پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-646262520050219A Study of the Daybreak in the Moony Nights
Special Reference to Imam Khomeini’s Ideasبررسی طلوع فجر در شبهای مهتابی با رویکردی به آرای حضرت امام خمینی(س)31366018FAسید محمد موسوی بجنوردیاستاد دانشگاه و مدیر گروههای حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی(تربیت معلم).Journal Article20041026One of the main issues pertaining to the principles of daily prayers and fasting is the time of the morning prayers and refraining from eating and drinking to prepare for fasting. The issue becomes complicated when it overlaps with the moony lights. The present article is an attempt to study the issue in the light of the verses and traditions and finally elaborate on the ideas of Imam Khomeini about the daybreak during the moony lights.<em>یکی از مسائلی که به خصوص در احکام نماز و روزه مطرح میشود این است که هنگام نماز صبح و امساک برای روزه چه زمانی است. این مسأله وقتی که با ایام خاص، مثلاً شبهای مهتابی، مقارن شود از حساسیت بیشتری برخوردار میگردد. نویسنده در این مقاله با بررسی آیه و روایاتی که در این خصوص وارد شده است، به بررسی آغاز و پایان وقت نماز صبح میپردازد و در انتها با بیان آرای حضرت امام در این مورد و ارائه روایات مطرح شده از جانب ایشان، نظر خویش را در مورد وقت نماز صبح در شبهای مهتابی بیان میدارد.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-646262520050319The West and Its Intellectual Foundation in Imam Khomeini’s Thoughtغرب و مبانی فکری آن در اندیشة امام خمینی154266023FAمحمد حسین جمشیدیعضو هیأت علمی گروه اندیشة سیاسی در اسلام پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20040620Given the change in our approach to the West and the condition of the contemporary world, it is necessary to take an appropriate stance concomitant with the Islamic values and Iranian-Islamic identity. As the leader, founder and ideologist of the Islamic Revolution, Imam Khomeini advanced an approach, which was more or less congruent with our culture. This approach rejects the West on the basis of its main features and such theoretical principles as humanism, materialism, secularism, nationalism, individualism and power-centeredness and in lieu of that introduces the idea of revival of the East and uprising of its peoples against the West by trusting in God and themselves. On the basis of this plan, the West is the sunset of sacred truth and the East the sunrise of truth and manifestation of the divine light. In this plan man returns to his true self, which is divinely and Godly and thus moves towards true perfection and felicity.<em>با توجه به تحول در زاویة دید ما نسبت به غرب و وضعیت جهان معاصر، ضرورت اتخاذ موضعی متناسب با ارزشهای انقلاب اسلامی و هویت ایرانی ـ اسلامی به وضوح آشکار میگردد. امام خمینی به عنوان ایدئولوگ و رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی رویکردی را نسبت به غرب مطرح میسازد که کمابیش با کلیت فرهنگ ما سازگار و هماهنگ است. چنین رویکردی با نفی غرب بر مبنای شاخصها و اصول نظری آن چون اومانیسم، مادهگرایی و سکولاریسم، ناسیونالیسم، اصالت فرد و سلطه محوری به طرح احیای شرق و قیام و ایستادگی مردمانش در برابر غرب با توکل بر مبدأ جهان هستی و با اتکای به خود میپردازد. بر اساس این طرح، غرب، مغرب حقیقت قدسی و شرق، اشراق حقیقت و تجلی نور خدا است. درچنین طرحی انسان به خویشتن حقیقی یا فطرت خداگونه و مخموره خود باز میگردد و بدینسان به سوی کمال و سعادت حقیقی گام برمیدارد.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-646262520050319The Word of Monotheism in the Viewpoint of the Principalists (Usolyeen) and Imam Khomeiniکلمة توحید از منظر اصولیین و امام خمینی(س)435366029FAسید حسن خمینی1. تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و رئیس هیأت امنای پژوهشکدة امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی.Journal Article20050228One of the topics of the theology which is discussed in the discipline of Usul is the word of monotheism or the phrase <em>La ilaha illallah </em>(There is no god, but God). The present article is an attempt to explain the concept of exception, the meanings of the letter “<em>la</em>” as well as the possibility of the elimination of its news in order to shed light on the questions and queries about the word monotheism (unity). <br />Attempts have been made in this article to advance the viewpoints of the ulema particularly those of Imam Khomeini about the said questions and queries<em>یکی از مسائل علم کلام که به طور استطرادی در علم اصول مورد بحث قرار میگیرد «کلمة توحید» یا «لا اله الا الله» است. در این مقاله، پس از توضیح کوتاهی در مورد مفهوم استثناء، در خصوص معانی مختلف حرف «لا» و همچنین امکان حذف خبر آن بحثی مطرح میشود تا محلّ نزاع و اشکال در مورد کلمة توحید مشخص گردد.</em><br /> در وهلة بعد، نگارنده دیدگاه علمای مختلف، بویژه امام خمینی، را در پاسخ به این اشکال مطرح ساخته و در پایان بهترین نظر را برمیگزیندپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-646262520050319The Islamic Revolution and Freedom of Thought and Faithانقلاب اسلامی و آزادی اندیشه و عقیده556366031FAغفور خوئینیاستادیار گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم) تهرانJournal Article20050120<span style="font-family: 'Times New Roman',serif; font-size: 11pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: Zar; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">The Declaration of<br />Human Rights, which is the outcome of predominant political philosophy of the<br />seventeenth and eighteenth centuries – though rooted in the natural rights<br />–lays strong emphasis on the freedom of expression and faith and seeks the<br />implementation of these rights in the world societies. The formation of the<br />Islamic Revolution in recent years with an ideological, religious nature raised<br />the following question: Is Islam and consequently the Islamic Revolution<br />compatible with the freedom of thought and faith? Probably the historical<br />record of the church in the medieval ages justifies such a question. The<br />present article is an attempt to shed light on the Islamic law’s stance on the<br />said two categories of freedom and also to elaborate on the viewpoints of the<br />founder of the Islamic Revolution on these issues</span><em>دیدگاه اعلامیه حقوق بشر که زاییدة فلسفههای سیاسی سدههای هفدهم و هجدهم میلادی است ــ هر چند آنها هم ریشه در حقوق طبیعی دارندــ به طور مؤکد بر آزادیهای اندیشه و عقیده تأکید دارد و خواستار به اجرا گذاشته شدن آن در جوامع جهانی است. شکلگیری انقلاب اسلامی در عصر اخیر با ماهیتی ایدئولوژیکی و دینی این سؤال را در اذهان پدید آورد که آیا اسلام و به تبع آن انقلاب اسلامی با آزادی اندیشه و عقیده سر سازگاری دارد یا خیر؟ شایدطرح این پرسش به لحاظ سابقة تاریخی عملکرد کلیساها در قرون وسطی موجه جلوه میکند. در نوشتار حاضر با توجه به حجم و مجال آن، تلاش شده است تا به تبیین حقوق اسلامی در مورد این دو مقوله از آزادی بپردازیم و دیدگاه دینی اندیشههای انقلاب اسلامی و بنیانگذار آن را مورد امعان نظر و توجه قرار دهیم. </em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-646262520050319Knowledge, Illuminated Veil (A Reading by Imam Khomeini)علم،حجاب نورانی (روایتی از امام خمینی)658866033FAفاطمه طباطباییعضو هیأت علمی و مدیر گروه عرفان اسلامی پژوهشکدة امام خمینی و انقلاب اسلامی.Journal Article20050213Man is a curious,<br />questioning being who seeks answers to his questions. He is always after<br />questioning knowledge, scholars, the known, intentions, results and values of<br />knowledge and these conditions peak up in him when he finds knowledge with two<br />contradictory attributes, that is, light and veil. Hence he wants to know how a<br />truth that is considered “clear in its essence and clearer for others” can<br />become a veil, indeed the greatest veil. The present article discusses various<br />categories of knowledge, that is, the general and absolute knowledge and<br />specific and specialized science, which is experimental knowledge based on<br />experiment and test. Also reference has been made to the ideas of some scholars<br />who consider knowledge coextensive with being and light. The main focus of this<br />paper is the gnostical ideas of Imam Khomeini who considers knowledge a feature<br />of primordial nature, attributing it to the illuminated aspects of the being of<br />creatures. Imam Khomeini also maintains that all beings concomitant with the<br />limits of their existence are the manifestation of the All-Knowing (<em>Alim</em>),<br />a Name of the Lord. He also maintains that knowledge and awareness are the keys<br />to the creatures’ praise for the Lord and the secret of man’s eternalization<br />and celestialization. He maintains that<br />true knowledge can be acquired through the heaven and any grade of this<br />knowledge is concomitant with the grades of heaven (deeds, attributes,<br />essence). He also maintains very suave points from the Alaq Chapter of the holy<br />Quran on the value and status of knowledge<em>انسان موجودی پژوهشگر، پرسشکننده و پاسخ طلب است. همواره در پی پرسش از علم، عالم، معلوم، اغراض، نتایج و ارزشگذاری علم است و هنگامی این حالت در او اوج میگیرد که «علم» را با دو صفت متضاد «نور» و «حجاب» متصف میبیند. به همین دلیل میخواهد بداند چگونه حقیقتی که «الظاهر لذاته و المظهر لغیره»اش میدانند، میتواند حجاب، آن هم حجاب اکبر باشد. در این نوشتار نخست، از کاربرد علم در دو معنی (علم عام و مطلق) و (علم خاص و تخصصی) که همان دانش متکی بر تجربه و آزمون است، سخن گفته و سپس به آرای برخی از بزرگان اندیشه و معرفت که «علم» را مساوق «وجود» و «نور» دانستهاند، اشاره کردهایم. محور اصلی بحث، نظریههای عارفانة امام خمینی<sup>(س)</sup> است که «علم» را از شئون فطرت دانسته و آن را به وجهة نورانی وجودِ موجودات منتسب میدانند و بر این باورند که تمام موجودات متناسب با حدود وجودی خود مظهر اسم «علیم» حضرت حقند؛ راز تسبیح موجودات و نیز رمز جاودانگی و ملکوتی شدن انسان را در علم و آگاهی بیان میدارند. علم حقیقی را «طریق جنّت» و هر مرتبهای از این علم را متناسب با مراتب بهشت (افعال، صفات، ذات) میدانند و ازآیات نخستین سورة علق نکات زیبا و تازهای در بیان ارزش و منزلت علم مطرح مینمایند که به طور مختصر به آن پرداختهایم.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-646262520050319Voluntary Factors Influencing the Occurrence of the Islamic Revolution in Iranعوامل ارادی مؤثر بر رخداد انقلاب اسلامی در ایران8911566040FAیحیی فوزیعضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی.Journal Article20040626The factors responsible for the occurrence of the Islamic Revolution may be divided into two categories: the structural and the voluntary factors The structural factors may be also called the long-term and mid-term factors while the voluntary factors may be called the short-term and expediting factors. The present article is an attempt to discuss the significant voluntary factors, hich led to the Islamic Revolution. Also such factors as the role of Imam Khomeini as the leader, the role of the ideology of the revolution and the role of the popular mobilization in the revolution are discussed.<em>علل رخداد انقلاب اسلامی در ایران را میتوان </em><em>در</em><em> دو دسته عمده</em><em>، یعنی</em><em> علل ساختاری و علل ارادی </em><em>مورد بررسی قرار داد. </em><em>علل ساختاری را میتوان</em><em>عنوان علل دراز مدت و میان مدت و علل ارادی را </em><em>علل</em><em> کوتاه مدت و شتابزا نامید. در این مقاله تنها به بررسی عوامل ارادی مهم </em><em>میپردازیم که م</em><em>نجر به رخداد انقلاب در ایران </em><em>شد </em><em>و در این ارتباط به عواملی همچون نقش امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب، نقش ایدئولوژی انقلاب و نقش بسیج مردمی در انقلاب اسلامی ایران اشاره خواهد شد.</em>پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-646262520050319A Comparative Study of Gradation of Human Beings in the Viewpoints of Imam Khomeini and Gazzaliبررسی تطبیقی ذومراتب بودن آدمیان از دیدگاه امام خمینی و غزالی11714066041FAمحمد منصورنژادمحقق و مدرس حوزه و دانشگاهJournal Article20040828The present study is an attempt to comparatively study the viewpoints of Imam Khomeini and Ghazzali on the gradation of human beings as a fundamental anthropological principle of the political ideas of these two revivalist thinkers. Attempts have been made in this article to test the following hypothesis: While the political idea of Gazzali can be analyzed within the paradigm of traditional political thought, Imam Khomeini’s political thought goes beyond the paradigm traditional political thought.<em>نوشتار حاضر عهدهدار بررسی تطبیقی بحث ذومراتب بودن آدمیان از دیدگاه امام خمینی و غزالی، به عنوان یکی از مبانی انسانشناسی اندیشة سیاسی این دو اندیشمند احیاگر است و مباحث آن در راستای مدلل نمودن این فرضیهاند که: «در حالی که اندیشة سیاسی غزالی در پارادایم اندیشة سیاسی سنتی تحلیلپذیر است، اما اندیشة امام خمینی از شاخصهای اندیشة سیاسی سنتی فراتر می رود». </em>