پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462187120160921Non-Restrictedness of the Exchanged Items in Transaction Based on Imam Khomeini’s Viewpointsطلق بودن عوضین در بیع با رویکردی بر نظر امام خمینی (س )11847984FAعلی آل بویهرئیس دانشگاه آزاد واحد یاسوج و استادیار گروه فقه وحقوق دانشگاه آزاد واحد یاسوج، ایرانJournal Article20160101<span style="mso-bidi-font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';" lang="X-NONE">Among the conditions by the jurisprudents for correctness of a transaction is that the exchanged items should be non-restricted or should be free from encumbrance. On this basis, the jurisprudents do not allow the transaction of a mortgaged or endowed item. However, whether this condition is an independent one or not has not been discussed by the jurisprudents. The Iranian Penal Code does not mention non-restrictedness as a condition for correctness of a transaction, rather it mentions some of its referents such as transaction of a mortgaged or endowed item. In viewpoint of some jurisprudents, lack of existence of reason for encumbrance as a condition for correctness of a transaction, causes the condition of non-restrictedness in each referent of this subject to require a specific reason. Hence, according to some jurisprudents and jurists, encumbrance is a general title which hinders any interference which is in contravention with that specific right. Given the multiplicity of emergent referents regarding lack of being non-restricted and association of other’s rights in contemporary era, one may argue that being free from encumbrance is a condition for transaction, opposition to which would lead to the ineffectiveness of the deal.</span><em>از جمله شروطی که فقها برای بیع بیان کردهاند، طلق بودن عوضین است. بر این اساس بیع عین مرهونة و بیع وقف و... را جایز ندانستهاند. اما اینکه شرط مستقلی است یا نه مورد بحث فقها قرار گرفته است. قانون مدنی ایران طلق بودن را شرط صحت عقد بیع ذکر نمیکند بلکه به برخی مصادیق آن مثل بیع عین مرهونه و بیع وقف توجه دارد. از نظر برخی فقها، عدم وجود دلیل بر مانعیت تعلق حق غیر برای صحت معامله ، موجب میشود اشتراط طلقیت در هر یک از مصادیق این بحث، محتاج دلیل خاص بوده، و بر اساس نظر برخی دیگر از فقها و حقوقدانان، تعلق حق غیر عنوانی کلی است که مانع از تصرفات منافی با آن حق میشود. باتوجه به کثرت مصادیق مستحدثه در زمینة عدم طلق بودن و تعلق حق دیگران در دوران معاصر، میتوان گفت طلق بودن یک شرط برای بیع است که مخالفت با آن به عدم نفوذ معامله منجر میشود.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462187120160921Branding of Ideas: Sustainable Peace as One of the Discursive Principles of the Islamic Revolutionبرندسازی ایدهها: «صلحِ پایدار» به مثابه یکی از اصول گفتمانی انقلاب اسلامی194047985FAمنصور انصاریاستادیار پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانمیرقاسم سیدین زادهدانشجوی دکترای اندیشه سیاسی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20151124Branding is mainly, and to some extent correctly, used in the field of activities related to economy and trade, particularly economy and trade based on market rules. Nevertheless, growth and expansion of branding techniques and skills as well as surfacing of its significance as a category related to the nature of human relations has encouraged scholars of branding to try to expand the domain of inclusion of branding system. Emphasis on personal branding over the past few decades, either in political or art, sports, or management, has revealed the signs of this expansion and development. City and country branding, from the perspective of tourism or even for the sake of consolidation of national power in international arena, has become prevalent today. It seems that the final stage of this trend will be the branding of ideas and thoughts. Although it is still in the embryonic stages of its development, idea and thought branding seems to be the final stage of this trend. This trend too is in the early stages of its development, but the pace of its growth is very rapid. Attempts have been made in this article to discuss the idea of sustainable peace as one of the mainstays of the discourse of Islamic Revolution. The distinction of the dominant discourse of the Islamic Revolution, which has turned it into one of the most popular events of the contemporary history, lies in its approach to the issues of politics and political power. The reconciliation of ethics with politics, which had sunken into oblivion in the market of political relations, is the very turning point that can be connected to the idea of sustainable peace. The contention of this paper is that the idea of sustainable peace can, by using the techniques of branding, become one of the powerful brands of the discourse of Islamic Revolution in international arena.<em>برندسازی را عمدتاً و البته تا حد زیادی به درستی در ذیلِ فعالیتهای مرتبط با اقتصاد و تجارت، به ویژه اقتصاد و تجارتِ مبتنی بر منطق بازار مورد ملاحظه قرار میدهند. با این حال رشد و گسترشِ روزافزونِ فنون و مهارتهای برندسازی و آشکارشدنِ اهمیت آن به عنوان مقولهای مرتبط با ذات و ماهیتِ روابط انسانی، موجب شده است که دانشوران حوزة برندسازی تلاشی را در جهتِ بسطِ دایرة شمولِ نظام برندسازی آغاز کنند. تأکید برندسازی شخصی طی دو سه دهة گذشته، چه در عرصة سیاسی و چه در عرصههای هنری، ورزشی و مدیریتی، نشانههای این بسط و گسترش را آشکار ساخت. برندسازی شهر و کشور از منظر توریستی و گردشگری و حتی با رویکرد تقویتِ قدرت ملی در عرصة جهانی، امروز به امری متداول تبدیل شده است. به نظر میرسد مرحلة نهاییِ این روند، برندسازی ایدهها و افکار باشد که اگرچه هنوز در آغاز راه است اما سرعت بسط و گسترش آن بسیار زیاد است. ما در این مقاله و با عنایت به همین واقعیت، تلاش خواهیم کرد تا کوشش در راستای بدلکردنِ ایدة صلح پایدار را به عنوان یکی از مهمترین مقومات گفتمان انقلاب اسلامی ایران به بحث بگذاریم. تمایزگفتمان حاکم بر انقلاب اسلامی ایران که آن را به یکی از مهمترین و در عین حال مردمیترین رویدادهای تاریخ معاصر بدل کرد، در نوعِ متفاوتِ نگاهش به مقولة سیاست و قدرت سیاسی بود. آشتیدادنِ اخلاق با سیاست که به سکهای غیر رایج در بازار مناسبات سیاسی جدید بدل شده است، همان نقطة عطفی است که در عرصة بینالمللی میتواند با مقولة صلح پایدار پیوند بخورد. مدعای ما در این مقاله این است که ایدة صلح پایدار، میتواند با استفاده از فنون برندسازی، به یکی از برندهای قدرتمند گفتمان انقلاب اسلامی در سطح بینالمللی تبدیل شود. </em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462187120160921A Study of the Primary Principle of Temporary Detention in Jurisprudence and International Documents with Emphasis on Imam Khomeini’s Viewpointsبررسی اصل اولیه بازداشت موقت در فقه و اسناد بین المللی با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)416247991FAسیدمحمد موسوی بجنوردیاستاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی و مدیر گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی و اندیشههای امام خمینی(س) پژوهشکدة امام خمینی(س) و انقلاب اسلامیزهرا یوسفیدانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی و اندیشههای امام خمینی(س) پژوهشکدة امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20160214An accused, who is being investigated through penal proceedings, is innocent unless proven guilty by a just trial. This is the presumption of innocence which is accepted in all legal systems including in the Islamic system.
On the other hand, one of the important effects of the presumption of innocence is the principle of freedom of the accused during the accusation period or legal proceedings. However, despite the existence of these principles, due the necessity of investigations and security measures, the juridical procedures allow temporary detention as a judicial bail. But, this judicial bail is essentially in contradiction with the principle of freedom and presumption of innocence, for as has been argued in this article, the prime principle is unlawfulness of detention before trial. Therefore, there is a contradiction between temporary detention and its primary fundamentals. The present article is an attempt to prove the contradiction and its exceptions from jurisprudential point of view with special reference to Imam Khomeini’s viewpoints and its contrast with international documents.<em>متهمی که وارد فرآیند کیفری میشود تا زمانیکه مسئولیت کیفری و مجرمیت وی طی یک دادرسی عادلانه اثبات نشود بی</em><em></em><em>گناه فرض میشود، این مفهوم اصل برائت است که در همة نظامهای حقوقی به خصوص در دین مبین اسلام پذیرفته شده است. حال از طرف دیگر یکی از مهمترین آثار اصل برائت اصل آزادی متهم در دوران اتهام است. ولی با وجود این اصول در مواردی به دلیل ضرورت تحقیقات مقدماتی و اقدامات تأمینی، قوانین آیین دادرسی کیفری امکان بازداشت موقت را به عنوان یکی از وثیقههای قضایی در نظر گرفته است. اما این قرار وثیقه تعارض ذاتی با اصل آزادی و فرض برائت دارد؛ زیرا همانگونه که در مقالة حاضر اثبات خواهد شد، اصل اولی و مبانی بازداشت پیش از محاکمه، اصل عدم جواز است؛ لذا بین صدور این قرار با مبانی اولیة آن تعارض وجود دارد. در مقاله حاضر بعد از اثبات اصل به بیان تعارض و استثنائات آن از دیدگاه فقه با تأکید بر نظر امام خمینی و تطبیق آن با اسناد بین الملل خواهیم پرداخت.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462187120160921Effective Steps in Straight Path of Humanity, with Emphasis on Imam Khomeini’s Viewpointsگام های مؤثر در صراط مستقیم انسانیت با تکیه بر آرای امام خمینی(س)638048062FAمرضیه صادقیدانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه قم، قم ، ایرانJournal Article20151227The present paper is an attempt to explain the elements that play an important role in the quality of going down the Straight Path of humanity in Imam Khomeini’s viewpoints. This issue is significant because human beings should go down the Straight Path for achieving felicity and happiness. The Path, on the one hand, leads to the nature and, on the other, to deityhood (supernature). Imam Khomeini maintains that the Path encompasses the entire earthly life of human beings and that this world is the one through which one should go down. Imam Khomeini also maintains that if we go down this Path properly, we will achieve felicity and happiness.<em>در مقاله حاضر در صدد بیان مؤلفههایی هستیم که از نظر امام خمینی در کیفیت قدم زدن در صراط مستقیم انسانیت نقش مهمی را ایفا میکند و ضرورت پرداختن به این مسئله به این خاطر است که انسان برای رسیدن به سعادت باید در صراط مستقیم سیر کند.</em>
<em>صراط از طرفی به طبیعت و از طرف دیگر به الوهیت (ما فوق طبیعت) ختم میشود.</em>
<em>امام خمینی مفهوم صراط را شامل تمام زندگی دنیوی میداند و معتقد است این دنیا، دنیایی است که باید از آن عبور کرد. به طوری که اگر توانستیم از راه صحیح آن را طی کنیم به سعادت خواهیم رسید.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462187120160921Conflict between Istishab Sababi and Istishab Mosabebi and its application in Law with Special Reference to Imam Khomeini’s Viewpointsتعارض استصحاب سببی و مسببی و کاربرد آن در حقوق موضوعه با رویکردی به نظر امام خمینی(س)819948063FAخدیجه مرادیاستادیار گروه حقوق دانشگاه رازی،کرمانشاه، ایرانمیلاد خداییدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20151111<span style="mso-bidi-font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';" lang="X-NONE">The conflict between istishab sababi and istishab mosabebi means that doubt in one is caused by doubt in the other. This is a subject matter of the Principles of Jurisprudence. It was put forth for the first time by Sheikh Tusi and after him other experts of the Principles of Jurisprudence too discussed it. There is no doubt that istishab sababi is prior to mosabebi, but the controversy is about the reason and basis of this priority. Some of the jurisprudents maintain that istishab sababi governs istishab mosabebi and if istishab sababi is enforced, there is no room for istishab mosabebi. Others believe that the priority is based on launching, while others argue that if istishab mosabebi is given priority, a vicious circle will appear. Therefore, in order to avoid vicious circle istishab sababi should be given priority over istishab mosabebi. Imam Khomeini maintains that if istishab is of rational or normative kind, the istishab sababi would not have priority over istishab mosabebi, but if it is canonical (Shari), the inferential (ijtihadi) whose context is prepared by the istishab sababi, in this case istihab mosabebi is given priority. </span><em>تعارض استصحاب سببی و مسببی به معنای تنافی میان مؤدای استصحاب سببی و مسببی است؛ که شک در یکی، مسبب از شک در دیگری است. این بحث اصولی از زمان متأخرین و بهوسیلة شیخ طوسی اولین بار مطرح شد و بعد از ایشان سایر اصولیون به تحلیل و بررسی آن پرداختند. در اینکه استصحاب سببی بر مسببی مقدم میشود هیچ شکی نیست، اما اختلاف نظر بین اصولیون در باب علت و مبنای تقدم استصحاب سببی بر مسببی است. </em>
<em>عدهای از علمای اصول تقدم را از باب حکومت دانسته و معتقدند استصحاب سببی بر استصحاب مسببی حاکم است و با اجرای استصحاب سببی نوبت به اجرای استصحاب مسببی نمیرسد. برخی دیگر تقدم را از نوع ورود میدانند و بعضی بر این باورند که اگر استصحاب مسببی مقدم شود دور پدید میآید، بنابراین جهت احتراز از دور باید استصحاب سببی بر مسببی مقدم گردد. امام خمینی معتقدند: اگر استصحاب از نوع عقلی یا عرفی باشد، استصحاب سببی بر مسببی مقدم نمیشود ولی اگر از نوع شرعی باشد، دلیل اجتهادی که استصحاب سببی موضوع ساز (بستر ساز) آن است بر استصحاب مسببی مقدم میشود. </em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462187120160921A Comparative Study of Approaches of Imam Khomeini and Mahatma Gandhi to Non-Violenceمطالعه تطبیقی رویکرد امام خمینی(س) و مهاتما گاندی به عدم خشونت10112748064FAسید صدرالدین موسوی جشنیمدیر گروه اندیشه سیاسی در اسلام، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی و عضو وابسته گروه مطالعات هند، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمد معین گلباغکارشناس ارشد اندیشه سیاسی در اسلام، پژوهشکدة امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20151031Recent developments in the world, particularly revolutions, coups and wars during the recent century, have led to the development of different theories about social movements. Perhaps, one of the latest theories that has been widely used in the closing years of the twentieth century is the theory of non-violence for bringing about social and political changes in different societies. Imam Khomeini and Mahatma Gandhi are among the leaders who used the theory of non-violence in their struggles. The present paper is an attempt to study the differences and similarities of the ideas of Imam Khomeini and Mahatma Gandhi about the concept of non-violence through comparatively method. The findings of this paper indicate that both Imam Khomeini and Mahatma Gandhi believed in non-violence and applied this method in their struggles; the idea of non-violence has its roots in the religious teachings the two leaders followed; and the anthropology of both the leaders, despite stemming from different fundamentals, gets close to each other and consequently leaves its impact on their method of struggle.<em> ﺗﺤﻮﻻت ﺟﻬﺎن ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺑﺨﺼﻮص اﻧﻘﻼبها، ﮐﻮدﺗﺎﻫﺎ و ﺟﻨﮓﻫﺎ در ﺳﺪة اﺧﯿﺮ منجر به ﺑﺴﻂ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻧﻈﺮﯾﺎت متعددی در باب ﺟﻨﺒﺶﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ شده است. ﺷﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮان ﮔﻔﺖ ﯾﮑﯽ از ﻣﺘﺄﺧﺮﺗﺮﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﺎﺗﯽ ﮐﻪ در ﺳالهای ﭘﺎﯾﺎﻧﯽ ﻗﺮن ﺑﯿﺴﺘﻢ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﺪل ﻣﻨﺎزﻋﺎت ﺧﺸﻮﻧﺖ ﭘﺮﻫﯿﺰ در ﺟﻬﺖ اﯾﺠﺎد ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﺟﻮاﻣﻊ است. از جمله رهبران سیاسی که از روش عدم خشونت در مبارزات سیاسی خویش استفاده نمودند امام خمینی و گاندی میباشند. در این پژوهش تلاش شده با روش تطبیقی تشابهات و تفاوتهای آرای این دو اندیشمند پیرامون مفهوم عدم خشونت بررسی شده و رفتار سیاسی ایشان مورد واکاوی قرار گیرد. بر اساس یافتههای این پژوهش گاندی و امام خمینی به روش مبارزة خشونت پرهیز اعتقاد داشته و در مبارزات سیاسی خویش این روش را بهکار بستند؛ اندیشه عدم خشونت در هر دو اندیشمند در آموزههای مذهبی ایشان ریشه دارد؛ انسان شناسی هر دو اندیشمند علیرغم برخورداری از مبانی متفاوت به هم نزدیک میشود و در نتیجه بر رویکرد آنها به مبارزه تأثیر عمدهای بر جای میگذارد.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462187120160921Anthropology in the Thought of Imam Khomeiniانسانشناسی در اندیشه امام خمینی(س)12914348065FAعلی احمد ناصحدانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه قم، قم، ایرانمجید اسدیدانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20151005<span style="mso-bidi-font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';" lang="X-NONE">The subject matter of anthropology is studying human being as well as human conditions in general and particular, individual and social, theoretical and practical issues. On this basis, anthropology encompasses several scientific disciplines. Hence, the roots of anthropology can be traced in humanities, art, experimental sciences and social sciences. With the advent of Islam and its revealed teachings, the Quran, as the most important source, opened new horizons about human nature. An interesting point about the Quran is its comprehensibility and at times exclusiveness, which go hand in hand. The Islamic teachings speak vastly about human being through traditions, theology, philosophy and mysticism. Imam Khomeini has discussed humanistic anthropology as well as Quranic anthropology and their differences. Imam Khomeini maintained that revealed, proper and comprehensive anthropology was necessary for individual and collective life. </span><em>انسانشناسی علم به انسان و احوالات انسانی در بعد امور کلی و جزیی، فردی و اجتماعی، تئوریک و عملی است. بر این اساس علم انسانشناسی حوزههای بسیار گستردهای از علوم را در برمیگیرد. لذا باید ریشههای علم انسانشناسی را در علومانسانی، هنر، علوم تجربی و علوم اجتماعی جستجو کرد. با ظهور اسلام و تعالیم وحیانی، قرآن به عنوان مهمترین منبع، افقهای جدیدی را دربارة ماهیت انسان گشود. جالبترین نکته هم در مورد مباحث قرآن پیرامون انسان، جامعیت موضوعات و گاه انحصاری بودن مطالب آن است که در کنار هم قرار گرفتهاند. در میراث اسلامی سخن بسیاری از سوی عالمان دینی دربارة انسان با صبغه روایی، کلامی، فلسفی و عرفانی بیان شده است.</em>
<em>در این میان </em><em>امام خمینی نیز به مباحث انسان شناسیهای بشری و انسان شناسی قرآنی و تفاوتهای این روشها پرداختهاند و علم انسان شناسی وحیانی، صحیح و جامع را برای زندگی فردی و جمعی ضروری میدانستند</em><em>. </em>