پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462156020131221tChallenge of Fixity and Universality of Commandmens With Emphasis on Imam Khomeini’s Viewpointsچالشِ ثبات و جهان شمولی احکام با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (س)12862321FAاردوان ارژنگاستادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوینفاطمه علی زادهدانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی دان شگاه اسلامی قمJournal Article20131010The nature of relationship between fixity of commandments and their universality and trans-temporality is among serious concerns. The passage of time creates some changes. Hence, there are different viewpoints about the principle of change and the way of its impacts. The present paper is an attempt to formulate these viewpoints and answers. The important viewpoints about change are: 1) change is totally effective; 2) change is manageable through flexible definition of secondary commandments; 3) detailed explanation in a specific manner; 4) Imam Khomeini’s viewpoints. The viewpoints of Imam Khomeini have been discussed in details, showing his approach to jurisprudential management of changes and developments within the context of time and space on the basis of individual inference
<em><em> نسبت و رابطة ثبات احکام از یک سو و جهان شمولی و فرازمان بودن از سوی دیگر دغدغهای جدی و اساسی است. گذر زمان، تغییراتی را ایجاد میکند. از همین رو دیدگاههای مختلفی در مورد اصل تغییر و نحوة اثرگذاری تغییرات وجود دارد. در این جستار سعی شده است که دیدگاهها و پاسخها به نحوی شفاف، صورتبندی شود. دیدگاههای مهم عبارتند از: 1) تغییر کاملاً اثرگذار است؛ 2) تغییر با طراحی وضعیت منعطفانة احکام ثانویه، قابلیت مدیریت دارد؛ 3) تفصیل به نحو خاص؛ 4) دیدگاه امام خمینی که این نظر به صورت مفصلتری تبیین شده است و اندیشة وی را در مدیریت فقهی و اجتهادی تغییرات و تحولات زمان و مکان نشان میدهد</em></em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462156020121220A Jurisprudential Study of Internet Theft With Reference to Imam Khomeini’s Viewpointsبررسی فقهی سرقت رایانهای (اینترنتی) با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)294062322FAسید محمد موسوی بجنوردیاستاد گروه فقه و مبانی حقوق و مدیر گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم)مریم بنی هاشمیدانشجوی دکترای فقه و حقوق و اندیشة امام خمینی پژوهشکدة امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی.Journal Article20130116The universalization of the use of computer and Internet in less than half a century has introduced to the world a phenomenon called Internet (computer) crime in general and Internet theft in particular, which can be very endangering from security point of view. The present article is an attempt to study this offense from jurisprudential point of view. Also it will be compared with the theft whose punishment is mutilation of fingers. The findings of the present paper show that despite the fact that mutilation of thief’s fingers can be deterrent, it cannot be a suitable punishment forthe Internet or computer theft. However, since there are still some doubts about this kind of theft, the Islamic punishment of mutilation of fingers cannot be used for Internet or computer theft based on the rule of Dar’ ul-Hadd<em>همهگیر شدن استفاده از رایانه و شبکه جهانی اینترنت در کمتر از نیمقرن، جهان را با پدیدهای بهنام جرایم رایانهای بهطور عام و سرقت رایانهای بهطور خاص مواجه نموده که از لحاظ امنیتی میتواند بسیار خطرآفرین باشد. لذا ما در این مقاله از نظر فقهی به این بزه پرداختیم و بعد از تشریح عمل مجرمان به مقایسة آن و سرقت حدی پرداخته و به این نتیجه رسیدیم که علیرغم اینکه حد قطع انگشتان سارق از لحاظ بازدارندگی، میتواند ایدة خوبی برای مجازات دزدان اینترنتی باشد؛ امّا از آنجایی که در موارد زیادی در این نوع از دزدی شبهاتی وجود دارد از باب قاعدة درءالحد نمیتوان این حد را در مورد این مجرمان جاری نمود.</em>
<em> </em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462156020131221Theoretical Foundations of Physical Resurrection in Mulla Sadra’s Viewpoints as Elaborated by Imam Khomeiniمبانی نظری معاد جسمانی ملاصدرا از دیدگاه امام خمینی(س)415462324FAمنیره پلنگیدانشیار مدرسه عالی شهید مطهریمعصومه اسماعیلیدانشجوی دکترای فلسفه تطبیقی مدرسه عالی شهید مطهریJournal Article20131010Mulla Sadra was the first Muslim philosopher to offer a rational explanation of physical resurrection on the basis of transcendental philosophy. On the basis of his principles, the body, which is essentially under the management of the soul, i.e. our body, not the materialized mundane body, is one of the lower degrees of the soul. Therefore, body is not an instrument independent or alien to the soul, rather it is its manifestation. Hence, on this basis, in doing an action, the body is both supervisor and causer of the implementation of the act and due to this reason it is liable to reward and punishment in the hereafter. Mulla Sarda maintains that the otherworldly body is the outcome of the imagination faculty’s creativity. Imam Khomeini is one of the advocates of Mulla Sadra’s theory of physical resurrection and has acknowledged Mulla Sadra’s principles and his rational explanation of physical <em>ملاصدرا اوّلین کسی بود که توانست بر اساس مبانی حکمت متعالیه معاد جسمانی را تبیین عقلانی نماید. طبق مبانی صدرایی، بدنی که بالذات تحت تدبیر نفس قرار دارد، یعنی بدنٌ ما نه این بدن متعین عنصری دنیوی، از شؤون و بلکه مرتبة نازلة نفس است؛ بنابراین، بدن آلتی مستقل و بیگانه از نفس نیست و تجلّی نفس است. بر این اساس، بدن در ارتکاب عمل هم نقش مباشر را دارد و هم مسبّب پیدایش عمل است و به همین دلیل در آخرت مستحق عذاب و پاداش میشود. در باور ملاصدرا، بدن اخروی برآمده از خلّاقیّت قوّة خیال است. امام خمینی یکی از موافقان معاد جسمانی صدرایی است که با پذیرش اصول مبنایی ملاصدرا در این مسأله، تبیین عقلانی وی از معاد جسمانی را تأیید نموده است.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462156020131221A Study of the Issue of Correct and General With Special Reference to Imam Khomeini’s Viewpointواکاوی بحث صحیح و أعم با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)(2)559662326FAسید حسن خمینیتولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و رئیس هیأت امنای پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامیJournal Article20130602In the first part of this article nine preludes of the twelve preludes of the issue of correct and general (including explanation of the problem, its overview, the problematic, its nature, its nomenclature, and the necessity of depiction of limit of comprehensive), were discussed. It was mentioned in the tenth prelude that it is necessary to depict the limit of general whether as a generalist or correctist. Hence, in the generalist approach, the nature of limit of general was discussed and was mentioned that thirteen principles were extracted with regard to the limit of general. These principles are studied within the framework of two approaches: First approach includes the limit of general in viewpoint of correctness which has five bases. The first approach that is the limit of general from the viewpoint correctists and has five principles was discussed in the first part of the article. In this part, the approach of generalists which has eight principles is discussed. At the end of the tenth principle it is argue that out of the thirteen principles four can be accepted proven which are those offered by Akhund, Mohaqeq Isfahani (a correctist), Imam Khomeini (as a correctist) and Mokhtar as a generalist. In the eleventh prelude, the results of both approaches are discussed and finally in the twelfth prelude four arguments on the concept of correct or general are discussed. In the next step the reasons of the correctists and generalists are concluded: we don’t have a general principle with regard to the issue of correct and general, rather each jurisprudential issue (such as obligatory, prohibition, fast, Hajj, and even deeds) should be studied independently and given the wide scope of the said issues, the discussion of each issue must be given within the framework of its jurisprudential chaptery<em>: پس از آنکه در بخش نخست<strong>[1]</strong> از مقاله «واکاوی بحث صحیح و اعم با رویکردی بر نظر امام خمینی<sup>(س)</sup>» نه مقدمه از مقدمات دوازدهگانة بحث صحیح و اعم (شامل تبیین مسأله و ذکر کلیات بحث صحیح و اعم، ترسیم محل نزاع در صحیح و اعم، تبیین چیستی معنایی صحیح و فساد و بیان مراد از صحت و شرایط آن، وجه تسمیه و نامگذاری الفاظ، لزوم تصویر قدر جامع و ...) بیان شد، در مقدمه دهم آن اشاره شد که تصویر قدر جامع ــ چه صحیحی باشیم و چه اعمی ــ لازم است؛ لذا در بحث کاملی تصویر قدر جامع طرح و بیان شد که سیزده مبنا در مورد قدر جامع متخذ شده، که این مبانی در دو وجه مورد بررسی قرار میگیرند: </em>
<em>وجه اول که تصویر قدر جامع از منظر صحیحیها و پنج مبنا میشد، در بخش نخست مقاله طرح گردید و اینک در بخش دوم مقاله، وجه دوم از نظرگاه اعمیها که شامل هشت مبناست، تبیین میگردد؛ در پایان مقدمه دهم بیان میشود از میان این سیزده مبنا، چهار مبنا را میتوان ثبوتاً پذیرفت، که عبارتند از: مبنای آخوند، مبنای محقق اصفهانی (از میان صحیحیها) و مبنای امام خمینی (با تصحیحی که در آن ارائه میشود) و مبنای مختار از میان اعمیها.</em>
<em>در مقدمه یازدهم، ثمرات بحث صحیح و اعم مطرح میشود و در نهایت در مقدمه دوازدهم چهار قول متخذ در مورد وضع الفاظ برای صحیح یا اعم بیان میگردد؛ پس از طرح این مقدمات دوازدهگانه، وارد تقریر ادله صحیحیها و سپس اعمیها شده و در جمع بندی ادلة باب بیان میگردد که: «در بحث صحیح و اعم، یک مبنای عام نداریم، بلکه درباره هر عنوان فقهی (از قبیل وجوب، حرمت، صوم، حج و ... حتی در افعال) باید به طور مستقل بررسی صورت پذیرد، و با توجه به گستردگی عناوین مذکور، بحث هر عنوان را باید در آغاز باب فقهی خود، مطرح ساخت».</em>
<br clear="all" />
<br />[1سید.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462156020131221Aspects of Reason and Its Theoretical and Practical Functions in Imam Khomeini’s Thoughtوجوه عقل و کارکردهای نظری و عملی آن در اندیشـة امـام خمینی(س)9711962329FAعطیه زندیهاستادیار پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی0000-0002-9865-7160Journal Article20130916Man is a being, who possess reason, whose rational products guide him in “theory and practice” in his life. These two realms have preoccupied the thinkers since times immemorial. On this basis, Aristotle divided philosophy into two parts of practical and theoretical, which is based on classification of reason into practical and theoretical. The main objective of the present paper is to study the way of the interconnection of these two realms, their dependence or independence and their impacts on each other. Imam Khomeini has discussed this issue. He is critical of the idea that the function of theoretical reason is understanding and that of practical reason is doing thought about acts. He maintains that act is necessary in both the realms of reason and that knowledge and understanding alone is not helpful in theoretical reason. He pays attention to the role of faith in beliefs and convictions, which is not attainable through mere knowledge. <em>انسان،</em><em> موجودی صاحب عقل است که فرآوردههای عقلانی او، در دو ساحتِ «نظر و عمل» رهگشای طریق زندگی اویند. این دو ساحت از دیرباز اندیشمندان را به تفکّر واداشته است. ارسطو بر این اساس، حکمت را به دو بخش نظری و عملی تقسیم کرده که این تقسیم بندی بر تقسیم عقل به نظری و عملی، مبتنی است. نحوة ارتباط این دو ساحت و استقلال یا وابستگی آنها به یکدیگر و میزان تأثیر و تأثر آنها نسبت به یکدیگر از اهداف این پژوهش است.</em>
<em>امام خمینی از جمله کسانی است که به این مبحث پرداخته است. وی این دیدگاه را که شأن عقل نظری</em><em>، «ادراک» و شأن عقل عملی</em><em>، «انجام کارهای معقوله» باشد مورد انتقاد قرار میدهد و اعتقاد دارد «عمل» در هر دو شأنِ عقل، لازم است و علم</em><em> و ادراک به تنهایی در عقل نظری کار ساز نیست. وی به نقش ایمان</em><em> در اعتقادات و باورها توجّه دارد که تنها از طریق علم حاصل نمیشود.</em>