پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462218220190522Exclusiveness of Jurisprudential Referents of Duress in Duress Divorce of Wife with Emphasis on Imam Khomeini’s Viewpointبررسی عدم حصر مصادیق فقهی حرج زوجه در طلاق حرجی با رویکردی بر نظرات امام خمینی(س)11991413FAسیدمحمد موسوی بجنوردیاستاد تمام و همکار علمی گروه فقه پژوهشکدة امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایران.عطیه مقدم فردانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناصغر عربیاناستادیار گروه فقه و حقوق واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20170621The principle of distress and constriction is among the secondary but highly used and most important rules in Islamic jurisprudence. A major part of the developme[1]nts in family laws comes from this principle. Distress and constraint are the two factors that legitimize requests for divorce by the wife according to Islamic jurisprudence. <br />The majority of jurisprudential sources have constituted requests for divorce by the wife for distress and constriction based on the traditions. In this paper, we have first tried to clarify Imamiyah jurists’ rules on divorce for distress and constriction and secondly, made an analysis on the reasons, in order to come to this conclusion that those instances in the words and rules of the jurists are symbolic and not restrictive in nature. Therefore, they are varied according to the time and place, and social conditions. <br /> قاعده نفی عسر و حرج از عناوین ثانویه و یکی از مهمترین و پرکاربردترین قواعد فقهی به شمار میآید و بخش چشمگیری از تحولات حقوق خانواده ناشی از این عنوان است.<br /> مهمترین عاملی که در فقه، سبب جواز درخواست طلاق از سوی زوجه شده، مسئله عسر و حرج وی است. در کتب فقهی متعدد مصادیق حرجی زوجه در بحث طلاق بر اساس نصوص روایی بیانشده است و در پژوهش حاضر، سعی بر آن شده است ابتدا به تبیین کلام فقهای امامیه در مصادیق حرج زوجه و حق درخواست طلاق وی پرداخته تا درنهایت بتوانیم با تجزیهوتحلیل آن مصادیق و بیان ادلهای، بدین نتیجه دستیابیم که مصادیق مذکور در کلام فقها حصری و تحدیدی نبوده بلکه جنبه تمثیلی داشته است و بر اساس مقتضیات زمان و مکان و شرایط اجتماعی گوناگون، متعدد و مختلف خواهد بود.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462218220190522A Study of the Components in Principles of Jurisprudence Based on Imam Khomeini and Seyed Hassan Bojnourdi’s Approachesبررسی إجزاء در علم اصول با نگاهی به نظریات امام خمینی(س) و سید حسن بجنوردی213991414FAسید علی پور منوچهریاستادیار گروه فقه و حقوق و اندیشه امام خمینی (ره) ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.محمدرضا فارسیاندانشجوی دکتری فقه و حقوق و اندیشه امام خمینی(ره)، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20170618Adequacy is a highly applied principle in methodology with many effects in positive laws. The principal question of this paper is this: Does full enforcement of a decree by an agent with all its conditions require adequacy and sufficiency of the decree of religious ruler? The findings of this analytical paper indicate that if in case of apparent religious decrees we make a mistake, there will come distress and constriction, which are both religiously rejected. In real decrees, however, adequacy shall be implemented in full. As in emergency cases, despite urgency and pertinent problems, the decrees shall be implemented immediately based on sufficient and adequate decree issued by the religious ruler. In case of death, there is a need for compensation. Any doubt in fulfilment of duty after the emergency, must be removed through resorting to the principle of quittance to issue adequacy. In case of apparent decrees, Imamiyah jurists prescribe lack of adequacy. The late scholar Bojnurdi has mostly resorted to a rational approach and Imam Khomeini – in addition to resorting to reason and narration – attaches importance to the decision of the legislator even to the degree of adequacy of religious duties. This indicates Imam Khomeini’s approach based on common sense in clarifying the fundamentals and principle of Islamic jurisprudence. The approaches – together - by both thinkers suggest that any reason- and narration-based introduction that prescribe sufficiency of duties as the final intention of the legislator, is valid. This approach consolidates expansion of methodologically developed rational viewpoints in safeguarding expediency of the Sharia law.اجزاء از مباحث پربار اصولى و داراى آثار و نتایج فراوان در فروعات فقهى است. سؤال اصلی ما این است که آیا به انجام رساندن مأموربه با تمامى شرایط که در آن اعتبارشده است، مقتضى اجزاء و ساقط شدن امر مولاست یا خیر؟ یافتههای این پژوهش تحلیلی و بنیادین، حاکی از آن است که چنانچه در اوامر شرعى ظاهرى قائل به إجزاء نباشیم، عسر و حرج لازم مىآید و عسر و حرج شرعاً نفى گردیده است. در اوامر واقعی هم إجزاء بهصورت قطعی محقق خواهد شد. در اوامر اضطراری نیز با وجود مانع و اضطرار، اوامر بهصورت اضطراری مجزی از امر مولا خواهند بود. قضا نیز درجایی لازم است که فوت حاصلشده باشد. اگر پس از اضطرار نیز شک در تکلیف مجدد داشتیم، با اجرای اصل برائت حکم به إجزاء میکنیم. در خصوص اوامر ظاهری نیز علمای امامیه قائل به عدم إجزاء هستند. بجنوردی بیشتر از نگاه متکی بر عقل سود جستهاند و امام خمینی علاوه بر بهرهمندی از عقل و نقل، غرض شارع را در حد سقوط تکالیف شرعی دارای اهمیت میدانند که این امر دال بر نگاه عرف محور ایشان در تبیین مبانی و اصول است. تقریب دیدگاه این دو اندیشمند، حاکی از آن است که هر مقدمه عقلی و نقلی که موجبات سقوط تکلیف را بهعنوان هدف نهایی شارع فراهم آورد معتبر بوده و این نگاه لزوم توسعه دیدگاههای عقلانی اصولی را در حفظ مصالح تشریع استوار میسازد.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462218220190522Rational Limitations and Incapabilities of Reason in Imam Khomeini’s Viewpointمحدودیتها و ناتواناییهای عقلانی عقل از دیدگاه امام خمینی(س)416191415FAمحمد بهشتیدانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تهران، ایران.Journal Article20170624Imam Khomeini pays special attention to reason and rationality in his system of thought. His works on Islamic sciences indicate how he attaches significance to rational reasoning and how he applies reason and rational methodology. Despite extremist rationalism, self-sufficiency and autarky of reason in understanding man, the realities of the world of being, spiritual perfection and salvation, and the ways and means to gain the two, Imam Khomeini believed in some constraints and impotence of reason. He was of the opinion that reason must be at the service of revelation, then it must be supported and led by religion and Sharia law. <br />This research paper, developed through discretionary and document analysis method, studies constraints and impotence of reason in view of Imam Khomeini. The findings of this paper are the following: reason is incompetent in understanding the majority of realities, mysteries and codes of the universe such as the quality of revelation and prophethood, resurrection of the body, philosophy of Islamic precepts, etc. Since reason is directly affected by internal and external factors and situations, it is fallible to faults and trespassing reality in what it perceives, understands and figures out. If man shares reason with the realities on hidden acts of worship, he will end up with denying religious obligations and certainties of religionدر هندسه و منظومه فکری امام خمینی عقل و عقلانیت جایگاه ویژه دارد؛ آثار ایشان دربارة علوم اسلامی گویای اهتمام ایشان به تفقه عقلی و استفاده از عقل و روش عقلی است؛ اما بهرغم عقلگرایی افراطی و خودکفایی و خودبسندگی عقل در شناخت انسان، حقایق جهان هستی و کمال و سعادت و راه به دست آوردن آن، ایشان به محدودیتها و ناتواناییهای عقل باور داشت و پیوسته سخن ایشان این بود که عقل باید در خدمت وحی قرار گیرد و از سوی دین و شریعت پشتیبانی و هدایت شود.<br /> در پژوهش حاضر با روش اجتهادی و تحلیل اسنادی، محدودیتها و ناتواناییهای عقل از نگاه امام خمینی بررسی شد. دستاورد این پژوهش عبارت است از: عقل در درک بسیاری از حقایق، اسرار و رموز جهان هستی ناتوان است ازجمله، چگونگی وحی و نبوت، معاد جسمانی، فلسفه احکام و...؛ ازآنجاکه عقل از عوامل و موقعیتهای درونی و بیرونی تأثیرپذیر است، نسبت به آنچه درک میکند و میشناسد و در مورد آن داوری دارد، مصون از خطا، اشتباه و تخطی از واقع نیست؛ اگر انسان بخواهد عقل خود را در مورد حقایق غیبی تعبدی دخالت دهد سرانجام کار او به انکار مسلمات و ضروریات دینی میانجامد.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462218220190522Civil Responsibility of Nullifying Marital Engagement Based on the Pride Principle in Imam Khomeini’s Approachمسئولیت مدنی برهم زدن نامزدی بر مبنای قاعده غرور با رویکردی بر آرای امام خمینی(س)638291417FAصالح سعادتدانش آموخته دکتری فقه و حقوق دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانابوالفضل علیشاهی قلعه جوقیدانشیار گروه فقه و حقوق دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.Journal Article20170511Engagement for marriage is a contract between two people for joint marital life in future. According to the current laws in force (Article 1035 GH.M), engagement is a religiously recommended contract and there is no obligation for either party before recital to force the other to marry. However, one of the important points in relation to the need to observe Sharia limits in relations between the people and preventing violation of the rights of either party concerns the scope of liability. In this case, the question is: Can either party request indemnities for termination of the engagement contract? On this basis, this paper intends to resort to the authentic and reliable sources to come to the conclusion that the damage incurred by either party as a result of termination of engagement will be claimable by rule of the Sharia law in case of the lack of any justifiable reason and based on the valid principle of pride. The right to claim damage will be in no contradiction with the right to terminate the engagement itself.نامزدی، قراردادی است که بین دو نفر بهمنظور ازدواج در آینده بسته میشود. مطابق قوانین موضوعه فعلی (ماده 1035 ق.م)، نامزدی عقد جایزی بوده و قبل از اجرای صیغه عقد، هیچ الزامی برای طرفین وجود ندارد و هریک از آنها میتوانند از وصلت خودداری کنند و طرف مقابل نمیتواند او را مجبور به ازدواج کند؛ اما یکی از مهمترین مباحثی که در این مورد به لحاظ ضرورت رعایت حریم شرعی در روابط افراد و جلوگیری از تضییع حقوق آنان از سوی دیگر، مطرح است اینکه طرفین تا چه حدّی در قبال تعهد به نامزدی، مسئولیت دارند و آیا در صورت به هم خوردن آن میتوانند از هم مطالبه خسارت کنند؟ بر همین مبنا، نوشتار حاضر درصدد است تا با رجوع به منابع معتبر و غنی فقهی به این نتیجه برسد که خسارت وارده توسط شخص برهم زننده نامزدی با توجه بهقاعده فقهی معتبر و مقبول غرور، در صورت نداشتن علت موجه، شرعاً قابل مطالبه بوده و این حق، منافاتی با حق برهم زدن اصل نامزدی نیز نخواهد داشت.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462218220190522Death, Day of Judgment and the Hereafter Affairs in Imam Khomeini’s Mystical Worksمرگ، قیامت و امور آخرتی در آثار عرفانی امام خمینی(س)8310391418FAفاطمه طباطباییدانشیار گروه عرفان اسلامی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایران.اکرم فقهی نجف آبادیدانشجوی دکتری عرفان اسلامی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20170602Belief in Resurrection and Doomsday is one of the indisputable principles of the monotheist religions, in particular Islam, so that almost one-third of the verses of the Holy Quran are on Resurrection. Interpreters of the Holy Quran consider these verses, in surface meaning, as Divine words for punishment and reward but theosophists pay attention to the deep-structure meaning of the verses and extract many other concepts. To that end, Imam Khomeini has interpreted verses on Resurrection. To him, grave is a sign of human habits and the straitness of the grave as a sign of bad habits that will be exposed to man after his death. Agreeing with the scholars and theosophists, Imam Khomeini also considers the Heaven and Hell – according to the principle of “imkan-i ashraf”(nobler possibility) – as the two existing realities, and believes that strong belief in Oneness of God is Greater Doomsday, while distraction of the wayfarer from the path of God is “Yawm ul-Qiamah” or the Day of Resurrection. This paper intends to clarify Imam Khomeini’s views on Resurrection, Doomsday and Afterlife affairs based on a review of his theosophical works.اعتقاد به معاد و قیامت، یکی از اصول مسلّم ادیان توحیدی و بهخصوص دین اسلام است؛ بهطوریکه نزدیک به یکسوم آیات قرآن به معاد اختصاصیافته است. مفسران آیات قرآن را حمل بر ظاهر آنها نموده، آنها را انذار، وعدهووعید خداوند میدانند؛ اما عارفان با توجه به تأویل آیات، باطن آنها را گویای مفاهیم دیگری میدانند. در همین راستا، امام خمینی نیز آیات معاد را تأویل نموده است؛ او قبر را عبارت از ملکات انسان و فشار قبر را نیز ملکات ناشایست انسان میداند که پس از مرگ برای انسان کشف خواهد شد. ایشان نیز پیرو حکما و عرفا، بهشت و جهنم را بنا بهقاعده امکان اشرف، اکنون موجود دانسته، فنای در ذات احدیت را قیامت کبرا و خروج سالک از افق تعینات در قوس صعود را یومالقیامه میداند.<br /> این پژوهش، با مروری بر آثار عرفانی امام، سعی در تبیین دیدگاه ایشان در مورد امور آخرتی از قبیل قبر، برزخ و قیامت دارد.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462218220190522Dimensions and Forms of Necessity of Rights and Duties in Islam with Emphasis on Imam Khomeini’s Viewpointابعاد و صور تلازم حق و تکلیف در اسلام با رویکردی بر دیدگاه امام خمینی(س)10512991420FAابوالفضل فخرالاسلامدانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق و اندیشه امام خمینی(ره)، گروه الهیات، دانشکده علوم انسانی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.محمود قیوم زاده خرانقیاستاد تمام، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.0000000235763257عباسعلی حیدریاستادیار، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.Journal Article20170624Unlike the propaganda by the Western thinkers claiming to support the bill of rights, who introduce religion as a duty-bound, restricting, and anti-freedom doctrine, the religion of Islam publicizes an approach to human rights and duties of the citizens far beyond the approaches by humans. Islam’s comprehensive approach toward existential aspects of man and his material and spiritual demands is the only doctrine that respects man. On this basis, Islam has clarified in full all human rights including social and individual, civil, judicial and cultural, security and welfare for all people with well-specified limits, for which there are duties and responsibilities as musts and must-nots for Muslims to observe. In this research paper, we intend to review the cohesion of rights and duties and their intertwinement in Islam through a descriptive-analytical method. This paper came to the conclusion that Islam is the major supporter and legislator of the bill of rights; still more, the cohesion of rights and responsibilities in Islam is so comprehensive and all-embracing that helps man ascend to the peaks of humanity and spirituality to the rank of the ‘caliph of God on earth’.برخلاف تبلیغات مدعیان غربی دفاع از حقوق شهروندی که دین را فقط تکلیف محور، محدودیت آور و سلبکننده آزادی انسان معرفی میکنند، دین مبین اسلام نگاهی فراتر از نگاه بشری به حقوق و تکالیف شهروندی داشته و با جامعنگری و در نظر گرفتن ابعاد وجودی و نیازهای مادی و معنوی انسان، خلعت کرامت را تنها بر قامت او میپوشاند. بر این اساس، اسلام همه حقوق انسانی اعم از فردی و اجتماعی، مدنی و قضایی و فرهنگی، امنیت و آرامش، آسایش و رفاه همة مردم را تبیین و حدود و ثغوری برای آنها تعیین کرده و به ازای حقوق، تکالیفی را بهعنوان بایدها و نبایدها و احکام دینی مشخص نموده است. در این پژوهش با بررسی و تبیین ترابط و تلازمِ حق و تکلیف و ابعاد به همپیوستگی آن دو در اسلام با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، نتیجه حاصل میشود که دین اسلام بزرگترین حامی و واضع حقوق شهروندی است و وضع تکالیف و مجموعه بایدها و نبایدهای دینی برای تأمین و حفظ حقوق انسانی بوده و ابعاد تلازم حق و تکلیف در آن از جامعیت کامل برخوردار است تا باعث عروج آدمی به مقام عالیه انسانی و معنوی و مشرف شدن او به مقام خلیفةاللهی گردد.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462218220190522Proportionate and Disproportionate Penalties with Emphasis on Imam Khomeini’s Viewpointدیات متناسب و نامتناسب با تأکید بر نظر امام خمینی(س)13115591421FAمهدی منتظرقائمگروه حقوق اسلامی- دانشکده حقوق- دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری- تهرانJournal Article20170603The principle of distress and constriction is among the secondary but highly used and most important rules in Islamic jurisprudence. A major part of the developments in family laws comes from this principle. Distress and constraint are the two factors that legitimize requests for divorce by the wife according to Islamic jurisprudence. <br />The majority of jurisprudential sources have constituted requests for divorce by the wife for distress and constriction based on the traditions. In this paper, we have first tried to clarify Imamiyah jurists’ rules on divorce for distress and constriction and secondly, made an analysis on the reasons, in order to come to this conclusion that those instances in the words and rules of the jurists are symbolic and not restrictive in nature. Therefore, they are varied according to the time and place, and social conditions.دیات، هر فلسفهای داشته باشد، باید به دلیل عقل یا طبق سیره عقلا، با جنایات متناسب باشد. بعلاوه، دیات نیز باید با هم متناسب باشد، یعنی جنایتهای مشابه دیات مشابه داشته باشد. در بعضی از روایات، با مقایسه جنایات و دیات، تناسب دیات بهوضوح پیداست؛ اما در بعضی از آنها تناسب دیات مخدوش به نظر میرسد. در این مقاله، با استناد به روایات، بیش از سی مورد دیات متناسب و به همین تعداد دیات نامتناسب نشان دادهشده است. با تعارض «روایات دال بر دیات نامتناسب» با «دلیل عقل یا بنای عقلا» میتوان به صورتهای مختلف مواجه شد. بعید نیست بتوانیم بگوییم مردم، در عصر صدور روایات، دیات را پذیرفته بوده و آن را ظالمانه نمیدانستهاند؛ اما این، دلیل نمیشود که اگر امروزه عموم عقلای عالم بعضی از آنها را نامتناسب و غیرعادلانه میدانند، ما همچنان بتوانیم آنها را به شارع عادل حکیم نسبت دهیم. چهبسا فقها در تحلیلهای مجدد و مستمر خود به نتایجی برسند و دیاتی را از روایات استنباط کنند که با اصول مسلم عقلی و عقلایی و فرهنگ دینی مغایر نباشد.