پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462166420141122Fundamentals of Legitimacy of Retaliation of all Culprits in Murder of an Individual: A comparative Study of Jurisprudence of Islamic Schools of Thought, with Special Reference to Imam Khomeini’s Viewpointsجایگاه رشد در تحقق مسئولیت کیفری با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)11858556FAسید محمد موسوی بجنوردیاستاد گروه فقه و حقوق و مدیر گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تربیت معلم ( خوارزمی)، تهران، ایرانراضیه راضیه زارعیکارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی و اندیشههای امام خمینی از پژوهشکدة امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20130406Intentional murder of a person is among the most heinous acts, whose punishment according to the holy Quran is eternal chastisement. Regardless of the reasons for murder, one of the significant related issues is the way of its commitment and punishment of culprits. The objective of this article is to study the murder of one person by several persons and its punishment in Islamic law and jurisprudence. Also attempts have been made to verify the authenticity of the known notion of Imamiyah jurisprudents, who permit the killing of all the murderers in retaliation for killing one person. A study of the reasons of the advocates and opponents of permissibility of killing of all the murderers of one person indicates that, on the one hand, the reasons and theoretical documents regarding invalidity of numerical similarity between the murderer and slain forwarded by advocates of permissibility of retaliation are not enough and in some cases are not correct. On the other hand, considering the numerical similarity between the murderer and the slain as a valid base for permitting retaliation is more compatible with penal codes of Islam, for the punishment or retaliation in Islamic judicial system is based on the result of criminal act and its congruity with the punishment of the culprits. Since in murder of one person by several persons, the outcome is death of one person, and hence not more than one person can be killed in retaliation<em> جایگاه رشد در تحقق مسئولیت کیفری از مباحثی است که از بعد از انقلاب اسلامی</em><em>و به دنبال حذف یکباره رشد از زمرة ملاکهای مسئولیت کیفری در قانون مجازات اسلامی سال 1370 در حقوق ایران رایج گشته است و از مباحثی است که فقها کمتر به آن پرداختهاند.</em>
<em>با توجه به اهمیت جایگاه رشد در تحقق مسئولیت کیفری و توجه هر چند محدود قانونگذار کنونی به آن، در نوشتار حاضر، پس از بررسی ماهیت رشد، جایگاه رشد در تحقق مسئولیت کیفری مورد بررسی قرار گرفته و در این راستا، نظر فقهی امام خمینی<sup>(س) </sup>نیز مطرح شده است.</em>
<em> </em><em> </em><em>در پایان با توجه به شروحی که فقهای معاصر، از شاگردان امام خمینی در مورد مسألة ایشان در خصوص رشد مطرح نمودهاند، به تبیین بیشتر موضوع در کلام امام پرداخته شده است. </em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_58556_5108b6c131a5c43a44156f1037aec42a.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462166420141122A Study of Problem The Truth of Necessity With Special Reference to Imam Khomeini’s Viewpointsبررسی مسألة حقیقت وجوب با نگاهی به آرای امام خمینی(س)196258557FAسید حسن خمینیتولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و رئیس هیأت امنای پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی.سید محمود صادقیمحقق و پژوهشگر و دانشآموختة حوزة علمیه قمJournal Article20140624The truth of the meaning of the necessity and the desirability (recommendable) is among the serious issues discussed by experts of principles of jurisprudence, who have discussed them sporadically in their books. Boroujerdi has mentioned five narrations on this issue in his book. In enumerating the narrations, he has made distention between things and analyzed the narrations on the basis of this distinction. Attempts have been made in this article to restudy the truth of meaning of necessity and desirability (recommendable)in the light of the viewpoints and narrations of experts of the principles of jurisprudence with special reference to the viewpoints of Imam Khomeini.حقیقت معنای «وجوب» و «استحباب»، از مباحث مطرح نزد اصولیون است که هر یک آن را به صورت پراکنده در کتابهای خود مطرح کردهاند. بروجردی در آثار خود پنج قول را برای این مسأله برشمردهاند. ایشان البته در شمارش اقوال مزبور، به مسأله تمایز میان اشیاء تمسک جسته، و بر همین اساس اقوال مختلف را تحلیل کرده است. در این مقاله تلاش میشود با توجه به آراء و اقوال دانشمندان علم اصول و نیز نگاه خاص و محوری به نظر امام خمینی، حقیقت معنای وجوب و استحباب واکاوی شودhttps://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_58557_74ae595528f482da112578f73d37a004.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462166420141122From White Revolution to Islamic Revolution (Role of White Revolution in Unfolding of Islamic Revolution of Iran with Special Reference to the Role of Imam Khomeini)از انقلاب سفید تا انقلاب اسلامی (نقش انقلاب سفید در پیدایش انقلاب اسلامی ایران، با تأکید بر جایگاه امام خمینی(س))638658559FAعلی شیرخانیعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قممحمد ر رجائی نژاددانشجوی دکترای حقوق تشیع دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20131216The White Revolution and the Islamic Revolution both occurred in contemporary history of Iran. Although they have many essential and formal differences, they are sociopolitical developments that are related to each other. Indeed the former prepared the grounds for the latter, for they occurred one after another. First the White Revolution or the reform from above by Mohammad Reza Pahlavi occurred in the 1960s and then the Islamic Revolution under the leadership of Imam Khomeini occurred which was a full-fledged revolution from below in the 1970s. The Pahlavi’s reformist program moved in a direction that finally prepared the grounds for the activities of opponents who provoked the people against the government and regime and hence had different consequences. The opposition of Imam Khomeini and some other religious authorities to some of the principles of the White Revolution, that had been formulated with specific goals, finally led to his arrest and imprisonment in June 1963. The uprising was apparently suppressed by the Shah’s regime, but was in fact the turning point of the struggles of Iranian nation against the Shah under the leadership of Imam Khomeini that continued through 1970s and culminated in victory in 1979. The present paper is an attempt to study the role of the White Revolution in unfolding of the Islamic Revolution.
The White Revolution and the Islamic Revolution both occurred in contemporary history of Iran. Although they have many essential and formal differences, they are sociopolitical developments that are related to each other. Indeed the former prepared the grounds for the latter, for they occurred one after another. First the White Revolution or the reform from above by Mohammad Reza Pahlavi occurred in the 1960s and then the Islamic Revolution under the leadership of Imam Khomeini occurred which was a full-fledged revolution from below in the 1970s. The Pahlavi’s reformist program moved in a direction that finally prepared the grounds for the activities of opponents who provoked the people against the government and regime and hence had different consequences. The opposition of Imam Khomeini and some other religious authorities to some of the principles of the White Revolution, that had been formulated with specific goals, finally led to his arrest and imprisonment in June 1963. The uprising was apparently suppressed by the Shah’s regime, but was in fact the turning point of the struggles of Iranian nation against the Shah under the leadership of Imam Khomeini that continued through 1970s and culminated in victory in 1979. The present paper is an attempt to study the role of the White Revolution in unfolding of the Islamic Revolution.<em> انقلاب سفید و انقلاب اسلامی، هر دو از وقایعی هستند که در تاریخ معاصر ایران به وقوع پیوستهاند؛ از جمله تحولات سیاسی و اجتماعی که در عین تفاوتهای ماهوی و ظاهری و اساسی بسیار، مرتبط با هم بوده و یکی زمینهساز و متأثر از دیگری، چرا که در طول هم اتفاق افتادهاند. نخست انقلاب سفید یا همان اصلاحات از بالای محمدرضا پهلوی در دهه چهل، و انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی که انقلابی بود همه جانبه و از پایین در دهة پنجاه.</em>
<em>حرکت اصلاحی پهلوی به گونهای پیش رفت که در نهایت، بستری برای فعالیت مخالفان آن و ابزاری در دست آنها جهت تحریک مردم علیه دولت و رژیم وقت شد، لذا پیامدهای مختلفی را در پی داشت. مخالفت امام خمینی به همراه سایر مراجع با بعضی از اصول انقلاب سفید که با اهداف خاصی تبیین شده بود، سرانجام موجب دستگیری و زندانی شدن ایشان و قیام 15 خرداد 1342 گردید. این قیام به ظاهر توسط رژیم شاه سرکوب شد، امّا نقطة عطف و سرآغاز مبارزات مردم ایران به رهبری امام خمینی گردید و در دهه 50 ادامه پیدا کرده و در نهایت سال 1357 با پیروزی انقلاب اسلامی به ثمر نشست.در این پژوهش تلاش شده تا نقش انقلاب سفید در پیدایش انقلاب اسلامی تبیین گردد.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_58559_616e91bc7328150082fa97d3a9c7c546.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462166420141122Rule of Invalidity of Entire Contract Due to Breach of Its Content and Its Application to Marriage Portion with Special Reference to Imam Khomeini’s Viewpointsقاعده فقهی «بطلان کل عقد بتعذر الوفاء بمضمونه» و کاربرد آن در مهر با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)8810958561FAسیدحسین صفاییاستاد بازنشسته دانشگاه تهرانزهرا لامععضو هیأت علمی دانشکده رفاهJournal Article20130528Jurisprudential rules are general and universal decrees that play an essential role in inferring particular rules congruent with different times and spaces. One of such rules that is used in different jurisprudential fields is the rule of “invalidity of the entire contract due to breach of its content”. This rule states that when the undertaking of one commitment is impossible, contract for such a commitment is invalid and the rule of “abide by your contracts” does not apply to it. There are many reasons in jurisprudential books for proving of this argument. One of these reasons is the “necessity of betrayal in case of inability to implement the contract” and another is “necessity of unity of contractions or opposites”. Lawyers refer to this theme in general rules of the contracts. Imam Khomeini has criticized the viewpoint of some of the jurisprudents regarding the contents of the rule of denial of betrayal. One of the problems of today’s Iranian society that has pushed the jurisprudents to find a solution is the heavy marriage portions, which are mentioned in the marriage contracts despite the inability of the husband to pay them to their wives. Attempts have been made in this paper to find a solution to the said problem on the basis of the said rule. The rule of “invalidity of the entire contract due to breach of its content” can prove that such marriage portions are invalid, for there is no ability to pay them<em>قواعد فقهی، احکام کلی و عامی هستند که در استنباط احکام جزئی منطبق با مکانها و زمانهای مختلف، نقش اساسی دارند. یکی از این قواعد که در ابواب مختلف فقه کاربرد دارد، قاعده «بطلان کل عقد بتعذرالوفا بمضمونه» است. این قاعده ثابت میکند هرگاه اجرای یک تعهد غیرممکن باشد، آن تعهد باطل است و مشمول حکم «اوفوا بالعقود» نمیگردد. برای اثبات این قاعده ادلة مختلفی در کتب فقهی آورده شده است که از مهمترین آن ادله میتوان به دلیل «لزوم غرر در صورت عدم قدرت بر اجرای عقد» و «لزوم اجتماع نقیضین» اشاره نمود. اساتید حقوق تحت عنوان «شرط قدرت بر تسلیم» در قواعد عمومی قراردادها به این مضمون اشاره دارند. فقیه بزرگوار، امام خمینی، در بعضی از این ادله مناقشه دارند و دیدگاه فقها دربارة مفاد قاعدة نفی غرر را مورد انتقاد قرار دادهاند. یکی از معضلات جامعة امروز ایران که فقها و حقوقدانان را به چارهجویی واداشته است، مسألة مهرهای گزاف و سنگین است که علیرغم عدم توانایی مرد در پرداخت، در عقد ازدواج گنجانده میشود. این مقاله درصدد یافتن راهحلی برای این مسأله بغرنج با استفاده از قاعده مذکور است. قاعده «بطلان کل عقد بتعذرالوفاء بمضمونه» میتواند ثابت کند چنین مهرهایی باطل هستند؛ زیرا قدرت بر ادای آنها وجود ندارد.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_58561_691d98cd84cfd6c424f5100d376efab4.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462166420141122A Study of Legitimacy of Canonical Tricks in Usury Transactions With special Reference to Imam Khomeini’s Approachبررسی مشروعیت حیلههای شرعی در ربای معاملی با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)11113058562FAطاهر علی محمدیاستادیار دانشگاه ایلامJournal Article20140623Canonical trick means finding a way to evade opposition to the biding law and decree of the Sharia, putting its bottlenecks behind or preventing the implementation of a binding decree. Normally those who play such tricks, aim to avoid commitment of an unlawful act or put a canonical bottleneck behind. There are differences of opinion about the lawfulness of use of canonical tricks and the permitted kinds of tricks. Among the most important usages of trick is playing trick in the field of usury, which takes place in the forms of transactional usury and loan usury. The present paper is an attempt to study the application of trick in transactional usury and its legality with special reference to Imam Khomeini’s viewpoints<em> حیله شرعی عبارت است از راهچاره گریز از مخالفت با قانون و حکم الزامی شرع مقدس، عبور از تنگناهای آن یا جلوگیری از تحقق یک حکم الزامی. غالباً هدف کسانی که از این راهها استفاده میکنند، فرار از ارتکاب حرام و نجات از مضیقه و تنگناهای شرعی است. در اینکه آیا به کارگیری حیله شرعی جایز است یا خیر، و در صورت جواز، چه نوع حیلههایی مجاز میباشد، اختلاف نظر وجود دارد. از مهمترین موارد کاربرد آن، استفاده از حیله در باب ربا میباشد که به دو گونه ربای معاملی و قرضی رخ میدهد. در این پژوهش ضمن بررسی کاربرد حیله در ربای معاملی با رویکردی به نظر امام خمینی، مشروعیت آن رد شده است</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_58562_a6fc88a9a3c490588d04db9d0a9259cc.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462166420141122A Restudy of the Geopolitical Discourse of the Islamic Revolution of Iran in Constructional Theoretical Perspectiveواکاوی گفتمان ژئوپلیتیکی انقلاب اسلامی ایران از نظرگاه نظریة سازهانگاری13114958564FAافشین متقیعضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهرانمصیب قرهبیگیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20140427The Islamic Revolution enjoyed unique features in its time; when two geopolitical poles of the East and West and all other currents were identified with their specific worldviews in the directions of the said two poles. The two main global poles at the time of the Islamic Revolution were the Soviet Union and the United States and regional and extra-regional equations and interactions were determined by referring to one of the said poles. But the Islamic Revolution of Iran was a kind of evasion of the two domineering currents and introduction of a new pole. This new pole was formed on the basis of specific discourses, the most important of which were anti-colonial geopolitical discourse and geopolitics of resistance. Attempts have been made in this paper to restudy the geopolitical discourse of the Islamic Revolution through descriptive-analytical method to explain the geopolitical features of the Islamic Revolution. The contention of this paper is that identity confrontation of meaning-matter and idealism-physicalism is among the most important elements of the geopolitical discourse of the Islamic Revolutionاانقلاب اسلامی ایران دارای مشخصههای منحصر به فرد و یگانهای در زمانة خود بود؛ زمانهای که از آنِ دو قطب ژئوپلیتیکی شرق و غرب با جهانبینیهای خاص خود بود و همة جریانها در این دو راستا شناسایی و هویت مییافت. دو قطب جهانی در هنگامة انقلاب اسلامی به رهبری آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بود و مبادلات و معادلات منطقهای و فرامنطقهای با ارجاع به یکی از این دو نیروی متخاصم، تعیین میگشت. اما انقلاب اسلامی ایران، نوعی گریز از این دو جریان سلطه، و بازگشایی قطب «دیگر» بود. این قطبِ دیگر، بر پایة گفتمانهای ویژهای شکل گرفته بود که مهمترین آن، گفتمان ژئوپلیتیک «ضد استعمارگرایی» و «ژئوپلیتیک مقاومت» بهشمار میرفت. در این مقاله تلاش میشود بدین پرسش، پاسخی درخور داده شود که انقلاب اسلامی ایران از نظرگاه ژئوپلیتیک دارای چه ویژگیهای گفتمانی بوده است؟ بر این پایه، بهنظر میرسد تقابل هویتیِ «معنا- ماده» و «ایدئالیسم- فیزیکالیسم» یکی از مهمترین عناصر شکلگیری گفتمان ژئوپلیتیکی انقلاب اسلامی است: انقلاب اسلامی ایران دارای مشخصههای منحصر به فرد و یگانهای در زمانة خود بود؛ زمانهای که از آنِ دو قطب ژئوپلیتیکی شرق و غرب با جهانبینیهای خاص خود بود و همة جریانها در این دو راستا شناسایی و هویت مییافت. دو قطب جهانی در هنگامة انقلاب اسلامی به رهبری آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بود و مبادلات و معادلات منطقهای و فرامنطقهای با ارجاع به یکی از این دو نیروی متخاصم، تعیین میگشت. اما انقلاب اسلامی ایران، نوعی گریز از این دو جریان سلطه، و بازگشایی قطب «دیگر» بود. این قطبِ دیگر، بر پایة گفتمانهای ویژهای شکل گرفته بود که مهمترین آن، گفتمان ژئوپلیتیک «ضد استعمارگرایی» و «ژئوپلیتیک مقاومت» بهشمار میرفت. در این مقاله تلاش میشود بدین پرسش، پاسخی درخور داده شود که انقلاب اسلامی ایران از نظرگاه ژئوپلیتیک دارای چه ویژگیهای گفتمانی بوده است؟ بر این پایه، بهنظر میرسد تقابل هویتیِ «معنا- ماده» و «ایدئالیسم- فیزیکالیسم» یکی از مهمترین عناصر شکلگیری گفتمان ژئوپلیتیکی انقلاب اسلامی استhttps://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_58564_7faa45b406367340c87ecd362d6503fd.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462166420141122Fundamentals of Legitimacy of Retaliation of all Culprits in Murder of an Individual: A comparative Study of Jurisprudence of Islamic Schools of Thought, with Special Reference to Imam Khomeini’s Viewpointsمبانی مشروعیت قصاص تمام افراد شرکت کننده در قتل یک نفر: مطالعه تطبیقی فقه مذاهب اسلامی با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)15317858568FAسعید نظری توکلیعضو هیأت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران0000-0002-6398-521Xزهره نیک عملدانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20140507Intentional murder of a person is among the most heinous acts, whose punishment according to the holy Quran is eternal chastisement. Regardless of the reasons for murder, one of the significant related issues is the way of its commitment and punishment of culprits. The objective of this article is to study the murder of one person by several persons and its punishment in Islamic law and jurisprudence. Also attempts have been made to verify the authenticity of the known notion of Imamiyah jurisprudents, who permit the killing of all the murderers in retaliation for killing one person. A study of the reasons of the advocates and opponents of permissibility of killing of all the murderers of one person indicates that, on the one hand, the reasons and theoretical documents regarding invalidity of numerical similarity between the murderer and slain forwarded by advocates of permissibility of retaliation are not enough and in some cases are not correct. On the other hand, considering the numerical similarity between the murderer and the slain as a valid base for permitting retaliation is more compatible with penal codes of Islam, for the punishment or retaliation in Islamic judicial system is based on the result of criminal act and its congruity with the punishment of the culprits. Since in murder of one person by several persons, the outcome is death of one person, and hence not more than one person can be killed in retaliation<em> کشتن عمدی یک انسان از جمله زشتترین کارهایی است که خداوند در قرآن کریم وعده عذاب ابدی برای انجام آن داده است. صرفنظر از دلایل وقوع قتل، یکی از مباحث مهم، چگونگی انجام و سپس مجازات مرتکبین آن است. در این مقاله بر آن هستیم تا موضوع قتل یک انسان توسط چند نفر را از نظر فقه و حقوق اسلامی بررسی کرده، میزان درستی نظریه مشهور فقهای امامیه در جواز قصاص تمامی قاتلان را ارزیابی کنیم. از بررسی دلایل موافقان و مخالفان نظریه جواز قصاص تمام افراد شرکت کننده در قتل یک نفر، چنین برمیآید که از یک سو، دلایل و مستندات نظریه عدم اعتبار مماثلت عددی میان قاتل و مقتول در جواز قصاص، ناکافی و در برخی موارد نادرست است؛ از سوی دیگر، معتبر دانستن مماثلت عددی قاتل و مقتول در جواز قصاص، انطباق بیشتری با موازین کیفری اسلام دارد، چرا که مجازات قصاص در نظام قضایی اسلام مبتنی بر نتیجه حاصل از عمل مجرمانه و تناسب آن نتیجه با مجازات مجرمان است و چون در قتل یک نفر توسط چند نفر، نتیجه حاصل، کشته شدن یک نفر است، جز یک نفر را نمیتوان قصاص کرد.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_58568_8d8d3f5b26c800ae537b5506e1b54118.pdf