تأملاتی درباره تمایز جنسی و احکام مجازات در اسلام(مصاحبه و گفتگو)
چکیده
"قسمت دوم بحث شما این بود که چرا شهادت دو زن عادل پذیرفته نمیشود؛ اما شهادت دو مرد عادل پذیرفته میشود؟ بنده دلیل این مسأله را برای خودم اینطور توجیه میکنم که چون اسلام نمیخواهد زن سروکارش به دعوا و دادگاه بیفتد و هر روز به دادگاه برود و بیاید چنین حکمی صادر کرده است. آیتالله صانعی: در مورد مسأله قتل عمد، چون مرد نانآور خانواده است اسلام در مورد قصاص تفاوت قرار داده است و شما اشکال کردید که اگر نقش زنها مانند مردها شود، دیگر چه تفاوتی باقی میماند. آیتالله صانعی: بنده عرض کردم خلاف معتدبه که گویای مذهب آنها باشد وجود ندارد و این معنا منافاتی با خلافهای نادر ندارد و عرض کردم در روایات، روایتی که از نظر سند دلالت معتبر باشد و مضمونی همانند مضمون روایت سنن بیهقی که نقل فرمودید و متضمن نصفبودن دیه زن است مطلقا بنده با تتبعی که داشتهام نیافتهام و تنها در وسایل باب 5 ابواب دیات النفس حدیث 1 صحیح ابن مسکان عن ابی عبدالله علیه السلام فی حدیث قال «دیة المرأة نصف دیة الرجل» بر آن مضمون دلالت دارد لکن با قطع نظر از آنکه چون صدر حدیث مربوط به قتل عمد و دیه در آن باب است پس میتوان بر مبنای مثل صاحب کفایه که قدر متقین در مقام تخاطب را مضر به اطلاق میداند، گفت حدیث اطلاق ندارد، سند حدیث گرچه صحیح است؛ اما اعتماد به حدیث به خاطر آنکه در سند نقل محمد بن عیسی از یونس وجود دارد تبعا لصدوق و شیخه، رحمهما الله، برای بنده مشکل است اگر نگویم ممنوع."