیادهای عقلی، برهانی و عقلایی استوار گردیده است.<br />از آثار، نتایج و کاربردهای این دیدگاه آن است که میتوان از این نظریه در راستای استحکامبخشی به ارکان نظام مردمسالاری دینی که بهعنوان الگوی حکومتی مدنظر امام برای اداره جامعه است بهره برد. این تناسب، اعتدال و همافزایی نظریه علمی امام خمینی و هماهنگی آن با الگوی عملی ایشان در جهت اداره جامعه نشانگر میزان نقش و تأثیر واقعی (و نه صوری) مردم در تضمین بقا و موفقیت حکومت اسلامی و تبلور و شکوفایی آن در تقابل با دیگر نظامهای سیاسی در دنیا خواهد بود.https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_142858_c53eda5f78061a1bcfd8a22a96cd71e3.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462239120210622An Analysis of “Islamic Revolution” based on Imam Khomeini’s Anti-Colonial Theoryبررسی و تحلیل «انقلاب اسلامی» بر اساس نظریه استکبارستیزی امام خمینی (س)11113714286010.22034/matin.2021.163965.1328FAحمیدرضا سهرابیاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مرتبط بر سلامت، یاسوج، ایرانسید محمد موسوی خواستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.Journal Article20181223This paper, produced to study Islamic Revolution with a descriptive-analytical methodology and based on Imam Khomeini’s anti-colonial theory, intends to analyze Islamic Revolution in world order. This issue has its background in the recent century developments in underdeveloped societies. The principal hypothesis of the paper states that formation of Islamic Revolution was a sort of identify-seeking and independence-seeking response to the colonial interventions in Iran.<br />Based on the findings of the paper, until before the victory of Islamic Revolution, Iran played the role of dependent state in international system. Iran was a puppet state of the British and Soviet colonial powers from the Qajar period to the coming of Pahlavi I, while in the latter period it became the executor of US policies in Cold War era.<br />Based on Imam Khomeini’s anti-colonial theory and the assumptions of dependency theory, Islamic Revolution of Iran as the most important internal development in Iran and the world, resorted to the religious teachings to bring about the collapse of a pro-Western regime and freed the country from the chain of dependency.<br />.این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی با روش توصیفی و تحلیلی و بر اساس نظریه استکبارستیزی امام خمینی به دنبال تجزیهوتحلیل وقوع انقلاب اسلامی در نظام جهانی است. پیشینه این موضوع ریشه در تحولات صدسال اخیر جوامع توسعهنیافته دارد. فرضیه اصلی این پژوهش عبارت است از اینکه شکلگیری انقلاب اسلامی نوعی واکنش هویت خواهانه و استقلالطلبانه به دخالتهای استعمار در ایران بوده است.<br /> بر اساس یافتههای این پژوهش ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نقش یک کشور وابسته را در نظام بینالملل بازی میکرد. این کشور از دوره قاجاریه تا ظهور پهلوی اول بازیچه سیاستهای استعماری انگلیس و روسیه و در دوره پهلوی هم مجری سیاستهای ایالاتمتحده در دوران جنگ سرد شده است.<br /> انقلاب اسلامی ایران بر اساس نظریه استکبارستیزی امام خمینی و مفروضات نظریه وابستگی بهعنوان مهمترین تحول داخلی در ایران و جهان، با تمسک به آموزههای دینی موجب سقوط رژیم وابسته به غرب و قطع چرخههای وابستگی در ایران شد.https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_142860_be786c87634f4e44f594b81062a9aad7.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462239120210622Imam Khomeini’s Paradigm in Realization of Socio-Political Rights of Womenپارادایم امام خمینی (ره) در تحقق حقوق سیاسی-اجتماعی زنان13915914286210.22034/matin.2021.112469.1090FAعسل عظیمیاناستادیار گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.باقر شاملودانشیار گروه حقوق، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20171230The issue of women has always been an inclusive debate in the history of thoughts, receiving double attention in the contemporary age. A rational approach to this issue and logical defense of the Islamic doctrines on women requires an in-depth study of the words and conducts of the influential, dynamic and contemporary sources of religious imitation. Islam’s initiatives and endeavors for wiping off the dust of ignorance from the face of humanity and for saving humans, particularly women, where before Islam the birth of a girl was a matter of shame and disgrace, are undeniable. The dominant patriarchal culture in human societies must be blamed more than any other factor for backwardness of women. As part of a soft war, certain movements have focused on women as half of the Iranian population to raise doubts and to disappoint them. The question is whether Islamic Revolution ideals have been geared toward the downfall of socio-political status of women or not. This paper, developed with an analytical-descriptive methodology, intends to review Imam Khomeini’s practical approach toward realization of the socio-political rights of women as the theoretician and founder of the Islamic Republic of Iran. In the light of Imam Khomeini’s words and actions, Iranian women have been positively sensitive toward various aspects of political system and established an active relationship with it. Imam Khomeini set part of the need for participation of women as an obligation, linking it to religious duties.<br />.مسئله زنان همواره بحثی فراگیر در تاریخ اندیشهها بوده و در دوران معاصر با رشد بیشتری مواجهه شده است. رویکرد معقول به این عرصه و دفاع منطقی از اندیشههای اسلامی در مورد زنان، مستلزم تعمق در کلام و رویة مراجع تقلید مؤثر، پویا و معاصر است تلاش اسلام برای زدودن غبار جهالت و نجات انسان، بهویژه زن در محیطی که زن را مایه ننگ و شرمساری میدانست انکارناپذیر است، اما عقبماندگی زنان را باید بیش از هر چیز در فرهنگ مردسالارانه حاکم بر جوامع گذشته دانست. جریانهای شبهه ساز در راستای جنگ نرم و ناامید سازی زنان بهعنوان نیمی از جمعیت ایران بر وضعیت زنان متمرکزشدهاند. سؤال این است که آیا آرمانهای جمهوری اسلامی در جهت انحطاط جایگاه اجتماعی و سیاسی زنان حرکت کرده است ؟ در این پژوهش با روش تحلیلی و توصیفی به دنبال بررسی رویکرد عملی امام بهعنوان تئوریسین و مجری جمهوری اسلامی ایران در تحقق حقوق سیاسی و اجتماعی زنان هستیم. زنان ایران در پرتو سیره و سخنان امام بهصورت مثبت نسبت به ابعاد مختلف نظام سیاسی حساسیت نشان دادند و رابطه فعالی با آن برقرار کردند امام ابعادی از مشارکت را بهعنوان تکلیف مطرح و این حقوق را با وظایف شرعی پیوند زدند.https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_142862_079d47950687371b72cd2419555c37c0.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462239120210622Assurances to Prevent Violation of Citizenship Rights of Defendant on Probation based on Imam Khomeini’s Viewsضمانت اجراهای نقض حقوق شهروندی متهم؛ در مرحلة تحت نظر با تکیهبر دیدگاههای امام خمینی (س)16118014286410.22034/matin.2021.203165.1531FAابراهیم یاقوتیدانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-2091-5374شیوا عزیزاندانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20191011Criminal procedure comprises of various stages, one of which is putting the defendant on probation. By virtue of statute laws, the defendant on probation shall enjoy certain rights including rights for the duration of the term of probation, the right to exercise his rights, right to inform his relatives, right to enjoy medical examination, right to select an attorney, and the right to arraign. Violation of each one of these rights may result in enforcing criminal, civil and disciplinary sanctions per occasion. This paper is about determining citizenship rights of the defendant on probation and sanctions against violating those rights based on Imam Khomeini’s views. The methodology of this paper is descriptive-analytical in type. Findings of the paper suggest that many works by Imam Khomeini contain various rules on grounds and dimensions of the nation’s rights. Imam Khomeini has presented imperative and positive rules on some citizenship rights of the defendants on probation such as the right to select an attorney in particular, and other citizenship rights at this stage of adjudication in general.<br /> <br />.دادرسی کیفری مشتمل بر مراحل مختلفی است که یکی از این مراحل مرحلة تحت نظر است. مطابق قوانین موضوعه، در مرحله تحت نظر، متهم از حقوقی مانند حق محدودیت مدت تحت نظر، حق اطلاع از حقوق خود، حق اطلاع به بستگان، حق معاینه پزشک، حق انتخاب وکیل و حق تفهیم اتهام برخوردار است و نقض هر یک از حقوق مذکور میتواند موجب جریان ضمانت اجرای کیفری، مدنی و انتظامی یا انضباطی حسب مورد گردد. در این مقاله، تعیین مصادیق حقوق شهروندی متهم در مرحله تحت نظر و ضمانت اجراهای نقض آن بر اساس نظریات امام خمینی موردنظر است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی-تحلیلی است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که آثار مختلف امام خمینی حاوی احکام متعددی دربارة زمینهها و ابعاد حقوق ملت است. امام خمینی حکم تکلیفی و وضعی برخی از حقوق شهروندی در مرحلة تحت نظر، مانند حق انتخاب وکیل را بهطور خاص مقرر کرده و سایر حقوق شهروندی در این مرحله از دادرسی را بهطور عام مورد حکم قرار دادهاند.https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_142864_c6df0213f9de9def7b82797797fbbc65.pdf