پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462135320120220Efforts of the Jamshid Amouzegar’s Administration
to Prevent Islamic Revolution of Iranتکاپوهای دولت جمشید آموزگار برای جلوگیری از انقلاب اسلامی ایران759061905FAفواد پورآریانعضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلّم تهران (خوارزمی)ارسطو خداپرستدانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی دانشگاه تربیت معلّم تهران (خوارزمی)Journal Article20111127The Pahlavi regime played a new trick in August 1977. Under international pressures and to appease the regime’s opponents, the Shah dismissed Amir Abbas Hoveyda after 13 years of being the prime minister and replaced him with Jamshid Amouzegar. Although Amouzegar’s cabinet was formed to consolidate the foundations of the Shah’s regime, during his tenure, unexpected events unfolded in the country which effectively accelerated the process of Islamic Revolution. Meanwhile, Imam Khomeini’s strong and sagacious leadership thwarted Amouzegar’s programs and deliberations. Why Amouzegar had been appointed, what happened during his tenure and what he had done to halt the Islamic Revolution are the major concerns of the present research. The data for the present paper was garnered from books and journals of repute and analyzed through descriptive-anlytical approach.<em>در مرداد سال 1356 شمسی، رژیم پهلوی دست به ترفند جدیدی زد. شاه برای ساکت کردن مخالفان رژیم و تحت فشارهای بین المللی، امیر عباس هویدا را پس از 13 سال نخست وزیری کنار گذاشت و جمشید آموزگار را جایگزین وی نمود. اگرچه دولت آموزگار برای تحکیم پایههای قدرت شاه و استمرار حاکمیت رژیم بر سر کار آمد، اما در زمان نخست وزیری آموزگار، حوادث بیسابقهای در کشور رخ داد که در تسریع پیروزی انقلاب اسلامی ایران بسیار مؤثّر بود. از طرف دیگر، رهبری قاطع و مدبّرانۀ امام خمینی تدابیر و برنامههای دولت آموزگار را ناکام گذاشت. اینکه چرا آموزگار بر سر کار آمد، در زمان نخستوزیری وی چه حوادثی رخ داد و دولت آموزگار برای مهار انقلاب اسلامی چه کرد مسألههای اصلی این پژوهش است که با تکیه بر روش کتابخانهای-اسنادی با رویکرد تحلیلی-توصیفی مورد بررسی قرار گرفته است. </em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462135320120318Abuse of Emergency
With Special Reference to Imam Khomeini’s Jurisprudential Ideasسوء استفاده از اضطرار با رویکردی بر اندیشه فقهی امام خمینی(ره)265061906FAعلی انصاریاستادیار گروه حقوق و علوم سیاسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم.Journal Article20111129Today, there are rare instances of exertion of force in the form of physical compulsion or use of violence in conclusion of contracts, but due to internal and external conditions the consent of the parties to the contract is undermined. According to jurists and lawyers, although the existence of emergency conditions undermines the consent of the parties to the contract, it does not damage the validity of the contract. But if the same emergency condition is abused and an unfair contract is imposed on the helpless party, such an agreement is not valid. Due to the lack of clear reference in the law, the lawmakers – in this case lawyers and jurists – have offered different guarantees for the nullification of such a contract which include nullification, right to abrogate, ineffectiveness, and adjustment.
Although most of the Imamiyah jurisprudents advocate the validity of such contracts, some jurisprudents have proposed their nullification with regard to an amount above the equal price, but other jurisprudents have opposed it. Referring to the Rule of Hardship and Necessity, Imam Khomeini considers an amount above the equal price as invalid. This view which is somehow modification of the contact would guarantee the rights of the helpless person and at the same time is not open to the criticisms leveled against other viewpoints.<em>امروزه اعمال فشار در انعقاد قراردادها به صورت اکراه فیزیکی و اعمال خشونت کمتر به چشم میخورد، ولی به دلایل مختلف درونی و بیرونی، رضایت افراد در انعقاد قرارداد مخدوش میگردد. به عقیده حقوقدانان وجود شرایط اضطراری در انعقاد قرارداد، علیرغم اینکه رضای فرد به انجام معامله را مخدوش میسازد، به صحت قرارداد آسیبی وارد نمیآورد؛ ولی اگر از همین شرایط اضطراری سوء استفاده گردد و قراردادی غیرعادلانه بر مضطر تحمیل شود، این قرارداد، قابل حمایت نیست. با توجه به سکوت قانونگذار ما در این مورد، حقوقدانان ضمانت اجراهای مختلفی از جمله بطلان، حق فسخ، عدم نفوذ و قابلیت تعدیل یا ابطال قرارداد را برای این نوع قراردادها پیشنهاد کردهاند.</em>
<em>در فقه امامیه نیز هرچند نظر مشهور بر صحت این نوع قراردادها تأکید دارد، ولی برخی فقها بطلان قرارداد در خصوص مبلغ زاید بر ثمنالمثل را پیشنهاد کردهاند که با مخالفت سایر فقها رو به رو شده است. امام خمینی با استناد به قاعده نفی عسر و حرج، این گونه قراردادها را زمانی که به ایجاد عسر و حرج منتهی میگردد، در خصوص میزان زاید بر ثمن المثل باطل دانستهاند. این نظر که به نوعی تعدیل قرارداد به شمار میرود، ضمن اینکه به سایر انتقادات وارد بر نظریات مشابه پاسخ میدهد، میتواند به خوبی حقوق شخص مضطر را تأمین نماید.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462135320120318The Legal-Jurisprudential Status of the Guardians Council
in the Islamic Republic System and
Way of its Supervision over Laws and Rulesبررسی فقهی ـ حقوقی جایگاه شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران و نحوة نظارت آن بر قوانین و مقررات527361907FAسید محمد موسوی بجنوردیاستاد گروه فقه و مبانی حقوق و مدیر گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم)افتخار دانشپوردکترای فقه و مبانی حقوق پژوهشکدة امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20110825The Guardians Council is one of the most important institutions in Iranian political system, hence its study is very important. Therefore, in the first place, its status is compared with similar institutions in other countries to explain the philosophy of its establishment.
Since supervision over the management of the country at macro level, including the elections, is among the prerogatives of the Guardians Council, it is important to clarify its role. However, due to the lack of clear reference to the nature of its supervision, there are controversial viewpoints in this regard. Since the council is also vested with the power to interpret the Constitution, it has interpreted the Article on its prerogatives and called its supervision approbatory. Despite considering this interpretation binding, due to the existing problems, there are still some debates about this issue. Hence attempts have been made in the present paper to offer an informative interpretation of the said article which can provide an effective, logical and fair supervision.<em>: مطالعة همه جانبة نهاد شورای نگهبان به عنوان یکی از مهمترین نهادهای حکومتی گامی مؤثر شمرده میشود. به این منظور ابتدا از طریق تحلیلی تطبیقی با نهادهای مشابه در سایر کشورها به تبیین جایگاه و فلسفة وجودی این شورا پرداخته شده است. </em>
<em>از آنجا که نظارت بر مدیریت سطح کلان کشور، از جمله نظارت بر انتخابات از صلاحیتهای نهاد شورای نگهبان شمرده شده که به دلیل عدم اشاره به نوع و ماهیت چنین نظارتی، دیدگاههای معارضی در مورد آن ابراز گردیده، و در میان این مناقشات، از آنجا که این نهاد خود عهدهدار تفسیر قانون اساسی است، به تفسیر این اصل اقدام نموده و نوع نظارت خویش را از نوع «استصوابی» معرفی نموده است. علیرغم لازم الاجرا دانستن این تفسیر، به دلیل اشکالات موجود، همچنان میدان بحث و تبادل نظرهای علمی در این زمینه باز بوده، با تحلیل و نقد برخی مستندات، در صدد ارائه نظریة استطلاعی بودن نظارت برآمدهایم که در نوع خود میتواند به خوبی تأمین کنندة یک نظارت کارآمد، منطقی و منصفانه باشد.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462135320120318Rational Credibilities in Viewpoint of Shia Usuliunاعتبارات عقلایی از دیدگاه اصولیون شیعه9211661908FAسید حسن خمینیتولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و رئیس هیأت امنای پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامیJournal Article20120104Rational credibilties in rational sciences are so important that in the approach of these sciences man’s humanity lies in his ability to construct the world of credit.
What are rational credibilities? What is the definition of rational credibilities? What are their characteristics? The Principles of Jurisprudence too is indebted to rational credibilites, for the principles deal with jurisprudence whose creative material is credit. Hence renowned Usuliun, though not independently, have discussed credibilities. The present paper is based on the notes of the author’s classes on credibilities. The main focus of this paper is to define credibilities and their classification in the works of renowned Usuliun. Also the definition of the author of rational credibilities based on Imam Khomeini’s viewpoints has been given in the end.<em>در علوم عقلی، اعتبارات عقلایی از آن درجه از اهمیت برخوردارند که می توان گفت از نگاه این علوم انسانیت انسان به توانایی او در ساختن عالم اعتبار است.</em>
<em>اما اعتبارات عقلایی چیست و چه تعریفی دارد؟ از کدامین نوع هستی برخوردار است و دارای کدامین ویژگی است؟ علم اصول فقه نیز وامدار بحث اعتبار است. چراکه اصول، به حوزه «فقه» می پردازد که مهمترین ماده پدیدآورندهاش، «اعتبار» است. به همین جهت است که اصولیون برجسته ــ اگرچه نه در یک بحث مستقل ــ به بحث اعتبارات پرداختهاند. </em>
<em>نگارنده در سلسله درسهای اصول خویش، به طور مستقل به این بحث پرداخته و نظریات آن بزرگان، به طور مشخص آرای امام خمینی، را مدّ نظر قرار داده است.</em>
<em>این مقاله، برگرفته شده از این درسهاست. در این نوشته، نگارنده پس از تعریف اعتبار و بیان اصطلاحات متعددی که در این باره وجود دارد، به تقسیمات مختلفی که از اعتبار در کلام بزرگان اصولی، مطرح شده است، اشاره کرده و سپس به تعریف نهایی خویش ــ مطابق مبنای امام خمینی ــ میپردازد و درنهایت با طرح سؤالات پنجگانه، تعریف خویش از اعتبارات عقلایی ارائه می دهد.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462135320120318English Abstracts of Essays
Election Ethics in Imam Khomeini’s Thoughtاخلاق انتخاباتی در اندیشة امام خمینی(ره)12461909FAامیر ابراهیم رسولیدکترای علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع).محمد رضا اخضریانکارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20111030Every society, relying on its socio-cultural conditions and in the light different historical-creedal periods, tends towards a specific government system. Iran is not an exception. Hence after several historical periods, having put behind such governments as Safavids, constitutional system, and dictatorial government, the Iranian society chose religious democracy as its government model. This system is based on religious principles and values which is the merging place of religion and politics. Hence, in theory and practice it should abide by democracy and religion.
Since elections are the basis of democratic systems, and in the light of religious ethics, commandments and beliefs, the present paper is an attempt to study ethics and elections as two pillars of religious democracy. Hence, the nature and necessity of election ethics, its elements in Imam Khomeini’s thoughts, and the nature of these criteria in the Quranic verses and traditions will be studied to make a conclusion.<strong><em>: </em></strong><em>هر جامعهای با توجه به شرایط اجتماعی ـ فرهنگی و با در نظر گرفتن دورههای مختلف تاریخی ـ اعتقادی به یک شیوه حکومتی تمایل یافته، آن را به عنوان طرح حاکمیتی خود میپذیرد. جامعه ایران نیز از این قاعده کلی مستثنا نبوده است. لذا با عبور از مراحل مختلف تاریخی چون حکومت صفویه، دوران مشروطه و حاکمیتهای استبدادی، طرح حاکمیت مردم سالاری دینی را به عنوان طرح غالب برگزیده است. این شیوه حکومت بر ارزشها و مبانی اعتقادی ـ دینی مبتنی است و محل امتزاج دین و سیاست است، بنابراین باید توأمان، چه در اجرا و چه در نظریه، پایبند به شیوه مردمسالاری ممزوج با دین باشد.</em>
<em>از آنجا که انتخابات اساس نظامهای مردم سالار است و با عنایت به وجود سه بعد اخلاق، احکام و اعتقادات دین، در این مقاله برآنیم تا به کنکاش درباره جنبه اخلاق و انتخابات به عنوان دو قطب تعیین کننده در هر دو بعد نظام مردم سالار دینی بپردازیم. لذا در این مقاله ابتدا به تبیین ماهیت و لزوم اخلاق انتخاباتی پرداخته سپس با ذکر مؤلفههای اخلاق انتخاباتی در اندیشه امام از طریق ارجاع به بیانات ایشان به بررسی این معیارها از دیدگاه آیات و روایات اقدام نموده در نهایت به نتیجهگیری و پاسخ به سؤالات مطرح در این مقاله خواهیم پرداخت. </em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462135320120318Role of Affliction of Hardship in Man’s Spiritual Sublimation
With Special Reference to Imam Khomeini’s Viewpoints
)in Exposition of Forty Traditions and Exposition of Tradition of Armies of Reason and Ignorance)نقش ابتلا به شداید در تقویت روحانی انسان با تأکید بر آرای امام خمینی (در شرح چهل حدیث و شرح حدیث جنود عقل و جهل)11713961916FAبیوک علیزادهعضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و نائب رئیس انجمن علمی عرفان اسلامی ایران.آیلار ملکیکارشناسی ارشد عرفان اسلامی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی و مدرس دانشگاه محقق اردبیلی و پیام نور مرکز اردبیل.Journal Article20111031The Arabic word <em>ibtila</em> has two meanings. In its first sense, it refers to affliction and infliction. <em>Ibtila</em> can be affliction of hardship or being blessed with blessings, which are the inseparable parts of the universal system. The happenings in man’s life have profound meanings. The significance of <em>ibtila</em> is that it sublimates man’s status, causing his spiritual sublimation in the direction that he is capable of accomplishing. The ecstasy of the world is shortcoming; the world is not capable of being a place for reward and punishment. It is only an educational home for raising man in order to attain a superior goal in the sublime world.
<em>Ibtila</em> in its second sense means test and awareness. Awareness refers to becoming conscious of creation of man and the world as well as a semantic approach to all possessions and non-possessions, joys, hardships and other happenings. Hence afflictions and tests are always a means for perfection and spiritual sublimation. Attempts have been made in the present paper to rely on the Quranic verses, traditions and remarks of thinkers to explain Imam Khomeini’s viewpoints about affliction and test.<strong><em>:</em></strong><em> ابتلا به معنای «گرفتار و دچار شدن» و «امتحان» و «اختبار» است. ابتلا در معنای گرفتار و دچارشدن، به صورت نعمات یا نقمات ظاهر میشود و جزء لاینفک نظام عالم است. پیشامدهایی که در زندگی بشر اتفاق میافتد دربردارندة معنایی ژرف است. اهمیت ابتلا به این است که شأن آدمی را تعالی میبخشد و سبب تکامل روحی او در جهتی میشود که قابلیت رسیدن به آن را دارد. نشئه دنیا دار نقصان است و قابلیت این را ندارد که دار ثواب و عقاب باشد. دنیا فقط دارالتربیتی برای تربیت بشر، جهت وصول به غایتی برتر در عوالم برتر است. </em>
<em>ابتلا در معنای «آزمون» و «اختبار» به معنای آگاهی و باخبر شدن نسبت به آفرینش انسان و جهان و نگاه معنانگرانه نسبت به تمام داشتهها و نداشتهها، خوشیها و ناملایمات و دیگر پیشامدها است. به این لحاظ بجا خواهد بود اگر همواره بر این تأکید شود که ابتلائات عامل مهمی در جهت تکامل و ارتقای معنوی و روحانی بشر هستند. نویسندگان این مقاله تلاش نمودهاند با محور قراردادن سخنان امام در باب ابتلا از آیات و روایات و همینطور سخنان دیگر بزرگان برای فهم بهتر سخنان امام استفاده نمایند.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462135320120318Islamic Fixed Punishments and Ta’zir and Their Substitutes
With Special Reference to Imam Khomeini’s Approachحد و تعزیر و موارد جایگزینی هر یک با دیگری با رویکردی به دیدگاه امام خمینی(س)14116061917FAعیسی ولاییمعاونت پژوهشی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20110906There are two major viewpoints about Islamic fixed punishment (<em>Hadd</em>): some consider Islamic fixed punishment as an offensive attribute which has legal punishment, while others argue that it is a punitive attribute whose limit has been fixed by the Lawgiver, while the rests are categorized as Ta’zir. But despite this definition, the punishments are not always observed some mitigating or augmenting factors influence them. As a result the offences falling with the category of fixed punishment are punished according to the rules of Ta’zir. Likewise, with regard to the offenses falling with the category of Ta’zir where the ruler can determine the nature and amount of punishment, the punishment given to the offender is according those stipulated for fixed punishments. In other words, in jurisprudence, some time fixed punishment and Ta’zir replace each other.
There are four conditions for offenses falling within the category of fixed punishment. However, jurisprudents maintain that the boundaries of these two Islamic punishments should not overlap.<em><span style="mso-bidi-font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">در تعریف حدود دو نظر عمده وجود دارد: برخی «حد» را صفت جرمی گرفته که مجازات معین شرعی دارد و عدهای آن را صفت مجازاتی دانسته که شارع اندازهاش را مشخص کرده است و هر چه غیر از این را تعزیر نامیدند. علیرغم چنین تعاریفی گاهی این قاعده رعایت نمیشود و عوامل مخففه و مشدّده در آن اثر میگذارد و جرایم حدّی، مجازات تعزیری پیدا میکند. همانگونه که در جرایم تعزیری با اینکه اختیار حاکم در مسأله تعزیر این است که در نوع و مقدار مجازات عواملی را در نظر گیرد و مجازات را تعیین کند، ولی گاهی در جرایم تعزیری مجازات حدّی تعیین شده است. بنابراین در فقه مواردی وجود دارد که حد و تعزیر جایگزین هم میشوند.</span></em>
<em><span style="mso-bidi-font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">در مسأله تداخل اسباب و مسببات، به دلیل اصل اولی، قائل به عدم تداخل هستند مگر در مواردی که دلیل خاص بر تداخل وارد شده باشد. اما در برخی از موارد تداخل اسباب و مسببات صورت میگیرد که برای تداخل جرایم حدّی شرایطی (4 شرط) را ذکر کردهاند. </span></em>
<em><span style="mso-bidi-font-size: 10.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">برخی در مورد تداخل در جرایم تعزیری نیز به قیاس اولویت تمسک جسته و گفتهاند: وقتی در جرایم حدّی قائل به تداخل میشویم به طریق اولی در مورد جرایم تعزیری که اختیار آن با حاکم است و جرم آن سبکتر از جرم حدّی است قائل به تداخل خواهیم شد.</span></em>