پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462104120090319Migration in Viewpoint of Imam Khomeiniهجرت از منظر امام خمینی(س)12164854FAعلی اکبر ایمانی ایمانیعضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم تهرانJournal Article20081227Attempts have been made in the present research to study subjective and objective migration – which is among the characteristics of a human being trained in the light of the Islamic teachings – in the viewpoint of Imam Khomeini. Moreover, the positive and negative migrations in the life of the Muslims have been briefly reviewed, while the criteria of Islamic migration have been also mentioned. The political-divine migrations of Imam Khomeini, particularly his great migration to the West, including his migration to France, are also studied.<em>در این نوشتار کوشش شده است که هجرت انفسی و آفاقی، که از ویژگیهای انسان تعلیم یافته در سایه آموزههای اسلامی است، از نظرگاه حضرت امام خمینی بیان شود. افزون بر آن نگاهی به مهاجرتهای مثبت و منفی در حیات مسلمانان افکنده شده و معیارهای هجرت اسلامی طرح شده است. یادکرد هجرتهای سیاسی ـ الهی امام راحل، به ویژه هجرت بزرگ ایشان به سرزمین غرب، یعنی فرانسه، محور دیگر این مقال است.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_64854_748a1161bbbd911ce25654bb29f478ea.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462104120090319A Jurisprudential and Legal Study of Copyright with Emphasis
on Imam Khomeini’s Approachبررسی فقهی و حقوقی حق تألیف با رویکردی بر آرای امام خمینی(س)213864855FAسید محمد موسوی بجنوردیاستاد و مدیر گروه حقوق و علوم سیاسی تربیت معلمسید عباس حسینی نیکمحقق و پژوهشگرJournal Article20081205Copyright and distribution right are among the new issues, which do not have any precedence in their modern sense in Islamic Law. In other words, they are among the products of the modern society that have developed along with the new economic, industrial, political, and cultural developments and have encompassed the print industry as well.
The present paper is an attempt to elaborate on the Shia and Sunni approaches to copyright. Most of the contemporary Shia jurisprudents consider copyright a rational right. Imam Khomeini’s viewpoints in this regard have been discussed in details in the present paper.<em>حق تألیف و حق نشر از مسائل مستحدثهای است که در مفهوم کنونی و معاصرش، در حقوق اسلام سابقهای نداشته و به تعبیر گویاتر از تولیدات جوامع امروزی است که همگام با تحولات اقتصادی، صنعتی، سیاسی و فرهنگی جدید رشد یافته و به سمت و سوی صنعت نشر، کشیده شده است. </em>
<em>در مقاله پیشرو، حق تألیف از دیدگاه فقهای شیعه و سنّی به همراه ادلّه مخالفان و موافقان حق تألیف تبیین گردیده که عموم (غالب فقهای متأخر شیعی) حق تألیف را از حقوق عقلائیه برشمردهاند که البته در این راستا نظر فقهی حضرت امام خمینی به نحو مبسوطی ذکر شده است. </em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_64855_706b02969ffd0709286d29699d8d30ef.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462104120090319Contradictory Results of Context of Dissatisfaction
in Iran before and after the Revolutionنتایج متضاد زمینههای نارضایتی ایران در قبل و بعد از انقلاب اسلامی394464857FAفواد پورآرینعضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلّم تهران (خوارزمی)Journal Article20080630All the revolutions, including the Islamic Revolution of Iran, have some common as well as exclusive features that should be studies independently. The present paper focuses only on two contradictory issues: <br />1 – Why the problems during the Pahlavi regime led to the Islamic Revolution? <br />2 – Why the problems during the Islamic Revolution are understood? <br />The present paper follows a social-psychological approach. Attempts have been made to explain why two apparently similar issues have led to two contradictory results.<em>هر یک از انقلابها، و از جمله انقلاب اسلامی ایران، علاوه بر مشترکات، دارای ویژگیهای منحصر به فردند که باید جداگانه مورد مطالعه قرار گیرند. درباره ویژگیهای انقلاب اسلامی ایران مسائل گوناگونی مطرح شده است که در این مقاله تنها به دو مسأله متضاد آن پرداخته شده است:</em><br /> <em>1) چرا مشکلات دوره پهلوی به انقلاب اسلامی منجر شد؟</em><br /> <em>2) چرا مشکلات دوره انقلاب اسلامی درک میشود؟</em><br /> <em>این نوشته، متکی بر دیدگاه روانشناسی اجتماعی است و در پی آن است که توضیح دهد چرا از دو مقدمه ظاهراً متشابه ــ در دو مسأله مذکور ــ دو نتیجه متضاد به دست آمده است.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_64857_004877607045afa2cea711ab477c718d.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462104120090319Rereading of the Role of Religion in Development
with Emphasis on the Objectives of Formation of Governmentبازخوانی «نقش دین در توسعه» با نظر به اغراض تشکیل حکومت اسلامی456864865FAعلیرضا شجاعی زنداستادیار دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20081203The present paper is an attempt to study the role of religion in the development model of the Islamic Republic of Iran. Emphasis has been laid on the objectives of the formation of Islamic government in this investigation.
There are different aspects of this issue such as the approach of religion to development, impact of development on religion, and role of religion in development which have been discussed since the establishment of the Islamic Republic of Iran. The main thrust of the present paper is to study the role of religion in development.<em>این مقاله به دنبال نشان دادن لزوم عطف توجه به نقش و جایگاه دین در الگوی توسعة جمهوری اسلامی است و آن را از مسیر تأمل در اغراض تشکیل حکومت اسلامی دنبال میکند. این کار در گام نخست با تفکیک میان جنبههای مختلف بحث «دین و توسعه» و در گام دوم با طرح و رفع تردیدهای واردشده به نقشآفرینی دین در توسعه انجام میگیرد.</em>
<em>«نگرش دین به توسعه»، «تأثیر توسعه بر دین» و «نقش دین در توسعه»عناوین جداکنندة بحثهای فراوانی است که از اوان تأسیس جمهوری اسلامی در ایران مطرح بوده است. بحث و مدعای این مقال ناظر به «نقش دین در توسعه» است که پس از سپری شدن سه دهه و پشتِ سر گذاردن مباحث قبلی، اینک به نحو جدّیتری مورد پرسش قرار گرفته است. </em>
<em>فرض این نقش برای دین با سه تردید «سکولار»، «روشنفکرانه» و «عملگرایانه» مواجه است. مقاله با مروری بر مدعای رویکردهای فوق در اینباره، از نقش تأثیرگذار دین در توسعه رفع تردید خواهد کرد و آن را بر مبانی اتخاذ شدة هر یک از آنها، یعنی «اقتضائات توسعه»، «اقتضائات روشنفکری» و «غرض از تشکیل حکومت دینی» استوار خواهد ساخت. روش این مقاله در مراجعة به آرا، استنادی و در اثبات مدعا، برهانی ـ منطقی است.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_64865_161dac5f19f33c44c2c1eaba353f5f1e.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462104120090319Globalization and Cultural Policies of
the Islamic Republic of Iranجهانی شدن و سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران699464884FAسید رضا صالحی امیریعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.امیر عظیمی دولت آبادیمعاون پژوهشی و هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20081124Due to the changes globalization creates in different economic, political, social and cultural levels, it also creates some limitations for the cultural policies of the countries, but also creates some opportunities. The role of governments in cultural policymaking and their inclination to preserve, promote and consolidate their national culture has been influenced by globalization, causing the persuasion of a kind of cultural policy based on diversity with emphasis on local and transnational features. The national sensitivities regarding cultural policies of the countries have been diminished in certain cases and cultural control – Production, distribution, and consumption of commodities and products – has become an inaccessible aspiration. The persuasion of cultural policies in most cases has been unsuccessful and many of cultural activities have become commercial. However, globalization has seriously challenged the context (national territory), the content (national elements and principles) and the planner and executor (government) of cultural policies. Under the circumstances, the cultural policies of the Islamic Republic of Iran too have undergone some changes over the past few years. The present paper is an attempt to study the impacts of globalization on the cultural policies of Iran.<em>جهانی شدن به واسطه تغییراتی که در سطوح مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پدید میآورد برای سیاست فرهنگی کشورها هم محدویت آفرین است و هم فرصت ساز. نقش عمده دولتها در سیاستگذاری فرهنگی و تمایل آنها به حفظ، گسترش و تقویت فرهنگ ملّی تحت تأثیر جهانی شدن قرار گرفته و موجب پیگیری نوعی سیاست فرهنگی مبتنی بر تنوع و با تأکید بر ویژگیهای فروملّی (محلی) و فراملّی شده است. از حساسیتهای ملّی در سیاست فرهنگی کشورها در پارهای موارد کاسته شده و کنترل فرهنگی به آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است. تعقیب سیاست فرهنگی در قلمرو ملّی در اغلب موارد توفیقی نداشته و بسیاری از فعالیتهای فرهنگی حالت تجاری به خود گرفته است. در مجموع، جهانی شدن هم زمینه (محدوده و قلمرو ملی)، هم محتوا (عناصر و اصول ملی) و هم طراح و مجریِ (دولت) سیاست فرهنگی را با چالش اساسی و جدّی مواجه کرده است. تحت چنین شرایطی، سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز در سالهای اخیر شاهد تغییراتی بوده است که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد. </em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_64884_82926fbf4cd7024014bead14d76d7be4.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462104120090319An Elucidation of Semantic Gradation of the Verses of
Quran in Viewpoint of Imam Khomeiniتبیین نظریه سطوح معنایی آیات قرآن از منظر امام خمینی(س)9510964885FAفاطمه طباطباییعضو هیأت علمی گروه عرفان اسلامی پژوهشکدة امام خمینی و انقلاب اسلامیمرضیه شریعتیفارغالتحصیل دکترای عرفان اسلامی از پژوهشکدة امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20081208The principle of hermeneutic or placing the meaning on its original base and source is among the specific aspects of mystical worldview that has been often discussed. Due to the search for sources and original, true bases of meaning, hermeneutic at a certain point joins the mystical worldview which is a quest for the wayfaring and existential movement of things towards their truths. Both are looking for the sublime horizon of the divine manifestations and signs. Hence, hermeneutic is considered to be the epiphany of practical and theoretical wayfaring of a mystic, for he interprets the meanings in his own existential language and since the single truth has gradation, in the Quranic interpretation too we face a truth which is the springboard of multiplicity.
While discussing this issue, Imam Khomeini considers it a confirmation of the comprehensiveness of the divine word and has referred to its bases and aspects in his words. Hence in studying the principle of gradation of the divine verses in the viewpoint of Imam Khomeini, their existential and anthropological principles have been elaborated and the fundamental roots of the idea of semantic multiplicity of the Quranic verses have been illustrated<em>اصل تأویل یا بازگرداندن معنا به خاستگاه و منشأ اصلی آن از حیثیات و وجوهاتی که خاص جهانبینی عرفانی است غالباً مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. تأویل به موجب جستجوی سرچشمهها و مبادی آغازین و حقیقی معنا با جهان بینی عرفانی که سیر و صیرورت وجودی اشیاء را به سوی حقایقشان میکاود در یک نقطه به هم میپیوندند. هر دو در پی یافتن افق اعلای مظاهر و آیات ربانیاند. از این</em><em>رو میتوان تأویل را تجلیگاه سلوک عملی و نظری عارف قلمداد کرد، زیرا او معانی را به زبان مرتبه وجودی خویش تأویل میکند و از آنجا که وجود حقیقت واحده ذومراتب است در تأویلات قرآنی نیز با حقیقتی که مثار کثرت است، مواجهیم. حضرت امام ضمن پرداختن به این موضوع این امر را مؤید جامعیت کلام الهی میدانسته و در کلمات خویش به مبانی و مؤلفههای آن اشاره کردهاند. لذا در بررسی مؤلفههای اصل ذومراتب بودن آیات حق در اندیشه امام خمینی<sup>(س)</sup>، مبانی وجودشناختی و انسانشناختی آن تبیین گشته و ریشههای بنیادی قول به کثرت معنایی آیات قرآن در کلام ایشان تشریح میگردد. </em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_64885_9b62ce000bad5460fbcbf0eb6ca30987.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462104120090319Epistemology in Viewpoint of Imam Khomeiniشناختشناسی از منظر امام خمینی(س)11112664886FAرضا لکزاییفارغ التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامیاحمد عابدیدکترای فلسفه و کلام اسلامی و عضو هیأت علمی دانشگاه قمJournal Article20081224The present paper is an attempt to study epistemology in viewpoint of Imam Khomeini. Imam considers cognition of truth possible and maintains that the truth of existential knowledge is abstract and distinct from mater and material rules. Also he introduces a revelation source and a sacred history of this knowledge. The Imam believes that knowledge is intuitional and maintains that reason is the criterion for measuring correct from incorrect. Imam Khomeini considers sense, reason, conscience, primordial nature, revelation, the Quran, and the Household of the Holy Prophet (PBUH) as the means of cognition.<em>: آنچه در این نوشته به آن اشاره شده است مسألۀ شناخت از منظر حضرت امام خمینی است. آن حضرت شناخت حقیقت را ممکن میداند و معتقد است حقیقت علم وجودی مجرد از ماده و احکام مادی دارد. همچنین، ایشان سرچشمهای وحیانی و تاریخی قدسی از آن به دست میدهد. حضرت امام تمامی علوم را حضوری میداند و برهان را نیز معیار، محک و ترازوی سنجش صحیح از سقیم تلقی میکند. ایشان حس، عقل، وجدان، فطرت، وحی، قرآن و معارف اهل بیت<sup>(ع)</sup> را به عنوان راههای شناخت مطرح میکند.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_64886_d623d28fde5d59fcf815f81e977a2fde.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-6462104120090319Stages of Mystical Wayfaring in Viewpoint of Imam Khomeiniمراحل سیر و سلوک عرفانی از منظر امام خمینی(س)12714364933FAهادی وکیلیالهه هادیاندانشجوی دکتری عرفان اسلامی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20081214
The present paper is an attempt to reproduce the viewpoint of Imam Khomeini about the stages and way of wayfaring, for he has traversed this path and felt the divine enchantments. Moreover, besides being a perfect Gnostic with personal experience of mystical wayfaring, he has depicted a clear path for other wayfarers of the truth path. There are various comments on the number of stages and diversity of wayfaring and the mystics have introduced some stages for their mystical wayfaring. They include one to a thousand stages. However, the multiplicity and diversity of stages is congruent with the enumeration of the divine names and attributes. Imam Khomeini in his works refers to all the stages of wayfaring in the works of most of the mystics. He does not insist on a specific number of stages. He maintains that the result of all those classifications is one.<em>آنچه در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار میگیرد، گامهای اساسی سلوک و چگونگی طی منازل و مقامات، از زبان کسی است که خود با پای دل، گام در راه نهاده و کششهای الهی را با عمق وجود خویش لمس کرده است و به عنوان عارفی کامل، علاوه بر سیر و سلوک عرفانی خود، توانست ترسیمگر راهی روشن برای رهپویان راه حقیقت نیز باشد. </em>
<em>درباره تعداد و تنوع منازل سیر و سلوک، جای سخن فراوان است و عارفان برای سیر و سلوک عرفانی، منازلی را در کتب خود معرفی کردهاند. این منازل از یک منزل گرفته تا هزار منزل و بلکه بیشتر، ذکر شده است.</em>
<em>البته باید گفت، تعداد و تنوع منازل، متناسب با احصاء اسماء و صفات الهی است. امام خمینی </em><em>در آثار خویش به تمام مقامات و منازل سیرو سلوک در آثار اغلب عرفا اشاره دارند</em><em>. ایشان، اختلاف در تعداد این منازل را اعتباری میدانند و به نظر میرسد به گونهای به جمع نظرات عرفا قائل بوده و چندان مصر نیستند که در اعداد باقی بمانند. ایشان به نوع نگرش و مبنای اعتباری عرفا توجه داشته و هفت اقلیم، هفت شهر عشق، مقامات چهارگانه یا سه گانه و... در نظر ایشان نتیجهای واحد دارد که در گفتار افراد متفاوت است.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_64933_bef6bbd3b907c879e08fa2ba37a1c6c9.pdf