پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462176820151221A Comparative Study of the Nature of Will and Its Effects in Iranian, French and German Laws Based on Imam Khomeini’s Viewsبررسی تطبیقی ماهیت اراده و آثار آن در نظام حقوقی ایران، فرانسه و آلمان با تکیه بر آرای امام خمینی(س)12057357FAسید محمد موسوی بجنوردیاستاد گروه فقه و حقوق و مدیر گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تربیت معلم ( خوارزمی)، تهران، ایرانسید مصطفی ملیحیدانشجوی دکترای حقوق خصوصی دانشگاه خوارزمیs.mostafa.malihi@gmail.comJournal Article20141210Man is responsible for everything he does consciously and voluntarily. He never intends to do something unless he is already satisfied with it. In other words, real intent is a principal element of a legal act, the existence of which should be first ascertained before realization of its effects. This is where the stages before formation of man’s will are presented. In legal act, however, will is presented as esoteric and exoteric, and this serves as a subject of scientific debates and discussions among the scholars. In this paper, we have conducted a comparative legal study of the views by Imamiyah jurists, Imam Khomeini in particular, and the Sunni scholars along with positive laws in France and Germany<em>صدور هر فعلی از انسان بر اساس خواست و ارادة وی صورت میپذیرد و تا انسان نسبت به عملی رضایت نداشته باشد، آن را قصد نمیکند. بهعبارتی دیگر ارادة حقیقی از عناصر مهم عمل حقوقی است که به منظور ترتب اثر آن باید وجود آن احراز گردد. در اینجاست که بحث از مراحل و گامهای شکلگیری اراده به میان میآید، اما اراده در اعمال حقوقی به دو صورت باطنی و ظاهری مطرح است که همین موضوع محلی برای منازعات و مشاجرات علمی بین صاحبنظران پدید آورده است. اکنون با بررسی حقوقی، دیدگاههای فقهای امامیه بهویژه امام خمینی و علمای اهل تسنن مورد مداقه قرار گرفته و حقوق موضوعه فرانسه و آلمان نیز مورد بررسی قرار گرفته است.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_57357_961db32a8c16e4fceaed03f3050d0399.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462176820151221Cultural Management and Development in View of Imam Khomeiniمدیریت فرهنگی و توسعه از دیدگاه امام خمینی(س)234257425FAعصمت سوادیاستادیارگروه معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاداسلامی، تهرانJournal Article20150410The process of management, especially the cultural management, is an important issue in human societies, inseparable from all-out development. If culture in a society is strong and scientifically developed, the society will be easily kept on the track of development. Imam Khomeini believes that culture is the most important element in development. He attributes the existentiality and identity of any society to its culture. In this paper, we have applied library, documentary, and content analysis methods to study cultural management with a glance at the life and conduct of the Prophet (PBUH), Imam Ali (AS) and Imam Khomeini. While theoretical clarification of the important role of culture in identity restoration in societies, we intend to prove that by development of a right culture, societies can attain ethical, scientific, economic, political, military and religious developments. Thanks to the higher objectives available in the Islamic Republic of Iran, cultural development can help guide people toward those ideals and objectives in the cause of God and for public satisfaction. In the end, we have made a conclusion in line with pathology of cultural management, and continued by proposing that what style or manner should be adopted by the cultural management to make it the pivot of development in the society. Our key proposal in this paper is this that cultural management should be enforced in minor and major plans of the country through education, mass media, scientific findings and achievements, cultural organizations and bureaus, as well as identifying the strengths and weaknesses.فرآیند مدیریت، از جمله مسائل بسیار مهم جوامع بشری است، بالاخص مدیریت فرهنگی، که جزء لاینفک توسعه عمومی است، اگر فرهنگ یک جامعه، قوی، علمی و توسعه یافته باشد، به راحتی آن جامعه درمسیر پیشرفت قرارخواهد گرفت. امام خمینی فرهنگ را مهمترین عنصر توسعه قلمداد نموده است، موجودیت و هویت هر جامعهای را منبعث از فرهنگ آن جامعه میداند. ما در این مقاله، به روش کتابخانهای، اسنادی و تجزیه و تحلیل محتوا، به دنبال این هستیم که مدیریت فرهنگی را با سیری در سیره نبوی، علوی و امام خمینی مورد تحقیق و بررسی قرار داده و ضمن تبیین نظری نقش بسیار مهم فرهنگ ا در هویت بخشی به جوامع، ثابت کنیم که با توسعة فرهنگ صحیح میتوان به پیشرفتهای اخلاقی، علمی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، دینی و ... دست یافت و، با فرهنگ سازی اهداف عالیهای که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وجود دارد میتوان مردم را عاشقانه به سمت و سوی آن اهداف مقدس سوق داد و رضایت خدا و مردم را به دست آورد و در پایان، ضمن یک نتیجهگیری از کل مقاله در راستای آسیبشناسی مدیریت فرهنگی به این مسئله پرداختهایم که مدیریت فرهنگی به چه سبک و شیوهای باید باشد تا بتواند محور توسعه در یک جامعه قرارگیرد،. پیشنهاد کلیدی ما در این مقاله این است که مدیریت فرهنگی، باید از طریق آموزش، وسایل ارتباط جمعی، یافتهها و دستاوردهای علمی، مؤسسات و ادارات فرهنگی، شناخت نقاط قوت وضعف در برنامه ریزیهای خرد وکلان کشور اعمال گرددhttps://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_57425_0aac1e48c8a236da3cde90d7c0697343.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462176820151221Illegitimate Parentage and Its Civil Effects with an Approach Based on Imam Khomeini’s Viewsنسب ناشی از زنا و آثار مدنی آن با رویکردی بر دیدگاه امام خمینی(س)436757440FAالهام شریعتیعضو هیأت علمی گروه مطالعات زنان، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانJournal Article20140104Despite the emphasis on marriage and the importance of civil effects resulting from illegitimate parentage, one cannot ignore the existence of a child born outside marriage and through sinful union of a man and a woman. Official and unofficial statistics in some countries show rapid increase in the number of illegitimate children. Therefore, it is necessary to study the parentage of children born out of adultery. The child born out of illegitimate sexual relation is called “bastard”, “adulterine”, and “natural child”, and its parentage will be “parentage resulting from adultery” or “illegitimate parentage”. In Iranian law, the rule stipulated in Article 1167 of Islamic Civil Code, says that a child born of adultery shall not belong to the adulterers. According to the surface meaning of this article, the legitimate parentage effects such as inheritance, natural guardianship, child custody and sustenance shall not be attributed to the illegitimate parentage, except the prohibition on marriage. This article has been stipulated based on the views of renowned Imamiyah jurists. In 1997, a precedent-setting verdict was passed at the General Board of the Supreme Court of Iran that made a drastic change in Iranian law, particularly in connection with the civil effects of parentage resulting from adultery. This verdict was issued by virtue of non-positive opinions of Imamiyah jurists and based on Imam Khomeini’s’ Fatwa (religious decree) on this issue. The judgment equalized the rights of legitimate and natural children except in the case of inheritance. This opinion rests upon lack of proof according to Sharia law truth on the concept of the child, and on the contrary, the truth of common law attesting that the child is born out of illegitimate sexual relation. The paper, developed in descriptive-analytical method, clarifies the theories and opinions on illegitimate parentage and its civil effects با وجود تأکید بر ازدواج و اهمیت آثار مدنی ناشی از نسب مشروع، نمیتوان وجود فرزندی را که خارج از ازدواج و در اثر گناه زن و مردی آلوده دامن متولد شده است نادیده گرفت. آمارهای رسمی و غیر رسمی در برخی از جوامع حاکی از افزایش زیاد اینگونه فرزندان است؛ از همین روی بررسی وضع حقوقی نسب کودک تکون یافته از زنا ضروری است. در حقوق ایران، حکم مقرر در مادة 1167 ق.م.، مبتنی بر عدم الحاق زنازاده به زانیین است. طبق ظاهر این ماده، آثار نسب مشروع نظیر توارث، ولایت قهری، حضانت و نفقه، به استثناء حرمت نکاح در نسب ناشی از زنا منتفی است. این ماده مطابق نظریة مشهور فقهای امامیه است. در سال 1376 رأی وحدت رویهای از هیأت عمومی دیوان عالی کشور صادر شد که موجب تحولی عظیم در حقوق ایران درخصوص آثار مدنی نسب ناشی از زنا گردید. این رأی به استناد نظریة غیرمشهور فقیهان امامیه و بر اساس فتوایی که از امام خمینی در این زمینه وجود داشت صادر شد و موجب برابری حقوق اطفال مشروع و طبیعی به استثنای توارث گردید. این نظریه مستدل به عدم ثبوت حقیقت شرعیه در مفهوم ولد و درمقابل صدق عرفی ولد بر ولدالزناست.این مقاله به بیان نظریههای پیرامون نسب ناشی از زنا و آثار مدنی آن میپردازدhttps://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_57440_2bbebc2f79e7562a445c356da034a430.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462176820151221e The Relation between Shia Teachings and Ibn Arabi’s Thinking on Applicability of the Title of Khatam ul Awliya (Seal of thSaints)
With the Centrality Given to Seyed Heidar Amoli and Imam Khomeini’s Viewsنسبت میان آموزههای شیعی و تعالیم ابن عربی در تعیین مصداق خاتم الاولیاء (با محوریت دیدگاه سید حیدر آملی و امام خمینی(س))699057446FAبهمن صادقی مزدهدانش آموخته دکترای عرفان اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.Journal Article20150408The issue of termination of prophethood and Khatam ul Awliya (Seal of the Saints), as well as applicability of the title are among major discussions in theosophic teachings. This has been studied both by Shia theosophists and by such Sufi mystics and philosophers as Sheikh Akbar Mohi-ud-Din Ibn-e-Arabi. In this paper, we intend to compare and contrast the views of two great Shia scholars (Seyed Heidar Amoli and Imam Khomeini) with Ibn Arabi’s opinions based on the views of either side on who shall be designated as Khatam ul Awliya and why? It is also to determine how far Ibn Arabi’s teachings have been inspired by the essence of the Shia school of thought, in order to clarify the similarities and differences یکی از مباحثی که در سلسله تعالیم عرفانی مطرح شده مسئلۀ ختم ولایت و «خاتم الاولیاء» و نیز تعیین مصداق آن است که در این راستا، هم مذهب شیعه و نیز عرفای شامخ تشیع بدان پرداختهاند و هم عرفایی همچون شیخ اکبر محییالدین ابن عربی، حال در پی همین موضوع سعی شده رویکرد دو تن از بزرگان شیعه (سید حیدر آملی و امام خمینی) با دیدگاه ابن عربی مورد بررسی تطبیقی قرار گیرد مبنی براینکه هریک از دو طرف چه کسی را و به چه دلیل مصداق خاتم ولایت میدانند و نیز در همین راستا روشن شود به چه میزان روح تفکر شیعی در تعالیم ابن عربی سریان دارد و از این طریق نقاط اشتراک و افتراق آن روشن گردد<strong>:</strong> یکی از مباحثی که در سلسله تعالیم عرفانی مطرح شده مسئلۀ ختم ولایت و «خاتم الاولیاء» و نیز تعیین مصداق آن است که در این راستا، هم مذهب شیعه و نیز عرفای شامخ تشیع بدان پرداختهاند و هم عرفایی همچون شیخ اکبر محییالدین ابن عربی، حال در پی همین موضوع سعی شده رویکرد دو تن از بزرگان شیعه (سید حیدر آملی و امام خمینی) با دیدگاه ابن عربی مورد بررسی تطبیقی قرار گیرد مبنی براینکه هریک از دو طرف چه کسی را و به چه دلیل مصداق خاتم ولایت میدانند و نیز در همین راستا روشن شود به چه میزان روح تفکر شیعی در تعالیم ابن عربی سریان دارد و از این طریق نقاط اشتراک و افتراق آن روشن گرددhttps://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_57446_ccea73c609007dc9544d9cc511905cf4.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462176820151221The Revelation of Quran to Prophet of Islam in View of Imam Khomeiniنزول وحی قرآن بر پیامبر اسلام از منظر امام خمینی(س)9111057448FAعبدالمجید طالب تاشاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجJournal Article20150516The Glorious God sent revelations to the Prophet of Islam, as He had sent to the prophets coming before Muhammad (PBUH). The quality of the revelation to the Prophet (PBUH) is an important question in the area of Quranic sciences. This paper has studied Imam Khomeini’s views on the quality of revelations to the Prophet Muhammad (PBUH) via a library method, while investigating its differences with other viewpoints. Studies showed that Imam Khomeini’s views were different from the common viewpoints of the scholars of Quranic sciences, and that it is much closer to Ibn Khaldun’s views on the quality of revelation of the Holy Quran to the Prophet (PBUH). There were, however, some distinctions in Imam Khomeini’s views. According to Imam Khomeini, the Prophet of Islam puts behind human boundaries and attends the “Uppermost Horizon” where Gabriel the trustworthy angel reveals to him the Holy Quran. On this basis, the other human beings have no way to be in touch with the World Unseen, therefore, they do not understand the truth about revelation and whatever happening to the Prophet in the super heavenly site. As a result, any explanation or clarification on the quality of revelation we receive, is only according to our intellectual capacity as materially confined human beings that is far from the truth about revelation and from what has happened in the Divine authority<em> خداوند سبحان بر پیامبر اسلام وحی فرستاد همچنان که بر پیامبران پیش از ایشان وحی فرستاده بود. چگونگی نزول وحی بر پیامبر اسلام یکی از سؤالات حائز اهمیت در حوزة علوم قرآنی است. این پژوهش به روش کتابخانهای، دیدگاه امام دربارة چگونگی وحی بر رسول اکرم را بررسی نموده و تفاوت آن را با دیدگاههای دیگر بررسی کرده است. روشن شد که دیدگاه امام خمینی با دیدگاه رایج در میان علمای علوم قرآنی تفاوت دارد و به دیدگاه ابن خلدون دربارة چگونگی ارتباط وحیانی پیامبر نزدیک است؛ امّا امتیازهایی در دیدگاه امام یافت شد. بر اساس دیدگاه امام خمینی، پیامبر اسلام با رهایی از جلباب بشری، در افق اعلی حضور مییابد و جبرئیل امین، وحی قرآن را بر قلب مبارک ایشان القا میکند. بر این اساس، دیگر انسانها راهی برای اتّصال به عالم غیبیّه ندارند؛ در نتیجه حقیقت وحی و آنچه در عالم علوی برای رسول الله اتفاق میافتد را درک نمیکنند. از این رو تعبیرهایی که دربارة چگونگی حالت وحیانی به ما رسیده، ظواهری در خور فهم ما انسانهای گرفتار در عالم طبیعت است که با حقیقت وحی که در عالم ملکوت رخ داده است فاصله دارد. </em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_57448_19dc86b3353ae7b1e06d5fd8ef1e213a.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462176820151221A Study of Blood Money in Iranian Religious Jurisprudence and Law Based on Imam Khomeini’s Viewsبررسی تداخل دیات در فقه و حقوق ایران با رویکردی بر دیدگاه امام خمینی(س) بررسی تداخل دیات در فقه و حقوق ایران با رویکردی بر دیدگاه امام خمینی(س)11113657452FAمحسن عینیاستادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی(س)رضا علی عباسیدانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(س)Journal Article20150203In Islamic law and the new Islamic Penal Code, blood money has been assigned for any unintended, and in some cases, for intended crimes. But the question is whether in the case of recidivism or repetition of crime, the blood money becomes diversified or a single blood money is prescribed for all the crimes. Is the blood money for crime against human organ interfered with the crime against human life? Is the blood money for body organs interfere in one another? A contemplation on sparse and scattered discussions in penal jurisprudence and 2013 Islamic Penal Code, shows that the lawmaker, taking impression from the views of jurists including Imam Khomeini, has presented rules for predicting and the initial governing rule on lack of interference of the blood moneys in each other. However, this rule is completed by the other rules based on the fact that interference of the blood moneys for body organ and for life are discussed together. The rule is presented based on various states and presumptions. In general, it can be said that if the crimes committed are separate and none is effective in causing more harm such as death or serious injury, the lack of interference of blood money is observed, otherwise when the damages cause death and injury, the interference takes place and the law suffices to considering more damages. If some damages are involved in incurring greater damages, those damages are only interfered in greater damages not in the blood money for separate damages. In any case, right implementation of law in this case needs both training the prosecutors and forensic medicine staff, and formulation of appropriate bylaws to facilitate enforcement of the law. : در قانون جدید مجازات برای هر جنایت غیر عمدی یا در مواردی عمدی، دیه تعیین شده است ولی با تعدد جنایتهای وارده دیه آن نیز متعدد میشود یا برای همة جنایتها یک دیه پرداخت میشود؟ با تعمّق در مباحث پراکنده در فقه کیفری و قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، قانونگذار با تأثیرپذیری آشکار از نظرات فقها از جمله امام خمینی، قاعدة اولیه در این مورد را عدم تداخل دیهها در یکدیگر معرفی کرده است اما این قاعده ، به کمک قواعد دیگری تکمیل میشود چنانکه اگر جنایتهای وارد شده مستقل از هم باشند و هیچ یک در ایجاد آسیب بیشتر شامل فوت و جرح مؤثر نباشد، عدم تداخل دیهها اجرا میشود ولی اگر صدماتی واقع شود که در وقوع آسیب بیشتر تأثیر داشتهاند، آن صدمات در آسیب بیشتر تداخل میکنند و به دیه آسیب بیشتر اکتفا میشود و اگر برخی صدمات در وقوع آسیب بزرگتر تأثیر داشتهاند فقط آن صدمات در آسیب بزرگتر تداخل میکنند و در دیه صدمات مستقل تداخل نمیکند. در هر صورت اجرای صحیح قانون نیازمند آموزش و تدوین آییننامههای مناسب استhttps://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_57452_7d56f9d230d533d221de5dfa799e9aae.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462176820151221Key Money for Right of BusinessWith an Approach Based on Imam Khomeini’s Viewsسرقفلی حق کسب و پیشه(با رویکردی به دیدگاه امام خمینی(س))13715257465FAفهیمه ملک زادهعضو هیأت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران شمالJournal Article20140503
Key money is a legal term that has always been the cause of many claims and disputes in our society. There is much difference of opinion on the degree and extent of this concept. There were many discussions on the legitimacy of the right of business or in general key money, meaning that the tenant at the venue of business has the right to ask for money after termination of the lease contract from the landlord even if he has not paid money or made a material gain at the place of business. The general religious decree considered such claim as illegitimate. Imam Khomeini in the closing chapter of his Tahrir al-Vasileh in a section entitled “Al-Masael al-Mustahaddesah” has discussed key money and clarified it within eight problems.
In the case of creating key money, many consider the common law and commercial custom as the basis for this right. Apart from what the origin of this right is, the following questions are important to ask: Can the key money be transacted? If yes, shall it be done at the current price when the tenant vacates? In this paper, we have discussed these issues based on Imam Khomeini’s views on key money and its problems.
Key money is a legal term that has always been the cause of many claims and disputes in our society. There is much difference of opinion on the degree and extent of this concept. There were many discussions on the legitimacy of the right of business or in general key money, meaning that the tenant at the venue of business has the right to ask for money after termination of the lease contract from the landlord even if he has not paid money or made a material gain at the place of business. The general religious decree considered such claim as illegitimate. Imam Khomeini in the closing chapter of his Tahrir al-Vasileh in a section entitled “Al-Masael al-Mustahaddesah” has discussed key money and clarified it within eight problems.
In the case of creating key money, many consider the common law and commercial custom as the basis for this right. Apart from what the origin of this right is, the following questions are important to ask: Can the key money be transacted? If yes, shall it be done at the current price when the tenant vacates? In this paper, we have discussed these issues based on Imam Khomeini’s views on key money and its problems.<strong><em>:</em></strong><em> سرقفلی یکی از اصطلاحاتی است که در جامعه ما منشأ دعاوی متعددی بوده است و در خصوص میزان حدود وثغور این مفهوم، اختلاف زیادی وجود داشته است، در خصوص مشروعیت حق کسب و پیشه یا بهطور مصطلح «سرقفلی» به طور عام وکلی بدین معنی که مستأجر محل کسب و پیشه ولو مبلغی پرداخت نکرده و اثر مادی در محل کسب ایجاد نکرده باشد، حق داشته باشد، پس از پایان مدت اجاره برای تخلیه محل مبلغی را از مالک مطالبه و دریافت کند بحث فراوانی وجود داشت و عموماً فتوای بر عدم مشروعیت مطالبه چنین وجهی بود. امام خمینی</em> <em>در آخر کتاب </em><strong><em>تحریرالوسیله</em></strong><em> تحت عنوان «المسائل المستحدثه» مبحث سر قفلی را مطرح و آن را در هشت مسئله تبین کردهاند.</em>
<em>در مورد منشأ ایجاد سرقفلی بسیاری عرف وعادت تجاری را مبنای این حق میدانند، لیکن منشأ آن را هر چه بدانیم نکات قابل توجه آن است که: آیا سرقفلی قابل خرید و فروش است؟ و وقتی سرقفلی خریداری شد در هنگام تخلیه باید نرخ روز محاسبه شود؟ در این مقاله این موارد بحث و بررسی شده و دیدگاه امام خمینی در این مورد بیان گردیده است.</em>
<strong><em>:</em></strong><em> سرقفلی یکی از اصطلاحاتی است که در جامعه ما منشأ دعاوی متعددی بوده است و در خصوص میزان حدود وثغور این مفهوم، اختلاف زیادی وجود داشته است، در خصوص مشروعیت حق کسب و پیشه یا بهطور مصطلح «سرقفلی» به طور عام وکلی بدین معنی که مستأجر محل کسب و پیشه ولو مبلغی پرداخت نکرده و اثر مادی در محل کسب ایجاد نکرده باشد، حق داشته باشد، پس از پایان مدت اجاره برای تخلیه محل مبلغی را از مالک مطالبه و دریافت کند بحث فراوانی وجود داشت و عموماً فتوای بر عدم مشروعیت مطالبه چنین وجهی بود. امام خمینی</em> <em>در آخر کتاب </em><strong><em>تحریرالوسیله</em></strong><em> تحت عنوان «المسائل المستحدثه» مبحث سر قفلی را مطرح و آن را در هشت مسئله تبین کردهاند.</em>
<em>در مورد منشأ ایجاد سرقفلی بسیاری عرف وعادت تجاری را مبنای این حق میدانند، لیکن منشأ آن را هر چه بدانیم نکات قابل توجه آن است که: آیا سرقفلی قابل خرید و فروش است؟ و وقتی سرقفلی خریداری شد در هنگام تخلیه باید نرخ روز محاسبه شود؟ در این مقاله این موارد بحث و بررسی شده و دیدگاه امام خمینی در این مورد بیان گردیده است.</em>
<strong><em>:</em></strong><em> سرقفلی یکی از اصطلاحاتی است که در جامعه ما منشأ دعاوی متعددی بوده است و در خصوص میزان حدود وثغور این مفهوم، اختلاف زیادی وجود داشته است، در خصوص مشروعیت حق کسب و پیشه یا بهطور مصطلح «سرقفلی» به طور عام وکلی بدین معنی که مستأجر محل کسب و پیشه ولو مبلغی پرداخت نکرده و اثر مادی در محل کسب ایجاد نکرده باشد، حق داشته باشد، پس از پایان مدت اجاره برای تخلیه محل مبلغی را از مالک مطالبه و دریافت کند بحث فراوانی وجود داشت و عموماً فتوای بر عدم مشروعیت مطالبه چنین وجهی بود. امام خمینی</em> <em>در آخر کتاب </em><strong><em>تحریرالوسیله</em></strong><em> تحت عنوان «المسائل المستحدثه» مبحث سر قفلی را مطرح و آن را در هشت مسئله تبین کردهاند.</em>
<em>در مورد منشأ ایجاد سرقفلی بسیاری عرف وعادت تجاری را مبنای این حق میدانند، لیکن منشأ آن را هر چه بدانیم نکات قابل توجه آن است که: آیا سرقفلی قابل خرید و فروش است؟ و وقتی سرقفلی خریداری شد در هنگام تخلیه باید نرخ روز محاسبه شود؟ در این مقاله این موارد بحث و بررسی شده و دیدگاه امام خمینی در این مورد بیان گردیده است.</em>
<strong><em>:</em></strong><em> سرقفلی یکی از اصطلاحاتی است که در جامعه ما منشأ دعاوی متعددی بوده است و در خصوص میزان حدود وثغور این مفهوم، اختلاف زیادی وجود داشته است، در خصوص مشروعیت حق کسب و پیشه یا بهطور مصطلح «سرقفلی» به طور عام وکلی بدین معنی که مستأجر محل کسب و پیشه ولو مبلغی پرداخت نکرده و اثر مادی در محل کسب ایجاد نکرده باشد، حق داشته باشد، پس از پایان مدت اجاره برای تخلیه محل مبلغی را از مالک مطالبه و دریافت کند بحث فراوانی وجود داشت و عموماً فتوای بر عدم مشروعیت مطالبه چنین وجهی بود. امام خمینی</em> <em>در آخر کتاب </em><strong><em>تحریرالوسیله</em></strong><em> تحت عنوان «المسائل المستحدثه» مبحث سر قفلی را مطرح و آن را در هشت مسئله تبین کردهاند.</em>
<em>در مورد منشأ ایجاد سرقفلی بسیاری عرف وعادت تجاری را مبنای این حق میدانند، لیکن منشأ آن را هر چه بدانیم نکات قابل توجه آن است که: آیا سرقفلی قابل خرید و فروش است؟ و وقتی سرقفلی خریداری شد در هنگام تخلیه باید نرخ روز محاسبه شود؟ در این مقاله این موارد بحث و بررسی شده و دیدگاه امام خمینی در این مورد بیان گردیده است.</em>
<strong><em>:</em></strong><em> سرقفلی یکی از اصطلاحاتی است که در جامعه ما منشأ دعاوی متعددی بوده است و در خصوص میزان حدود وثغور این مفهوم، اختلاف زیادی وجود داشته است، در خصوص مشروعیت حق کسب و پیشه یا بهطور مصطلح «سرقفلی» به طور عام وکلی بدین معنی که مستأجر محل کسب و پیشه ولو مبلغی پرداخت نکرده و اثر مادی در محل کسب ایجاد نکرده باشد، حق داشته باشد، پس از پایان مدت اجاره برای تخلیه محل مبلغی را از مالک مطالبه و دریافت کند بحث فراوانی وجود داشت و عموماً فتوای بر عدم مشروعیت مطالبه چنین وجهی بود. امام خمینی</em> <em>در آخر کتاب </em><strong><em>تحریرالوسیله</em></strong><em> تحت عنوان «المسائل المستحدثه» مبحث سر قفلی را مطرح و آن را در هشت مسئله تبین کردهاند.</em>
<em>در مورد منشأ ایجاد سرقفلی بسیاری عرف وعادت تجاری را مبنای این حق میدانند، لیکن منشأ آن را هر چه بدانیم نکات قابل توجه آن است که: آیا سرقفلی قابل خرید و فروش است؟ و وقتی سرقفلی خریداری شد در هنگام تخلیه باید نرخ روز محاسبه شود؟ در این مقاله این موارد بحث و بررسی شده و دیدگاه امام خمینی در این مورد بیان گردیده است.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_57465_d19508d2883cef369a96c1385053f42e.pdf