پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462114520100220Reintroduction of Symbolic Capital
in Imam Khomeini's Thought and Speechesبازیابی نظریة «سرمایة نمادین» در اندیشه و کلام حضرت امام خمینی(س)11963524FAمنصور انصاریعضو هیأت علمی گروه اندیشه سیاسی پژوهشکدة امام خمینی و انقلاب اسلامیفاطمه طاهرخانیمحقق و نویسندهJournal Article20091109The present article aims to discuss the social, cultural and symbolic capital of Imam Khomeini as the leader of the Islamic movement in Iran and the founder of the Islamic Republic of Iran. The Imam's capital is a combination of social and cultural capital, which has become symbolic and survived as a heritage for the political actors. The focus of this paper is to identify the symbolic capital in Imam Khomeini's thought and speeches and offer a definition of Imam Khomeini's social capital, cultural capital and symbolic capital.<em>: </em><em>مقاله حاضر به بررسی سرمایة اجتماعی، فرهنگی و نمادین امام خمینی به عنوان رهبر نهضت اسلامی ایران و بنیانگذار جمهوری اسلامی اختصاص دارد. سرمایة کل ایشان ترکیبی است از سرمایة اجتماعی و فرهنگی که وجهی نمادین یافته و بعد از رحلت ایشان به عنوان یک میراث برای کنشگران حاضر در میدان سیاسی جمهوری اسلامی باقی مانده است. هدف از نگارش این مقاله آن است که مفهوم «سرمایه نمادین» در کلام و اندیشه حضرت امام مورد شناسایی و تعریف واقع شود. نتیجه این نوشته ارائه تعریف از سرمایة اجتماعی، سرمایة فرهنگی و سرمایة نمادین حضرت امام خمینی است.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63524_407906e7eb6c82f074ac86d5c99e2c8e.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462114520100220An Assessment of the Lineage of Children
Born out of Artificial Insemination
Special Reference to Imam Khomeini's Viewpointsبررسی نسب کودکان ناشی از تلقیح مصنوعی با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)214063527FAسید محمد موسوی بجنوردیاستاد گروه فقه و مبانی حقوق و مدیر گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم)مرضیه جبارزارعفارغالتحصیل کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.Journal Article20090831The present article is an attempt to study new issues in the field of lineage of children born out of artificial insemination. The focus of the present paper is to study the status of father and mother of such a child without discussing its permissibility or otherwise.
The meaning of the concept of artificial insemination, its various kinds and the relationship between the child and the semen donor and others involved in such a birth as well as the lineage of the child are elaborated on the basis of the Quranic verses, traditions and other documents. The hypothesis of this paper is that the child belongs to the donor of semen and is legitimate.<em>مقال</em><em>ة</em><em> حاضر درصدد تحقیق مسائل مستحدثه در زمینه نسب کودکان حاصل از تلقیح مصنوعی است و مسأله را صرفاً از ناحیه حکم وضعی (ابوت و بنوت) و بدون پرداختن به حکم تکلیفی آن، یعنی جواز یا عدم جواز تلقیح مصنوعی، بررسی مینماید.</em>
<em>نگارنده در بررسی تفصیلی این موضوع، ابتدا به معنای لغوی و اصطلاحی نسب و تلقیح مصنوعی میپردازد و در ادامه انواع تلقیح مصنوعی را برمیشمرد و ضمن بررسی آیات و روایات و دیگر ادله، رابطه کودک را با صاحبان نطفه و افراد دیگری که در پیدایش او نقش داشتهاند بررسی کرده و نسب آنها را اثبات میکند. نویسنده در پایان نتیجه میگیرد که کودک ملحق به صاحبان نطفه بوده و دارای نسب مشروع میباشد.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63527_9a3e75982bb8e8cdbb79c3bfa29c1e2c.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462114520100220China’s Revolution and Its Comparison
with the Islamic Revolutionانقلاب چین و مقایسة تطبیقی آن با انقلاب اسلامی ایران416363532FAعلی محمد حاضریاستادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس.ابراهیم ایران نژادفارغالتحصیل کارشناسی ارشد جامعه شناسی انقلاب از پژوهشکده امام خمینی(س)و انقلاب اسلامی و پژوهشگر جهاددانشگاهی واحد آذربایجانشرقی0000-0002-3889-8376Journal Article20090927The Islamic Revolution has been compared with other great revolutions of the world with regard to its various aspects. The present paper is an attempt to compare this great phenomenon with the China’s revolution from a new angle in order to review their similarities and differences.
Besides theoretical aspects, the history and process of Chinese revolution have been reviewed in this paper. Also the method of comparison of revolutions has been used to comparatively study the two revolutions. The cultural, social, economic, political aspects as well as differences and similarities of the two revolutions have been studied too.<em>انقلاب اسلامی ایران و مقایسه آن با سایر انقلابهای بزرگ دنیا از زوایای متعدد مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله برآنیم که این پدیده عظیم را از منظر و دیدگاهی جدید با انقلاب چین به صورت تطبیقی مورد مطالعه قرار داده تا از این طریق، نقاط اشتراک و افتراق این دو انقلاب بزرگ را بازشناسیم.</em>
<em>در این نوشتار، ابتدا به مسأله پژوهش در مقدمه اشاره شده، و پس از طرح مباحث نظری به معرفی تاریخچه و فرایند وقوع انقلاب چین پرداخته شده است. همچنین، برای مقایسه دو انقلاب از روش مقایسه تطبیقی انقلابها بهره جستهایم. سپس در ادامه در چهار بعد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، و</em><em> سیاسی</em><em> وجوه اشتراک و اختلاف دو انقلاب را مورد بررسی قرار داده و در پایان نیز از مباحث مذکور نتیجهگیری شده است.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63532_38ebcc17799670acc90bd8c42e99244e.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462114520100220Contract of Borrowing: Objective or acquiesentive?
With Special Reference to Imam Khomeini's Viewpointsعقد قرض، عقدی عینی یا رضایی؟ با رویکرد به آرای حضرت امام خمینی(س)657863534FAحسین داورزنیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه تهرانخسرو مؤمنیدانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20091121Contracts and deals maybe classified into different categories with regard to their different aspects. The basis of these classifications is evolution. On the basis of this criterion, the contracts are divided into subjective and acquiesentive. However there are differences of viewpoint about the referents of contracts on the basis of this criterion. For instance, some contracts are considered objective by some thinkers while the same contracts are considered acquiesentive by other thinkers. Among them, one may mention the contract of borrowing. The controversy stems from the definition of this contract given in the Article 648 of the Civil Code of Iran, which is open to both the definitions.
The present article is an attempt to give a clear the definition of this contract on the basis of the viewpoints of Imam Khomeini.<em>عقود و معاملات از جهات متفاوت دارای تقسیمات متعددی است. از جملة آن تقسیم</em><em></em><em>بندیها تقسیم براساس «تکوین» قرارداد است. بر این اساس عقود به رضایی، تشریفاتی و عینی تقسیم میشوند. منتها در خصوص مصادیق عقود بر اساس این معیار اختلاف نظر وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از عقود به عقیده گروهی از اندیشمندان رضایی و به عقیدة برخی دیگر عینی هستند. از جملة آن عقود، عقد قرض است. این اختلاف از آنجا ناشی می</em><em></em><em>شود که مادة 648 قانون مدنی ایران که متضمن تعریف این عقد است به گونه</em><em></em><em>ای تنظیم شده که امکان هردو برداشت را فراهم نموده و سبب شده تا برخی عقد قرض را عقدی رضایی و برخی دیگر آن را عینی تلقی نمایند.</em>
<em>ما در این نوشتار بر آنیم تا با الهام از مبانی فکری حضرت امام خمینی و آرای فقهی ایشان و نیز بررسی نظریات مختلف و ادلة آنها به تشخیص نظر صواب رسیده، با ابهام</em><em></em><em>زدایی از این بخش از مواد قانون مدنی به یاری محاکم شتافته و از تشتت آرا و اختلاف رویة قضایی بکاهیم.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63534_3c514956e4620732dcb9993ba536bb71.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462114520100220A Study of the Rule of Causality with Special Reference
to Imam Khomeini’s Viewpointsبررسی قاعدة تسبیب با رویکردی بر آرای امام خمینی(س)7910363538FAمهدی رهبرعضو هیأت علمی و استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه بینالمللی امام خمینیصالح سعادتکارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه بینالمللی امام خمینیJournal Article20091126The rule of wastage is among the jurisprudential rules, which deals with the wastage of other’s property and the involved responsibilities. It states that anybody who wastes or uses other’s property without the permission of the owner is responsible for the action.
This rule besides other aspects speaks about wastage through involvement and wastage through causality. Indeed causality is also one of the referents of the said wastage. However some jurisprudents do not maintain the same viewpoint regarding such a wastage, considering it an independent rule.
The present paper is an attempt to study the rule of causality to find out whether it is an independent rule or is a referent of the rule of wastage.<strong>:</strong><em> قاعدة اتلاف که در شمار قواعد فقهی مطرح میشود در زمینة اتلاف مالالغیر و مسئولیتهای آن صحبت میکند و مفاد قاعده این است که هرکس مال دیگری را بدون اجازه او تلف یا مصرف کند یا مورد بهره برداری قرار دهد، ضامن صاحب مال است.</em>
<em> ضمن این قاعده غالباً از اتلاف بالمباشره و اتلاف بالتسبیب سخن گفته میشود، به نحوی که تسبیب در اتلاف نیز یکی از مصادیق اتلاف قلمداد شده است. اما برخی از فقها در باب تسبیب در اتلاف چنین اعتقادی نداشته و تسبیب در اتلاف را به عنوان قاعدهای مستقل از اتلاف دانستهاند.</em>
<em>در این مقاله به بررسی قاعدة تسبیب پرداخته شده که آیا قاعدهای مستقل است یا از مصادیق قاعده اتلاف است.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63538_b75ae7a1ba78d3fcf1f8d0f1b4a14d46.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462114520100220An Analysis of Imam Khomeini's Political Discourse
in the Islamic Revolutionتحلیلی بر گفتمان سیاسی امام خمینی(س) در انقلاب اسلامی10512663546FAحسینعلی قجریعضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور0000000323941324Journal Article20091031The Islamic Revolution of Iran is a cultural and intellectual revolution and is the outcome of discursive struggles and hegemony of one discourse against other discourses. The main objective of the present paper is to find out why Imam Khomeini's political discourse, out of all existing discourses, could become hegemonic on the threshold of the revolution.
The problem of this paper has been analyzed within the framework of discourse analysis of Laclau and Mauffe. The hypothesis of the present paper is: the discourse of Imam Khomeini became hegemonic because of its capability to employ methods of rejection and topicalization, role playing of the political actors, validity, and accessibility.
<em>در این مقاله، تلاش شده تا با عنایت به اینکه انقلاب اسلامی اساساً بر اساس غالب نظریهها، یک انقلاب فرهنگی و اندیشهای و ماحصل مبارزات گفتمانی و هژمونیک شدن یک گفتمان در تقابل با گفتمانهای دیگر بوده است و با توجه به این مسألة مهم که تلاش امامخمینی برای گفتمان سازی و کسب اعتبار برای این گفتمان و تبدیل آن از اسطوره به پنداره یکی از مهمترین عوامل پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، با استفاده از نظریه و روش تحلیل گفتمان به این سؤال اصلی پاسخ دهد که: «چرا گفتمان سیاسی امام خمینی در میان گفتمانهای متعدد رایج در آستانه انقلاب توانست هژمونیک شود؟»</em>
<em>در پاسخ به این سؤال، نظریه تحلیل گفتمان لاکلاو و موفه همراه با مفاهیمی از نورمن فرکلاف و روث وداک به عنوان چهارچوب نظری انتخاب گردیده است و با مبنا قرار دادن این نظریه، فرضیه این مقاله در پاسخ به سؤال فوق بدین شرح است: «گفتمان سیاسی امام خمینی به دلیل داشتن توان بهکارگیری </em><em>"</em><em>رویههای طرد و برجسته سازی</em><em>"</em><em>، </em><em>"</em><em>ایفای نقش عاملان سیاسی</em><em>"</em><em>، </em><em>"</em><em>اعتبار</em><em>"</em><em> و </em><em>"</em><em>در دسترس بودن</em><em>"</em><em>، در آستانة انقلاب اسلامی در ایران هژمونیک شد.»</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63546_284930360f58f652dab9d688e5b6d720.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462114520100220Islamic Revolution of Iran, Tradition and Modernityانقلاب اسلامی ایران، سنّت و تجدد12715263547FAامیر نورانی مکرم دوستعضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه گیلان.Journal Article20091028Principlism means creating an identity for harmonizing individual behavior and social institutions with the norms stemming from the divine commandments. The main objective of the discourse of Islamic originality is return to the Islamic roots and principles based on the tradition and mode of conduct of the Prophet of Islam. Principlism does not mean turning back to modernity and the modern world. The discourse of originality aims to confront begotism and extreme modernism. Contrary to the traditionalists and religious intellectuals who, with sincerity and in order to sanctify religion, through a minimal approach, interpret religion in a manner not to pit it against the worldly affairs and confine the field of religion to the otherworldly and spiritual affairs, the discourse of religious originality, while concerned about capability of religion, tries to bridge between tradition and modernity – world and hereafter.<em>اصول گرایی به معنای برساختن هویتی برای یکسان سازی رفتار فردی و نهادهای جامعه با هنجارهایی است که برگرفته از احکام خداوند هستند. هدف اصلی گفتمان اصالت اسلامی بازگشت به ریشهها و اصول اسلامی بر طبق سنّت پیامبر اسلام<sup>(ص)</sup> میباشد. اصول گرایی به معنای پشت کردن به مدرنیته و</em> <em>جهان تجدد نیست. در</em> <em>واقع، گفتمان اصالت در صدد مقابله با دو جریان تحجرگرایی و تجددگرایی افراطی است. برخلاف سنّت گرایان و روشنفکران مذهبی که با دغدغه خلوص و تقدس دین و با نگاه حداقلی و</em> <em>انفعالی، دین را به گونهای تعبیر میکنند که در مواجهه با امورات معیشتی و دنیایی قرار نگیرد و اساساً حوزه دین را در امور آخرتی و معنوی محدود میکنند، گفتمان اصالت اسلامی دغدغة خلوص و توانمندی دین را با هم مدّ نظر خود قرار میدهد و درصدد پیوند میان سنّت و تجدد ـ</em><em>ـ</em><em> دنیا و آخرت ــ برمیآید.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_63547_d911f60667572c2d6437f4f1491e091d.pdf