پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462208120190320Ideas of Liberation of Mankind in Great Revolutions:
A Case Study of French, Russian and Iranian Great Revolutionsایده های نجات بخش بشریت در انقلاب های بزرگ:مطالعة موردی انقلاب های بزرگ فرانسه، روسیه و ایران12587537FAمسعود اخوان کاظمیعضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی- دانشگاه رازی0000-0003-4129-9689سجاد رستمیدانش آموختة کارشناسی ارشد علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20170126Great Revolutions, as great international developments, lay emphasis on universal ideas which aim at extra-national and extraterritorial objectives to redeem mankind. These revolutions by offering the idea of redemption and liberation of mankind, announce to the world that liberation and redemption from the existing undesirable condition is on their agenda and by materializing this great goal they will present felicity and happiness to human societies. The present article is an attempt to comparatively study the liberation ideas in the three great revolutions in France, Russia and Iran to find out their similarities and differences. The main question of the present research is: What are the conceptual differences and similarities between redemptive ideas of the three great revolutions? In order to provide answer to this question, the main features of great revolutions will be explained in the light of the conceptual framework of millennialism as well as their redemptive ideas as their ideological and pragmatic sources. The hypothesis of this research is: All great revolutions, despite their fundamental ideological differences, have relatively similar ideas in the field of redemption of mankind.انقلابهای بزرگ، بهعنوان تحولاتی بینالمللی، بر ایدههای جهانشمولی تأکید دارند که معطوف به اهدافی فراملی و فرامرزی در راستای نجات بشریت میباشند. این انقلابها با طرح ایدههای نجاتبخشی و رهایی بشریت، به انسانهای سراسر جهان بشارت میدهند که رهایی و نجات از وضعیت نامطلوب موجود، در دستور کار آنها قرارگرفته است تا با عملی نمودن این هدف بزرگ، سعادت و خوشبختی را برای همة جوامع بشری به ارمغان آورند. مقالة حاضر، بر بررسی و تحلیل مقایسهای ایدههای نجاتبخش مطرحشده در سه انقلاب بزرگ فرانسه، روسیه و انقلاب اسلامی ایران متمرکز گردیده تا شباهتها و تفاوتهای آنها را موردمطالعه قرار دهد. بدین ترتیب، سؤال اصلی پژوهش عبارت است از اینکه ایدههای نجاتبخشی مطرحشده در انقلابهای بزرگ، ازلحاظ مفهومی چه شباهتها و تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟ در راستای پاسخ به این پرسش اساسی، پژوهش حاضر ضمن واکاوی شاخصههای انقلابهای بزرگ و با بهرهگیری از چهارچوب مفهومی هزاره گرایی، ایدههای نجاتبخش انقلابهای مذکور و سرچشمههای ایدئولوژیکی و پراگماتیکی آنها را موردبررسی قرار داده و این فرضیه را به محک آزمون گذارده که همه انقلابهای بزرگ، علیرغم تفاوتهای مبنایی ایدئولوژیکی، ایدههای نسبتاً مشابهی را درزمینة نجاتبخشی بشریت مطرح ساختهاند.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462208120190320Role of Allameh Tabataba’i’s Thought in Development of the Concept of Islamic Republicنقش اندیشه علامه طباطبایی در تکوین مفهوم «جمهوری اسلامی»275387538FAمحمد جواد اسماعیلیاستادیار دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، تهران، ایراناحمدرضا یزدانی مقدماستادیار علوم سیاسی، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، تهران، ایران.Journal Article20170407The present article is an attempt to study the role of Allameh Tabataba’i’s thought in the development of the signifier of Islamic Republic within the discourse of 1979 Islamic Revolution. The main thrust of this paper is to study the role of a thinker who lacked political strategy in the field of revolution. Two main questions have been undertaken in this study: 1 – What was the role of Allameh Tabataba’i’s thought in the development of the signifier of Islamic Republic within the framework of the discourse of Islamic Revolution? 2 – What is the social mechanism of connection between Allameh Tabataba’i’s thought with the discourse of Islamic Revolution? Thematic analysis has been employed to identify the repeated words and keywords in the text related to the thought of Allameh Tabataba’i and the discourse of Islamic Revolution to demonstrate that Allameh Tabataba’i has laid the philosophical foundations of the plan of Islamic Republic. Allameh Tabataba’i’s thought has established connection with the discourse of Islamic Revolution through social channels such as intellectual circles, intergeneration interactions, discursive communities, and audio and written genres.این مقاله در چهارچوب مطالعات تحلیل گفتمانی به نقش اندیشه علامه طباطبایی در تکوین دال «جمهوری اسلامی» در معنای مورد نظر گفتمان انقلاب اسلامی 1357 ایران میپردازد. پروبلماتیکِ نوشتار حاضر، بررسی نقش متفکری است که فاقد راهبرد سیاسی در عرصه انقلاب بوده است. ذیل این مسئله، به دو پرسش اصلی پرداختهشده است: 1. نقش اندیشه علامه طباطبایی در تکوین دال جمهوری اسلامی در معنای موردنظر گفتمان انقلاب اسلامی چیست؟ 2. سازوکارهای اجتماعیِ پیوند اندیشة علامه طباطبایی با گفتمان انقلاب اسلامی چیست؟ پژوهش حاضر با استفاده از فن «تحلیل مضمون» به شناسایی کلمات تکراری، مکنون و کلیدی در متون مربوط به اندیشه علامه طباطبایی و گفتمان انقلاب اسلامی مبادرت میکند و نشان میدهد علامه در چهارچوب نظری اعتباریات، بنیانهای فلسفیِ طرح «جمهوری اسلامی» را پی ریخته است. اندیشه علامه طباطبایی از مجرای سازوکارهای اجتماعی همچون «حلقههای فکری»، «تعاملات بین نسلی»، «اجتماعات گفتمانی» و «ژانر نوشتاری و گفتاری» با گفتمان انقلاب اسلامی نیز پیوند پیداکرده است.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462208120190320An Explanation of the Agency of Soul in Reason’s Hierarchy on the Basis of Viewpoints of Mulla Sadra and Imam Khomeini andتبیین فاعلیت نفس درسلسله مراتب عقل براساس نظریه ملاصدرا و امام خمینی (س)557587539FAحمید رضا آیت اللهیاستاد بازنشسته و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.راحله درزیدانشجوی دکتری فلسفه وکلام اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20170425In Mulla Sadra’s viewpoint, substantial motion of man’s soul begins in the body with corporeal generation and its faculties are actualized in this motion. Reason is one of these faculties which has two stages. Soul’s motion continues from the stage of material reason to that of active reason. There are different types of perceptions in these stages. These perceptions include sensory, imaginary and rational. In material reason, until perfect reason soul has sensory and imaginary perceptions and in actualized reason and active reason, it has rational perception. Depending on the kind of its perceptions, and the stage of rationality, different types of agency in its acts are explained. Imam Khomeini as one of the expositors of transcendental philosophy is an expert in this field. One of the objectives of this paper is comparison of the two theories to find their similarities and differences. The exclusive features of Imam Khomeini’s theory include: The necessity of going through stages and their numbers as well as internalization of rational forms for soul due repetition from common points, the idea of faith before the entry of soul into theoretical and practical reason, referring the stages of theoretical and practical reasons to each other and the culmination of the stages of the two reasons to reasonable wisdom.از نظر ملاصدرا حرکت جوهری نفس انسان با حدوث جسمانی در بدن، آغاز میشود و قوایش در این حرکت به فعلیت میرسد. ازجمله این قوا، قوه عقل است که ذومراتب است. حرکت نفس از مرحله عقل هیولانی آغاز و تا مرحله عقل فعال ادامه مییابد. در طی این مراحل دارای انواع ادراکات است. ازجمله این ادراکات، میتوان ادراکات حسی، خیالی و عقلانی را نام برد. در عقل هیولانی تا عقل بالملکه دارای ادراکات حسی و خیالی است و در عقل بالفعل و عقل فعال ادراکات عقلانی دارد. بسته به نوع ادراکاتش و اینکه در چه مرحلهای از عقلانیت قرار دارد، انواع فاعلیت در افعالش تبیین میشود. امام خمینی از شارحان حکمت متعالیه نیز در این مسئله صاحبنظر است. مقایسه دو نظریه و کشف نقاط اشتراک و افتراق آنها، از اهداف این نوشتار است. ضرورت طی مراحل و تعداد آنها و ملکه شدن صور عقلانی برای نفس در اثر تکرار از نقاط مشترک، دو نظریه و طرح مسئله ایمان قبل از ورود نفس به عقل نظری و عملی و ارجاع مراتب عقل نظری و عملی به یکدیگر و منتهی شدن مراحل هردو عقل به عقل مستفاد، نظریه مختص به امام خمینی است.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462208120190320A Study of the Nature of Canonical Decree with Emphasis on Imam Khomeini’s Viewpointبررسی ماهیت حکم شرعی با رویکردی به دیدگاه امام خمینی(س)759887541FAوحید عباسیدانشجوی دکتری الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.سید ابوالقاسم نقیبیمعاون آموزشی دانشگاه شهید مطهریJournal Article20170428Studying the nature of canonical decrees has been a subject of the Principles of Jurisprudence for a long time. Historically, the study of the nature of a decree in Shia Principles of Jurisprudence was discussed by Allameh Helli in his book, Tazhib al-Wusul Ila Ilam al-Usul. There is no unanimity among the Shia jurisprudents about the study of the nature of canonical decrees. Some of them consider a decree the address of Sharia which belongs to the deeds of the faithful based on requirement, situation or will. Some others consider decree a legislative determination which is revealed through addressing. Some others consider canonical decree like a general proposition coined for subjects whose existence is supposedly accepted as true theorems. While criticizing the principles of the said theories, Imam Khomeini considers canonical decree conventional ideas whose place are in the conventional world; therefore, the viewpoints of the jurisprudents in the field of studying the nature of canonical decree include address, legislative will, coining and conventional ideas.ماهیت شناسی حکم شرعی از دیرباز در مباحث علم اصول فقه مطرح بوده است. از نظر تاریخی، بحث از ماهیت شناسی حکم در دانش اصول فقه شیعه از ناحیه علامه حلی در کتاب <strong><em>تهذیب الوصول الی علم الاصول</em></strong> مطرحشده است. فقیهان شیعه در زمینة ماهیتشناسی حکم شرعی اتفاقنظر ندارند. برخی حکم را خطاب شرع دانستهاند که به اقتضاء یا تخییر یا وضع به افعال مکلفین تعلق میگیرد. بعضی دیگر حکم را اراده تشریعی دانستهاند که به وسیلة خطاب، ابراز و آشکار میگردد. برخی دیگر حکم شرعی را نظیر محمولات کلی مجعول برای موضوعات خود دانستهاند که وجود آن بهصورت قضایای حقیقی مفروض گرفته میشود. امام خمینی ضمن نقد مبانی نظریات مذکور، حکم شرعی را امری اعتباری تلقی میکند که جایگاه آن، عالم اعتبارات است؛ بنابراین نظریات فقیهان درزمینة ماهیت شناسی حکم شرعی را میتوان چهار نظریه خطاب، اراده تشریعی، جعل و اعتبار ارائه نمود.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462208120190320Restudying the Esthetic Principles in Imam Khomeini’s Worksبازشناسی مبانی زیبایی شناختی در آثار امام خمینی(س)9911387542FAنفیسه مصطفویاستادیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.Journal Article20170416Imam Khomeini’s viewpoints about esthetics are a dependent of principles of transcendental philosophy and in some cases they are in congruence with his mystical principles. Beauty in Imam Khomeini’s works are introduced by such concepts as charm (jamal) and beha (delicate) and goodness which are coextensive with existence and enjoy primary. This definition of beauty extends the domain of beauty to the expanse of creature, the quiddity of the Almighty and even to the human acts and ethical issues. Hence, art, as creation of beauty, is not limited to fine arts and the domain of art is extended to all beings and even man’s acts and ethical virtues. Although beauty is an objective issue, the understanding and judgment of beauty is a subjective issue and consequently it is a dependent of different factors which can be enumerated in Imam Khomeini’s works. The present study is an attempt to study Imam Khomeini’s thought in relation to the truth of beauty and its types, the criterion and standards of its approbative judgements and the factors influencing its perception.نظرات امام در باب زیبایی، تابع مبانی حکمت متعالیه و در مواردی موافق مبانی عرفان نظری ایشان است. زیبایی در آثار امام با عباراتی مانند: «جمال» و «بهاء» و «حسن» مطرحشده است که با وجود مساوقت دارد و دارای اصالت و تشکیک است. این تعریف، دایره زیبایی را به گستره موجودات، ذات باریتعالی و حتی افعال انسانی و امور اخلاقی بسط میدهد؛ ازاینرو هنر بهمثابه خلق زیبایی، محدود به هنرهای زیبا نبوده و گستره هنر به تمام موجودات و حتی افعال انسانی و فضایل اخلاقی تسری مییابد.
اگرچه زیبایی امری عینی است؛ اما ادراک و داوری زیبایی، امری ذهنی و درنتیجه تابع عوامل مختلفی است که میتوان این عوامل را از آثار امام استحصا نمود. این جستار، اندیشههای امام را در ارتباط با حقیقت زیبایی و اقسام آن، ملاک و معیارهای داوریهای استحسانی و عوامل مؤثر در ادراک زیبایی واکاوی نموده است.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462208120190320Transfer of Bonds in Financial Market: Criticisms and Some New Solutions Based on Imam Khomeini’s Jurisprudential Viewpointsانتقال اوراق منفعت در بازارهای مالی: نقدها و ارائه راهکارهایی نوین با ذکر آرای فقهی امام خمینی (س)11514187544FAمعصومه مظاهریاستادیار دانشگاه شهید مطهری ، تهران، ایران.اعظم لشگری یونسیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی و اندیشه های امام خمینی، پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایران.0009-0008-2885-1671Journal Article20170716After the elimination of bonds from the economy of Islamic countries due to being usurious, Islamic economic experts tried to find some alternatives as new Islamic instruments based on canonical contracts to fill the lacuna. The Sharia-compliant bonds or financial certificates are new instruments that are being studied and evaluated. The financial certificates denote the transfer of future services and benefits of a sustainable property and are capable of playing a unique role in employing the economic capacities of the owners of sustainable properties through transferring the future services or benefits of the sustainable properties. The present paper is an attempt to introduce this new instrument and also explain the way of its transfer in financial markets which is one of the most important objectives of the certificate owners. Hence, the canonical ways of the transfer of these certificate will be explained and the existing policies will be critically studied and some solutions offered.پس از حذف اوراق بهادار قرضه که به علت ماهیت ربوی از سیستم اقتصادی کشورهای اسلامی کنار گذارده شد، صاحبنظران حوزه اقتصاد اسلامی بر آن شدند تا با بررسی ابزارهای نوین اسلامی که بر پایه عقود شرعی بنانهاده شدهاند خلأ ناشی از حذف این اوراق را پر نمایند. اوراق منفعت ازجمله ابزارهای نوینی است که هماکنون مرحله شناخت و ارزیابی را سپری میکند. اوراق منفعت که در حقیقت گواهی دال بر انتقال خدمات و منافع آتی یک دارایی بادوام است، قابلیت دارد تا با انتقال منافع یا خدمات آتی داراییهای بادوام نقش بیبدیلی در بهکارگیری ظرفیت اقتصادی صاحبان داراییهای بادوام بازی کند. مقاله پیش رو ضمن معرفی این ابزار نوین به نحوه انتقال آن در بازارهای مالی که بیشک از مهمترین اهداف دارندگان اوراق بهادار است اشاره مینماید تا ضمن بیان راههای شرعی انتقال این اوراق و ارائه راهکار بهنقد برخی از شیوههای ارائهشده از سوی صاحبنظران این حوزه بپردازد.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462208120190320Rules and Conditions of Inheritance in Imamiya Jurisprudence and Iran Law with Emphasis on Imam Khomeini’s Viewpointsقواعد و شرایط ارث حق در فقه امامیه و حقوق ایران با تکیه برآرای امام خمینی(س)14316287545FAمظاهر نامداری موسی آبادیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.سید محمد تقی قبولی درافشاندانشیار دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.Journal Article20170418An issue that has drawn lesser attention in the field of inheritance is that beside properties, rights (and its different types) too can be a subject of inheritance. However, there are differences among different types of rights. Imam Khomeini maintained that these differences can influence the inheritability of a right or otherwise. The main question of this paper is: What rights are inherited and what are the principles for inheritability of a right? Descriptive and documental methods have been employed in this research to find out a general rule for inheritability of rights based on the viewpoints of the jurisprudents, jurists and Imam Khomeini. The findings of the research indicate that among different types of rights, only financial rights are inheritable, unless in some special cases that non-financial rights too are inheritable.بحثی که در باب ارث کمتر به آن پرداختهشده این است کهجدای از اموال (اعیان)، حقوق (با انواع تقسیمات آن) نیز میتواند موضوع ارث قرار گیرد؛ اما همانطور که میدانیم بین انواع حق تفاوت وجود دارد، امام خمینی نیز بهعنوان یک فقیه ریزبین، همین تفاوتها را در ارث پذیر بودن یا نبودن حق تأثیر گذار میداند؛ لذا باید بررسی کرد که اصولاً چه حقوقی به ارث میرسند و مبنا و قواعد ارث پذیر بودن یا نبودن حقوق، چیست؟ درواقع تکاپو برای یافتن یک قاعدة کلی و رسیدن به یک جمعبندی و آشتی بین نظرات موافقین و مخالفین ارث حق با توجه به اقسام حق و تفاوتهای بین آن با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و مراجعه به نظرات فقها و حقوقدانان و همچنین توجه خاص به نظرات امام خمینی، از اهداف و نوآوریهای مهم این مقاله محسوب میشود. نتیجه نهایی نیز بیانگر این است که از میان انواع و اقسام حق، تنها حقوق مالی است که اصولاً تحت شرایطی به ارث میرسد، مگر در موارد خاص که حقوق غیرمالی نیز میتواند موضوع ارث قرار بگیرد.