پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462114320090922Alimony of Wife in Jurisprudence and Law
(Special reference to Imam Khomeini's Viewpoints)نفقه زوجه در فقه و حقوق با رویکردی بر نظریات امام خمینی(س)12363772FAسیدمحمد موسوی بجنوردیاستاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی و مدیر گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی و اندیشههای امام خمینی(س) پژوهشکدة امام خمینی(س) و انقلاب اسلامیسیده شهناز حسینیمحقق و نویسندهJournal Article20090526Marriage contract leads to certain economic, legal, individual and social consequences for both husband and wife. Hence after the marriage contract is signed both the parties to the contract enjoy some rights and are bound by some duties towards each other. Each would enjoy certain rights while have to shoulder responsibilities within the framework of the contract. In the Islamic jurisprudence and Iranian law, which is based on the Quran and tradition, man is responsible for paying alimony to his wife. There is consensus among the jurisprudents on this issue but they differ on its details. The present paper is an attempt to discuss alimony in Iranian law.<em>عقد ازدواج موجب ظهور آثار گوناگون اقتصادی، حقوقی، فردی و اجتماعی برای زن و شوهر میشود و در این وضعیت طرفین عقد صاحب حقوق و تکالیفی نسبت به یکدیگر میشوند؛ یعنی هر کدام در مقابل برخورداری از حقوق این قرارداد، مکلف به انجام تکالیفی میشوند. در حقوق ایران و فقه اسلامی، یعنی قرآن و سنّت، مرد مسئول پرداخت نفقه است و در این باره اختلافی میان فقها مشاهده نمیشود، لیکن فقها در مباحث فرعی در این مورد با یکدیگر اختلافنظر دارند. در این کنکاش در مورد ادلّة وجوب نفقه در شرع، اسباب وجوب، موارد سقوط، مقدار، ضمانت اجرای مدنی و کیفری عدم پرداخت نفقه بحث شده است.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462114320090922Imam Khomeini and Science of Historyامام خمینی(س) و دانش تاریخ254563774FAحسن حضرتیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه تهرانJournal Article20090522Science of history has a paradoxical place among the Muslim thinkers. On the one hand it is considered one of the most important fields for taking lessons to achieve felicitation in this world and salvation in the hereafter, and on the other hand it is normally neglected in the classification of sciences by the Muslims. But Imam Khomeini is among rare Muslim scholars who considers history a source for taking lesson and also an independent discipline. Although he has not written any book on history, he has made a number of references to the science of history in his lectures and statements. The present paper is an attempt to discuss Imam Khomeini's approach to the science of history.<em>دانش تاریخ در میان اندیشمندان مسلمان از جایگاه ناسازهای (پارادوکسیکال) برخوردار است. این دانش، از سویی، به عنوان مهمترین حوزه معرفتی برای عبرت گرفتن جهت نیل به سعادت دنیوی و اخروی مورد تأکید قرار گرفته است و از سوی دیگر، در طبقهبندی علوم نزد مسلمانان، اغلب نادیده گرفته شده است؛ تا آنجا که بسیاری از اندیشمندان مسلمان حتی در میان علوم نقلی هم از آن یاد نکردهاند. در این میان، امام خمینی از نوادر عالمان مسلمان است که به دانش تاریخ، هم از حیث فایده آن برای عبرت گرفتن و هم از حیث اهمیت آن به عنوان یکی از علوم شریفه، که به مثابه دانشی مستقل شأن و اعتبار بالایی دارد، توجه نموده است. ایشان اگرچه کتاب مستقلی درباره تاریخ ندارد، اما همواره در آثار مختلف خود، در سخنرانیها، بیانیهها و... به علم تاریخ اشارات زیادی کردهاند. نوشتار حاضر به دنبال تبیین این رویکرد استعلاجویانه امام خمینی در باب دانش تاریخ است.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462114320090922Khetabat Qanuniyehخطابات قانونیه477363776FAسید حسن خمینی. تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و رئیس هیأت امنای پژوهشکدة امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی.فرحناز افضلیدانشجوی دکترای فقه پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامیJournal Article20090614The issue of Khetabat Qanuniyeh is one of the innovative solutions of Imam Khomeini in answer to a question that falls under the title of opposition (zid). Some of the religious scholars, when required, in order to prohibit the opposition of a matter, issue the decree of annulment of worship. But Shaikh Bahai maintains that even it is not required, worship is annulled if there is no commandment. Hence he considers the discussion on the basis of opposition a futile effort. There are different answers to this question. Some scholars consider the efficiency of exigency for correctness of worship. Some of them rely on the principle of sequence. But Imam Khomeini has rejected this argument and relies on the existence of the commandment of the most important side by side with the more important one. In other words there are two issues side by side. He has solved the problem without accepting sequence.<em>مسأله خطابات قانونیه یکی از راهحلهای ابداعی امام خمینی<sup>(ره)</sup> در پاسخ به شبهة مطرح شده در ذیل بحث ضد</em> <em>میباشد. گروهی از علما در صورت اقتضای امر به شیء نسبت به نهی از ضدش، در ذیل بحث ضد، حکم به بطلان عبادات میکنند. ولیکن شیخ بهائی درصورت عدم اقتضا نیز عبادت را از باب «عدم وجود امر» باطل میداند و با این بیان بحث از ضد را بحثی بیثمر دانسته است. در پاسخ به این شبهه، جوابهای متفاوتی داده شده است. عدهای برای صحت عبادت قائل به کفایت وجود قصد ملاک و مصلحت شدند. عدهای دیگر امر به طبایع را معتبر دانستند. برخی نیز قائل به ترتب (امر طولی) شدند. ولیکن امام<sup>(ره)</sup> با بیان مقدماتی این اقوال را رد کرده و با قائل شدن به وجود امر به اهمّ، در عرض امر به مهم، یعنی وجود دو امر عرضی در کنار هم و قول به خطابات قانونیه، بدون پذیرش ترتب ، مشکل را حل کردهاند. این راه منحصر به فرد امام که خطابات قانونیه از زمره مبادی آن بوده است، بعدها به عنوان یکی از متفرّدات اصولی امام شناخته شد.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462114320090922A Study of the Role of Coalition of Social Classes in the Vicotry of the Islamic Revolution of Iranبررسی نقش ائتلاف طبقات اجتماعی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران759663777FAفرهاد درویشیاستادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره).ملیحه رمضانیمحقق و نویسنده.Journal Article20090721The reasons of the victory of Islamic Revolution have been studied from different perspectives. One approach to the study of Islamic Revolution is sociological approach on the basis of the functions of social classes. On the basis of this approach some scholars maintain that the victory of the Islamic Revolution was a result of the coalition of social classes against Shah’s regime. The main purpose of this article is to review the above-mentioned statement and find out the reasons of the victory of Islamic Revolution. The classes of the Iranian society in the Pahlavi regime constitute the low, middle and high classes. Attempts have been made to provide answer to the following question: what was the relationship between the Shah’s policies and the opposition of the social classes?
It is assumed that the some of the economic and social policies of the Shah, particularly his oppressive security policies after the 1953 coup, prepared the grounds for the dissatisfaction of social classes. The same classes, accepting Imam’s leadership, in a coalition found the materialization of their demands in the overthrow of the Shah’s regime.<em>علل وقوع و پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون از زوایای متنوعی مورد تجزیه و تحلیل واقع شده است. یکی از این رویکردها، تبیین انقلاب اسلامی از زاویه جامعه شناختی و تحلیل آن بر اساس چگونگی نقش و کارکرد طبقات اجتماعی است. بر همین اساس برخی از صاحبنظران معتقدند پیروزی انقلاب اسلامی، حاصل ائتلاف طبقات اجتماعی موجود درجامعه آن روز ایران علیه رژیم شاه بوده</em><em>است.</em><em>هدف اساسی این مقاله بازخوانی مجدد این گزاره و پیجویی دلایل وقوع ائتلاف مذکور میباشد. در این مقاله طبقات اجتماعی در عصر پهلوی دوم، به طبقات بالا، متوسط و پایین تقسیم شدهاند و کوشش میشود تا به این سؤال پاسخ داده شود که چه رابطهای بین سیاستهای شاه و مخالفت طبقات مختلف جامعه با رژیم وی وجود داشته است. </em>
<em>از نظر نگارندگان برخی سیاستهای اقتصادی و اجتماعی شاه، به ویژه سیاستهای امنیتی سرکوبگرایانة او، پس از کودتای 28 مرداد1332، زمینه و بستر لازم برای نارضایتی طبقات اجتماعی مختلف جامعه را فراهم کرد، در نهایت این طبقات، با پذیرش رهبری امام خمینی و در ائتلاف با یکدیگر، تنها طریق تحقق خواستهها و مطالبات اجتماعی و اقتصادی خویش را در براندازی رژیم شاه جستجو میکردند.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462114320090922Impacts of Imam’s Culture of Struggle
on the Students Movement in Iran (1963-1979)بررسی تأثیر فرهنگ مبارزاتی امام خمینی(س) بر جنبش دانشجویی ایران (1357-1342)9711763778FAمحمدرضا علمدانشیار گروه تاریخ دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20090524With the change of the ruling dynasty and establishment of the Pahlavi regime in Iran, the student movement took shape. The activities were in the beginning passive and concentrated on welfare issues, but when the regime reacted to these demands, the student movement took a new direction which created some problems for the regime.
The student movement in interaction with the political currents and under their influence changed its method of struggle against the regime in different periods. The most important of these stages are the 1941-1952; 1952-1963 and 1963-1979. Attempts have been made in the present article to study the major changes in the student movement after the 1963 uprising and the emergence of Imam Khomeini in the political scene of the country in order to analyze the role of his culture of struggle in the student movement.<em>پس از تغییر حکومت و تأسیس سلسله پهلوی در ایران و تأسیس دانشگاه در کشور طبیعی بود که فعالیتهای دانشجویی شکل گیرد. این فعالیتها در ابتدا صورت صنفی و عمدتاً رفاهی داشت و به مرور که رژیم پهلوی در مقابل این خواستهها از خود واکنش نشان داد، جنبش دانشجویی جایگزین فعالیتهای دانشجویی شد که برای رژیم پهلوی مشکلاتی را به همراه داشت.</em>
<em>جنبش دانشجویی در تعامل با جریانات سیاسی موجود در جامعه و تحت تأثیر آنها در مقاطع مختلف این دوران شیوهها و روشهای خود را تغییر میداد که مهمترین مقاطع این دوره عبارت بودند از: سالهای 1320 تا 1332، دهة 1332 تا 1342 و سرانجام مقطع 1342 تا 1357. در مقالة حاضر تلاش شده که مهمترین تغییرات جنبش دانشجویی ایران پس از قیام 15 خرداد 1342 و ظهور امام خمینی در عرصة سیاسی اجتماعی کشور بررسی و سهم فرهنگ مبارزاتی مشارالیه در این جنبش مورد ارزیابی قرار گیرد.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462114320090922Status of Religion in Humanities in Iran in Post-Revolution:
Discourses and Strategiesجایگاه دین در عرصة علوم انسانی در ایران بعد از انقلاب: گفتمانها و راهبردها11913363779FAیحیی فوزیعضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینیJournal Article20090627Attempts have been made in the present article to study the positivist and post-positivist approaches and possibility of effects of religious values on sciences, particularly on human sciences. Given the effect of values in humanities in post-positivist approaches, attempts have been made to discuss different discourses about the effects of religious values on humanities in the post-Islamic revolution period, particularly the hegemonic discourse.<em>:</em><em>در این مقاله ابتدا در قالب یک بحث نظری به بررسی دیدگاههای اثباتگرایی و مابعد اثباتگرایی در مورد امکان تأثیر گذاری ارزشهای دینی در علوم به خصوص علوم انسانی پرداخته شده است و با توجه به پذیرش نظری تأثیر ارزشها در علوم انسانی در دیدگاههای مابعد اثباتگرایی، تلاش گردیده تا ضمن بررسی گفتمانهای مختلف در مورد نحوه تأثیرگذاری ارزشهای دینی در علوم انسانی در دوران بعد از انقلاب اسلامی، ویژگیهای گفتمان و راهبرد مسلط در این دوران تبیین گردد.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462114320090922Comprehension of Shari'a Through Relying on the Appearance of the Book and Sunnah
(Special Reference to Imam Khomeini's Viewpoints)فهم شریعت به استناد ظاهر کتاب و سنّت با توجه به نظر امام خمینی(س)13515263780FAصدیقه میرشمسیعضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی.Journal Article20090714The main thrust of the present paper is to find out whether the appearance of the words and phrases used in the Quran and in Sunnah denote to their meaning or the recitation which accompanies the word. If it is so, can one rely on those meanings? Can one finally consider them a criterion for action?
In Imam Khomeini's viewpoints the source of human communities and communications is the very appearances of the speech (words) whether they are real or virtual in application, whether they are universal or particular. The scholars consider the words on the basis of the meanings they denote to and do not pay attention to the probability of contradiction with the appearance<em>مسأله مورد بررسی در این مقاله این است که ظواهر الفاظ وعبارات به کار رفته در کتاب و سنّت آیا بر مفاهیم خود طبق وضع لغوی یا قرائنی که همراه لفظ است دلالت دارد یا نه؟ بر فرض دلالت داشتن آیا میتوان به آن معانی استناد کرد؟ در نهایت آیا میتوان آنها را ملاک عمل قرار داد یا خیر؟</em>
<em>از نظر امام خمینی، بعد از تدبّر وتأمل در شیوة عقلا در محاورات ومراسلاتشان معلوم میشود منشأ اجتماع و ارتباط مردم با یکدیگر همان ظهورات منعقده برای کلام است، خواه در استعمال حقیقی باشد یا استعمال مجازی وخواه در باب عمومات باشد یا اطلاقات. بنای عقلا بر این است که سخن همدیگر را بر معانیای که ظاهر لفظ افاده میکند حمل میکنند و به احتمال خلاف ظاهر اعتنایی ندارند و در این باب فرقی بین ظواهر کتاب و سنّت و نیز فرقی بین مخاطبین و غیر آنان نیست.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462114320090922The Principle of Hesbeh in Imam Khomeini's Viewpiontsقاعدة حسبه از منظر امام خمینی(س)15316963781FAدکتر سید ابوالقاسم نقیبیاستادیار گروه فقه و حقوق خصوصی مدرسه عالی شهید مطهری.Journal Article20090626The Principle of Hesbeh is among the issues that has always drawn the attention of the jurisprudents. Although there are differences of opinion among the Jurisprudents about this principle, they agree that Hesbeh refers to the issues whose implementation is in the interest of the society and their discarding is to the determent of the society. According to Imam Khomeini the Lawgiver does not allow any indolence in the implementation of Hesbeh (Imam Khomeini, 1999, Vol. 2, p. 665). He maintains that Sharia does not allow the discarding of Hesbeh. Indeed the lawgiver does not tolerate Hesbeh to be neglected. Some people must implement the Hesbiya issues. Therefore in most cases Hesbiya issues belong to the category of wilaya. Imam Khomeini defines three Hesbiyah categories: 1- the issues that have certain guardians; such as the natural guardianship of father over the property of minor child; the issues that have general guardians, such as issuing a fatwa which is the authority of jurisprudent; and the issues that are subject to the viewpoint of the infallible Imam which are proven for the jurisprudent according to the reasons of wilaya. Imam Khomeini maintains that the scope of Vali Faqi's authority in Hesbiya issues is just like that of the infallible Imams.<em>قاعده حسبه از مهمترین قواعد فقه عمومی است که همواره مورد توجه فقیهان بوده است. اگرچه فقیهان در تعریف آن اختلاف کردهاند ولی آنان در قدر متقین حسبه، یعنی اموری که تحقق آن به مصلحت جامعه و ترک آن موجب مفسده اجتماعی است، اتفاق نظر دارند. امام خمینی حسبه را از اموری میداند که شارع مقدّس به اهمال آن رضایت نمیدهد </em>(امام خمینی 1379 ج 2: 665). یعنی اعتقاد دارند به<em>: «</em><em>الحسبة</em><em> لا تهمل شرعاً». براساس قاعده حسبه اموری که از چنان اهمیتی برخوردارند که شارع زمین ماندن آنها را بر نمیتابد اشخاصی باید آنها را تصدی نمایند. با امعان نظر در ماهیت تصدی این موارد درمییابیم که در اغلب آنها موارد تصدی از مقوله ولایت بهشمار میآیند. امام خمینی امور حسبیه را سه قسم میداند که عبارتند از: 1) اموری که متصدی خاص دارند، مانند ولایت قهری پدر بر مال فرزند صغیر؛ 2) اموری که متصدی عام دارند مانند افتا که به فقیه واگذار شده است؛ 3) اموری که منوط به نظر امام معصوم است که براساس ادله ولایت برای فقـیه ثابت میشود. امام خـمینی گـستره ولایت فقیه را در امور حسبیه مانند ولایت معصومان میداند.</em>