پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462166520140321A Review of Moharebeh and Efsad-e fil-Arz (Corruption on Earth) with Special Reference to Imam Khomeini’s Viewpointsبررسی محاربه و افساد فی الارض با محوریت آرای امام خمینی(س)12258387FAمحمد ابراهیمی ورکیانیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیمریم شاپوری. فارغ التحصیل کارشناسی ارشد الهیات فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری.Journal Article20131216Although <em>Moharebeh</em> (enmity against God) as a crime as well as pertinent punishment have been clearly defined in the Holy Quran, there is difference of opinion among the jurists and commentators on whether the said punishment is a matter of choice (<em>Takhyir</em>) or correct course of action (<em>Tartib</em>). Also there might be difference in opinions on specifying its attribution to the sort of crimes committed these days. Therefore, this paper has embarked on a comparative review of the opinions of various jurists, with an emphasis on Imam Khomeini’s view on this issue.
Although <em>Moharebeh</em> (enmity against God) as a crime as well as pertinent punishment have been clearly defined in the Holy Quran, there is difference of opinion among the jurists and commentators on whether the said punishment is a matter of choice (<em>Takhyir</em>) or correct course of action (<em>Tartib</em>). Also there might be difference in opinions on specifying its attribution to the sort of crimes committed these days. Therefore, this paper has embarked on a comparative review of the opinions of various jurists, with an emphasis on Imam Khomeini’s view on this issue.<em>با آنکه جرم محاربه در قرآن به صراحت بیان شده و مجازات آن اعلام شده است ولی در اینکه آیا مجازاتهای تعیین شده در آیة یاد شده از باب تخییر هستند یا ترتیب، میان فقها و مفسران اختلاف نظر وجود دارد. همچنین از حیث مشخص نمودن مصادیق آن با توجه به اعمال جنایتآمیزی که امروزه وجود دارد ممکن است میان فقها اختلاف نظر وجود داشته باشد از این رو در این تحقیق نظرات فقها از جمله امام خمینی و مقایسه و بررسی آنها بیان شده است.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462166520150321Reality of Isti’azah (Seeking Refuge in God) in Viewpoint of Ibn Arabi, Mullasadra and Imam Khomeiniحقیقت استعاذه از دیدگاه ابن عربی، ملاصدرا و امام خمینی(س)234458391FAعلی ارشد ریاحی. دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهانفاطمه عابدینیدانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه اصفهانJournal Article20141025Isti’azah or seeking refuge in a superior power is a sort of invocation to God the believers adhere to when in danger. Reviewing works by such great authors and philosophers as Ibn Arabi, Mulla Sadra and Imam Khomeini it will be understood how they clarify this invocation based on their preferred manners. In Ibn Arabi’s works we can find a lot about the reality of <em>Isti’azah, Mosta’iz </em>(one who seeks refuge), <em>Mosta’az-i-Beh </em>(The Refuge), <em>Mosta’az-i-Menh</em> (the danger, Satan) although they have not been covered as major subject matters. There is no article or reference to <em>Mosta’az La-Ajalah</em> (something because of which the reality of Isti’azah comes to light) in his works. Mulla Sadra classified seeking refuge in God as five pillars namely: <em>Isti’azah, Mosta’iz, Mosta’az-i-Beh, Mosta’az-i-Menh, </em>and <em>Maa Yasta’az-o La-Ajalah.</em> Imam Khomeini, too, begins with explaining about the reality of <em>Isti’azah</em> and continues with its inclusion of four pillars (<em>Mosta’iz, Mosta’az-i-Beh, Mosta’az-i-Menh </em>and <em>Mosta’az La-Ajalah</em>). Ibn Arabi and Imam Khomeini have a philosophical approach toward <em>Isti’azah</em>, while Mulla Sadra has a philosophical-rational approach toward the issue. Despite impressions he has taken in some other issues from Ibn Arabi, Mulla Sadra is completely independent in terms of <em>Isti’azah</em>. Imam Khomeini’s view is in some parts similar to Ibn Arabi’s opinion (specially in terms of <em>Mosta’iz</em> and <em>Mosta’az-i-Beh</em>) and to Mulla Sadra in some other parts (particularly in names and classifications and in ultimate <em>Isti’azah</em>). However, his view is quite different in many other aspects so that it can be studied as an independent view along with Ibn Arabi and Mulla Sadra’s views<em>استعاذه یا به عبارتی پناه بردن به قدرتی والاتر یکی از اذکار الهی است که انسان مؤمن هنگام احساس خطر از آن استفاده میکند. با بررسی آثار بزرگانی همچون ابن عربی، ملاصدرا و امام خمینی، مشاهده میشود که آنها هرکدام با توجه به مشرب خویش به تبیین این ذکر پرداختهاند: در آثار ابن عربی میتوان مطالبی درمورد حقیقت استعاذه، مستعیذ، مستعاذٌبه و مستعاذٌمنه یافت، هر چند تحت این عناوین به بحث نپرداخته است. اما مطلبی مبنی بر مستعاذٌ لاجله در آثار وی یافت نمیشود. از نظر ملاصدرا بحث از استعاذه بر پنج رکن استوار است: استعاذه، مستعیذ، مستعاذٌبه، مستعاذٌمنه و ما یستعاذٌ لاجله. امام خمینی نیز ابتدا در مورد حقیقت استعاذه به توضیح میپردازد و سپس آن را مشتمل بر چهار رکن میداند(مستعیذ، مستعاذٌ منه، مستعاذٌ به و مستعاذٌ لاجله) میداند. ابن عربی و امام خمینی به استعاذه نگاه عرفانی دارند. در این بین ملاصدرا نگاه فلسفی-عقلانی به مسأله دارد و علیرغم تأثیرات زیادی که در سایر مسائل از ابن عربی پذیرفته، در بحث استعاذه کاملاً مستقل بحث کرده است. نظرات امام خمینی نیز در بخشهایی شبیه به آرای ابن عربی است (بخصوص در بحث مستعیذ و مستعاذٌبه) و در بخشهایی شبیه به ملاصدراست (خصوصاً در نامگذاری این عناوین و دسته بندی آنها و در بحث غایت استعاذه)، ولی با وجود این، دارای تفاوتهای زیادی است که میتوان آن را یک رأی مستقل در کنار آرای ابن عربی و ملاصدرا دانست.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462166520150321Condition of Possessory Value in Validity of Transactions with Special Reference to Imam Khomeini’s Approachشرط مالیت عوضین درصحت معاملات با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)456658394FAسید محمد موسوی بجنوردیاستاد گروه فقه و حقوق و مدیر گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تربیت معلم ( خوارزمی)، تهران، ایرانمریم صباغی ندوشندانشجوی دکترای فقه و حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140508Islamic jurisprudence laws and directives issued for regulating economic relations, although legal in nature, can depict the general guidelines and path toward which the society shall be redirected. One of these major guidelines is parity in transactions and meeting the rights of both parties based on centrality of truth. To realize this in Islamic jurisprudence, certain conditions have been set forth for validity of transactions based on Divine teachings. One of these conditions is the conditions of considerations, one of which deals with the accuracy of attributing the term “possessory value” of considerations, as mentioned in Article 215 of Civil Law. At the same time, some jurists have interpreted “possessory value” as “ownership”, meaning a property that raises profit. It is certain that in any transaction “considerations” or in legal term “object of transaction” or “object of obligation” must in the end have the value of transaction in order to be legitimately right for giving away the property. Developed in analytical, and in some cases critical approach, this paper explores the concept and fundamentals of property and comprehensively studies this condition in validity of transactionsIslamic jurisprudence laws and directives issued for regulating economic relations, although legal in nature, can depict the general guidelines and path toward which the society shall be redirected. One of these major guidelines is parity in transactions and meeting the rights of both parties based on centrality of truth. To realize this in Islamic jurisprudence, certain conditions have been set forth for validity of transactions based on Divine teachings. One of these conditions is the conditions of considerations, one of which deals with the accuracy of attributing the term “possessory value” of considerations, as mentioned in Article 215 of Civil Law. At the same time, some jurists have interpreted “possessory value” as “ownership”, meaning a property that raises profit. It is certain that in any transaction “considerations” or in legal term “object of transaction” or “object of obligation” must in the end have the value of transaction in order to be legitimately right for giving away the property. Developed in analytical, and in some cases critical approach, this paper explores the concept and fundamentals of property and comprehensively studies this condition in validity of transactionsIslamic jurisprudence laws and directives issued for regulating economic relations, although legal in nature, can depict the general guidelines and path toward which the society shall be redirected. One of these major guidelines is parity in transactions and meeting the rights of both parties based on centrality of truth. To realize this in Islamic jurisprudence, certain conditions have been set forth for validity of transactions based on Divine teachings. One of these conditions is the conditions of considerations, one of which deals with the accuracy of attributing the term “possessory value” of considerations, as mentioned in Article 215 of Civil Law. At the same time, some jurists have interpreted “possessory value” as “ownership”, meaning a property that raises profit. It is certain that in any transaction “considerations” or in legal term “object of transaction” or “object of obligation” must in the end have the value of transaction in order to be legitimately right for giving away the property. Developed in analytical, and in some cases critical approach, this paper explores the concept and fundamentals of property and comprehensively studies this condition in validity of transactions<em>: مقررات فقهی و دستورالعملهایی که برای تنظیم روابط اقتصادی آمده است، اگرچه جنبة حقوقی دارند، اما میتوانند نشان دهندة جهتها و خطوط کلی باشند که جامعه باید به سوی آن سوق داده شود. یکی از این خطوط کلی، توازن در مبادله و حفظ حقوق طرفین بر اساس حقیقت محوری است. به منظور تحقق همین امر در فقه اسلامی، شرایطی برای صحت مبادلات و معاملات بر اساس آموزههای وحیانی ذکر شده است. از جمله این شرایط، شروط عوضین است که یکی از آنها، صدق عنوان «مالیت» عوضین است که در ماده 215 قانون مدنی هم به آن اشاره شده است. درعین حال بعضی از فقها به جای «مالیت»، تعبیر به «ملکیت» کردهاند و منظور آنها ملکی است که جلب منفعت را در پی داشته باشد. آنچه مسلم است این است که در هر معاملهای «عوضین» و به تعبیر حقوقی «مورد معامله» یا «موضوع تعهد» باید فیالجمله ارزش داد و ستد داشته باشند تا بذل مال در مقابل آن صحیح باشد. این مقاله با رویکردی تحلیلی و بعضاً انتقادی به واکاوی مفهوم و مبانی مال با نگاهی جامع، به بررسی این شرط در صحت معامله میپردازد</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462166520150321A Review and Clarification of Badaa in View of Mulla Sadra and Imam Khomeiniتبیین و بررسی بداء از نظر ملاصدرا و امام خمینی(س678658396FAاعلی تورانیعضو هیأت علمی و دانشیار دانشگاه الزهرا(س)لاله شعبانیفارغ التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی از دانشگاه الزهرا(س)Journal Article20130707<em> </em>
<em>Badaa</em> idiomatically means “<em>change in an earlier divine ruling” which is a degree of Divine Knowledge. However, misunderstanding and misinterpretation of badaa</em> and its relationship with God will lead to attributing ignorance to the Almighty God. Reviewing Mulla Sadra and Imam Khomeini’s viewpoints on <em>badaa</em>, this paper is an attempt to prove that the relationship between <em>badaa</em> and Divine Knowledge is such that the Almighty God had innermost knowledge which nobody but He knew and He is aware of the past, present and future. And that Knowledge of God of objects never changes from the pre-creation to post-creation stages. What changes is the <em>Taqdir</em> or doctrine of fate indeed, otherwise <em>Qada</em> and <em>Qadar</em> or predestination remains unchanged. According to Mulla Sadra Divine Nature and predestination shall be subject to no change. He says lower ranks of authority available for the prophets and the Imams, known as “Tablet of Effacement and Affirmation”, shall be subject to change. Imam Khomeini, too, says that in a selected science, acquisition of which takes places in the world of sensual perception, <em>badaa</em> shall be attributable. He attributes <em>badaa</em> to the world of the unseen, universal reality, and to principles of jurisprudence. Imam Khomeini believes that <em>badaa</em> is a component of Will and ordinance and it does not mean a change in Divine Will and repentance, rather, it means creation and transformation<em> بداء در اصطلاح به معنای ارادة جدید الهی است و از مراتب علم خداوند میباشد. لیکن تفسیر نادرست بداء و ارتباط آن با خداوند، منجر به نسبت دادن جهل به ذات الهی میشود. این مقاله با بررسی دیدگاه دو حکیم ملاصدرا و امام خمینی نشان می</em><em></em><em>دهد ارتباط بداء با علم الهی چنین است که خداوند بر همة رویدادهای گذشته و حال و آینده آگاه است و جهل به علم الهی راه ندارد. و علم خداوند بر اشیاء پیش از آفرینش و پس از آفرینش تغییری نمیکند. در واقع آنچه تغییر میکند تقدیر است نه قضا و قدر حتمی. از نظر ملاصدرا، در مرتبه ذات و مرتبه قضای الهی، تغییر راه ندارد. ولی مراتب پایینتر که در دسترس انبیا و اولیای الهی است و از آن به عنوان «لوح محو و اثبات» یاد میکند، دستخوش تغییر میشود. امام خمینی نیز بداء را در علم منتخبی که حصول آن در عالم شهادت و خارج میباشد، جاری میداند. و آن را از عوالم غیبی و حقایق کلیه و اصول خارج میداند. از نظر ایشان، بداء از متعلقات اراده و مشیت است و به معنای تغییر اراده و پشیمانی نیست، بلکه به معنای ایجاد و دگرگونی است.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462166520150321A Review of Imam Khomeini and Khoyi’s Viewpoints about the Authority of Vali-e Faqihبررسی آرای امام خمینی(س) و خویی پیرامون حدود اختیارات ولی فقیه8710458421FAسیدمحمد حسینیدانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهرانزینب محمودیدانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20131216The need to governance is inevitable. This is an interpretation of “<em>Ba’zokom owliya ba’zan</em>” (some of them guardians of some others) and an interpretation of Imam Ali’s response to the doubts on “there is no judge but Allah”. One of the major questions for jurists in the course of history – and even a rising question in contemporary world - is the scope of authority of Vali-e Faqih (guardianship of the Islamic jurist). Imam Khomeini and Khoyi, as two first-rank contemporary jurists and sources of religious imitation have expressed their opinions on this issue. Khoyi believes in conditional authority of Vali-e Faqih while Imam Khomeini has expanded its geography to the leadership of Prophet (PBUH) and to the Infallible Household of the Prophet (PBUH). The difference lies in the fact that Khoyi makes the claim by virtue of flawed documents and lack of indication of traditions on absolute guardianship of the Islamic jurist, while Imam Khomeini invokes to rational reasons and mentioning traditions to support the rational reasoning. The two different societies in Iran and Iraq may explain the difference, while the security environment Khoyi lived in, was influential in shaping up of his viewpoint. In the closing years of his life, Khoyi refers to absolute guardianship of the Islamic jurist under the category of preliminary Jihad and distribution of war booties. Such declaration reinforces the notion of change in his viewpoint<em>ضرورت وجود حکومت امری انکارناپذیر است؛ این مسئله ترجمانی از «بعضکم اولیاء بعض» و تعبیری از پاسخ امام علی (ع) به شبهه «لا حکم الا لله» است. از جمله پرسشهایی که در گذرگاه تاریخ، ذهن فقها را متوجه خود کرده و در عصر حاضر اوج گرفته است حدود و ثغور ولایت حاکم شرع است. امام خمینی و خویی به عنوان دو تن از مراجع تراز اول معاصر، در این زمینه دیدگاههایی را مطرح کردهاند؛ خویی این ولایت را مقیده دانسته و امام خمینی جغرافیای آن را به گستردگی ولایت پیامبر<sup>(ص)</sup> و معصومین<sup>(ع)</sup> توسعه داده است. اصرار خویی بر خدشهدار بودن سند و عدم دلالت روایات بر ولایت مطلقة فقیه و استناد امام خمینی به ادلة عقلیه و استفاده از احادیث بهعنوان مؤید دلایل عقلی، سرچشمه این تفاوت است –هرچند که دو جامعه متفاوت ایران و عراق و محیط امنیتی که خویی در آن قرار داشت در دیدگاه ایشان بیتأثیر نبوده است- خویی در سالهای پایانی حیاتش، در ذیل بحث جهاد ابتدایی و تقسیم غنائم به ولایت مطلقة فقیه اشاره میکند که این اظهاریه، فرضیة تغییر و تحول در دیدگاه ایشان را تقویت میکند. </em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462166520150321A New Approach to Jurisprudential Fundamentals of Dissection on the Basis of Imam Khomeini’s Viewpointsنگرشی نو بر مبانی فقهی حکم کالبد شکافی بر اساس آرای امام خمینی(س)10512658422FAحسن رضا خلجیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکانJournal Article20141211Dissection is among new medical issues whose ultimate goal is safeguarding human health through education or even dissection of a pregnant dead mother to rescue her baby. Since it is not an old problem, jurisprudents in the past did not issue an fatwa on it.
The present article is an attempt to discuss the canonical decree on the subject and its related issues on the basis of Imam Khomeini’s viewpoints. In the first place, therefore, the principle of permissibility regarding the things and acts is discussed to find an outlet to dissection. It is concluded that according to authentic traditions dissection of a Muslim dead body is not allowed under normal circumstances because preserving the dignity of a Muslim dead body is obligatory. But this decree can change at the time of necessity. Also it is mandatory to pay compensation to the relatives of a diseased whose body is dissected and organs taken out
Dissection is among new medical issues whose ultimate goal is safeguarding human health through education or even dissection of a pregnant dead mother to rescue her baby. Since it is not an old problem, jurisprudents in the past did not issue an fatwa on it.
The present article is an attempt to discuss the canonical decree on the subject and its related issues on the basis of Imam Khomeini’s viewpoints. In the first place, therefore, the principle of permissibility regarding the things and acts is discussed to find an outlet to dissection. It is concluded that according to authentic traditions dissection of a Muslim dead body is not allowed under normal circumstances because preserving the dignity of a Muslim dead body is obligatory. But this decree can change at the time of necessity. Also it is mandatory to pay compensation to the relatives of a diseased whose body is dissected and organs taken out<strong><em>: </em></strong><em>از مسائل نوین علوم پزشکی، مسألۀ کالبد شکافی است که هر چند با اهداف اولیۀ متفاوتی مثل نجات جان فرزند زنده در شکم مادری که از دنیا رفته یا آموزش دانشجویان رشتۀ علوم پزشکی و... صورت می پذیرد، اما هدف نهایی تأمین سلامت بهتر و بیشتر انسان است. از آنجا که این مسئله سابقة طولانی ندارد، فقهای گذشته دربارة حکم شرعی آن بهطور خاص بحث نکردهاند. </em>
<em>نوشتار حاضر در صدد بحث پیرامون حکم شرعی این موضوع و برخی مسائل مربوط به آن بر مبنای آرای امام خمینی است، که پس از توضیح مختصری پیرامون «اصل اباحه» به عنوان اصل اولی در مورد اشیاء و افعال، به بررسی ادلهای که ممکن است برای خروج از این اصل در مسئلة تشریح جسد به آنها استناد گردد، پرداخته و به این نتیجه رسیدهایم که کالبد شکافی جسد مسلمان در شرایط عادی به دلیل روایات معتبر و متعددی که بر لزوم حفظ احترام بدن میت مسلمان دلالت دارند، جایز نیست، اما در شرایط اضطراری این حکم میتواند به صورت موقت تغییر کند. همچنین کالبدشکافی افراد غیرمسلمان و نیز اشخاص به ظاهر مسلمانی که به دلیل دشمنی با اهل بیت<sup>(ع)</sup>، احکام کفار برآنها جاری میگردد، بلا اشکال است. همچنین مسئلة لزوم پرداخت دیه به سبب قطع اعضای بدن میت و نحوۀ عمل به روایات مربوط به آن در ارتباط با کالبد شکافی مطرح شده است ودر پایان به حکم اخلاقی کالبدشکافی پرداخته شده و به این نکته اشاره شده که حتی در مواردی که این عمل مشروعیت فقهی دارد، از جهت اخلاقی نامطلوب بوده و لذا جز در موارد ضروری نباید به انجام آن مبادرت ورزید. </em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462166520150321An Intertextual Approach to the Symbol of Social Ethics in Nahjul Balagha and Sahifa Imamنماد اخلاق اجتماعی نهج البلاغه و صحیفه امام با رویکرد بینامتنی12715058425FAفتحیه فتاحی زادهاستاد دانشگاه الزهرافرشته سقاکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث از دانشگاه الزهراJournal Article20141118The social ethics of government officials is something that has been covered in Nahjul Balagha and in many other works inspired by this book. From among the contemporary works, Sahifa Noor by Imam Khomeini contains recommendations for the state officials on observing the codes of social ethics. Intertextuality is a new approach in human science studies that places texts in a network of meaningful relations so that each text, on one hand, is taken from another text and on the other hand, it is reflected in the next texts. A survey of the evolutionary course of this method leads to the Arabic-Persian theory of intertextuality in which the relations between the present and absent texts are divided in three general categories of intentionally explicit, intentionally implicit and implied. There are other subclasses such as adaptation, analysis, translation, allusion, aspiration, … This paper intends to study Arabic-Persian intertextuality of Nahjul Balagha in Imam Khomeini’s Sahifa Noor on the social ethics of state officials. More contemplation when studying the two works will show maximum frequency on intentionally explicit intertextual relations in terms of analysis and then implied relations in terms of allusion.اخلاق اجتماعی کارگزاران موضوعی است که در نهج البلاغه وآثار متأثِّر از آن، بسیار به آن پرداخته شده؛ از میان آثار متأثِّر متأخِّر،کتاب <strong>صحیفه امام</strong> سفارشهایی را از امام خمینی در موضوع اخلاق اجتماعی دولتمردان در بردارد. بینامتنیت، روش مطالعاتی جدیدی در علوم انسانی است که متنها را در یک شبکه ارتباط معنایی نسبت به هم قرار میدهد بهطوری که هر متن از یک سو برگرفته از متون قبل از خود است و از سوی دیگر در متون پسین نیز خود را باز میتاباند. بررسی سیر تکاملی این روش به نظریة بینامتنیت عربی-فارسی میانجامد که در آن روابط بین متن حاضر و متن غایب در سه دستة کلی روابط تعمدی-آشکار، تعمدی-پنهان و ضمنی قرار میگیرند که در گونههای فرعیتر بلاغی مانند اقتباس، حل، ترجمه، تلمیح ، الهام و...نیز قابل تقسیماند. این پژوهش بر آن است که بینامتنیت عربی-فارسی <strong>نهج البلاغه</strong> را در مجموعة <strong>صحیفه امام</strong> در موضوع اخلاق اجتماعی کارگزاران بررسی نماید. با تأمّل در خوانش دو متن، بیشترین فراوانی به روابط بینامتنی تعمدی-آشکار از گونه حل و سپس به روابط ضمنی از گونة تلمیح تعلق پیدا میکند