پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-646293720080220Impact of Repentance on the Alleviation of Criminal Responsibility "Limits" with Emphasis
on the Ideas of Imam Khomeiniتأثیر توبه برسقوط مسئولیت کیفری «حدود» با رویکردی بر دیدگاه حضرت امام خمینی12465215FAسیدمحمد موسوی بجنوردیاستاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی و مدیر گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی و اندیشههای امام خمینی(س) پژوهشکدة امام خمینی(س) و انقلاب اسلامیمریم سلطانیانکارشناس ارشد فقه و حقوق.Journal Article20080105According to the Quranic verses and the traditions mentioned in the legal sources of Islam, the realization of repentance under specific circumstances has been mentioned as a source of alleviation of some punishments. This fact indicates that the punishments meant for offense in Islam are not meant for vengeance rather they are meant to respect man's dignity. The present research is an attempt to study the level of impact of repentance on the alleviation of punishment (limits) of offenses by focusing on the viewpoints of Imam Khomeini and other jurisprudents. However, since the jurisprudents and the legislator have mentioned "confession" and "evidences" as the only proofs for an offense in the field of limits, the certainty of the knowledge of the judge, as one of the ways of proving the offense, on the level of impact of repentance on the alleviation of punishment is studied in this paper.<em>در منابع نظام کیفری اسلام ، با استناد به آیات قرآن و روایات ائمه اطهار<sup>(ع) </sup>تحقق توبة مجرم در شرایط خاص، به عنوان رادع مجازات برخی جرایم ذکر گردیده است. این خود بیانگر آن است که سیاستهای کیفری اسلام نه مبنی بر انتقامجویی، که حاکی از بزرگداشت کرامت انسانی است. در پژوهش حاضر تلاش شده با محور قراردادن دیدگاههای حضرت امام خمینی، ضمن بیان آرای دیگر فقها و مواد قانونی مرتبط با موضوع، میزان تأثیرگذاری توبه در سقوط مجازات جرایم منجر به «حد» مورد بررسی قرار گیرد. اما از آنجا که فقها و قانونگذار، در بحث از توبه در باب حدود، صرفاً از «اقرار» و «بینه» به عنوان مجاری اثبات جرم نام بردهاند، حجیت علم قاضی، به عنوان یکی از راههای اثبات جرم، و میزان تأثیر توبه مرتبط با علم قاضی در سقوط مجازات نیز مورد بررسی قرار گرفته است.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65215_4cd7e380fed655eecfe3fa6adfa36e79.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-646293720080220Mortgage Contract and the Rights and Responsibilities
of the Mortgager and Mortgagee in Jurisprudence
and the Positive Law with Special Reference to
Imam Khomeini's Viewpointsعقد رهن و حقوق و تکالیف راهن و مرتهن در فقه و قوانین موضوعه با نظر به آرای امام خمینی(س)253965220FAجمشید جعفرپوراستادیار گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تربیت معلممریم محمدیپژوهشگر و محقق فقه و حقوق اسلامی.Journal Article20071126One of the important contracts in the commercial transactions is mortgage contract through which the debtor gives a property as a bail to the creditor. Indivisibility, subjectivity and dependency are some of the attributes of this contract while establishment, handing over and acceptance of the mortgaged are among its principles. Salability and originality are among the conditions of the mortgaged property.
Lack of knowledge of the rights and duties incurred to the two committed parties through this contract may lead to a number of legal disputes including the rights of the mortgager, right to use the mortgage itself, payment of the maintenance of the mortgaged, and handing over the mortgaged to the mortgagee. The mortgagee has right to return or give up the subject of mortgage but on the other hand is duty-bound to maintain, manage and return the mortgaged.
<strong> </strong><em>یکی از عقود مهم در مبادلات تجاری عقد رهن است که به موجب آن بدهکار، مالی را برای وثیقه به طلبکار میدهد. تجزیهناپذیری و عینی و تبعی بودن این عقد از اوصاف آن، و ایجاب و قبول و قبض عین مرهون از ارکان آن است. قابلیت تملک و فروش و عین بودن نیز از شرایط مال مرهون میباشد.</em>
<em>شناخت حقوق و تکالیفی که در اثر این عقد برای متعاقدین بوجود میآید، میتواند سبب حل بسیاری از منازعات حقوقی گردد. از جمله حقوق راهن، حق انتفاع از عین مرهون است و پرداخت هزینه نگهداری عین مرهون و اقباض رهینه به مرتهن از تکالیف وی میباشد. مرتهن حق تقدم بر سایر غرماء و حق اعراض و انصراف از مورد رهن را دارد و از طرفی مکلف به حفظ، اداره و رد عین مرهون است.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65220_bcfa2ee89d484ff9a0d4e8ef0454b9da.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-646293720080220A Study of the Reaction of Religious Trends (1941-1961) to the Measures Taken by Reza Shahبررسی و تحلیل واکنش جریانهای مذهبی به اقدامات دوره رضاشاه بعد از شهریور1320 تا 1340416665221FAعلی نظر منصوریکارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرسعلی محمد حاضریعضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20071119The measures taken by Reza Shah on religious affairs are broadly divided into two categories: the measures directly opposing religion, and the measures that had anti-religious outcomes. The present article is attempt to study those measures in four sections: the measures taken in the field of religious institutions, those in the field of education, those in the field of rites and rituals and those in the field of relationship between religion and politics.
Once Reza Shah abdicated from power, all the social forces erupted just like a volcano. The religious currents too showed their reaction which was not based on class, racial, or guild interests and hence their result was restoration and reconstruction of the religious identity of the society. The traditional Islamic trend, the dissident Islamic trend and the modernist Islamic trend through planned and resistance identities tried to reconstruct the religious identity of the society. The main objective of this article is to offer a typology of the reactions of the religious trends after 1941 based on the challenges posed to the religious identity of the society during the rule of Reza Shah.<em>اقدامات صورتگرفته در مورد مذهب در دورة رضاشاه اساساً به دو دسته تقسیم میشود: اقداماتی که مستقیماً با مذهب ضدیت داشت و اقداماتی که فینفسه ضد دین نبود ولی پیامد و نتیجة ضددینی داشت. در مقاله حاضر این دو نوع اقدام در چهار بخش مورد بررسی قرار میگیرد: اقدامات صورتگرفته در رابطه با حوزه نهادی دین، بعدآموزشی، شعائر و مناسک دینی و رابطه دین و سیاست.</em>
<em>با کنار رفتن رضاشاه از صحنه سیاسی کشور، کلیة نیروهای اجتماعی به یکباره همچون آتشفشانی فوران کردند. جریانهای دینی نیز از خود واکنشهایی نشان دادند که بر اساس منافع طبقاتی و نژادی یا صنفی نبود و نتیجة آن اعاده و بازسازی هویتدینی جامعه بود. جریانهای دینی اسلام سنتی، اسلام معترض و اسلام تجددخواه، در هیأت هویتهای مقاومت و برنامهدار به بازسازی هویتدینی جامعه دستیازیدند. هدف نهایی این مقاله، ارائه سنخ شناسی از واکنش جریا</em><em>ن</em><em>های مذهبی پس از شهریور1320 منطبق بر ابعاد خاص چالش هویتدینی جامعه در دوره رضاشاه است.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65221_cd2b5b8ad09608af81c537c84ca3da3f.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-646293720080220Cloning of Human Beings with Special Reference
to Viewpoints of Imam Khomeiniشبیهسازی انسان با نگاهی به دیدگاه امام خمینی(س)719665222FAعفور خوئینیرئیس پژوهشکده فلسفه و حقوق تطبیقی و عضو هیأت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تربیت معلم.مرجان سهرابی2.کارشناس ارشد فقه و حقوق و پژوهشگر پژوهشکده فلسفه و حقوق تطبیقیJournal Article20071112Cloning or reproduction other than through intercourse which is now ready to enter man's life after having been tested on the animals, has created controversial discussions in the field of ethics, religion, philosophy and law. Some consider it an idea lacking ethical and humane bases, which undermines the ideas of God-centrism in the field of creation and also undermining the rights of the cloned person. Hence, they call for stopping research in the field of human cloning. Some of the Shia jurisprudents particularly Imam Khomeini consider the technology for probable reproduction of man as a means to open new horizons for the future.
In the present article the two methods of cloning, that is, human and curative, are described and their negative and positive aspects discussed. Also the viewpoints of the divine religions about these methods are discussed and finally it is argued that both the methods are acknowledged.<em>شبیهسازی یا شیوه تولید مثل غیرجنسی، که پس از طی مراحل آزمایشی بر روی حیوانات، آماده ورود به عرصه زندگی انسان شده است؛ سبب بروز آرای متناقضی، خصوصاً در حوزههای اخلاق، دین، فلسفه و حقوق، گشته است. بعضی آن را «باوری فاقد اصول اخلاقی و انسانی، مخدوشکننده اندیشه خدامحور در زمینه آفرینش و مسبب تزلزل جایگاه حقوقی فرد کلون شده دانسته و خواستار توقف این تحقیقات شدهاند. برخی دیگر، به ویژه فقهای شیعه با محوریت نظریات امام خمینی در زمینه فناوریهای محتمل تولید انسان آن را راهگشای افقهای نوینی نسبت به آینده دانستهاند. </em>
<em>در این مقاله، ابتدا، دو شیوة متفاوت شبیه سازی انسانی و درمانی معرفی میشود و پس از ذکر تاریخچه، فواید و مضرات هر یک برشمرده شده و دیدگاه ادیان آسمانی در مورد آنها مطرح میشود. در نهایت نیز در تأیید انجام هر دو نوع شبیه سازی استدلال میشود.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65222_4143e19a3991f9c1b897e8d79c6d24ab.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-646293720080220Abstract and Meta-abstract
(Rational Being from the Viewpoints
of Imam Khomeini and Mulla Sadra)تجرد و فوق تجرد ( نفس ناطقه از منظر امام خمینی(س) و ملاصدرا)9311865223FAعطیه زندیهاستادیار پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی0000-0002-9865-7160Journal Article20071012The issue of abstractness of man's soul is one of the most important issues in anthropology. The present study is an attempt to shed light on this issue from the viewpoint of the founder of transcendental philosophy and that of one of the followers of this school of thought, Imam Khomeini. In order to fulfill this task, the reasons for the abstractness of soul have been given in the field of rational reasons (eight reasons) and traditional reasons (five reasons).
In his rational reasons, Imam Khomeini relies mainly on the reasons forwarded by Mulla Sadra while in some cases he put forth his own reasons as well. On the contrary, regarding the traditional reasons, he delves into the issue and elaborates these reasons.
Overall, the two philosophers acknowledge the abstractness of the rational soul, which had been demonstrated by the followers of Aristotle. Mulla Sadra proves the abstractness of the rational soul during the interval between death and the Day of Judgment. Besides following him in this regard, Imam Khomeini in his traditional reasons maintains that the position of the rational soul is meta-abstract.<em>بحث از تجرد نفس انسانی یکی از مهمترین مباحث در انسانشناسی است. در این نوشتار، این مقوله از دیدگاه مؤسس حکمت متعالیه، صدرالمتألهین، و یکی از پیروان مکتب فلسفی او، امام خمینی، مورد بحث قرار گرفته است. نویسنده پس از ذکر مباحث مقدماتی، براهین تجرد نفس را در دو حوزة «براهین عقلی» (در هشت برهان) و «براهین نقلی» (در 5 برهان) مورد بحث قرار داده است.</em>
<em>امام خمینی در براهین عقلی بیشتر بر نظریات ملاصدرا تکیه میکند و تنها در بعضی موارد آرای شخصی خود را اظهار میدارد. برعکس، ایشان در براهین نقلی، رشته سخن را در دست گرفته و به شرح و تبیین این براهین میپردازد.</em>
<em>به طور کلی، این دو حکیم، تجرد عقلی نفس ناطقه را که به توسط مشائیون اثبات گردیده بود، مورد تأیید قرار میدهند. ملاصدرا تجرد برزخی نفس ناطقه را به اثبات میرساند و امام خمینی، علاوه بر تبعیت از وی در این موضوع، در براهین نقلی، در مورد مقام فوق تجرد نفس ناطقه بحث میکند.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65223_29b4607b8ca176b002eb20ad9b3a34a5.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-646293720080220Typology of Intellectual (Religious) Trends from Constitutional Movement to the Islamic Revolutionگونه شناسی جریانهای فکری (دینی) از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی12414865224FAمحمدسالار کسراییاستادیارگروه جامعه شناسی پژوهشکده امام خمینی وانقلاب اسلامیJournal Article20071104The main thrust of the present paper is to study the approach of the religious thinkers to the intellectual aspect of the Western civilization (modernity). Therefore, the main focus of the present study falls in the field of history of thought which is related to the method of intellectual encounter or interaction between the Iranian thinkers and the expansionist trend of Western (modernity) thought and their typology. Attempts have been made in the present study to critically review the previous typologies and offer a new typology of the religious thinkers which will be more comprehensive compared to the previous ones.<em>بحث اصلی در این نوشتار بررسی چگونگی برخورد متفکرین دینی با وجه اندیشهای تمدن غرب (مدرنیته) است. بنابراین، مبنا و اساس بحث در حوزة</em><em> تاریخ </em><em>اندیشه و پرداختن به آرا و عقایدی است که به گونهای به نحوه و شیوههای رویارویی فکری یا تعامل اندیشمندان ایران با جریان اندیش</em><em>ة </em><em>گسترشگرای مغرب زمین (تجدد) وگونه شناسی آنها مربوط میشود.در این نوشتار تلاش شده است ضمن بررسی مختصر گونهشناسیهای پیشین و نقد آنها، گونه شناسی جدیدی از متفکران دینی ارائه شود که دارای شمولیت بیشتری بوده و بتواند نقایص آن گونهشناسیها را برطرف کند.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65224_36af16c11ddb1291a6fd2a6bcd72bcf7.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-646293720080220Primordial Nature in
Imam Khomeini's Viewpointفطرت از منظر امام خمینی(س)14516365225FAمنصوره ملکیدانشجوی دکتری رشته فلسفه تطبیقی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی.Journal Article20071031The issue of primordial nature is among the subjects which has been widely discussed by the thinkers of various disciplines in different historical stages. The focus of this paper is to discuss primordial nature from the viewpoint of Imam Khomeini. Contrary to some other thinkers, Imam Khomeini maintained that the attributes of the primordial nature belong to the tendencies and inclinations. In other words, primordial nature loves absolute perfection and dislikes imperfection. In the viewpoint of Imam Khomeini, there are two kinds of primordial natures: the unveiled makhmoreh primordial nature that has not been subjected to the principles of the nature and the veiled makhmoreh primordial nature that has been subjected to the nature.
All attributes of the primordial nature have the same interpretation in his viewpoints. In this outlook, primordial nature is the source of good and bad. Also some of primordial natural affairs as well as the most important principles of the primordial nature have been discussed in this paper.
<em>مسألة فطرت از مسائل مهمی است که در ادوار مختلف تاریخ از سوی دانشمندان رشتههای علوم مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. آنچه در این مقاله پیگیری میشود صرفاً بررسی این موضوع از منظر امام خمینی است. از کلمات ایشان استفاده میشود که حضرت امام برخلاف بعضی از بزرگان، که فطرت را شامل بعضی آگاهیها و گرایشها میدانند، معتقد است فطریات همه از جنس گرایشات و تمایلاتند و آن را عبارت از عشق به کمال مطلق و انزجار از نقص میداند. در دیدگاه امام این دو فطرت، فطرت مخموره غیر محجوبهاند که محکوم احکام طبیعت نشدهاند، اما اگر مغلوب طبیعت شوند فطرت مخموره محجوبه نام میگیرند. </em>
<em>تمام فطریات در نظر ایشان همین تفسیر را دارد. فطرت به این معنا مبنای هدایت و مبدأ خیر و شر است. همچنین در این مقاله به ویژگیهای امور فطری و بعضی از مهمترین احکام فطرت اشاره شده است.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65225_34b2000721c600caa91ee0d3354a109b.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیپژوهشنامه متین2423-646293720080220Clarification of the Sources of Imam khomeini’s Decree
on the Issue of Istizlalتبیین مستندات فتوای امام خمینی(س) در مسألة إستظلال376965247FAJournal Article20070928The unlawfulness of <em>istizlal </em>(standing in the shadow) is one of the indisputable issues of <em>Shiah</em> Jurisprudence that Imam khomeini’s antecedents had no expiliclt decree in this regard, so it is one of the peculiar decrees of Imam khomeini following whom most of the <em>Maraji</em> (supreme religious authorties) accepted his view. Owing to the importance of the issue, the author of this article tries to examine this issue whith reference to certain narrrations. These narrations are of four kinds as follows:
A) Those narrations in which covering from the sun are prohibitted.
B) Those narrations which used the word <em>idha</em>.
C) Those narrations which consider <em>istizlal </em>and <em>idha</em> as unlawful and<br /> some of the people used these words and their derivatives.
D) Some of the narrations are used to consider <em>istizlal </em>as unlawful, that <br /> is, those narrations according to which sitting under a dome or in a <br /> synagogue is prohibitted.
Moverover, this article referes to various meanings of <em>istizlal </em>in different cultures and at the end it is concluded that they do not prohibit to go under the umbrella in the night, so we can say that is lawful.<em>حرمت استظلال از مسلّمات و ضروریات فقه شیعه است که پیش از حضرت امام مورد فتوای صریح فقها قرار نگرفته است. بنابراین میتوان آن را از متفردات امام راحل محسوب کرد. پس از حضرت امام اکثر مراجع عظام این مطلب را پذیرفته و بدان فتوا دادهاند. نویسنده نیز با توجه به مهم بودن مسأله آن را مورد بحث قرار داده و روایات وارده در این زمینه را مورد بررسی قرار داده است. به طور کلی، این روایات به چهار دستة تقسیم میشود: الف) روایاتی که در آنها «استتار عن الشمس» مورد نهی واقع شده است. ب) روایاتی که در آنها از کلمة اضحاء استفاده شده است. ج) روایاتی که بر حرمت تظلیل و استظلال دلالت دارند، یعنی روایاتی که در آنها از عنوان تظلیل و استظلال و مشتقاتش استفاده شده است.</em>
<em>د) روایاتی که بر حرمت استظلال به آنها تمسک شده، یعنی روایاتی که در آنها از نشستن در قبه و کنیسه نهی شده است.</em>
<em>همچنین، نویسنده به بیان معنای مختلف واژه استظلال از فرهنگهای مختلف پرداخته و در پایان نتیجه گرفته است که این روایات هیچ دلالتی بر زیر چتر رفتن در شب ندارند و لذا میتوان در این مورد به سهولت حکم به برائت کرد.</em>https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65247_75dcd76b3f663a91bafbee05aa7ffc05.pdf