پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462145420120620Patience in Viewpoint of Imam Khomeiniبررسی «صبر» از دیدگاه امام خمینی11761741FAعلی اکبر افراسیاب پورعضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییJournal Article20120225Muslim scholars have followed three approaches to ethics: philosophical, traditionalist and mystical. Imam Khomeini created a comprehensive approach by combining the said three approaches. For instance, his innovative approach is clear in his approach to the virtue of patience. Attempts have been made in the present paper to comparatively study Imam Khomeini’s approach with those of Khawaja Abdullah Ansari, Khawajah Nasiruddin Tusi and Izzuddin Mahmoud Kashani. There are some similarities between their viewpoints about ethics and patience. Imam Khomeini considers the Quran and tradition as the base. In the first place, he offers a philosophical interpretation and then a mystical one.<em>اندیشمندان اسلامی اغلب با سه گرایش اصلی فلسفی، نقلیو عرفانی به علم اخلاق نگریستهاند. امام خمینی با تلفیق این سهدیدگاه به نظری جامع رسیده است و به عنوان نمونه دربارة فضیلتِ صبر میتوان به نوآوری ایشان راه یافت. نگارنده در این مقاله، این نظر را در مقایسه با آرای خواجه عبدالله انصاری، خواجه نصیرالدینطوسی و عزالدینمحمودکاشانی مطرح نموده است؛ چرا که با هم در گرایشهای اخلاقی و مطالعة صبر، مشترکاتی دارند که در ضمن آن ابتکارهای امام خمینی دربارة صبر هم روشنمیگردد. ایشان قرآن وحدیث را مبنا قرار دادهاند و ابتدا تفسیری حکیمانه نموده و سپس با ذوق عرفانی به دریافتهای معنوی پرداختهاند.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_61741_f45797834b08280735eb0f3214520373.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462145420120620Characteristics of Juridical Justice in Viewpoint of Imam Ali (AS)
With Special Reference to Imam Khomeini’s Viewpointsشاخصههای عدالت قضایی از منظر امیر المؤمنین علی(ع) با رویکردی برآرای امام خمینی(س)194361742FAسید محمد موسوی بجنوردیاستاد گروه فقه و مبانی حقوق و مدیر گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم)سمیه روحانیدانش آموخته کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20111120One of the most important objectives of the Islamic government is vindication of rights of those who are entitled to them, rejection of wrong and wrongdoers, and finally implementation of divine commandments and rules in arbitration and judgment, which is called juridical justice. This can be achieved only by an independent, justice-based, powerful, firm and decisive judicial system. Hence the judicial system should be designed in a manner that the lives, status and properties of the people are protected by the law and in judicial practices. Judgment in an Islamic society should be based on the teachings of the holy Quran and the precept of the infallibles, particularly that of Imam Ali<sup>(AS)</sup>. Hence, Imam Khomeini’s viewpoints about characteristics of juridical justice, based on practical precept of the Infallibles, are very necessary for the Islamic society.
Since the judicial procedure has more to do with the form not the content and currently judicial systems and procedures often copy each other and are constantly changing, it is necessary to study just judicial procedures in Islamic judicial system and introduce the characteristics of Islamic judicial procedure.<em><strong>ا</strong>ز مهمترین اهداف حکومت اسلامی برپا داشتن حق و احقاق حق صاحبان حقوق و دفع باطل و طرد باطل</em><em>گرایان و در نهایت اجرای احکام و حدود الهی در مقام قضاوت و داوری است، که از آن به «عدالت قضایی» تعبیر میشود. این مقصد جز با وجود دستگاه قضایی مستقل، عدالت محور، مقتدر، قاطع و</em><em>استوار که با کمال دقت و احتیاط و پرهیز از لغزش و انحراف ضامن اجرای مقررات الهی باشد، قابل تصور نیست. از این رو سیستم قضایی یک جامعه باید به گونهای طراحی شود که مال، جان و حیثیت افراد آن در قوانین مدون و همچنین در شیوههای اجرایی آن رعایت شده باشد. بیتردید عدالت، در نظام قضایی اسلام برخاسته از آموزههای قرآن، روایات و سیرة عملی معصومین<sup>(ع)</sup> خصوصاً </em><em>حضرت امیرالمؤمنین علی<sup>(ع)</sup> است که شالوده و شاکله نظام قضایی اسلام را تشکیل میدهد. در این راستا رویکرد امام خمینی<sup>(س)</sup> به شاخصههای عدالت قضایی با توجه به سیرة عملی معصوم<sup>(ع)</sup> برای جامعة اسلامی در عصر حاضر لازم وضروری است. </em>
<em> از آنجا که روش دادرسی، یک نظامِ شکلی است نه محتوایی و در حال حاضر نظامهای قضایی و دادرسی غالباً به تقلید از یکدیگر تدوین میشود و دائماً در حال تغییر هستند؛ از این رو ضرورت تبیین روشهای دادرسی عادلانه در نظام قضایی اسلام و استقرای شاخصههای دادرسی اسلامی به منظور الگوسازی این نظامِ عادلانه امری اجتنابناپذیر مینماید. </em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_61742_c1ad6cd869a4664c35403f6f18d2834f.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462145420120620The Rule of Draw as a Judicial Procedure
With Special Reference to Imam Khomeini’s Viewpointsقاعده قرعه به عنوان رویه قضایی با رویکردی بر آرای امام خمینی(س456661833FAفریبا حاجی علیاستادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س)زینب ثمنیپژوهشگر و کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی.Journal Article20111228There is no unanimity among the jurisprudents about the rule of draw. Literary, the word draw means pulling one share or chance out of many and the criteria for its correctness is lack of knowledge about the drawn share. There are two Quranic verses, many traditions and the precept of the learned and the reason itself proving the correctness of draw in Islam. There is unanimity among the Imamya jurisprudents on the rule of draw.
The cause of recourse to the rule of draw is absolute ignorance and lack of solution.
The rule of draw has been envisaged in the civil law, penal code and the Constitution of the Islamic Republic of Iran. Through elaboration of the rule of draw in Imam Khomeini’s viewpoint, this rule can find its proper place in the judicial procedures of the Islamic Republic of Iran. But a study of the application of this rule in practice shows that it is still isolated and has not found its proper place in the judicial procedure of Iran.<strong><em> </em></strong><em>نظر جامعی میان فقها پیرامون</em><em>قاعده</em><em>قرعه</em><em>وجود ندارد. قرعه در لغت و اصطلاح،</em><em>بیرون آوردن یک سهم یا نصیب از میان اطراف آن است و ملاک صحت آن عدم اطلاع بر سهم خارج شده است. دو آیه از قرآن، روایات، سیرة</em><em> عقلا و عقل</em><em>دلالت بر حجیت قرعه در اسلام دارند؛ فقهای امامیه بر حجیت قاعده قرعه به نحو موجبه جزئیه اجماع دارند</em><em>.</em>
<em>موضوع قاعده قرعه مطلق جهل و عدم وجود راه حل است. اگر چه بعضی قاعده قرعه را در مواردی که مورد عمل اصحاب قرار گرفته، جاری میدانند؛ ولی در بسیاری از ابواب فقهی این قاعده جریان دارد. </em>
<em>قرعه در قانون اساسی، قوانین مدنی و قوانین کیفری جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شده است. با تبیین قاعده قرعه از دیدگاه امام خمینی، باید قاعده قرعه در رویه قضایی حقوق ایران مورد استناد قرار گرفته و جایگاه مشخص و تعریف شدهای داشته باشد. اما با بررسی مصادیق اجرای این قاعده، به خصوص در مقایسه با مصادیق اجرای آن در فقه، این نتیجه به دست میآید که این قاعده علی رغم اتفاقی بودنش، بسیار محجور واقع شده و جایگاه خود را آنچنان که باید، در رویه قضایی پیدا نکرده است.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_61833_f09d06d781c54de0820eedd7e9e2109a.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462145420120620Limits of Obeying the Imam and the Jurisprudent
With Special Reference to Imam Khomeini's Viewpointsحدود اطاعت از امام(ع) و فقیه با رویکردی به آرای امام خمینی(س)9111561837FAعلی فقیهیمدیر گروه فقه و حقوق دانشگاه آزاد واحد بابلJournal Article20110709The significance of investigation of limits of obedience to a jurisprudence is a clear matter. Hence, the perimeters of obedience to a jurisprudence is more limited than those to an Imam. Therefore, it is necessary to study the limits of obedience to an Imam as well. There is no book on this issue. But one can discern the viewpoints of the jurisprudents through their fatwas. But great religious authorities who have written a book on the Guardianship of Jurisprudent, have not written an independent treatise on the issue. They have discussed the referents of guardianship of jurisprudent including guardianship of fatwa, justice, public affairs and day-to-day affairs, but they have not either discussed the necessity of obedience or have just alluded to it. The main hypothesis of the present paper is that although the principle of obedience to the Imam and jurisprudent is definite in viewpoint of the jurisprudents, the reasons for general guardianship which are their argument regarding the jurisprudent, does not denote the necessity of obedience. The viewpoints of the author of Jawaher and those of some other jurisprudents refer to this point. It is possible to set its limit by relying on the reason.<em>اهمیت و لزوم بررسی حدود وجوب اطاعت از فقیه واضح است. از آنجا که مرز اطاعت از فقیه فروتر از امام<sup>(ع)</sup> است. تعیین حدّ اطاعت از امام نیز ضروری است. از قدما و متأخرین کتاب یا رسالهای در این موضوع به جای نمانده است. نهایت این است که میتوان از فتاوای آنان به نظراتشان دست یافت. آنچه دور از انتظار است عدم بررسی موضوع از سوی آن دسته از فقهای بزرگ متأخر است که رساله مستقلی در موضوع ولایت فقیه دارند. آنان که از مصادیق ولایت همچون ولایت بر فتوا، قضا، امور عامّه، امور حسبیه و مانند آن به صورت استدلالی و مستوفی بحث کردهاند اما از وجوب اطاعت یا بحثی نشده یا به صورت اشاره بحث شده است. نگارنده بر این عقیده است که اگرچه اصل وجوب اطاعت از امام<sup>(ع)</sup> یا فقیه به نظر فقها قطعی است ولی ادله نیابت عامه که مستند آنان نسبت به فقیه است دلالت بر وجوب اطاعت ندارد و این نکته را میتوان از سخنان صاحب </em><strong><em>جواهر</em></strong><em> و معدودی از فقها استفاده کرد. آری میتوان به حکم عقل اصل و حدود آن را نسبت به فقیه معلوم کرد. در این نوشتار با رویکردی به آرای امام ابتدا حدود وجوب اطاعت از امام <sup>(ع)</sup> را بررسی کرده و سپس وارد بحث وجوب اطاعت از فقیه میشویم.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_61837_225e8f112837666569d0f3d09435b876.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462145420120620Imam Khomeini’s Discourse and Deconstruction
of West-oriented Discourseگفتمان امام خمینی(س) و شالوده شکنی گفتمان غربگرا11713961838FAآسیه مهدیپوردانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهانعلیرضا آقا حسینیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانJournal Article20111216The present paper is an attempt to study the following issues: Imam Khomeini’s approach to west-oriented discourse; and his alternative to this discourse. In fact, the west-oriented discourse (including the liberal and socialist ones in Iran) is under the influence of modernity. Imam Khomeini deconstructs the west-oriented discourse and at a higher level deconstructs the western discourse and its concepts and meanings. At a time when none of the modernity discourses was able to solve the problems of the Iranian society, Imam Khomeini by deconstructing the west-oriented discourse offered a new reading of the universe, man and religion, which offers a discourse that is neither influenced by western modernity nor relativism nor postmodern nihilism nor is it traditionalist or nostalgic. This discourse which stems from Islamic-Iranian context presents the anxious and depressed man of modern day with a sublime goal by emphasizing on knowledge of God and perfect man which were ignored in the Western discourse. Imam Khomeini put an end to the dualities within the western discourse including the confrontation of religion and science, rule of people and rule of God, Iran and Islam, reason and revelation and so on. His discourse, through redefinition of the relations between universe, man and religion, created a discourse that could guarantee man’s felicity.<em>پرسشی که این مقاله تلاش دارد پاسخگوی آن باشد اولاً، این است که امام خمینی چه نگرشی نسبت به گفتمان غربگرا دارد، و ثانیاً، اینکه آیا ایشان جایگزینی در مقابل گفتمان غربگرا مطرح میکند یا خیر. در پاسخ، با پذیرش این فرض که گفتمان روشنفکران غربگرا تحت تأثیر اندیشه مدرنیته قرار دارد، گفتمان امام خمینی به شالوده شکنی گفتمان غربگرا و در سطحی بالاتر به شالودهشکنی خود بنیانی تفکر غربی میپردازد. در شرایطی که هیچ یک از گفتمانهای مدرنیته قادر نبود پاسخگوی مسائل جامعه ایرانی باشد امام خمینی با احیای گفتمان اسلام گرایی و شالوده شکنی از گفتمان غربگرا قرائتی بدیع از هستی، انسان و دین ارائه داد که میتوان آن را در قالب گفتمانی که نه ریشه در مدرنیته غربی و تفکر وابسته به آن دارد، و نه متأثر از موج نسبیگرایی و نهیلیسم پست مدرنی، و نه سنّتگرا و نوستالوژیک است، مطرح کرد. این گفتمان، گفتمانی برخاسته از متن اسلامی ـ ایرانی است که غایتی متعالی برای انسان آشفته و افسرده عصر جدید به ارمغان آورده است و رسیدن به معرفت الهی و انسان کامل را مطرح میکند، امری که در گفتمان غربگرا مغفول مانده بود. امامخمینی تقابلهای دوتایی گفتمان غربگرا نظیر علم/دین، حاکمیت مردم/حاکمیت خدا، ایران/اسلام، عقل/وحی، قانون/شریعت و... پایان داد. در مجموع، ایشان با بازتعریف رابطه هستی، انسان و دین گفتمانی ایجاد کرد که بتواند ضامن سعادت آحاد جامعه باشد.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_61838_592fd875d728688facaa9fe21bc7a25b.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462145420120620Divine Names and Attributes in Islamic Mysticism
With Special Reference to Imam Khomeini’s Viewpointsاسماء و صفات الهی در عرفان اسلامی با رویکردی به آرای امام خمینی(س)14116061840FAسید محمود یوسف ثانیعضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفهحسین زحمتکشدانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20111211
The divine names and attributes through manifestations and embodiments of the divine essence are perpetually engaged in creation and demonstration of the appearances and beings of the world of blessing. What is evident is that the Lord would not show Himself without veil. Hence the world other than Him finds a solution to the world of possibilities in the workshop of the names and attributes. Therefore, in this regard, the knowledge of Names, which is exclusive to Islamic mysticism, becomes very important in mystical studies.
The present paper is an attempt to study the nature of the divine names and attributes in the field of theoretical mysticism in Islam, particularly in the viewpoints of Muslim mystics, with special reference to Imam Khomeini’s viewpoints. Attempts have been made to study the following issues: nature of the names and attributes, their status in mysticism, and the modality of interpretation of relationship between the truth and the world of creation in the hermeneutical approach in.<em>اسماء و صفات حق تعالی در مجرای تجلیات و تعینات ذات الوهی علیالدوام دست اندرکار آفرینش و جلوهگر نمودن مظاهر و موجودات عالم فیض هستند. آنچه بدیهی است، آن است که ذات حضرت ربوبی بیپرده رخ نمینماید. پس بهناچار عالم ماسوی گرهگشایی جهان ممکنات را در کارگاه اسماء و صفات هویدا میبیند. در این مسیر، علمالأسماء که خصیصة منحصر به فرد عرفان اسلامی است، اهمیت خود را در سلسله مطالعات عرفانی بازمییابد.</em>
<em>آنچه در این مقاله بهاختصار بدان پرداخته میشود، ماهیت اسماء و صفات الهی در حوزة عرفان نظری اسلام است که در نظرگاه عرفای بنام اسلامی با رویکردی به اندیشة عرفانی امام خمینی مورد بررسی و تأمل قرار میگیرد. اینکه اسماء و صفات چیست و از چه جایگاه و منزلتی در دایرة عرفان برخوردار است و نحوة ارتباط حق و عالم آفرینش در اندیشة تأویلگرای عرفانی چگونه توجیه میشود، محورهای بنیادین بحث در نوشتار پیش روست.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_61840_0d39f5880d1f8863dea2723968c3a30b.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462145420120620Internal and External Teachers of Human Happinessمربیان باطنی و خارجی سعادت انسان در اندیشه امام خمینی(س)678961901FAعطیه زندیهاستادیار پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی0000-0002-9865-7160Journal Article20120203Human being is a complicated being who can travel to all stages of creation due to his different faculties. He can travel upward and even go ahead of the angels, or can have a downward journey and remain entangled on the earth and become even lower than any beast. Thus human beings appear before the court of the Lord on the day of judgment as virtues or wrongdoer. In this dangerous path, the ultimate goal of man is felicity, which is proximity to God for the public and annihilation in Allah for the wayfarers. God has sent some teachers for human beings to guide them in this regard: internal guide or reason and external guide of prophets. Imam Khomeini, as a teacher of ethics, has discussed the role of reason and prophets in guiding human beings. The present paper is an attempt to study the internal and external guides in viewpoint of Imam Khomeini.<em>انسان موجودی پیچیده است که به دلیل قوای متعددش توانایی سیر وجودی در کلیة عوالم خلقت را داراست. او میتواند سیری رو به تعالی داشته باشد به طوری که از فرشتگان الهی سبقت گیرد و از آنها در گذرد یا سیری قهقرایی داشته باشد و چنان پای در خاک گرفتار بماند که از هر حیوانی پستتر گردد. اینگونه است که انسانها در روز رستاخیز به صورت شقی و سعید </em>(هود: 105)<em> در پیشگاه الهی حاضر میشوند. در این مسیر پر خطر، غایت زندگی انسان «سعادت» قرار داده شده است که منظور از آن برای عموم مردم «قرب به خدا» و برای خواص «فنای فی الله» است. خداوند متعال برای کمک به بندگان در طی این طریق، مربیانی قرار داده است: مربی باطنی یا عقلی، و مربی خارجی یا پیامبران. هر یک از علمای اخلاق اسلامی به طریقی بحث سعادت را پی گرفتهاند. امام خمینی به عنوان معلم اخلاق، بحثی فلسفی در مورد عقل، ماهیت آن، تقسیم آن به عقل نظری و عملی، و بحثی با صبغه نقلی در مورد نقش انبیا در هدایت انسانها مطرح کردهاند. در این مقاله ضمن بررسی ماهیت و کارکرد عقل نظری و عملی، بر ملازمه و مکمل بودن عقل و شرع در هدایت انسان به سوی سعادت تأکید شده است. </em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_61901_2606fa4d5ea82f47de39f6283df23231.pdf