پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462197720180320Status of Endowment in Legal Entities' Properties with an Emphasis on Imam Khomeini's Viewsجایگاه وقف در اموال اشخاص حقوقی با تأکید بر آرای امام خمینی(س)12064896FAسیدمحمد موسوی بجنوردیاستاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی و مدیر گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی و اندیشههای امام خمینی(س) پژوهشکدة امام خمینی(س) و انقلاب اسلامیابوالفضل قهاریاستادیار الهیات گرایش فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایران.Journal Article20160827During and under the Islamic rule, the good tradition of endowment has been and still is one of the most important capitals for perfection of man in all economic, social, cultural and religious aspects. The endowment of the properties of legal entities, no matter public or private, and putting an end to the ownership of legal entity and allocating the property as an instance of endowment, is beyond the authority of legal entities. In this connection, by legal entity we mean the subject or an entity other than real entity who has been authorized to enjoy rights and duties. The great jurists have scrutinized endowment by real entities and covered related issues in the books of jurisprudence. In particular, Imam Khomeini in his magnum opus <em>Tahrir ul-Vasilah</em> has presented around a hundred issues on branches of endowment and provided responses for all of them accordingly. However, none of the great jurists has covered endowment by legal entities in their books or treatises on jurisprudence. On this basis, this research work intends to provide an appropriate response to this question: Does endowment by legal entities enjoy the same rules and conditions attributed to the real entities? <br /> یکی از مهمترین سرمایههای انسانی برای کسب کمال در طول دورة اسلامی و در همة ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، سنّت وقف است. وقف اموال اشخاص حقوقی، اعم از حقوق عمومی یا خصوصی، به معنای خارج کردن اموال از مالکیت شخص حقوقی و اختصاص این اموال به وقف، از اختیارات اشخاص حقوقی خارج است. در این راستا، منظور از شخص حقوقی، آن موضوع و آن موجود غیر از شخص حقیقی است که از صلاحیت دارا شدن حقوق و تکالیف برخوردار گردیده است. وقف اشخاص حقیقی را فقهای عظام نهایت موشکافی کرده و مسائل آن را در کتب فقهی جواب دادهاند، بالأخص امام خمینی در کتاب گرانقدر تحریرالوسیله در حدود یکصد مسئله از متفرعات وقف را مطرح و به آن جواب دادهاند. ولی هیچیک از فقهای عظام مسئلة وقف اشخاص حقوقی را در کتابهای فقهی خویش مطرح نکردهاند. بر این اساس، تحقیق حاضر درصدد پاسخ به این سؤال است که آیا وقف اشخاص حقوقی همان ارکان و شرایط اشخاص حقیقی را دارد یا خیر؟پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462197720180320An Analysis of the Time Periods of Islamic Revolution Discourse with an Emphasis on Imam Khomeini's Leadershipتحلیل دور ه های زمانی گفتمان انقلاب اسلامی با تکیه بر رهبری امام خمینی(س)214364898FAسید محمد علی حسینی زادهاستادیار علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانرضا شفیعی اردستانیکارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه مفید، قم، ایرا نJournal Article20160824If we take discourse as a semantic system that is organized around a signifier and under the influence of time and place, the analysis of this discourse in various periods of time becomes highly significant. This is because discourses are not ideal and eternal. Instead, they are historical and time-bound from the beginning. Therefore, better differentiation of the intervals and probable breaks will greatly help discourse analysis of the Islamic Revolution. While expressing discourse differences, these interval differentiations bring about proving the existence of various other subjects, consequently facilitating the nature of political atmosphere and the performance of leaders. This research paper intends to expound on the position of Imam Khomeini as the permanent leader of Islamic revolution in all intervals based on the concept of subject. <br />In this paper, the authors have differentiated three different intervals (1977 until before presentation of the draft Constitutional Law, compiling and ratifying the Constitutional Law, and the time after ratification of the Constitutional Law). They are of the opinion that the position of Imam Khomeini has changed in intervals from agent subject to founding subject and then to agent subject based on the degree of innovation and creativity in discourse presentation – that is a must for a creator and founding subject – as well as the involvement of agent subject in the determinism of previous structures. While explaining the revolutionary process, this study places emphasis on democratic path of the Islamic Revolution in Iran and Imam Khomeini's performance based on the principles of democracy.درصورتیکه گفتمان را منظومهای معنایی تصور کنیم که حول یک دال مرکزی سامانیافته و تحت تأثیر زمان و مکان قرار دارد؛ تحلیل این گفتمان در بازههای زمانی مختلف اهمیت مییابد؛ چراکه اصولاً گفتمانها ابدی و آرمانی نیستند و از ابتدا تاریخی و زمانمند هستند. لذا تمیز بهتر بازههای زمانی و گسستهای احتمالی، کمک شایانی در تحلیل گفتمان انقلاب میکند. این تمایزات زمانی، ضمن بیان تفاوتهای گفتمانی، سبب اثبات وجود سوژههای متفاوتی نیز میشوند؛ که متعاقب آن چیستی فضای سیاسی و عملکرد رهبران را تشریح میکنند. هدف از این پژوهش شرح جایگاه امام بهعنوان رهبر دائمی انقلاب در تمام بازههای زمانی، بر اساس مفهوم سوژه است.
در این پژوهش نویسندگان ضمن تمیز سه بازه زمانی مختلف (از سالهای بعد 56 تا پیش از ارائه پیشنویس قانون اساسی، زمان نگارش و تصویب قانون اساسی و دوران بعد از تصویب نهایی قانون) معتقدند که جایگاه امام بر اساس میزان نوآوری و خلاقیت در ارائه گفتمان که لازمه سوژه خلاق و بنیانگذار است و همچنین اسارت سوژه کارگزار در جبر ساختارهای پیشین، بهطور متناوب از سوژه کارگزار به بنیانگذار و مجدداً به سوژه کارگزار تغییر میکند. این نگرش ضمن تشریح فرآیند انقلاب، بر مسیر دموکراتیک انقلاب ایران و عملکرد امام بر اساس اصول دموکراسی تأکید میکند.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462197720180320A Comparative Study of Singing in Islamic Jurisprudence with an Approach based on Imam Khomeini's Viewsبررسی تطبیقی غنا و خوانندگی در فقه اسلامی با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)456464902FAافتخار دانش پوراستادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه مذاهب اسلامی، تهران، ایران.احمد علیدادیدانشجوJournal Article20160913Given the obscurity of the texts at hand on definition of the word "singing", it is the subject of heated discussions and expert-level opinions presented in various branches of jurisprudence in Islamic sects. Some appraisers have constituted their views on singing based on such key concepts as joyful music, music for material pleasure, and its harmony with the sinful gatherings. Some definitions have been regarded as mere explanations that must be discerned by the commonsense. It is clear that with respect to the obscurity in the concept of singing, the rules on signing will be diversified accordingly. To that end, Imam Khomeini in his valuable juridical texts written during the years before the victory of Islamic Revolution has argued that human voice is the first criterion in defining the act of singing. He argues that human voice with inherent tenderness and beauty that is capable of arousing material pleasure for different types of people, will be an instance of the inherent prohibition of singing, otherwise exceptions shall be based on valid reasons. However, after the victory of Islamic Revolution and upon the innovation of the theory of time and place and his strong belief in the subjective transformability of rules, Imam Khomeini – as an avant-garde and rational jurist - has reviewed his juridical rule on jurisprudential subjectivity of singing due to the change in its function and delegated the authority of discernment of the validity of singing to commonsense. It should be noted that at the time of Revelation, singing was only for material pleasure and a means of ignoring the memory of God. <br />This paper reviews various juridical opinions from Shia and Sunni jurists on singing, analyzes the reasons and evidences for and against it, scrutinizes exceptions to the juridical rule on prohibition of singing and some of its branches, and concludes that commonsense is the most fitting criterion in determining the juridical rule on singing because of the obscurity of the definitions on singing in religious texts and the functional change in the juridical subjectivity of the word.مسئله «غنا و خوانندگی» با توجه بهاجمال نصوص وارده، محل بحث و نظر دیدگاههای مختلف فقه مذاهب اسلامی است؛ برخی مقوم تعاریف خود در خصوص غنا را بر ارکانی چون طرب، لهو و تناسب با مجالس معصیت معرفی نموده و برخی تعاریف را شرح لفظی دانسته و مرجع تشخیص را به عرف واگذار نمودهاند. بدیهی است با توجه به تشویش در مفهوم غنا، احکام مربوطه نیز مختلف باشند؛ دراینبین امام خمینی نیز در سالهای قبل از انقلاب، در متون ارزشمند فقهی خویش، اولین رکن در تعریف غنا را صدای انسانی میدانند که فیالجمله دارای رقت و زیبایی ذاتی بوده و قابلیت ایجاد طرب برای نوع مردم را دارا باشد و بر این اساس حرمت غنا را ذاتی برشمرده و موارد استثنا را متوقف بر دلیل دانستهاند؛ اما پس از انقلاب با توجه به ابداع تئوری زمان و مکان و اعتقاد ویژه ایشان به تبدل موضوعی احکام، بهعنوان فقیهی نواندیش و عقلگرا موضوعیت فقهی غنا را به دلیل تحول کارکرد که در زمان نزول وحی تنها کاربردی لهوی داشت و موجب غفلت از یاد خدا بود؛ در رساله استفتائات خویش مورد تجدیدنظر فقهی قرار داده و مرجع تشخیص در خصوص مطرب بودن غنا را به عرف واگذار نمودهاند.
این نوشتار ضمن بررسی آرای مختلف فقهی اعم از امامیه و اهل سنت، ادله موافقان و مخالفان و موارد استثنا بر حکم فقهی حرمت غنا و برخی فروعات را مورد تدقیق نظر قرار داده و با توجه به مجمل بودن تعاریف غنا در نصوص شرعی و تحول کارکردی در موضوعیت فقهی آن، عرف را سزاوارترین میزان در تعیین حکم فقهی غنا میداند.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462197720180320Articulation of Political Trust in Imam Khomeini's Thoughtمفصل بندی اعتماد سیاسی در اندیشه امام خمینی(س)659264908FAعلی محسنی مشتقیناستادیارگروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران.Journal Article20160908Trust has long been emphasized by theoreticians of social and political science, from John Locke and Alexis de Torcqueville to Robert D. Putnam and civil society theoreticians. In this paper, attempts have been made to clarify theoretical bases and articulation of the concept of political thought in view and words of Imam Khomeini relying upon a post-structural approach as well as Laclau and Mouffe's theory of discourse analysis. To that end, we have first explained the theoretical basis, discourse method, and discourse analysis and then showed that how one can picture the propeller and repelling indicators and components of political trust with an emphasis on Imam Khomeini's teachings. To clarify these components, Imam Khomeini's thought and discourse were reviewed in <em>Sahifeh</em>-ye <em>Imam</em>. The study marked aspects and components that have positive influence on political trust and political participation, hence they must be reinforced as advantageous and propeller factors. On the other hand, the negative aspects of the states' behavior and strategy were identified as the deterrent factors to realization of trust. These negative aspects function as repellent and reduce political trust of the nation on the government. These are shortfalls that must be either reformed or prevented from emergence. <br /> اعتماد از مدتها قبل مورد تأکید نظریهپردازان علوم اجتماعی و سیاسی از لاک و توکوویل گرفته تا پوتنام و نظریهپردازان جامعه مدنی قرارگرفته است. در این مقاله تلاش شده تا با تکیهبر نگرش پساساختارگرایانه و با روش تحلیل گفتمان لاکلاو موف به تبیین نظری و مفصلبندی مفهوم اعتماد سیاسی از منظر امام خمینی و در کلام ایشان پرداخته شود. بدین منظور، ابتدا به تشریح مبانی نظری و روش گفتمان و تحلیل گفتمان پرداخته و نشان دادهشده است که چگونه با تأکید بر آموزههای امام خمینی میتوان شاخصها و مؤلفههای پیشران و ایستای اعتماد سیاسی را به تصویر کشید. بهمنظور تبیین این مؤلفهها، کلام و گفتار امام خمینی در صحیفه امام موردبررسی و مطالعه قرار گرفت. این مطالعه جنبهها و مؤلفههایی را مشخص کرد که بر اعتماد سیاسی و مشارکت سیاسی تأثیر مثبت دارند و بهعنوان مزیت و پیشران باید در تقویت آنها کوشید. از سوی دیگر، ابعاد منفی رفتاری و استراتژیک دولتها، بهعنوان مرجع بازدارنده اعتماد، شناسایی شد. این ابعاد منفی بهمثابه ایستا عمل کرده، اعتماد سیاسی ملت به دولت را کاهش میدهد؛ کاستیهایی که باید برای اصلاح یا پیشگیری از تولید آنها تلاش کرد.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462197720170318Commonsense and Rational Fundamentals in Imam Khomeini’s Juridical School of Thoughtعرف و بناهای عقلایی در مکتب فقهی امام خمینی(س)9311064911FAسید عبدالواحد موسویدانش آموخته دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی و اندیش ههای امام خمینی)س(، پژوهشکده امام خمینی)ره( و انقلاب
اسلامی، تهران، ایر ا نJournal Article20160830 <br />Commonsense and rational fundamentals plus a number of similar words have been repeatedly used by the Muslim juristconsults, conservatives, and jurists in their books as well as their treatises on jurisprudence, theology and Islamic law. Commonsense, by denotative definition, means something known, that comes opposite to an unknown thing. Connotatively, the word refers to a rule that comes from the people, is all-embracing and sustainable, and abiding by which has been necessitated by the competent authority. <br />The question is this that whether rational commonsense is valid in view of the Sharia law and in view of the Imamiyah school of thought. Is it legal to act upon rational commonsense or not? What is the correlation between commonsense and Sharia law? <br />As far as the correlation between Sharia law and commonsense is concerned, there are three hypotheses: the commonsense is approved by the Sharia law; the commonsense is denied by the Sharia law; the commonsense enjoys no views by the Sharia law either approving or rejecting it. In this case, there is no access to Sharia text on commonsense, thus its validity shall be a source of discord: It is valid unconditionally; it is valid through the principle of decency and obscenity; it is valid at the endorsement of the legislator, either direct endorsement or approval as non-denial, otherwise it shall be deemed unacceptable. <br />Imam Khomeini believes in the inherent competence or validity of the commonsense but conditions it to the endorsement or no-denial. However, he argues that the legislator’s endorsement assures the rationality of the commonsense. Sheikh ul-Sharia of Isfahan argues that ratification of no-denial is not necessary, and lack of ascertainment of what has been denied shall be sufficient.عرف و بناهای عقلایی و واژههای مشابه بهکرات در کتب و رسائل فقهی و اصولی و حقوقی موردتوجه فقیهان، اصولیون و حقوقدانان مسلمان قرارگرفته است. این واژه در فرهنگ لغات به معنای شناختهشده و ضد نکر است و در اصطلاح، قاعدهای است که مستقیماً از مردم سرچشمه گرفته فراگیر و پایا است و بهوسیله مقام صالح الزامی دانسته شده است.
سؤال این است که آیا عرف عقلا از منظر شرع و مکتب فقهی امامیه حجت بوده، شایسته است بر اساس آن عمل شود یا نه؟ نسبت عرف و شرع چیست؟
در نسبت عرف و شرع گفتهشده است عرف ممضا، عرف مردوع و عرف مرسل. عرف ممضا یعنی عرف مورد تأیید شرع. عرف مردوع، عرف مورد انکار شرع؛ اما عرف مرسل که شارع نسبت به آن نظری نداده است یا ما به آن دسترسی پیدا نکردهایم، حجیت آن مورد اختلاف است: بدون هیچگونه شرطی حجیت دارد؛ از طریق قاعده حسن و قبح حجیت دارد؛ اگر با امضای شارع اعم از تأیید مستقیم یا تأیید از طریق عدم الردع همراه باشد، حجیت دارد وگرنه غیرقابلقبول است.
امام خمینی قائل به حجیت ذاتی عرف بوده مشروط به امضا یا عدم الردع ولیکن امضای شارع را کاشف از عقلانی بودن عرف میداند. شیخالشریعه اصفهانی احراز عدم الردع را لازم نمیداند، بلکه عدم احراز ردع را کافی تلقی میکند.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462197720170319Fairness and Justice in Iranian Legislation System and Imam Khomeini's Judicial Approachesانصاف و عدالت در سیستم قانون گذاری ایران و رویکردهای قضایی امام خمینی(س)11113564926FAطاهره سادات نعیمیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران.سید فر ج الله موسویاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.Journal Article20160903Fairness means paying attention to all aspects of the issue in issuance of a verdict that is expected to convince conscience and commonsense of the society and the individual. It is a sort of the consequence of general principles of law that softens rigidity of laws and rules. It is the theme of justice based on which the laws have been enacted for the protection of the rights of citizens in the Islamic Republic of Iran. In view of Imam Khomeini, fairness and justice constitute an important pillar of policymaking in governance. Its major requirement is using the capacity of rationality to prevent wrongdoings, to guide and reform the Islamic society. The basis of politics, then, is the observance of ethical codes such as fairness, justice, as well as rational tenets such as practical intellect. Enactment and enforcement of law based on fairness is the most effective factor for consolidation of the society and safeguarding the rights of the citizens. The most important evidences and applications of fairness in the realm of law and Imam Khomeini's sermons include involving juridical conscience in understanding and issuing verdicts, taking into account the necessities in legislation, etc., that have been discussed in this paper upon an analytical-applied method in a bid to propose a model to follow by the agents of the Iranian judicial system.انصاف به معنای توجه به تمام ابعاد مسئله برای صدور حکمی که موجب اقناع وجدان عرف جامعه و فرد قضاوت کننده میشود و نوعی برآیند اصول کلی حقوق است که سختی قواعد را تلطیف ساخته و درونمایه عدالتیای است که قوانین بر اساس آن وضعشده و در نظام اسلامی ایران برای حفظ حقوق شهروندان به کار میرود. از دید امام خمینی انصاف و عدالت، یکی از پایههای مهم اجرای سیاست در حکومت است و رکن اساسی آن بهکارگیری قوة تعقل جهت جلوگیری از کجرویها، هدایت و اصلاح جامعه اسلامی است و اساس سیاست، رعایت اصول اخلاقی مانند انصاف و عدالت و اصول عقلانی مانند عقل عملی است. وضع، تدوین و اجرای قانون با محوریت انصاف، مؤثرترین عامل استحکام جامعه و حفظ حقوق شهروندان است. مهمترین مصادیق و کاربرد انصاف در گستره قانون و خطابات امام خمینی مشتمل بر: (دخالت دادن «وجدان فقهی» در استنباط و صدور احکام، در نظر گرفتن ضرورتها در قانونگذاری و..) است که در پژوهش حاضر با روش تحلیلی- کاربردی، جهت ارائه مدلی پیشنهادی برای استمداد کارگزاران سیستم قضایی ایران انجامشده است.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462197720170319An Analytical Review of Goodness and Love in Theosophical Views of Imam Khomeiniبررسی تحلیلی رابطه حسن و عشق در اندیشه عرفانی امام خمینی(س)13716364927FAسید محمود یوسف ثانیعضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفهسارا قاسمیدانشجوی دکتری عرفان اسلامی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20160819Goodness and love are two major concepts in Islamic theosophy that maintain an in-depth relation with the concept of manifestation of the Divine Truth. In the quality of the manifestation of the Almighty God, these two concepts are interpretations of the ontological and epistemological stages, chiefly discussed in terms of the two circles of ascent and descent. Hence in the circle of descension, manifestation is a result of observation of the inherent Goodness of God in the mirror of the generated beings and the two worlds, while in the circle of the ascension, love guides man toward intuition of this manifestation of the Absolute Beauty of God. This paper reviews and analyzes this point upon an approach based on Imam Khomeini’s theosophical school of thought.مفاهیم حسن و عشق یکی از مهمترین مفاهیم عرفان اسلامی است که ارتباط عمیقی با مفهوم تجلی حضرت حق دارد. در کیفیت تجلی خداوند، این دو مفهوم ترجمان مدارج هستی شناختی و معرفتشناختی هستند که در دو قوس نزول و صعود مطرح میشوند. بدین ترتیب، در قوس نزول، تجلی حاصل ملاحظه حسن ذاتی خداوند در مرآت اکوان و عوالم است و در قوس صعود، عشق راهبر انسان برای شهود این تجلی جمال مطلق است. در مقاله حاضر این موضوع با رویکرد به اندیشه عرفانی امام خمینی بررسی و تحلیل خواهد شد.