پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462124920110319Factors behind Isolation of the Quran in Political
and Social Dimensions in Viewpoint of Imam Khomeiniعوامل و زمینههای مهجوریت قرآن در بعد سیاسی و اجتماعی در اندیشة امام خمینی(س567262810FAعبدالهادی فقهیزادهاستادیار دانشگاه تهرانیونس اشرفی امینکارشناس ارشد علوم قرآنJournal Article20101020Isolation of the Quran means lack of attention to its doctrines and teachings by the addressees. Having faith in the all-comprehensiveness of the Quran, Imam Khomeini maintained that political and social aspects of the teachings of the Quran did not receive the due attention of the Muslim societies. In his viewpoints, both Muslims and non-Muslims were responsible for the isolation of the Quran. Some of the factors behind the isolation of the Quran in his viewpoints are: lack of due attention to the Household of the Holy Prophet (PBUH) of Islam, confining one to the appearances of the Quran, ossification and fanaticism, enemies attempts to project Quran ineffective in social and political fields, incorrect interpretations of the Quran, oppression of the rulers and cultural alienation and lack of confidence.<em>مهجوریت قرآن به معنای متروک ماندن آموزهها و اعراض از مفاهیم آن از سوی مخاطبان است. امام خمینی با اعتقاد به جامعیت همهجانبة قرآن، برآن است که ابعاد سیاسی و اجتماعی آن عملاً در سطح وسیعی از جوامع مسلمان مهجور واقع شده است. از نظر ایشان هم مسلمانان و هم بیگانگان در مهجوریت قرآن نقش دارند و مهمترین زمینهها و عوامل مهجوریت قرآن عبارتند از: مهجوریت اهل بیت<sup>(ع)</sup>، بسنده کردن به ظواهر قرآن، تحجر و خشکذهنی، ناکارآمد جلوه دادن قرآن در حوزههای سیاسی و اجتماعی از سوی دشمنان، ارائة تفاسیر ناصواب و سلیقهای از قرآن، ستمپیشگی حاکمان و زمامداران، ازخودبیگانگی</em><em>و خودباختگی فرهنگی. </em>
<strong><sup> </sup></strong>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462124920110319An Introduction to Social Justice in Imam Khomeini’s Viewpointمقدمهای برتبیین عدالت اجتماعی در اندیشه امام خمینی(س)153862811FAمحمدحسین جمشیدیاستادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرسابراهیم ایران نژادفارغالتحصیل کارشناسی ارشد جامعه شناسی انقلاب از پژوهشکده امام خمینی(س)و انقلاب اسلامی و پژوهشگر جهاددانشگاهی واحد آذربایجانشرقی0000-0002-3889-8376Journal Article20100116Social justice is among the strong aspects of human life, without which human beings are not able to realize the meaning of life while the society is not sustained without attempts for establishment of justice. Moreover, justice and equity and egalitarianism and equity-seeking are two aspects of man’s nature. Any person enjoying a sane reason would move towards justice with a special attraction. Justice and equity are not only a factor for growth, development, welfare and security in the society but are also effective in establishment of unity and integrity in the society. Attempts have been made in the present study to elucidate justice in the viewpoint of Imam Khomeini and his ideas about social justice. In this regard in the first place, the concepts of justice and equity in Islamic thought are discussed in a historical perspective and then the meaning and topics of justice are studied. Finally, the solutions given by Imam Khomeini for the realization of social justice have been inferred from his writings and speeches.<em>عدالت اجتماعی از ش</em><em>ئ</em><em>ون و مقومات وجود و محور زندگانی انسان است که بدون آن آدمیان معنای زندگی را در نمی یابند و جامعه نیز جز با قیام به قسط و گسترش آن قوام نمی یابد.</em><em>ب</em><em>ه </em><em>علاوه عدالت و قسط، عدالتخواهی و قسططلبی شأنی از شؤون فطری انسان است که بدون آن</em><em>انسان</em><em>ی</em><em>ت انسان معنا نمییابد. کسی که دارای عقل سلیم است با جذبهای خاص به سوی عدل و داد در حرکت است. عدل و داد نه تنها عامل رشد،</em><em>توسعه، رفاه و امنیت در جامعه که عامل وحدت و یکپارچگی جامعه نیز است. در این پژوهش، ابتدا، عدالت اجتماعی از دیدگاه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی تبیین میشود. در ادامه دیدگاه ایشان در باب مفهوم عدالت اجتماعی مورد بررسی قرار میگیرد. ابتدا واژه عدالت و قسط از لحاظ تاریخی در اندیشه اسلامی بررسی شده است و</em> <em>سپس به بحث در مورد معانی و موضوعات عدالت از دیدگاه امام پرداخته شده، و نهایتاً برخی از راهکارهای اساسی که ایشان برای عملی شدن عدالت اجتماعی در نظر دارد از لابه لای مکتوبات و فرمایشاتشان استنتاج و استخراج گردیده است.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462124920110319The Cultural Discourse of Two Revolutions and their Impacts
on International Arena
(Islamic Revolution of Iran and French revolution)گفتمان فرهنگی دو انقلاب و تأثیرات آنها در عرصه بین الملل (انقلاب اسلامی ایران و انقلاب فرانسه)12515162813FAیونس نوربخشاستادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهرانصدیقه سلطانیانکارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعیJournal Article20101007The Islamic Revolution of Iran is among the great revolutions of the world. The Islamic Revolution of Iran and the formation of the Islamic Republic system in Iran created a new cultural discourse which not only put an end to the inaction and lack of confidence of the Iranian nation but also that of a great chunk of the Muslims. It not only left an impact on the relations between the West and the Islamic countries and Muslims but also brought about change in the discourse of Islamic governments with their nations and Islamic groups. Due to this cultural change the Iranian nation moved from a quasi-modern Western and royal culture towards an Islamic-revolutionary culture with its own specific discourse. Due to this cultural change which can be called a cultural revolution, a new discourse was created which upset the one-sided cultural relations of Iran with the West whose outcome was the consolidation of the hegemony of the Western culture. This was achieved through presentation of the Western culture and production of new literature, political language and culture. This discourse, through reproduction of a new meaning system based on Islam and through identification of Muslims and otherization of the West, promoted its discourse among other nations. The revolution challenged many sociological theories about religion and secularism. The present paper is an attempt to discuss different cultural aspects of the Islamic Revolution and its impacts and characteristics through discourse analysis. Attempts have been made to make a brief comparison between the Islamic Revolution and the French Revolution to elaborate their differences and impacts and the creation of two modern and postmodern discourses.<strong>:</strong><em> انقلاب اسلامی ایران یکی از انقلابات بزرگ جهان شمرده میشود. </em><em>وقوع انقلاب اسلامی و شکلگیری نظام جمهوری اسلامی ایران گفتمان فرهنگی جدیدی را ایجاد نمود که این گفتمان نه تنها ملت ایران بلکه بخش زیادی از مسلمانان را از حالت انفعالی و عدم خودباوری خارج کرد، و نه تنها رابطه غرب با کشورهای اسلامی و مسلمانان را تحت تأثیر قرار داد بلکه گفتمان دولتهای کشورهای اسلامی را در برابر مردم خود و گروههای اسلامی دچار تغییر نمود. مردم ایران در اثر این تحول فرهنگی از فرهنگ شبه مدرن غربی و سلطنتی به سوی فرهنگ اسلامی ـ انقلابی با گفتمان خاص خود حرکت کردند. در اثر این تحول فرهنگی که آن را باید انقلاب فرهنگی نامید، گفتمان جدیدی ایجاد شد که با بازنمایی غرب و تولید ادبیات و زبان سیاسی و فرهنگی جدید ارتباط یک سویه فرهنگی ایران با غرب را که کارکرد آن تحکیم هژمونی فرهنگی غرب بود، برهم زد. این گفتمان با باز تولید نظام معنایی جدید مبتنی بر اسلام با هویت بخشی به مسلمانان و غیریت سازی غرب، گفتمان فرهنگی خود را در بین ملتهای دیگر توسعه بخشید. این انقلاب بسیاری از تئوریهای جامعه شناختی در زمینه دین و سکولاریزم را به چالش کشید. در این مقاله به روش تحلیل گفتمانی ابعاد فرهنگی انقلاب اسلامی ایران را واکاوی نموده و ویژگیها و تأثیرات آن را مورد مطاله قرار میدهیم.</em><em>در این بررسی نیم نگاهی نیز به انقلاب فرانسه خواهیم داشت و تفاوتهای آنها را از جهت آثار ونتایجشان در ایجاد دو نوع گفتمان مدرن وپست مدرن نشان میدهیم.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462124920110319End of Revolutionخاتمة انقلاب395562818FAعلیرضا شجاعی زنداستادیار دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20100704The declaration of "the end of revolution" and beginning of the institution draws the attentions towards an actualized reality, which despite its definiteness has not been properly acknowledged, while paying due attention to it and its acknowledgement will leave considerable impacts on the current realities and practices.
Bewilderment with regard to the issue whether the Iranian society is still in "revolution" or has put it behind and entered the stage of "institution" has not only preoccupied the people and the executives, but also the theoreticians and political activists and hence they are in limbo about the revolution or at least have not yet given a clear answer to it.
Providing an answer to this question requires reflection on some other fundamental issues such as the "originality of revolution", "basis of determination and delimitation of turning points of revolution", "characteristics of a victorious revolution", "signs of conclusion", "requirements of stabilization of the new system" and finally "the differences between the two conventional conditions before and after the revolution".<em>اعلان</em><em>«خ</em><em>ا</em><em>تمة انقلاب» و آغاز نظام، جلب نمودن توجهات بهسوی واقعیتِ محقَّقی است که با تمام قطعیتهایش، کمتر بدان اذعان شده است؛ در حالی که عطف توجه و اذعان بدان، تأثیرات شایانی در نگاه به واقعیتهای جاری و عمل در آن خواهد داشت.</em>
<em>سردرگمی در این باب که جامعة ایران همچنان در «انقلاب» بهسر میبرد و یا آن را پشت سرگذارده و وارد مرحلة «نظام» شده است، تنها دامنگیرِ مردم و کارگزاران نیست، بلکه صاحبنظران انقلاب و فعالان سیاسی نیز با آن درگیر و دربارة آن بلاتکلیفند؛ یا لااقل </em><em>تا کنون </em><em>پاسخ صریح و روشنی بدان ندادهاند.</em>
<em>نیل به پاسخی روشن برای این مس</em><em>أ</em><em>له، مستلزم تأمل در چند مسألة مقدماتی دربارة «اصالت انقلاب»، «مبنای تعیین و توقیت نقاط عطف انقلاب»، «مشخصات یک انقلاب پیروز»، «نشانههای خاتمت»، «مستلزمات تثبیت و انجاز نظام جدید» و بالاخره «تفاوتهای دو وضعیت متعارف در ماقبل و مابعد انقلاب» است. </em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462124920110319A jurisprudential and Legal Study of Islamic Dress Code (Hijab)
With Special Reference to Imam Khomeini’s Viewpointsبررسی فقهی و حقوقی حجاب شرعی با رویکردی بر آرای امام خمینی(س10012463050FAحسین نمازی فراستادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه بینالمللی امام خمینیصالح سعادتکارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامیJournal Article20110714Hijab is one of the established principles of religion and obligations of Islamic sharia. In our society hijab, besides its religious aspects has become a law for women from different walks of life to observe. However, the issue of hijab has been challenged because of different incentives. One of these challenges is that, although hijab has been mentioned in the Iranian law and is mandatory for women to observe and failure to observe hijab is an offense, there is not a clear definition about hijab and its limits. Moreover, the Islamic system has not yet defined the limits of hijab it recommends in a legal framework. Since the legal solution to clarification of ambiguity of legal articles according to the Article 167 of the Constitution is reference to authentic jurisprudential sources, attempts have been made in the present study to offer a definition of hijab by referring to the Quranic verses, traditions and Imam Khomeini’s works. Some suggestions have been offered for the improvement of current hijab conditions in our society in the concluding part of the present study.<em>حجاب یکی از مسلّمات دین و </em><em>ضرورتهای</em><em> شریعت اسلامی است که </em><em>در جامعه اسلامی ما، علاوه بر جنبه اعتقادی و دینی آن، به صورت قانونی که برای همه بانوان با اعتقادات متفاوت، لازم الاجرا است، درآمده است</em><em>. البته این مسأله امروزه با انگیزهها و شیوههای گوناگونی مورد چالش قرار گرفته است. یکی از این چالشها این است که در قانون ایران با آن که حجاب برای زنان اجباری بوده و بیحجابی نوعی جرم محسوب میشود اما فاقد تعریفی مشخص و بدون ضابطه معین بوده و تاکنون حدود و ثغور حجاب مدّ نظر نظام به صورت قانونی تعریف و تبیین نشده است. از آنجایی که راه حل قانونی رفع اجمال و ابهام از موادّ قانونی، با استناد به اصل 167 قانون اساسی و ماده 214 آیین دادرسی کیفری، رجوع به منابع معتبر فقهی است، لذا این تحقیق درصدد است که با بررسی ماهیّت و دلایل حجاب اسلامی از آیات و روایات، و الهامگیری از مبانی فکری حضرت امام خمینی ضمن </em><em>ارائه طرحی برای پوشش بانوان در دولت اسلامی که منبعث از متون و نصوص دینی است، با</em><em> تعریف روشن و جامع از حجاب، از قوانین موضوعه رفع ابهام و اجمال کرده و در کنار آن با تبیین عناصر تشکیلدهنده این جرم آن را جرمی مسلّم قلمداد کند. در آخر مقاله نیز پیشنهاداتی جهت اصلاح وضعیت فعلی حجاب در کشور داده شده است.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462124920110319Indexes of Political Development in Imam Khomeini's Viewpointsمؤلفهها و شاخصههای توسعة سیاسی از دیدگاه امام خمینی(س)739863055FAمسعود معینی پوردانش آموخته حوزه علمیه قمJournal Article20101020Without any doubt, in order to offer a methodological study of level of political development or to offer a theory for assessment of political development one has to take into consideration the factors or indexes of political development. The main thrust of this paper is to study indexes and factors of political development in viewpoint of Imam Khomeini. Western theorists look for a mundane political development by exclusion of tradition and religion and through maximum realization of material utilization. However, Imam Khomeini looks for sublime political development with centrality of God in the political system. At the top of political development, he puts forth the materialization of the divine religion and the idea of monotheism and hence all indexes of political development are under these principles. He considers the realization of three major indexes necessary: felicity-centered rationality, individual inference and rule of jurisprudence, and realization of ethical politics. He also enumerates several minor indexes for the political development. The present paper is an attempt to discuss the indexes of political development in viewpoint of Imam Khomeini through an intertextual analysis.<em>بدون تردید برای مطالعه روشمند درباره میزان تحقق توسعه سیاسی یا ارائه نظریهای برای دستیابی به آن میبایست ابعاد مختلف آن از جمله شاخصهها و مؤلفههای توسعه سیاسی مدّ نظر قرار گیرد. پرسش اصلی این پژوهش بررسی شاخصهها و مؤلفههای توسعه سیاسی از منظر امام خمینی است. </em><em>نظریهپردازان غربی به دنبال ایجاد توسعه سیاسی دنیاگرا، با حذف سنّت، مذهب وتحقق نهایت بهرههای مادّی هستند. اما امام خمینی به دنبال تحقق توسعه سیاسی متعالی، با محوریت خدا در نظام سیاسی است و در صدر اهداف توسعه سیاسی، تحقق مکتب الوهیت و ایده توحید را مطرح میکند و تمام اهداف و شاخصههای توسعة سیاسی را ذیل آن مطرح مینماید. ایشان تحقق سه شاخصه کلان (عقلانیت سعادت محور، اجتهاد و ولایت فقیه و تحقق سیاست اخلاقی) وتعدادی شاخصه خرد برای توسعة سیاسی را لازم میدانند. در این تحقیق با روش تحلیل درون متنی به شاخصههای توسعة سیاسی از دیدگاه حضرت امام میپردازیم.</em>